19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Урок "Утвердження цінностей творчості і кохання та їх рятівної сили в долях Майстра і Маргарити"

Про матеріал
Даний урок проведено у формі ток-шоу допомогти учням зрозуміти значення для людини рятівної сили творчості і кохання; удосконалювати навички аналізу образів героїв та навички роботи з текстом, розуміння понять світло і спокій.
Перегляд файлу

 

Утвердження  цінностей

творчості  і  кохання

та  їхньої  рятівної  сили  в  долях  Майстра  і  Маргарити

 

(урок-ток-шоу  в  11  класі)

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель зарубіжної літератури

загальноосвітньої  школи

І-ІІІ ступенів  с. Вашківці

Голяк Н.К.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Утвердження  цінностей  творчості  і  кохання  та  їхньої  рятівної  сили  в  долях  Майстра  і  Маргарити.

Мета: допомогти  учням  зрозуміти  значення  для  людини  рятівної  сили  творчості  і  кохання;

удосконалювати  навички  аналізу  образів  героїв  та  навички  роботи  з  текстом, розуміння  понять  світло  і  спокій.

Обладнання: текст  роману, ілюстрації  до  твору.

Тип  уроку: урок-ток-шоу.

 

ХІД  УРОКУ

 

 Ромео  і  Джульєтта, Тристан  і  Ізольда, Франческо  Петрарка  і  Лаура, Майстер  і  Маргарита ...  Безкінечний  цей  список, адже  любов – основа  основ. Кожна  людина  мріє  про  таку  любов, єдину  і  неповторну.

 Що  ж  лежить  в  основі  людської  поведінки – обставини, випадковість. Які  сили  формують  долю  людини.

 

І. Оголошення  теми, мети  та  завдань  уроку.

Слово  вчителя.

 Твір  Булгакова  утверджує  яскравий  романтичний  пласт  роману, висвітлює  нетлінні  вогники  життя: кохання, творчість, свободу, вічне  поривання  людини  до  щастя, прагнення  подолати  всі  перешкоди  на  шляху  до  нього. Тож  поміркуйте  разом  про  силу  глибоких  почуттів, самовідданості, самоствердження  у  вільному  виборі  власної  долі.

 - Хто  така  Маргарита? Хто  надихнув  Булгакова  на  створення  поетичного  образу?

 Життєвим  прототипом  Маргарити  була  Олена  Сергіївна  Шиловська (третя  і  остання  дружина  письменника). Чарівність  цієї  жінки  було  в  її  манері  ходити  і  говорити, щоденних  вчинках, в  її  душі. Вона  була  екстравагантною  жінкою, на  15  років  молодшою  від  Булгакова.

 - А  хто  тоді  Майстер? Хто  був  його  прототипом?

 У  романі  історик, робітник  музею, мріє  написати  роман  про  Понтія  Пілата. Випадково  виграв  100 тис.  карбованців  і  вирішив  сісти  писати. Коли  закінчив  роман, став  хворим. У  героя  немає  прізвища. Він  „ніхто”. Це  Маргарита  назвала  його  Майстром. Часто  цей  образ  пов’язують  зщ  автором  роману.

 Дослідники  творчості  Булгакова  Чудакова  М, Йосип  Белза, Н. Утехин  говорили  про  те, що  дійсно  у  Майстра  з  автором  багато  спільного. ВАірно  це? Так, тому  що  вся  творчість  Булгакова – сповідь. (майстер – багатозначне  слово. означає  людина, яка  володіє  якоюсь  майстерністю)

 Майстер  з’являється  у  романі  у  13  главі, 13 нещасливе  число. Дитинство  і  юність  самого  Булгакова  пройшло  в  долі  №13. У  будинку  під  таким  самим  номером  відбуваються  незвичні  події, описані  у  романі.

Підсумок. Головні  герої  взяті  з  життя  і  доповнені  вони  лише  авторською  уявою.

 

ІІ. Аналітична  робота. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.

 Далі  я  вам  пропоную  урок  провести  у   вигляді  ток-шоу.

 Для  цього  мені  потрібні  учні  герої – Майстер  і  Маргарита, які  б  змогли  вжитися  в  образ  і  змогли  б  розкрити  тайни  свого  життя.

(учні  задають  питання  героям)

 - Образ  Маргарити (її  сімейне  життя, ставлення  до  Майстра, віщий  сон  Маргарити)

 - Образ  Майстра (історія  створення  роману, зустріч  із  Маргаритою, причини  цькування  Майстра, причини  того, що  він  відмовляється  від  свого  роману  і  потрапляє  до  психіатричної  лікарні)

 

ІІІ. Основна  частина  уроку.

