Урок "Утвердження демократії в Афінах за Перікла"

Про матеріал
Ознайомити учнів з афінською демократією в період її розквіту, охарактеризувавши суспільно-політичний устрій Афін; визначати хронологічні межі і час перебування Перікла на чолі Афінської держави.
Перегляд файлу

Тема. Утвердження демократії в Афінах за Перікла.

Мета: ознайомити учнів з афінською демократією в період її розквіту, охарактеризувавши суспільно-політичний устрій Афін;

визначати хронологічні межі і час перебування Перікла на чолі Афінської держави.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі та час перебування Перікла на чолі Афінської держави; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «демократія», «права  і обов′язки громадянина», «політика»; висловлювати судження про важливість афінської демократії; прав та обов′язків громадян.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Аналітична бесіда.

1.Назвіть причини греко-перських воїн (500-449 рр.до н.е.)

2.Назвіть результати : Марафонської битви (490 р. до н.е.), битви при Фермопілах (480 р.до н.е.), Саламінській битві (28 вересня 480 р.до н.е., битви при Платеї (479 р. до н.е.),при мису Мікале.

3.Які наслідки греко-перських воєн? (-у 449 р. до н.е. між персами і греками нарешті було укладено мир. - Персія зобов′язалася не посилати своїх кораблів у протоки Егейського моря. Тримати свої війська не ближче триденного переходу від берегів Малої Азії. Під час війни греки вперше об′єдналися  для того, щоб захистити від нападів ворогів усю Грецію, а не лише своє рідне місто. Але водночас посилилось суперництво двох найсильніших держав - Афін і Спарти.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Повідомити учням про заохочення - за активну роботу на уроці отримують учні фішки . а вкінці уроку по кількості – отримують оцінку.

Робота з візуальними джерелами  на ст. 160 підручника.

(коротка довідка про історію зображення сови на монетах Афін, як символу мудрості)

1.Права та обов′язки громадянина.

Вчитель. – Афіни в результаті реформ Солона  та Перікла перетворилися на демократичну республіку . Що це означало?

Усі справи вирішували народні збори.

Громадяни обирали владу Афінської держави.

-Розквіт Афін пов′язаний з ім′ям видатного політичного та громадського діяча – Перікла

(звертаю увагу учнів на ілюстрацію діяча )

Запис у зошиті – « Перікл – політичний та громадський діяч з роду Алкмеонидів був при владі з 444-429 рр. до н.е.»

  • Скільки років очолював державу?  (15 років)

Вчитель. – Перікл  був талановитою, освіченою людиною, блискучим оратором, який міг силою свого красномовства переконати слухачів у своїй правоті .

  • Перікл здійснив зміни, які дозволили представникам демосу брати активну участь у державному житті.

Робота з із текстом підручника.

Завдання для учнів:

  1. Знайдіть у тексті п.1 , ст. 160 конкретні заходи змін у країні;
  2. Зачитайте.

 

 

Вчитель. – Перікл не лише зміцнив демократію і посилив воєнно-політичну міць Афін, але й перетворив своє місто на центр просвіти Греції.

  • У його домі збиралися відомі діячі культури того  часу, він приятелював з істориком Геродотом (хто такий, чим відомий .-довідка з інтернету),

драматургом Софоклом (довідка з інтернету),

скульптором Фідієм (довідка з інтернету)

Афінська демократія , держава відрізнялася своєю здатністю до змін, відбираючи для свого розвитку найкращі досягнення політичної думки. Цим самим були створені умови для розвитку і процвітання культури.

Робота з історичним джерелом з використанням театралізованого елементу.

Одягаю на учня полотняний рушник , аналог «гіматії».Учень націлюється на перевтілення в образ Перікла. Зачитує уривок з промови Перікла про «права людини і верховенство права» Додаток 1

Запитання:

1.Поясніть, як ,на думку Перікла, афіняни ставилися до громадських справ.

2.Поясніть, як афіняни ставилися до несумлінних громадян, обивателів, від яких немає користі.

3.Які риси характеру притаманні державцю?  (ст. 161)

2. Реформи Перікла.

Запис у зошиті.

- Ліквідація майнового цензу

- Позбавлення ареопагу вищої влади в Афінах

- Народні збори (еклесії) стали найвищим органом влади в країні

- Рада п′ятисот, як вищий орган в період між  народними зборами

(- Скажіть,  що за орган  нагадує в сучасних органах влади України ?)

 Робота з таблицею (п.2, ст.162)

Заповніть таблицю «Афінські органи влади»

Органи влади

Хто міг бути

Народні збори (кожні 9 днів)

усі афінські громадяни (досягли 20 років)

Рада п′ятисот (за жеребом щороку)

громадяни (досягли 30 років)

Суд присяжних(за жеребом)

з усіх охочих громадян (6000)

 

Робота зі схемою

Завдання – заповніть (п.3, ст.164)

Характер афінської демократії

Афінська демократія за Перікла досягла найвищого розквіту. Громадяни беруть участь в управлінні державою. Попри все, афінська демократія мала обмежений характер, прав голосу були позбавлені жінки, раби та іноземці.

 

ІІІ. Закріплення

Завдання.

1.Хто мав право голосу на народних зборах Афін:

а) всі присутні

б) всі  чоловіки

в)все доросле населення

г) або…?

2. У запропонованому списку підкресліть ознаки, притаманні демократичному ладу:

а) надання громадянських прав гідним громадянам

б) участь усіх громадян у народних зборах

в) виборність усіх державних посад

г)оплата роботи на громадських посадах

д) періодичне переобрання посадовців

е) пожиттєве обіймання посади

3. Арістотель говорив: «Коли народ хазяїн виборів, він хазяїн уряду»

Чи застаріла ця думка в наш час?

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання.

Відзначення кращих відповідей по фішках.

ІV.Д ⁄ з §33, скласти  порівняльну таблицю державної влади часів Солона та Перікла.


Додаток 1

Текст. «Кожний громадянин добре розуміється на політиці» (уривок з промови Перікла, записаної Фукидідом)

«Одні й ті люди у нас водночас зайняті справами і приватними, і громадськими. Проте решта громадян, незважаючи на те, що кожний зайнятий своїм ремеслом, також добре розуміються на політиці..Адже лише ми визнаємо людину, що не займається громадською діяльністю, несумлінним громадянином, обивателем, від якого немає користі»

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
21 січня 2019
Переглядів
6342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку