Урок дає можливість:узагальнити і скоригувати рівень сформованості предметної компетентності в темі «Розчини»; повторити теоретичні поняття про розчини, процес розчинення речовин, електролітичну дисоціацію кислот, основ і солей у водних розчинах, закріпити вміння розв'язувати розрахункові задачі; перевірити вміння учнів складати повні та скорочені йонні рівняння, вміння складати за скороченими рівняннями реакції обміну; розвивати вміння виконувати експериментальні завдання та дотримуватись правил техніки безпеки; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, логічно мислити і робити творчі завдання; виховувати почуття товариськості, навички групової роботи, прищеплювати любов до предмету.
1
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Розчини»
Мета: узагальнити і скоригувати рівень сформованості предметної компетентності в темі «Розчини»; повторити теоретичні поняття про розчини, процес розчинення речовин, електролітичну дисоціацію кислот, основ і солей у водних розчинах, закріпити вміння розв'язувати розрахункові задачі; перевірити вміння учнів складати повні та скорочені йонні рівняння, вміння складати за скороченими рівняннями реакції обміну; розвивати вміння виконувати експериментальні завдання та дотримуватись правил техніки безпеки; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, логічно мислити і робити творчі завдання; виховувати почуття товариськості, навички групової роботи, прищеплювати любов до предмету.
Тип уроку: узагальнення та корекції знань.
Форма уроку: аукціон знань.
Обладнання: пробірки, штативи для пробірок, реактиви, роздатковий матеріал, картки для самооцінки, ноутбук, відео «Практичне застосування розчинів».
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Девіз уроку: «Знай! Умій! Використовуй!»
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Наш час – це час змін. Всі ви знаєте, що наша країна переживає кризу. Для одужання нашого суспільства потрібні люди, які мають творчо мислити, активно діяти, приймати нестандартні рішення. Тому головна умова нашого уроку -
думати колективно,
діяти оперативно,
сперечатись доказово
це для всіх обов'язково.
Тема нашого уроку: « Узагальнення і систематизація знань з теми «Розчини».
Наші завдання, які ми маємо вирішити на уроці:
Ви об'єдналися у групи, тому працювати будете колективно. У вас на столах знаходяться картки. Висловіть, будь-ласка, свій настрій і очікування на урок за допомогою виразу на ваших обличчях та на картках:
синя – байдужість, я присутній на уроці;
зелена – працюватиму, якщо це не важко;
рожева – працюватиму так, щоб отримані на уроці знання використати в майбутньому.
Картки покладіть перед собою серед столу, утвориться квіткова поляна.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Ми з вами закінчили вивчати тему «Розчини». І саме сьогодні на уроці буде проведений аукціон, на якому кожен із вас буде мати можливість придбати щось важливе і необхідне.
Сьогодні на аукціоні виставлені електроліти та неелектроліти. Ви будете працювати в групах. На кожному столі стоїть картка з номером, під яким буде працювати група. В кожній групі ви оберете спікера, який буде координувати роботу групи, визначати, хто відповідатиме. Перед вами знаходяться «картки самооцінювання», які ви будете заповняти в ході роботи. Спікер виставляє поряд бал взаємооцінювання. У мене є своя «картка оцінювання», де я виставлятиму бали за ваші відповіді і в кінці уроку на основі ваших «карток самооцінювання», як координатор.
Отже, до роботи.
Лот 1.
Хімічна розминка «Мозковий штурм».
Дістати із скриньки три запитання. Час на підготовку 1 хвилина (пісочний годинник).
(якщо якась із груп не знає відповіді, інші учасники можуть відповідати).
Лот 2 «Вибери мене».
З поданого переліку йонів виписати катіони та аніони:
Н+, Са2+, СІ-, Zn2+, ОН-, NO3-, SO32-, Fe3+, Br-, Cu2+, S2-, Ag+.
(1 і 3 групи виписують катіони, 2 і 4 групи – аніони). Робота в зошитах. Час - 1 хвилина.
Лот 3 « Третій зайвий».
а) NaCl , H2SO4, CaO;
б)Мg2+, Na+, S2-;
в)SO4 2-, CO32-, PO43-.
Лот 4 «Експериментальний».
Кожна команда отримує ящик з реактивами та обладнанням і картку із запропонованим завданням ( один учень від групи демонструє дослід, результати дослідження записує на дошці та всі учні в зошитах).
( інструктаж з техніки безпеки).
Лот 5 « З ким хочу, з тим і взаємодію».
Щоб реакція відбулася відповідно до схеми:
Fe3+ + 3OH- = Fe (OH)3
Лот 6 « Щасливий білет».
Спікер кожної групи витягує картку з розрахунковою задачею, на виконання якої відведено три хвилини.
(задачі учні виконують у зошитах).
Лот 7 «Це варто знати».
Хімія дуже тісно пов'язана з багатьма науками.
«Хімія та географія» :
Вода – основний розчинник. Який відсоток складає вона у Світовому океані? (96,5% - усієї води і лише 3,5% - води суші).
Якщо випарити весь океан і добуту сіль рівномірно розсипати, то яким шаром покриється Земля? ( 150м).
«Хімія та історія»:
Якщо вірити давнім історикам, то під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армії не так часто хворіли шлунково-кишковими захворюваннями, як солдати. Їжа та питво у них були однаковими, але ось посуд – різним. З якого дивовижного металу був виготовлений офіцерський посуд? (зі срібла).
«Хімія та екологія»:
Чому у Мертвому морі (це в Ізраїлі) немає життя?
(через високу концентрацію натрій хлориду).
«Хімія та біологія»:
Давайте пригадаємо, які розчини містяться в організмі людини?
(сльози, кров, слина, шлунковий сік, сеча). З їжі в кров проникають розчинені речовини у вигляді йонів. Вони приймають участь у реакціях йонного обміну. Кінцеві продукти обміну виводяться кров'ю з організму.
Лот 8 « Ти - мені, я – тобі».
Встановіть відповідність:
шляхом крапельниці;
борної кислоти.
Життя сповнене стресів. Щоб уникнути серцево-судинним хворобам потрібно:
Отже, бережіть себе, бо найдорожче для людини-здоров'я!
Лот 9 « Чорна скринька».
Яка речовина знаходиться в скриньці?
Нам прийшов лист від працівників поліції.
« Увага! Увага! Працівниками Внутрішніх Органів України розшукується особа. Її прикмети:
( кухонна сіль).
Написати рівняння дисоціації натрій хлориду.
Лот 10 «Кіт в мішку».
Для того, щоб приготувати розчин електроліту необхідне певне обладнання. На дотик визначити, що в мішку.
(Стакан, скляна паличка, лійка, пробірка, ложечка, мензурка).
ІV. Підведення підсумків.
Ви працювали в групах. Вам вдалося проявити почуття самоповаги та взаєморозуміння. Більшість з вас були активними і придбали багато знань, які надалі стануть вам необхідними в подальшому житті.
Як змінився ваш настрій? Продемонструйте виразом обличчя та відповідною карткою.
Чи задоволені ви своїми результатами?
(учні здають «картки самооцінювання» вчителю).
Перегляд відео.
Я бажаю вам, діти, щоб ви кожного разу отримували задоволення від праці на уроці і у кожного в душі сяяла зірочка, яка запалить вогник творчості у вашому житті.