ТЕМА. УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВИ ТА ЦИВІЛІЗАЦІЇ В ЄГИПТІ.
Мета: формувати уявлення про причини об’єднання Єгипту, розглянути процес утворення держави в Давньому Єгипті; визначити функції держави у єгиптян;
- формувати хронологічну компетентність: навчати учнів
визначати час утворення єдиної держави в Єгипті;
- формувати просторову компетентність: навчати
співвідносити розвиток історичних фактів і процесів із
географічним положенням країни та природними
умовами; розвивати вміння працювати з історичною
картою, вчити знаходити на карті територію Стародавнього Єгипту, долину річки Ніл;
- формувати логічну компетентність: навчати визначати та
застосовувати поняття «ном», «держава», «фараон»,
«чиновники», «піраміда»;
- формувати інформаційну компетентність: навчати
використовувати схеми як джерело інформації;
- формувати мовленнєву компетентність: навчати брати
участь в інсценізації історичних подій;
- виховувати повагу до праці, трудової діяльності людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: навчальний підручник з історії стародавнього
світу (Пометун О.І. Всесвітня історія, історія України: підр. для
6 кл. заганоосв. навч. закладів / О.І.Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.: іл.) §
11; Інтегрований курс історії. 6 клас. Дидактичні матеріали . – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 34 - 37; атласи, контурна карта, мультимедійна презентація.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
1. Правильно застосовувати відлік років до нашої ери,називати час утворення єдиної держави в Єгипті.
2. Користуючись історичною картою, показувати територію, яку займав Стародавній Єгипет, річку Ніл, її долину, район пірамід.
3. Визначати особливості держави в Стародавньому Єгипті.
4. Застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «ном», «держава», «фараон», «чиновники», «піраміда».
Хід уроку
План вивчення нового матеріалу:
1. Об’єднання Єгипту.
2. Організація влади в Давньому Єгипті.
3. Єгипетське суспільство.
4. Будівництво пірамід.
І. Організація навчальної діяльності.
Учитель. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.
Бажаю всім гарної праці і співпраці на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з картою.
1. Покажіть на карті річку, яку, за переказами, наповнював бог Хапі.
2. Покажіть на карті територію «Чорної землі».
3. Які держави були сусідами Давнього Єгипту?
Чи можна було б потрапити з Стародавнього Єгипту до України? Якщо так, опишіть маршрут такої подорожі.
Творчі та пошукові запитання і завдання.
1. Слова розбиті на склади та розкидані по колонках. Перший склад знаходиться в першій колонці, другий – у другій, третій – у третій. Необхідно за допомогою стрілок відновити слова та записати їх.
2. Придумайте речення із наведеними словами:
1. Ніл, дарунок, Єгипет;
2. Дельта, долина Нілу, Верхній Єгипет, Нижній Єгипет.
3. Ніл, намул, розлив, родючий, приносити.
4. В Єгипті, система, дамби, канали, іригаційна, водосховища, розгалужена, існувала.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІV. Мотивація начальної діяльності.
Учитель. Подумайте, до яких наслідків приводить розвиток скотарства, землеробства та ремесла? (обмін між общинами). Яким чином в общинах виникає нерівність? (Поступово до вождів і старійшин переходили найкращі землі, найчисельніші стада худоби). Із часом вони почали успадковувати не лише свої багатства, а й владу. Отже, з появою майнової нерівності серед общинників з’являються знатні і багаті люди, які підкорюють собі простих селян і ремісників, змусивши їх працювати на себе і віддавати частину виробленого. Так виникають різні верстви суспільства – панівні та пригноблені. Щоб захищати панівні верстви, потрібна була певна сила. Цією силою стає держава.
V. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо питання «Утворення держави та цивілізації в Єгипті».
Формування поняття.
Держава – це особлива організація суспільства для підтримання внутрішнього порядку й оборони від зовнішніх ворогів. ЇЇ ознаками є визначена територія з кордонами, єдині влада, економіка, закони, армія.
Учитель пояснює ознаки держави за допомогою схеми.
1. Об’єднання Єгипту.
У другій половині IV тис. до н.е. в долині Нілу утворилися перші невеликі общини – номи. У різні часи їх було від 26 до 42.
Згодом номи ставали невеликими державами на чолі з номархами, які очолювали військо, були верховними жерцями, керували будівництвом дамб і каналів. Територія Верхнього Єгипту витягнулася вузькою стрічкою вздовж єдиної водної магістралі – Нілу; лише в Нижньому Єгипті Ніл розходиться віялом річищ – дельтою. Через те, що номи Верхнього Єгипту примикали ланцюжком один до одного, стиснуті між Нілом і скельними обривами на краю пустелі, багатосторонні політичні угрупування, що могли б використовувати боротьбу сусідів і забезпечувати собі незалежність, тут були неможливі. Зіткнення між номами неминуче приводило до їх об’єднання «за ланцюжком» під владою найсильнішого, а то й до повного знищення норовливого сусіда. До кінця ІV тис. до н .е . в Єгипті лишилися тільки два великі царства, що об’єднали всі землі: Північне царство – у Нижньому Єгипті, тобто дельті, та Південне – у Верхньому Єгипті. Символами держав були відповідно квітки лотоса і папірус, верховними богами – Сокіл і Гадюка. Володар Південного царства носив білу корону, а Північного – червону золоту корону у формі обруча зі спіраллю.
1.Корона Верхнього (Південного) Єгипту.
2. Корона Нижнього (Північного) Єгипту.
3. Подвійна корона, що символізувала об’єднаний Єгипет.
4. Рельєфне зображення фараона у момент перемоги над супротивником за часів об’єднання Єгипту. Близько 3 тисячоліття до н. е.
Учитель коментує схему, що відображує формування єдиної держави на території Єгипту
Інсценування (за матеріалами книги Ремньової А. «Рольові ігри на уроках історії стародавнього світу»/Все для вчителя. – 2004. - №5).
Два учні у символічних коронах Північного(червона) та Південного (біла) царств розповідають про процес об’єднання Єгипту в єдину державу.
Правитель Північного царства.
- Я – правитель нижнього Єгипту. Моє царство розташоване у дельті Нілу. Мої піддані осушили болота, провели систему каналів та почали вирощувати сади та виноградники, займались землеробством та скотарством. Ми вели жорстоку і тривалу війну з сусіднім царством, та на жаль, програли її. (Знімає корону та віддає її другому правителеві).
Правитель Південного царства:
- Я – правитель Верхнього Єгипту. Моє ім’я – Міна. Моє царство розташоване в долині Нілу. Мої піддані займаються землеробством, будують дамби, копають канали. Ми довго вели боротьбу з Північним царством й отримали перемогу. Тепер я правитель обох царств, володію двома коронами і завжди буду носити їх разом. Столицею моєї держави є місто Мемфіс. (Вдягає білу корону разом з червоною).
Учитель. Саме Міна, або Менес, або Нармер, став першим загальноєгипетським царем. Саме від нього почалося літописання в Єгипті. Та Міна завершив життя зовсім не по-царськи: дістався на обід гіпопотаму.
2. Організація влади в Давньому Єгипті.
Коментоване читання тексту. Формування понять «фараон», «чиновники».
На чолі єгипетської держави стояв цар, який мав величезну владу. Єгиптяни ніколи не вимовляли його імені. Вони називали царя Пер-О, що означало «Великий дім» (тобто палац). Грецькою давньоєгипетське пер-о звучало як фараон. Звідти і походить це відоме всьому світу слово.
Фараон — прийняте нині найменування царів Стародавнього Єгипту.
Фараон носив титул Сина Сонця й одноосібно управляв державою: одночасно був і верховним правителем, і головнокомандувачем, і верховним жерцем. Основними символами царської влади були біло-червона корона та накладна штучна борода, яку прилаштовували до підборіддя.
Скульптурне зображення фараона Єгипту.
Знатні й багаті люди — вельможі — виконували різноманітні доручення фараона, були суддями, обіймали різні, інколи екзотичні, посади, наприклад: «керівник пустелі», «начальник Будинку зброї», «охоронець царського гардероба», «майстер і носій царських сандалій», «лікар лівого ока царя», «лікар правого ока царя» тощо.
