Урок " Уявлення про казку.Де живуть казки"

Про матеріал

Матеріал містить розробку уроку з теми " Скринька народних казок" . Розкриває значення казки у житті людини. Розширює уявлення учнів про казку як вид усної народної творчості. Викликає інтерес до читання.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_56dc414c87f22/urok-litieraturnogho-chitannia-v-2-klasi-narodni-kazki-vstup-do-tiemi_18.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Вступ до теми. Де живуть казки. Народні казки. Завдання зі скриньки казок.

Мета. Підготувати дітей до сприймання казки. Розкрити значення казки у житті людини, зміст поняття «народні казки». Розширювати знання учнів про казку як вид усної народної творчості. Викликати інтерес до читання, засвоєння змісту казки. Вивчити ступінь обізнаності дітей із казками, формувати вміння розповідати їх зміст. Виховувати любов до казок.

Хід уроку

  І. Організація класу до уроку

1. Створення ситуації успіху

- Діти , у нас гості! Привітаймось з ними.

Діти .

  • Ми вам раді, гості любі!
  • І вітаєм щиро вас.
  • І запрошуєм ласкаво
  • На урок читання в клас.

Дзвоник лунає,

На урок скликає:

Будемо читати,

Старанно працювати.

Ще й до казочки у гості

Треба завітати.

ІІ . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Гра «Що візьмемо на урок?»
  • Активність.
  • Уміння читати.
  • Творчість.
  • Уміння слухати.
  • Уважність.

Серед яких зайві:

  • Лінь.
  • Дрімоту.
  • «Черепашачий» темп.

А щоб гарно нам читати пропоную ротик розім’яти .

  1. Мовленнєва розминка
  1. Артикуляційна вправа «Добавляночка».

ок-ок-ок в нас казковий… (урок)

ки-ки-ки ми читаємо… (казки)

  • Які ще рими можна дібрати до складу -ки- (залюбки, стежки, свічки і т.п.)

3.  «Відтворіть слова-родичі»       

 зка  ка ка  ти  за каз  вий  ко       ка  зо  чка   кар  каз

каз  ка    каз  кар

каз  ати  каз  очка

        каз  ковий

  • Сьогодні на уроці ми будемо вести розмову про народні казки, згадаємо, які казки вам відомі і чого вони нас навчають.
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово казка? (Добро, чудеса, краса, насолода, чарівність.)    

Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає. Приносить багато радощів. Казка – давній і мудрий порадник. Це вона дає нам уявлення про добро і зло, правду  і кривду, чесніть, справедливість.

Сьогодні весь урок буде присвячений казці.

V. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Розповідь учителя.

Колись давно, коли ще не було писемності, люди не могли записувати казки, які чули з дитинства від матері, бабусі, дідуся. Такі твори передавалися із вуст у вуста; від неньки до дитини, від дідусів до онуків-правнуків. А коли люди навчилися писати, то стали казки записувати, але ж їх склали ще наші пращури. Такі казки називаються народними. Тому в одній і тій казці, записаній різними людьми, траплялися деякі зміни в тексті та основний зміст зберігся.

2. Робота з підручником     

- Що думають про казку поети та письменники ми дізнаємось, завітавши в гості до підручника? (Відкрийте підручники на сторінці 34)

1) Опрацювання вірша А. Костецького «За голубими вітряками».

- Прочитайте назву розділу .

- Зараз ми дізнаємось, що думає про казку Анатолій Костецький.

- Прослухавши  вірш, дайте відповідь на запитання «То де ж, на думку автора, живуть бабусині казки?»

2) Словникова робота

Словникова робота (слово на дошці).

Баский – швидкий, прудкий.

  • Читання «Буксиром» (за вчителем)

- Де живуть бабусині казки?

  • Читання кращими учнями.

- Коли і звідки спішить казка до кожного із вас?

3) Вікторина « Чарівний кошик»

- Ой, що це? Якийсь кошик. А біля нього лист адресований учням 2 класу. Прочитаємо його.

« Дорогі, друзі, допоможіть нам потрапити до своїх казок. Зла чаклунка нас зачарувала і ми забули їх назви.

З повагою казкові речі.»

  • Яка неприємна пригода трапилася з цими речами. То що ж допоможемо? Я буду по черзі виймати річ, а ви говоритимете, у якій казці вона зустрічається.

Глечик – ( « Лисичка і журавель»)

Колосок – ( « Колосок»)

Піря – ( « Кривенька – качечка»)

Рукавиця – ( « Рукавичка»)

Яйце – ( « Курочка – ряба»)

Солома – ( « Солом’яний бичок»)

  • Молодці, ви дуже добре знаєте казки. Я думаю, казкові речі дуже вдячні вам за вашу турботу і допомогу.

4) Робота над розповіддю В. Нестайка.

- Своїми думками поділився з вами і Всеволод Нестайко.

- Діти, зверніть увагу, що в цьому тексті письменник звертається до кожного з вас, він з вами розмовляє. Постарайтесь почути його голос і зрозуміти висловлені думки.

  • Читання вчителем.
  • Словникова робота

Хиба – недолік; негативна риса , ознака.

  • Читання учнями (самостійно)  .
  • Читання «ланцюжком».
  • Бесіда  з вибірковим читанням:

 - Що сказав письменник про казку? Прочитайте.

 – Про що завжди йшлося в казках?

  •                Прочитайте, яким є зло?(не легко його впізнати), а добро? 
  •                Які негативні риси допомагає долати казка? 

 

5) Інтерактивна вправа  Гронування . Риси характеру казки

Притча

В одному чудовому королівстві, де вічнозелені сади, а сонце ніколи  не  ховається  володарює  осяйна  королева  Казка.  Багато  століть  вона  була  щастям  для  тих,  хто  її  знав,  усі  її  любили  і  поважали.  Вона  навчала  людей  працьовитості,  мудрості,  доброти,  сміливості і  до всіх,  хто  володів  цими  якостями,  вона  посилала  Птаху  Щастя. Тоді  люди  були  радісними  і  щасливими.  Але,  як  і  в  кожній  казці,  поряд  з  добром  існує  зло.  Злий  чаклун  зібрав  негативні  риси  людей та змішав їх з позитивними. 

Позитивні риси                                                                   Негативні риси

Добро працьовитість правда  милосердя сміливість   зло лінь обман жорстокість боязливість

  • Які риси засуджуються в казці?

Вправа  «Що  було  б,  якби  зло  перемогло»

  •  Люди  були  б  злі,  жорстокі.

 

Фізкультхвилинка     

     У країні казочок жив веселий колобок,

  • Разом з ним усі звірятка вишикувались на зарядку.
  • Похитали головою, раз притупнули ногою,
  • Руки вгору піднесли, трішки ними потрясли,
  • Нахилились вліво, вправо, та цього іще замало.
  • Руки вгору, руки вниз, раз – присіли, піднялись,
  • Головою похитали й працювати знову стали.

VІ.  Узагальнення і систематизація набутих учнями знань.

Хвилинка ерудита. Робота за тлумачним словником (казка).

Казкахудожній твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді з участю фантастичних сил.

Казки бувають

Про тварин                    чарівні                    соціально - побутові

Робота над прислів’ями

Скласти прислів’я

Казка мовчить просто, а розуму в ній багато.

Маленькі казки дають багато розуму.

Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться.

Протягом століть казки були і залишаються джерелами доброти і милосердя . Створені у сиву давнину ,їх переказували з вуст в уста , від одного оповідача до іншого. Гортаючи сторінки улюблених казок , ми розуміємо , що казки – це наші великі вчителі , які спочатку виховують , а вже потім розважають.

Завдання  зі Скриньки  народних казок

Загадковий калейдоскоп

Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадалися вони:

Вовк — не наша мати.

(Вовк і семеро козенят)

Сидить півник на печі

Їсть смачненькі калачі.

Ось лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лиса півника забрати.  (Котик і півник)

Вигнав дід козу із хати —

Та й пішла вона блукати:

В зайця хатку відібрала.

Всі козу ту виганяли,

Рак козуню ущипнув,

Зайцю хатку повернув.

(Коза-Дереза)

Гра « Виправте помилки»

  • Ріпку тягнули у такому порядку: дід за ріпку, баба за діда, внучка за бабу, кішка за внучку, собачка за кішку, мишка за кішку.
  • До рукавички звірі прийшли у такій послідовності: жаба, мишка, зайчик, кабанчик, вовчик, ведмедик.
  • Колобок зустрічав звірів по дорозі у такому порядку: зайчик, лисичка, вовчик , ведмедик.
  • До солом’яного бичка звірі прилипали у такій послідовності : зайчик, лисиця, вовк, ведмідь.

 

 

 

 

 

« Упізнай казку за ключовими словами»

Дід

Баба

Пір’ячко

Гніздечко

« Кривенька качечка»

Дід

Баба

Яєчко

Мишка

« курочка ряба»

Город

Дід

Баба

Онука

Собачка

Мишка

« Ріпка»

 

  • Діти , ми виконали всі завдання . Пригадали багато різних казок.

Чого вчать нас казки?

  • Ви, мабуть, помітили на дошці ось цю чарівну скриньку. А наповнити її допоможе нам «Інформаційне бюро». Учні приготували цікаві вислови про казку.

         Казка – це чарівна країна, де добро завжди перемагає зло.

Казки – це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім розважають.

 Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, навчає, приносить багато радості.

                             Казка – це давній і мудрий порадник.

                            Казка – це джерело  доброти і  мудрості.

 

VІІІ. Домашнє завдання    

  • А вдома ви заглянете у свою скриньку казок і дасте відповіді на запитання  підручника на с.35.

VІІІ. Підсумок уроку    

  • На завершення уроку я хочу взяти у вас інтерв’ю

 «Мікрофон»

  • Який розділ ми почали вивчати?
  • З якими казками зустрічалися на уроці?
  • Яка ваша улюблена казка?
  • Чому вчать  нас казки?

Урок нам пора завершувати.

Що залишається сказати?

Мабуть, усім вам зрозуміло,

Що читати треба вміло,

Бо казки – найкраще діло -

  В них багато є добра.

То ж читайте, дітвора!   Дякую за урок.    

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шалепа Антонина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
6723
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку