Урок узагальнення"Опора та рух"

Про матеріал

Розробка уроку узагальнення та представлення проектів з теми"Опора та рух" біологія 8 клас. Використані інтерактивні методи та випереджальні завдання.

Перегляд файлу

Урок №  19                                                 Біологія 8 клас                              22.11.2017

Тема:  Узагальнення  вивченого  з теми: « Опора і рух». «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини». Проект 2 «Збалансоване харчування»

Мета: Актуалізувати  та узагальнити знання про будову, функції та властивості опорно-рухової   cистеми; показати значення рухової активності для здоров’я людини та її гармонійного  розвитку;

розвивати нестандартність мислення, уміння працювати в малих групах, порівнювати, узагальнювати, спостережливість та увагу;

формувати практичні навички роботи з електронними носіями; виховувати бажання берегти своє здоров я, особисті якості:  уваги й  поваги один до одного.

Обладнання:  мультимедійний проектор,роздатковий матеріал, презентації готових проектів. 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

 І   Організація класу

Готовність учнів до уроку,  створюється робочий настрій.

 ІІ  Мотивація навчальної діяльності (звучить космічна музика).

Вчитель: Невидима була в земному стаді

                 Суцільний лід, що сунув з полюсів

                 Стіснив життя,

                 Яке буяло в долах.

                 Тоді вогонь багаття спалахнув,

                 Оповістивши звірів про людину.

                                                               (М. Волошин)

Прийом «Здивуй» Хвилинка цікавої інформації.

Вчитель:  Визначити час появи людини на Землі нелегке завдання.  Та вченим це вдалося    зробити.  Коли людина вмирає її тіло закопують у землю. Тіло згниває,  а кістки не стлівають. Під час розкопок при добуванні будівельних матеріалів ( піску, вапняку, мармуру ) люди знаходили кістки,  за ними визначали геологічний вік людини і починали їх вивчати.

 

Історія вивчення скелета

Повідомлення учнів

1. Давньогрецький вчений – філософ Демокріт сам збирав кістки на цвинтарі, щоб вивчати скелет.

 

  • А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців.

Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час скелет.

 

2. На початку XVІІІ ст. Петро I закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музей, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «Кабінет рідкісних речей».

 

Вчитель:     З повідомлень ви зрозуміли, що скелет є системою, яка найпершою почала вивчатися і                 

найкраще вивчена, тому тема «Опора і рух» вивчається однією з найперших у 8 класі.

       Сьогодні урок узагальнення та систематизації знань з теми «Опора і рух» та  «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» - ви підготували навчальний проект

 

Повідомлення мети та завдань уроку.

Епіграф уроку

                                                                                  «Не силою треба боротися, а вмінням»

                                                                                          Цей урок ─ підсумок ваших знань і вмінь.

ІІІ   Актуалізація опорних знань.

Розпочнемо з тестових завдань. Ви можете накопичувати бали, підсумувавши отримати в результаті оцінку за вивчену тему.

1. Тестові завдання.

 

1. До грудної клітки належить:

А  ключиця                 

Б  ребро                        

В  вилична кістка

Г  плечова кістка

 

2. Органічні речовини надають кістці:

А  твердості                

Б  міцності                  

В  гнучкості

Г  крихкості

 

3. Сила м’язів — це:

А  стан їх постійного незначного напруження

Б  їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи

В  час, за який м’яз скорочується і розслаблюється

Г  величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження

 

4. Швидкість скорочення м’язів — це:

А  стан їх постійного незначного напруження

Б  їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи

В  час, за який м’яз скорочується і розслаблюється

Г  величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження

 

5. Бокове викривлення хребта називається:

А  сколіозом                

Б  поперековим лордозом                                         

В  грудним кіфозом

Г  плоскостопістю

 

6. Рухомою в скелеті людини є кістка:

А  верхня щелепа       

Б  нижня щелепа        

В  вилична

Г  скронева

 

Ключ (1 Б 2В      5А 6Б)

За ключем визначають кількість балів (від 1-6)- фіксують в зошиті бали.

 

       Метод « Асоціації»

З застосуванням прийому мнемотехніки

З якими функціями ОРС асоціюються малюнки, висвітленні на екрані?

  1. Автомобіль в русі     ( рухова)
  2. Стовпи ЛЕП               ( опорна)
  3. Парасолька               (захисна)
  4. Крапля крові             (кровотворна)

 

Учні називають  функції  ОРС за асоціаціями та розкривають зміст  кожної з них – оцінюють в балах розкриту функцію в 1 бал.

 

Повідомлення учня:

                       А чи знаєте ви що…?

1.Майже половина всіх  кісток людини міститься в запястях  та ступнях. 

 

2.У тілі немовляти 300 кісток, а у дорослої людини-206.

 

3.Діти народжуються без колінних чашечок, вони з являються тільки у віці 2-6 років.

Вчитель:  А що ми отримаємо, якщо всі 206 кісток організму людини поставити в тому порядку, в якому потрібно? ( скелет)

 

Вчитель:  206 кісток.  Чимала цифра!

 « Анатомія в цифрах» (підготовлені цікаві факти про анатомію в цифрах)

  1. Хребет скла дається з …хребців ( 33-34)
  2.  Шийних хребців…  (7)
  3. Грудних … (12)
  4. Грудна клітка складається з грудини і… пар ребер (12)
  5. Скелет голови має … рухому кіску (1)
  6. Мозковий відділ черепа має обсяг… (1500)
  7. Хребет має … вигини (4)
  8. Кістки ростуть до… років (25)
  9. Мінеральні речовини становлять … відсотків (70)
  10.  органічні речовини становлять … відсотків (30)

 

ІV. Систематизація та узагальнення знань

 

Вчитель: Діти ви неодноразово чули такий вислів « Азбука – до мудрості дорога» Кожна кістка має своє місце і назву.

 

Вправа «Абетковий біологічний суп». Ігровий момент «Назви мене»

( Учні по черзі витягують зі скриньки літеру – називають кістку на дану букву та вказують її місце розташування на скелеті (німий малюнок))

( Стегно,  гомілкова, плечова, фаланга, носова, лопатка, ключиця, хребець, ребра, щелепа).

(отримують по 2 букви, правильна відповідь 1 бал=2бали)

 

ІV. Застосування набутих знань

1. Інтерактивна вправа «Консультує лікар» - робота в малих групах Уявіть себе на місці лікаря і встановіть діагноз.-1бал-активно працювали, правильний діагноз, порядок дій.

(на картках

Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні на лівій верхній кінцівці

Діагноз:_____________________________________________________________

 

Порядок дій:

1.

2. …)

 

 - Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні на лівій верхній кінцівці

Діагноз: закритий перелом обох кісток лівого передпліччя

 

Порядок дій

1. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання руки, підкладіть під неї м’яку підстилку.

2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності прибинтуйте руку до тулуба.

3. На час обробки перелому до зв’язок правої стопи прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.

 

- Порушення цілісності кісток з виходом уламків кістки через шкірні покриви назовні на правій гомілці.

Діагноз:  відкритий перелом обох кісток правої гомілки

Порядок дій

1. Обробіть рану дезінфекційними засобами й закрийте чистою пов’язкою.

2. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання ноги, підкладіть під неї м’яку підстилку.

3. Знерухомте праву ногу, зафіксувавши колінний і гомілковостопний суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів.

У разі їх відсутності прибинтуйте ногу до другої ноги.

 

- Вихід головки суглоба із суглобової западини в ліктьовому суглобі.

Діагноз:  вивих лівої руки в ліктьовому суглобі.

Порядок дій

1. До лівого ліктьового суглоба прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.

2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності треба підвісити руку на хустці або бинті.

Аналіз роботи в малих групах. Корекція помилок під час відповідей.

2. Цитата для роздумів

Мадам Тюссо (директор першого музею воскових фігур) заявила:«Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатен замінити дію руху».

Технологія «Мозковий штурм» Як ви розумієте цей вислів?

(робота в малих групах)

(Орієнтовна відповідь: Рух – це ліки; кращі пігулки від ожиріння – це спорт; чим більше рухаєшся, тим менше хворієш; лежачи на ліжку і ковтаючи пігулки – серце не вилікуєш) Часто рухова активність може бути причиною травм ОРС.) – за роботу 1 бал.

  1. Захист проектів

Презентація проектів у вигляді презентації. Проект 2 «Збалансоване харчування»

 

V. Підсумок уроку

 

Вчитель: Я думаю, ми з вами сьогодні на уроці майже дісталися до вершини, якщо на основі здобутих знань можемо вирішувати важливі проблеми з теми «Опора і рух», розкрили значення для людини обміну речовин та перетворення в енергію в організмі людини, презентувавши проекти «Збалансоване харчування»

Рефлексія. Підсумкова формула – доповни речення

1. Для мене цей час… був справжнім сходженням, випробуванням.

2. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.

3. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.

4. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще. 

5. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.

 

VII.Оцінка уроку та оцінювання учнів за роботу на уроці

Діти! Пропоную продемонструвати своє ставлення до уроку – у формі рухів:

присісти – дуже низька оцінка

злегка присісти – невисока

звичайна поза – задовільна

руки зігнуті в ліктях – гарна

руки підняті догори – висока оцінка

А зараз підрахуйте бали, які ви накопичили на уроці.(рахують отримані бали)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
6689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку