Тема: Узагальнення та систематизація вивченого про Дієприкметник .
Мета: узагальнити і систематизувати навчальні досягнення учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, удосконалювати вміння знаходити дієприкметники та дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники від дієслів, добирати матеріал з дієприкметниками; розвивати вміння будувати діалог, використовуючи в мовленні дієприкметникові звороти; формувати культуру спілкування , навички самостійної роботи; прищеплювати любов до рідної мови та інтерес до української культури.
Обладнання: підручник, таблиця, презентації до уроку, комп’ютер .
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: урок – подорож.
Перебіг уроку
Сьогодні, діти, ми вирушаємо у подорож до чарівної планети під назвою « Українська мова» в країну «Дієприкметник». А допоможуть нам туди потрапити знання про неї. Мандруючи, ми проведемо змагання між двома командами і виявимо рівень компетентності кожної з них.
Дивлячи на те, які ви обрали назви своїм командам, можна сказати, що ви дійсно любите свою рідну мову і хочете знати про неї якомога більше.
А подорожувати ми з вами будемо ось таким маршрутом, де є чотири зупинки: теоретична, практична, пошукова та творча.
III. Повідомлення теми та мети уроку. Актуалізація опорних знань.
Зупинка перша.
Ось ми наблизилися до першої зупинки – «Теоретичної».
Подивіться, у країні «Дієприкметник» такі ж чудові осінні дерева, як і у нас. Але вони незвичайні, бо на кожному пожовклому листочку записане теоретичне питання з даної теми. Та команда, яка дасть правильні відповіді на питання, подорожуватиме далі успішно, без пригод. Кожна правильна відповідь – 0,5 балів. Найвищий бал цього конкурсу – 1,5 бали.
Підсумки І конкурсу.
Зупинка друга.
Непомітно ми наблизилися до наступної зупинки – «Практичної». Вам необхідно виконати низку завдань. За правильність кожного – 0,5 бали.
Поставити, де потрібно, розділові знаки( коми).
«Мовознавці» |
«Дивослово» |
Про одну книгу написану різною мовою хочеться розповісти докладніше. У мові відображено сприйнятий людством досвід від давнини до сучасності. |
Роман написаний молодим автором викликав жваві суперечки. Почуте в колисці з материних уст слово супроводжує людину упродовж життя. |
Розкрити дужки. Утворити від дієслів дієприкметники. Визначити стан.
«Мовознавці» |
«Дивослово» |
Продекламувати(-мований, п), забути(-тий, п), побачити(- ений, п), сумувати(-ючий, ак.),співати(-ючий, ак.) |
Коментувати(-ючий,ак.), заборонити(-ений, п), прославляти(-ючий, ак.),видати(-ний, п),писати(-шучий, ак.) |
Підсумки ІІ конкурсу.
Зупинка третя
Ось і третя зупинка – « Пошукова». Всі ці завдання зупинки оцінюються 3- ма балами.
«Мовознавці» |
«Дивослово» |
Книжка, яку щойно прочитали; корисні справи, які ми задумали; вірш, який вивчили на уроці. |
Знання, які здобули в науці; фільм, який захопив глядачів; виставка робіт, яку відкрили в залі. |
Лінгвістична гра «Хто швидше»
Утворити дієприкметники за початком слова: подар…,засні…,отрим…,очік…,любл…
-Які у вас дієприкметники переважають (активні чи пасивні)?Як визначили? Укажіть вид.
Прийом «Розфарбуй текст»
1.Розфарбувати текст дієприкметниками, дієприкметниковими зворотами.
«Мовознавці» |
«Дивослово» |
Спить земля під жовтою ковдрою. Стоять красуні в білосніжних візерунках. Небо блищить, бо засіяне зорями. |
Степ дихає пахощами росяних трав, бо оповила тиша. Хлопчик грається на майданчику. |
Підсумки ІІІ конкурсу.
Зупинка четверта.
Ось ми дісталися останнього пункту, на зупинці « Творчій».
«Мовознавці» |
«Дивослово» |
Коло розбитого корита, білими нитками шитий. |
Зітертий на порох, викинутий за борт. |
Кожна команда обирає по два учасника, які виконуватимуть роль репортера та екскурсовода і представити своє домашнє завдання, яке було виконане заздалегідь, у формі діалогу репортера з екскурсоводом, використовуючи у своєму мовленні дієприкметники та дієприкметникові звороти. За виконання цього творчого завдання ви отримуєте по 3 бали.
Виступи учнів, оцінювання діалогів.
ІV. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа « Я так думаю».
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної тематичної роботи.