До довіреного оточення фараона входили вищі чиновники.
Чиновники — люди, які перебувають на державній службі.
Найближчим помічником фараона був візир, котрий виконував обов’язки головного скарбника, верховного судді й керівника всіх суспільних «царських» робіт. Він також стежив за станом зрошувальних каналів, зберіганням зерна, будівництвом фортець тощо.
Влада на місцях належала номархам, яких фараон призначав особисто. їхня влада була обмеженою — вони повністю підпорядковувалися єгипетському правителю.
Поважними чиновниками вважалися писарі. Вони мали багато обов’язків: записували прийняті фараоном рішення, складали угоди.
А ще писарі визначали рівень води у водосховищах, обліковували врожай, здійснювали контроль за кількістю худоби та ін. Людей, що вміли писати, було небагато, тому всі вони займали високе положення в суспільстві.
На честь богів будували храми, якими опікувалися жерці. Посада верховного жерця — слуги бога — вважалася найвищою. Її часто обіймав сам фараон.
3. Єгипетське суспільство.
Характеристика структури єгипетського суспільства + робота зі схемами + робота з ілюстраціями
Селяни-общинники
Раби ("живі мертві") Гончар-ремісник
4. Будівництво пірамід.
Евристична бесіда.
Учитель. Чи знаєте ви, як уявляють життя після смерті християни? А от давні єгиптяни теж вірили у життя після смерті. Вони вважали, що людина має фізичне тіло, духовного двійника та душу. Лише зберігши все це в єдності, людина могла сподіватися на безсмертя. Єгиптяни вірили, що по смерті душа залишає тіло та відправляється у підземне царство, де править бог Осирис. Але час від часу душа повинна повертатися на землю. Душа людини може жити доти, доки в неї є куди повернутися, доки в неї є дім. Для цього тіло треба зберігати. Тіло померлого спеціальним способом перетворювали на мумію. Мумії ховали в різних спорудах, а от для фараонів будували грандіозні гробниці – піраміди, щоб підкреслити їх велич. Фараонів ховали у велетенських пірамідах, вельмож – у менших, простих людей – у мазанках, або просто у гарячому піску в пустелі, який не давав тілу розкладатися. Мумії робили і з тіл котів, собак, биків, птахів.
Тільки-но зайнявши престол,фараон починав будувати для себе гробницю і сам обирав для неї місце. У скелястому ґрунті вирубували похоронний склеп і коридор, що вів від нього, полірували стіни, розрівнювали чотирикутний майданчик – основу піраміди. Потім правильними рядами вкладали величезні камені, що скріплювали розчином із вапна і глини. Спочатку будівля зводилася як прямокутний паралелепіпед, розташований над склепом, потім навколо цієї споруди робили кам’яні уступи, що звужувалися догори. Уступи заповнювалися каменем і щебенем, обмазували штукатуркою.
Єгиптяни будували піраміди з 2800 до 1700 рр. до н.е., після чого почали використовувати більш скромні усипальниці. Піраміди сконцентровані в долині Нілу від Каїру до Фаюми, загалом їх налічують 67.
Першу піраміду було споруджено в ІІІ тис. до н. е. для фараона Джосера. Ця піраміда була ступінчастою, заввишки сягала 62 м – приблизно, як сучасний 24-поверховий будинок.
Піраміди, споруджені згодом, мали правильну геометричну форму. їх будували із суцільних кам’яних блоків масою від 25 до 500 центнерів. Грані пірамід чітко орієнтовано за сторонами світу.
Найбільша піраміда збудована в тому ж тисячолітті для фараона Хеопса. Охороняє її вирізьблений із цільної скелі Великий Сфінкс — велетенська (заввишки понад 20 м) статуя лева з головою людини.
