Розробка уроку узагальнення та представлення проектів з теми"Опора та рух" біологія 8 клас. Використані інтерактивні методи та випереджальні завдання.
Урок № 19 Біологія 8 клас 22.11.2017
Тема: Узагальнення вивченого з теми: « Опора і рух». «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини». Проект 2 «Збалансоване харчування»
Мета: Актуалізувати та узагальнити знання про будову, функції та властивості опорно-рухової cистеми; показати значення рухової активності для здоров’я людини та її гармонійного розвитку;
розвивати нестандартність мислення, уміння працювати в малих групах, порівнювати, узагальнювати, спостережливість та увагу;
формувати практичні навички роботи з електронними носіями; виховувати бажання берегти своє здоров’ я, особисті якості: уваги й поваги один до одного.
Обладнання: мультимедійний проектор,роздатковий матеріал, презентації готових проектів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І Організація класу
Готовність учнів до уроку, створюється робочий настрій.
ІІ Мотивація навчальної діяльності (звучить космічна музика).
Вчитель: Невидима була в земному стаді
Суцільний лід, що сунув з полюсів
Стіснив життя,
Яке буяло в долах.
Тоді вогонь багаття спалахнув,
Оповістивши звірів про людину.
(М. Волошин)
Прийом «Здивуй» Хвилинка цікавої інформації.
Вчитель: Визначити час появи людини на Землі нелегке завдання. Та вченим це вдалося зробити. Коли людина вмирає її тіло закопують у землю. Тіло згниває, а кістки не стлівають. Під час розкопок при добуванні будівельних матеріалів ( піску, вапняку, мармуру ) люди знаходили кістки, за ними визначали геологічний вік людини і починали їх вивчати.
Історія вивчення скелета
Повідомлення учнів
1. Давньогрецький вчений – філософ Демокріт сам збирав кістки на цвинтарі, щоб вивчати скелет.
Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час скелет.
2. На початку XVІІІ ст. Петро I закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музей, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «Кабінет рідкісних речей».
Вчитель: З повідомлень ви зрозуміли, що скелет є системою, яка найпершою почала вивчатися і
найкраще вивчена, тому тема «Опора і рух» вивчається однією з найперших у 8 класі.
Сьогодні урок узагальнення та систематизації знань з теми «Опора і рух» та «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» - ви підготували навчальний проект
Повідомлення мети та завдань уроку.
Епіграф уроку
«Не силою треба боротися, а вмінням»
Цей урок ─ підсумок ваших знань і вмінь.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Розпочнемо з тестових завдань. Ви можете накопичувати бали, підсумувавши отримати в результаті оцінку за вивчену тему.
1. Тестові завдання.
1. До грудної клітки належить:
А ключиця
Б ребро
В вилична кістка
Г плечова кістка
2. Органічні речовини надають кістці:
А твердості
Б міцності
В гнучкості
Г крихкості
3. Сила м’язів — це:
А стан їх постійного незначного напруження
Б їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи
В час, за який м’яз скорочується і розслаблюється
Г величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження
4. Швидкість скорочення м’язів — це:
А стан їх постійного незначного напруження
Б їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи
В час, за який м’яз скорочується і розслаблюється
Г величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження
5. Бокове викривлення хребта називається:
А сколіозом
Б поперековим лордозом
В грудним кіфозом
Г плоскостопістю
6. Рухомою в скелеті людини є кістка:
А верхня щелепа
Б нижня щелепа
В вилична
Г скронева
Ключ (1 Б 2В 3Г 4В 5А 6Б)
За ключем визначають кількість балів (від 1-6)- фіксують в зошиті бали.
Метод « Асоціації»
З застосуванням прийому мнемотехніки
З якими функціями ОРС асоціюються малюнки, висвітленні на екрані?
Учні називають функції ОРС за асоціаціями та розкривають зміст кожної з них – оцінюють в балах розкриту функцію в 1 бал.
Повідомлення учня:
А чи знаєте ви що…?
1.Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях та ступнях.
2.У тілі немовляти 300 кісток, а у дорослої людини-206.
3.Діти народжуються без колінних чашечок, вони з’ являються тільки у віці 2-6 років.
Вчитель: А що ми отримаємо, якщо всі 206 кісток організму людини поставити в тому порядку, в якому потрібно? ( скелет)
Вчитель: 206 кісток. Чимала цифра!
« Анатомія в цифрах» (підготовлені цікаві факти про анатомію в цифрах)
ІV. Систематизація та узагальнення знань
Вчитель: Діти ви неодноразово чули такий вислів « Азбука – до мудрості дорога» Кожна кістка має своє місце і назву.
Вправа «Абетковий біологічний суп». Ігровий момент «Назви мене»
( Учні по черзі витягують зі скриньки літеру – називають кістку на дану букву та вказують її місце розташування на скелеті (німий малюнок))
( Стегно, гомілкова, плечова, фаланга, носова, лопатка, ключиця, хребець, ребра, щелепа).
(отримують по 2 букви, правильна відповідь 1 бал=2бали)
ІV. Застосування набутих знань
1. Інтерактивна вправа «Консультує лікар» - робота в малих групах Уявіть себе на місці лікаря і встановіть діагноз.-1бал-активно працювали, правильний діагноз, порядок дій.
(на картках
Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні на лівій верхній кінцівці
Діагноз:_____________________________________________________________
Порядок дій:
1.
2. …)
- Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні на лівій верхній кінцівці
Діагноз: закритий перелом обох кісток лівого передпліччя
Порядок дій
1. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання руки, підкладіть під неї м’яку підстилку.
2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності прибинтуйте руку до тулуба.
3. На час обробки перелому до зв’язок правої стопи прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.
- Порушення цілісності кісток з виходом уламків кістки через шкірні покриви назовні на правій гомілці.
Діагноз: відкритий перелом обох кісток правої гомілки
Порядок дій
1. Обробіть рану дезінфекційними засобами й закрийте чистою пов’язкою.
2. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання ноги, підкладіть під неї м’яку підстилку.
3. Знерухомте праву ногу, зафіксувавши колінний і гомілковостопний суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів.
У разі їх відсутності прибинтуйте ногу до другої ноги.
- Вихід головки суглоба із суглобової западини в ліктьовому суглобі.
Діагноз: вивих лівої руки в ліктьовому суглобі.
Порядок дій
1. До лівого ліктьового суглоба прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.
2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності треба підвісити руку на хустці або бинті.
Аналіз роботи в малих групах. Корекція помилок під час відповідей.
2. Цитата для роздумів
Мадам Тюссо (директор першого музею воскових фігур) заявила:«Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатен замінити дію руху».
Технологія «Мозковий штурм» Як ви розумієте цей вислів?
(робота в малих групах)
(Орієнтовна відповідь: Рух – це ліки; кращі пігулки від ожиріння – це спорт; чим більше рухаєшся, тим менше хворієш; лежачи на ліжку і ковтаючи пігулки – серце не вилікуєш) Часто рухова активність може бути причиною травм ОРС.) – за роботу 1 бал.
Презентація проектів у вигляді презентації. Проект 2 «Збалансоване харчування»
V. Підсумок уроку
Вчитель: Я думаю, ми з вами сьогодні на уроці майже дісталися до вершини, якщо на основі здобутих знань можемо вирішувати важливі проблеми з теми «Опора і рух», розкрили значення для людини обміну речовин та перетворення в енергію в організмі людини, презентувавши проекти «Збалансоване харчування»
Рефлексія. Підсумкова формула – доповни речення
1. Для мене цей час… був справжнім сходженням, випробуванням.
2. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.
3. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.
4. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще.
5. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.
VII.Оцінка уроку та оцінювання учнів за роботу на уроці
Діти! Пропоную продемонструвати своє ставлення до уроку – у формі рухів:
присісти – дуже низька оцінка
злегка присісти – невисока
звичайна поза – задовільна
руки зігнуті в ліктях – гарна
руки підняті догори – висока оцінка
А зараз підрахуйте бали, які ви накопичили на уроці.(рахують отримані бали)