10 клас
Українська мова
ТЕМА. Узагальнення і систематизація знань з
розділу «Лексикологія. Фразеологія».
МЕТА: повторити, узагальнити та систематизувати
знання учнів з даного розділу; розвивати
спостережливість та вміння поповнювати свій
лексикон новими словами; виховувати пошану
до скарбниці народної мудрості.
ТИП УРОКУ: нестандартний.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-гра.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
1. Клас ділиться на три команди.
2. Призначається журі.
3. Пояснюються умови гри.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Проведення конкурсів.
«Розминка»
Назвати слова за лексичним значенням.
І команда
1.Сукупність слів, наявних у мові.(Лексика)
2. Розділ мовознавства, що вивчає лексику. (Лексикологія)
3. Перенесення назви з одного предмета на інший на основі схожості. (Метафора)
4.Слова, близькі за значенням, які по-різному називають те саме поняття. (Синонім)
5. Слово, яке вийшло з ужитку. (Застаріле)
6. Слова або звороти, властиві мовленню людей певної професії. (Професіоналізм)
7. Влучний, образний вислів, часто ритмічний за будовою, який у стислій формі узагальнює, типізує різні явища життя. (Прислів’я)
8. Яка-небудь узагальнена думка, висловлена коротко і влучно. (Афоризм)
ІІ команда
ІІІ команда
2.Перенесення значення з одного предмета на інший за суміжністю. (Метонімія)
3. Слова, близькі за звучанням, але різні за значенням і написанням. (Пароніми)
4. Нове слово або вислів, що з’являється в мові. (Неологізм)
5. Слово, що використовується в окремих стилях чи в одному з них. (Стилістично забарвлене)
6. Слова, вживання яких обмежується певною територією. (Діалектизми)
7.Розділ лінгвістики, що вивчає усталені звороти, фразеологізми. (Фразеологія)
8. Влучний вислів, близький до прислів’я, але без повчальної частини. (Приказка)
«Найспостережливіший»
Вказати рядки, в яких усі словосполучення мають переносне значення. З’ясувати вид метафоризації.
Гострий розум, гострий спис, гостра шабля.
Крилатий птах, крилатий вислів, крилата людина.
Голова зборів, голова капусти, голова дитини.
Дощ плаче, море сміється, літо прилетіло.
Ліс дрімає, дитина дрімає, зима ридає.
Залізна воля, свіжа думка, золоте серце.
«Суперлінгвісти»
За одну хвилину дібрати якнайбільше епітетів, що характеризують ліричного героя новели «Intermezzo».
«Виграй»
Вибрати правильну відповідь.
І команда
«В житті ти мною згордувала,
Моє ти серце надірвала»:
а) уособлення; б) метонімія;
в) синекдоха; г) метафора.
ІІ команда
«Серед пучечків торішньої трави де-не-де визирали вже блакитними оченятами проліски»:
а) синекдоха; б) уособлення;
в) метафора; г) метонімія.
ІІІ команда
«Ти кидаєш у моє серце, як до власного схову, свої страждання і свої болі, розбиті надії і свою розпач»
а) епітет; б) уособлення;
в) синекдоха; г) метонімія.
«Хвилинка ерудита»
Чи є синонімами слова лоб – чоло ?
Поясніть стилістичну забарвленість.
«Четверте зайве»
Вказати зайве словосполучення і обгрунтувати свій вибір.
Меценат театру, диригентська паличка, фортуна усміхнеться, епістолярний стиль.
Теревені правити, український менталітет, крокодилячі сльози. Висіти на язиці.
Полізти в амбіцію, народна мудрість, естетика танцю, професійна етика.
«Хто кмітливий?»
Відгадати зашифрований фразеологізм, пояснити його значення.
Не лять ті
шки
ліп свя гор
(Не святі горшки ліплять)
«Конкурс капітанів» - «Скажи без затримки»
Учитель називає слова. Капітани, чергуючись, швидко називають синоніми-фразеологізми. В разі затримки – відповідає суперник.
Темно, втекти, ледарювати, давно, багато, голосно, кричати, дужий, плакати, коротко, засмучений, працьовитий, перебільшувати, боїться.
«Ерудит»
Команди добирають якомога більше фразеологізмів зі словами язик, рука, голова.
«Лінгвістичний аналітик»
1.Розподілити фразеологізми, враховуючи їхні джерела.
Білими нитками шиите, спіймати за хвіст жар-птицю, як мокрее горить, олімпійський спокій, валаамова ослиця, виходити на орбіту, ні пуху ні пера, земле моя, всеплодющая мати, троянський кінь, випити чашу до дна, наша дума, наша пісня не вмре, не загине.
2.Закінчити прислів’я, використовуючи фразеологізми.
* Що написано пером ,..(не виволочиш волом).
* Припав до води , ..(як муха до меду).
* Ні швець, ні жнець ,.. (ні на дуді грець).
* Ходив три дні ,.. ( та виходив злидні). ’’
* Зимою деньок ,.. (як комарів носок).
* Не вмер Данило ,.. (так болячки задавила).
3.Дібрати фразеологізми до поданих слів.
Викрити на місці злочину; так, що ні до чого причепитися; абсолютно тихо; посваритися; вразливе місце; щиро; вередувати-знущатися з кого-небудь; не залишилось ніяких слідів; пильнувати з напруженою увагою; про кого-небудь; хто має дуже стомлений вигляд; давно зник; говорити зайве; повільно, без бажання; слідом, не відстаючи; оголосити щось давно відоме; близько; дуже злякатися; затамована злоба; про таке, що може й не відбутися; не турбуватися; зовсім промокнути; слухати із захопленням; довірливе, комічне і сумне; даремно сподіватись.
Довідка: спіймати на гарячому; і комар носа не підточить; мертва тиша; розбити глек; ахіллесова п’ята; з відкритим серцем; варити воду; і кінці у воду; дивитися обома; мов з хреста знятий; і слід прохолов; розводити балачки; як море горить; йти по п’ятах; Америку відкривати; рукою подати; аж у піт кинуло; за пазухою камінь; вилами по воді писано; і в ус не дути; до нитки промокнути; розвісити вуха; і сміх і сльози; ждати з моря погоди.
Ключ: у кожному фразеологізмі підкреслити першу букву і прочитати прислів’я «Сім раз відміряй, а раз відріж».
«Редактор»
Відредагувати речення. Визначити характер помилок.
Наша фабрика внесла свою лепту в загальну справу. Хлопці тікали, накивавши п’ятами. Платон глибоко принциповий і не робить компромісу навіть із найдорожчою людиною. Микола Джеря зрозумів, що опинився на краю прірви, і тому зробив вирішальний крок вперед.
І\/. Підсумок уроку.
Журі підбиває підсумки гри.
Оцінювання результатів.
\/. Домашнє завдання.
Дібрати тематичні словнички до професій: педагог, лікар, бібліотекар, хлібороб.