Геродот про будівництво піраміди Хеопса розповідав так: «...Хеопс примусив весь народ працювати на себе. Так, єгиптяни були зобов’язані перетягати до Нілу величезні кам’яні брили з кам’яних копалень в Аравійських горах (через річку каміння перевозили на кораблях), а іншим було наказано тягнути їх далі, до так званих Лівійських гір. Сто тисяч людей безперервно виконували цю роботу, змінюючись кожні три місяці. Десять років довелося змученому народові будувати дорогу, якою тягнули ці кам’яні брили, праця, на мою думку, не менш важка, ніж будувати піраміду... Спорудження самої піраміди тривало 20 років...».
Щоб обійти піраміду Хеопса, треба подолати майже кілометр. На її спорудження пішло близько 2,3 млн кам’яних брил, кожна з яких важить понад 2 тонни. Вони були підігнані одна до одної з неперевершеною точністю. При цьому не використовувався цемент чи інші сполучні речовини.
1. Піраміда Джосера - «праматір пірамід». 2. Найбільша піраміда - піраміда Хеопса - заввишки 146,5 м, збудована близько 2560 р. до н. е. Для її будівництва використано 2 мільйони 300 тисяч блоків.
Першим фараоном, що відмовився від будівництва пірамід, був Тутмос І, який вважав, що піраміди все одно не могли вберегти мумії від осквернення, адже піраміди грабували ще в давнину.
За Нового царства фараонів почали ховати у гробницях, витесаних на глибині майже 90 м. Ця місцевість дістала назву Долина царів. Найвідомішою є гробниця фараона Тутанхамона, одна з небагатьох, що не була пограбована. Мумія фараона містилася в одному з восьми саркофагів, укладених один в один. Відкриття гробниці надало можливість скласти уявлення про матеріальний світ єгиптян: речі, якими вони користувалися, одяг.
Скарби з піраміди фараона Тутанхамона:
1 — золота погребальна маска Тутанхамона; 2 — погребальний саркофаг Тутанхамона; 3 – золотий трон Тутанхамона.
Єгипетські піраміди – єдине чудо із Семи чудес світу, що збереглося до наших днів.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Робота з картою.
1. Покажіть на карті район пірамід.
2. Позначте район пірамід на контурній карті.
Вправа з «історичної математики»
Розв’яжіть хронологічну задачу. У 1922 р. внаслідок тривалих пошуків англійський археолог Говард Картер знайшов гробницю Тутанхамона. Обчисліть, скільки років недоторканою пролежала в саркофазі мумія Тутанхамона, якщо 18-літній фараон помер 1342 р. до н. е. Коли народився цей давньоєгипетський правитель?
Формування хронологічної компетентності
Позначте на лінії часу:
- час об’єднання Єгипту;
- період будівництва пірамід.
Репродуктивно-аналітична бесіда
1. Коли виникла давньоєгипетська держава? Скільки тисяч років тому? Де був розташований Давній Єгипет?
2. Витлумачте поняття: фараон, жерці, номи, єгипетські піраміди.
3. Як природні умови Давнього Єгипту впливали на життя його мешканців?
4. Як виникла єдина давньоєгипетська держава? Чому фараони особисто керували будівництвом пірамід?
Головоломка «Піраміда»
Впишіть відповіді в клітинки (згори вниз).
Завдання:
1. Ім’я фараона, за якого вперше почалося будівництво пірамід (Джосер).
2. Ім’я фараона, якому було збудовано найбільшу піраміду (Хеопс).
3. Назва фантастичної істоти з тулубом лева і головою фараона (сфінкс).
4. Ім’я фараона, гробницю якого знайшли непограбованою (Тутанхамон).
5. Ім’я фараона, який першим відмовився від будівництва піраміди (Тутмос).
VІІ. Рефлексія.
Продовжте речення.
На уроці я дізна(ла)вся …
На уроці я навчи(ла)вся…
Мені сподобалося…
Мені не сподобалося…
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Прочитати параграф підручника, дати відповіді на запитання, виконати завдання до параграфа.
2. Знайти додаткову інформацію про єгипетські піраміди, підготувати повідомлення «Таємниці єгипетських пірамід».
3. Намалювати (на вибір) піраміду/сфінкса/ фараона.