 Всі  учні  класу  розподіляються  на  прихильників  і  супротивників  героїв, а  також  обираються  учні  до  кожного  блоку. В  ході  бесіди  ви  відстоюєте  свою  точку  зору  і  задають  героям  запитання.

 Проблемні  запитання:

Чому  Воланда  зацікавили  саме  Майстер  і  Маргарита? Для  компанії  сатани  більш  підходили  б, мабуть, інші  герої.

(Майстер  і  Маргарита  майже  єдині, хто  зберіг  душу, але  саме  душа  потрібна  дияволу)

 Душа – духовна  сутність  людини, особливий  початок, протиставлення  тілесному  та  те, що  визначає  життя, здібності  та  особистість  людини.

 

І блок. Гордість  та  гідність.

- Чому  Маргарита  стала  відьмою?

- Навіщо  Маргарита  розгромила  квартиру  Латинського, хіба  це  не  низько?

- Чому  Майстер  вирішив  писати  роман  про  Пілата?

- Майстер  спалює  свій  роман – це  проява  боягузтва?

- У  чому  проявляється  гідність  Майстра?

- У  чому  проявляється  гідність  Маргарити?

Висновок.

 Чи  повинен  митець  болісно  боротися  з  середовищем, це  потрібно  з’ясувати, але  митець  повинен  болісно  шукати  істину. гідність  Майстра  в  тому, що  він  зміг  написати  рукопис, який  не  горить. Він  не  став  частиною  сірого  середовища. гідність  Маргарити  у  великодушності (дитина  в  квартирі  Латинського, Фріда), у  наполегливості, в  досягненні  мети (вона  стає  дороговказом  Майстра), у  рішучості  та  сміливості (покидає  „благополучного  чоловіка, може  протистояти  Воландові”).

 

ІІ  блок. Кохання.

 С  тех  пор, как  девятнадцатилетней  она вышла  замуж  и  попала  в  особняк, она  не  знала  счастья

 „Муж  её  был  молод, красив, добр, честей, и  обожал  свою  жену”

  • Чому  Маргарита  не  була  щасливою?

Любовь  выскочила  перед  нами, как  из-под  земли  выскакивает  убийца  в  переулке…” Кохання  як  убивця?

  • Що  означає  це  порівняння  Майстра?
  • За  що  Маргарита  покохала  Майстра?
  • Чому  Маргарита  захотіла  повернутися  у  підвал, а  не  обрала  що-небудь  інше?
  • Чи  кохав  Майстер  Маргариту, чи  тільки  дозволив  себе  кохати?

Висновок

 Кохання  -  і  безодня, і  спасіння. Відчути  таке  почуття  у  змозі  тільки  гарні  душі. Неможливо  пояснити  кохання, як  теорему. Але  таке  кохання  робить  світ  кращим, наближує  його  до  гармонії.

 

ІІІ  блок. Митець  та  талант.

  • В  яких  співвідносинах  знаходяться  життя  та  творчість?
  • Чому  „рукописи  не  горять”?
  • Яка  межа  творчості? Чого  добився  Майстер  своєю  творчістю?
  • Якщо  Маргарита  покохала  Майстра  за  його  талант, чи  була  талановитою  вона  сама?
  • Чи  зміг  Майстер  створити  книгу  на  всі  часи?
  • Що  важливіше  для  митця – зовнішня  чи  внутрішня  свобода?

Висновок

 Справжній  митець  повинен  бути  над  середовищем. повинен  прагнути  до  істини, мужньо  проходячи  крізь  усі  терени. Талант – поняття  космічне, і  саме  тому  він  не  може  бути  заритим  у  землю.

 

ІV  блок. Світло  та  спокій.

 За  Майстром  немає  ніякої  провини, та  все  ж  він  не  заслуговує  на  світло, він  отримує  тільки  спокій. Чому?

  • Що  означає  „спокій”  та  що  означає  „світло”?
  • Що  більш  прийнято  для  Маргарити – „світло”  чи  „спокій”?
  • Що  може  вирішити  спокій  з  точки  зору  найвищих  духовних  цінностей? А  світло?

Висновок

 Світло – синонім  прогресу. Він  є  метою  існування  людини. і  митець  у  першу  чергу  повинен  донести  священне  світло  людям.

 

ІV. Підсумок  уроку (оцінювання)

 

V. Домашнє  завдання.

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Голяк Надія
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
16 січня
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку