Матеріал містить розробку уроку з теми " Скринька народних казок" . Розкриває значення казки у житті людини. Розширює уявлення учнів про казку як вид усної народної творчості. Викликає інтерес до читання.
Тема. Вступ до теми. Де живуть казки. Народні казки. Завдання зі скриньки казок.
Мета. Підготувати дітей до сприймання казки. Розкрити значення казки у житті людини, зміст поняття «народні казки». Розширювати знання учнів про казку як вид усної народної творчості. Викликати інтерес до читання, засвоєння змісту казки. Вивчити ступінь обізнаності дітей із казками, формувати вміння розповідати їх зміст. Виховувати любов до казок.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Створення ситуації успіху
- Діти , у нас гості! Привітаймось з ними.
Діти .
Дзвоник лунає,
На урок скликає:
Будемо читати,
Старанно працювати.
Ще й до казочки у гості
Треба завітати.
ІІ . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Серед яких зайві:
А щоб гарно нам читати пропоную ротик розім’яти .
ок-ок-ок в нас казковий… (урок)
ки-ки-ки ми читаємо… (казки)
3. «Відтворіть слова-родичі»
зка ка ка ти за каз вий ко ка зо чка кар каз
каз ка каз кар
каз ати каз очка
каз ковий
Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає. Приносить багато радощів. Казка – давній і мудрий порадник. Це вона дає нам уявлення про добро і зло, правду і кривду, чесніть, справедливість.
Сьогодні весь урок буде присвячений казці.
V. Вивчення нового матеріалу
Колись давно, коли ще не було писемності, люди не могли записувати казки, які чули з дитинства від матері, бабусі, дідуся. Такі твори передавалися із вуст у вуста; від неньки до дитини, від дідусів до онуків-правнуків. А коли люди навчилися писати, то стали казки записувати, але ж їх склали ще наші пращури. Такі казки називаються народними. Тому в одній і тій казці, записаній різними людьми, траплялися деякі зміни в тексті та основний зміст зберігся.
2. Робота з підручником
- Що думають про казку поети та письменники ми дізнаємось, завітавши в гості до підручника? (Відкрийте підручники на сторінці 34)
1) Опрацювання вірша А. Костецького «За голубими вітряками».
- Прочитайте назву розділу .
- Зараз ми дізнаємось, що думає про казку Анатолій Костецький.
- Прослухавши вірш, дайте відповідь на запитання «То де ж, на думку автора, живуть бабусині казки?»
2) Словникова робота
Словникова робота (слово на дошці).
Баский – швидкий, прудкий.
- Де живуть бабусині казки?
- Коли і звідки спішить казка до кожного із вас?
3) Вікторина « Чарівний кошик»
- Ой, що це? Якийсь кошик. А біля нього лист адресований учням 2 класу. Прочитаємо його.
« Дорогі, друзі, допоможіть нам потрапити до своїх казок. Зла чаклунка нас зачарувала і ми забули їх назви.
З повагою казкові речі.»
Глечик – ( « Лисичка і журавель»)
Колосок – ( « Колосок»)
Пір’я – ( « Кривенька – качечка»)
Рукавиця – ( « Рукавичка»)
Яйце – ( « Курочка – ряба»)
Солома – ( « Солом’яний бичок»)
4) Робота над розповіддю В. Нестайка.
- Своїми думками поділився з вами і Всеволод Нестайко.
- Діти, зверніть увагу, що в цьому тексті письменник звертається до кожного з вас, він з вами розмовляє. Постарайтесь почути його голос і зрозуміти висловлені думки.
Хиба – недолік; негативна риса , ознака.
- Що сказав письменник про казку? Прочитайте.
– Про що завжди йшлося в казках?
5) Інтерактивна вправа Гронування . Риси характеру казки
Притча
В одному чудовому королівстві, де вічнозелені сади, а сонце ніколи не ховається володарює осяйна королева Казка. Багато століть вона була щастям для тих, хто її знав, усі її любили і поважали. Вона навчала людей працьовитості, мудрості, доброти, сміливості і до всіх, хто володів цими якостями, вона посилала Птаху Щастя. Тоді люди були радісними і щасливими. Але, як і в кожній казці, поряд з добром існує зло. Злий чаклун зібрав негативні риси людей та змішав їх з позитивними.
Позитивні риси Негативні риси
Добро працьовитість правда милосердя сміливість зло лінь обман жорстокість боязливість
Вправа «Що було б, якби зло перемогло»
Фізкультхвилинка
У країні казочок жив веселий колобок,
VІ. Узагальнення і систематизація набутих учнями знань.
Хвилинка ерудита. Робота за тлумачним словником (казка).
Казка – художній твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді з участю фантастичних сил.
Казки бувають
Про тварин чарівні соціально - побутові
Робота над прислів’ями
Скласти прислів’я
Казка мовчить просто, а розуму в ній багато.
Маленькі казки дають багато розуму.
Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться.
Протягом століть казки були і залишаються джерелами доброти і милосердя . Створені у сиву давнину ,їх переказували з вуст в уста , від одного оповідача до іншого. Гортаючи сторінки улюблених казок , ми розуміємо , що казки – це наші великі вчителі , які спочатку виховують , а вже потім розважають.
Завдання зі Скриньки народних казок
Загадковий калейдоскоп
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати.
(Вовк і семеро козенят)
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. (Котик і півник)
Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув.
(Коза-Дереза)
Гра « Виправте помилки»
« Упізнай казку за ключовими словами»
Дід Баба Пір’ячко Гніздечко « Кривенька качечка» |
Дід Баба Яєчко Мишка « курочка ряба» |
Город Дід Баба Онука Собачка Мишка « Ріпка» |
Чого вчать нас казки?
Казка – це чарівна країна, де добро завжди перемагає зло.
Казки – це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім розважають.
Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, навчає, приносить багато радості.
Казка – це давній і мудрий порадник.
Казка – це джерело доброти і мудрості.
VІІІ. Домашнє завдання
VІІІ. Підсумок уроку
«Мікрофон»
Урок нам пора завершувати.
Що залишається сказати?
Мабуть, усім вам зрозуміло,
Що читати треба вміло,
Бо казки – найкраще діло -
В них багато є добра.
То ж читайте, дітвора! Дякую за урок.