Метою даної розробки уроку є закріплення і поглиблення знань учнів про українські народні казки; розвиток і збагачення словникового запасу, діалогічного мовлення, вміння передавати емоції, міміку, жести певного образу; виховання любові до рідної мови, вміння уважно слухати свого товариша, бажання брати участь у драматизації та проявляти інтерес до українських народних казок.
«Казкова галявина»
(гра-подорож для учнів 5 класу,
узагальнення та систематизація знань з теми
«Народні казки»)
Мета: закріпити і поглибити знання дітей про українські народні казки; розвивати і збагачувати словниковий запас, діалогічне мовлення, вміння передавати емоції, міміку, жести певного образу; виховувати любов до рідної мови, виховувати вміння уважно слухати свого товариша, бажання брати участь у драматизації та проявляти інтерес до українських народних казок.
Обладнання: декорації до інсценізацій; ілюстрації до українських народних казок; виставка книг «Світ казки»
(Мелодія пісні «В гостях у казки»)
Ведучий 1. Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі і повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Ведучий 2. У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Ведучий 3. Сьогодні в нас – чудове свято – свято української народної казки. Казка – це диво, сповнене краси.
Ведучий 4. До свята вже готові ми,
Тож, Казко, в зал до нас прийди!
(Мелодія, заходить Казка)
Казка. Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я Казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, Казка добра і чарівна.
Мене ви знаєте і любите, мабуть.
Тому завдання я вам принесла.
Бажаю гарно відпочити, в добру путь.
Ведучий 1. У казці все справжнісіньке буває,
Усе живе, все мислить, розмовляє.
Ведучий 2. В ній мудрість є, вона навчає жить,
То як же людям казку не любить?!
(Інсценізація українських народних казок)
Казка. А тепер вам, діти, треба добре міркувать,
Щоб визначити, кому переможцем сьогодні стать.
(Наступний конкурс «Упізнай героя».
По черзі заходять казкові герої і читають загадки)
1. Виріс цей хлопчина
З малої деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами
Частуватись пирогами.
(«Івасик-Телесик»)
2. Я – бичок-третячок,
Смоляний в мене бочок.
Мене з соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив.
(«Солом’яний бичок»)
3. Він звірят усіх лікує,
Від халеп різних рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів, тигренят.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(«Лікар Айболить»)
4. Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Швидко півника хапає.
Біжить котик рятувати,
В лисиці півника забрати.
(«Котик і Півник»)
5. Вигнав дід козу із хати,
Та й пішла вона блукати.
В зайця хатку відібрала,
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув –
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-Дереза»)
6. Хто утік від баби з дідом, –
Не міг сидіти на вікні.
Зустрів у лісі різних звірів
І кожному співав пісні?
(«Колобок»)
Казка. Молодці, добре знаєте казки!
Тож і надалі дружіть зі мною,
Казку поважайте.
Шануйте книгу, ще більше читайте.
Бо книга – це віконце у світ.
Пам’ятайте про це, хлопчики і дівчата.
Отож, читати будете – і будете все знати.
Наступне завдання – розгадати кросворд – назви українських народних казок і записати утворене слово – зачароване.
|
|
|
1 р |
і |
п |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 р |
у |
к |
а |
в |
и |
ч |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
3 к |
о |
з |
а |
д |
е |
р |
е |
з |
а |
|
|
|
|
|
|
4 к |
о |
л |
о |
б |
о |
к |
|
5 к |
у |
р |
о |
ч |
к |
а |
р |
я |
б |
а |
|
|
|
1. На городі виростала, сили набирала.
Непомітно, дуже швидко, великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Ту красуню рвати…
2. «Уліз і ведмідь – семеро стало»
3. «Я не пила,
Я й не їла,
Тільки бігла через місточок
Та вхопила кленовий листочок,
Бігла через гребельку
Та вхопила водиці крапельку…»
4. «А лисичка його – гам! Та й проковтнула»
5. «А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко»
к |
а |
з |
к |
а |
Зачароване слово
Казка. Поки наші команди працюють, завдання для глядачів:
Назвіть якомога більше казкових героїв на букву «К».
(Колобок, Котигорошко, Кирило Кожум’яка, пан Коцький, Курочка-Ряба, Кривенька Качечка, Кирик)
Казка. Ну що ж, команди виконали завдання. Журі підводить підсумки. А я пропоную глядачам знову побувати на казковій галявині.
(Інсценізація казок В.О. Сухомлинського)
Казка. А тепер гра – чарівний кошик. Я діставатиму предмет, а вам потрібно відгадати, з якої він казки.
1. Яйце («Курочка Ряба»)
2. Кленовий листочок («Коза-Дереза»)
3. Колосок («Колосок»)
4. Тарілка («Лисичка і Журавель»)
5. Солома («Солом’яний бичок»)
6. Рукавичка («Рукавичка»)
7. Пір’я («Кривенька качечка»)
Молодці! Ви знаєте добре українські казки.
(Музика. Заходить хлопчик – Котигорошко з дівчинкою Оленкою)
Котигорошко. Я бачу, що тут якесь свято!
Казка. А, це ж наш хоробрий Котигорошко!!! Як же тобі вдалося перемогти злі сили?! Адже навіть твої брати не змогли визволити сестричку Оленку?!
Котигорошко. Коли чогось дуже хочеш – обов’язково зможеш!
Оленка. Спасибі, братику Котигорошку, що ти мене врятував. І з великою радістю ми вже йдемо додому.
(Лунає «тривожна» музика. Забігає Баба Яга, войовниче розмахуючи руками. Перелякана Оленка ховається на Котигорошком)
Баба Яга. Нарешті я вас наздогнала! Від мене не втечете! Де Оленку поділи? (До Котигорошка). Це ти той хлопець-сміливець, що зміг перемогти мого брата Змія-Горинича? Тепер матимеш справу зі мною, Бабою Ягою! (Стає у войовничу позу)
Котигорошко. А навіщо тобі наша Оленка?
Баба Яга. (Розгублено). Як це навіщо? Вона буде мене розважати!
Котигорошко. Так це і ми можемо! Друзі, розважимо стареньку Бабусю Ягусю?
Друзі-герої. Розважимо!
Баба Яга. Ану ж бо подивимось, на що ви здатні! (Вмощується на стільці уважно слухати)
(Казкові герої співають пісню на мелодію «Улыбка»)
1. Коли тяжко зробиться тобі,
Коли сум тебе огорне без причини,
В гості казку запроси тоді,
І журба твоя розтане за хвилину.
Приспів: У казок свої дива,
У казок свої права.
Сонце сходить уночі,
А місяць рано.
Як усядеться на трон
Добрий дядько Лоскотон, 2 р.
Засміється і царівна Несміяна.
2. Захихиче хитрий колобок.
Дід із бабою об землю вдарять лихом,
Зарегоче навіть хижий Вовк,
Наче зроду він удався дурносміхом.
Приспів: У казок свої дива,
У казок свої права.
Сонце сходить уночі,
А місяць рано.
Королева Снігова
Вже од сміху ледь жива: 2 р.
– Ой, держіть мене, держіть, бо я розтану!
3. Випав зуб од сміху у Слона,.
Пересміхуються голови у Змія.
Лише Казка – фея чарівна
Роздобрити й розсмішити так зуміє!
Приспів: У казок свої дива,
У казок свої права.
Сонце сходить уночі,
А місяць рано.
Тож усі ми від душі
На снігу і на дощі 2 р.
Сміймось хором, і журби тоді не стане!
Котигорошко. Ну, що, Бабусю, будемо й далі розважатися?
Баба Яга. Досить! Гаразд, відпускаю з вами Оленку.
(Сідає на мітлу і зникає зі сцени)
Оленка. Зникла. Як і не було! Ідемо й ми додому.
Котигорошко. Ходімо! Але на прощання підведемо підсумки.
Ведучий 1. Слово надається журі.
Казка. Чарівний світ, що зветься казкою! Сьогодні ми з вами трішки відкрили завісу і зазирнули до казкової країни. Нехай же зустрічі з героями казок будуть для вас завжди святом! Адже це зустрічі з друзями, з котрими ви підете у велике життя! А на згадку про мене я дарую вам збірки українських народних казок.
Ведучий 2. Наша казкова подорож завершується піснею.
Весела казка
(мелодія пісні «На поїзд поспішає ялинка лісова»)
1. Для всіх нас знову казка
Обійми розкрива.
І всі ми дуже раді –
Батьки і дітвора.
Яскраво сяють зорі,
Дзвенить веселий сміх,
Для нас усіх,
Для нас усіх, 2 р.
Для нас усіх, усіх.
2. Хай казочка весела
Покличе в гості нас.
А ми обов’язково
Ще прийдемо до вас,
Щоб зорі знов сіяли,
Дзвенів веселий сміх,
Для нас усіх,
Для нас усіх, 2 р.
Для нас усіх, усіх.
1