Розминка «Вірю – не вірю» 1. Лексикологія – це розділ мовознавства, що вивчає частини мови. 2. Лексика – це словниковий склад мови. 3. Усі терміни – багатозначні слова. 4. У реченні «сумують ластівки в садах» слово «сумують» ужите в переносному значенні. 5. Слова «велетень, титан, гігант» - синоніми. 6. Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима – літо» -антоніми. 7. Види тропів… (порівняння, епітет, метафора, метонімія, синекдоха, персоніфікація, гіпербола, алегорія, літота, уособлення . 8. Слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за лексичним значенням, називаються синонімами. 9. Багатозначність це здатність слова вживатися в одному значенні 10.Сполучення « пекти раків, ловити гав, як курка лапою» - фразеологізми. 11. Фразеологізми « як кіт наплакав, і кури не клюють» - синонімічні. 12. Фразеологізми роблять мову яскравою, влучною, образною.
Найдорожчі скарби - Що шукаєте, пане скарбознавче? - Запорозькі скарби. Козаче, а ти не підкажеш, де вони сховані? - Марно не витрачайте, не гайте свого часу. - Чому? - Я – співець Мамай і знаю, що срібла й золота тут, у Запорозькій Січі немає. - А заради чого ви тут усі зібрались. - Є скарби дорожчі за дукачі, за перли й діаманти. - Невже. За золото, діаманти можна купити все на світі! - Усе, крім чистої совісті, сумління, справедливості. У нас ти можеш знайти зброю та порох – це дорогий скарб для запорожця. - А який же найдорожчий? - Це наша козацька щира дружба, побратимство, братерство, братство. Живемо ми злагоджено, душа-в-душу, плече-в-плече виступаємо як у радощах, так і в біді. Ніяка лиха година, нещастя, горе нам не страшні. Ми хочемо, щоб люди на нашій землі, країні, краї жили у злагоді, мирі, спокої.
Підібрати до слів іншомовного походження відповідні синоніми з українських слів. 1 група 2 група 3 група Дисципліна Дистанція Адаптація інформація аналіз космос істина аргумент процент кавалерія фініш орфографія бар'єр ландшафт пілот чемпіон лідер афіша конкурс інвестиція компетенція лозунг толерантність еволюція
Доберіть синоніми до слів самостійно, а потім за допомогою словника. Порівняйте кількість дібраних вами синонімів без використання словника і після роботи з ним, визначте вид синонімів.Зробіть висновки. 1 група. Горизонт.., безмежний… 2 група. Кричати…, закохатися… 3 група. Щирість…., ударити…
Домашнє завдання Узявши за основу епіграф уроку, написати твір, використовуючи лексико-стилістичні синоніми різних видів. Маємо відродити в наших сучасних українцях і українках генетичну пам'ять, почуття гордості, маємо і до збайдужілих душ торкнутися запашним євшан-зіллям рідного слова! О. Гончар