Тема: «Становлення українського козацтва»
Тип уроку: урок узагальнення.
Мета уроку: - узагальнити знання набуті під час вивчення теми «Становлення українського козацтва» , вплинути на формування патріотичних почуттів кожного з вас, сформувати уяву про козаків, їх діяльність, їх життя на Січі, дослідити основні аспекти Доби героїчних походів козаків 17 століття, виховати відчуття відповідальності за долю України.
Обладнання: ноутбук, підручник з історії Ураїни, завантажена гра «Learning app», електронна карта «Українські землі у XV-XVII столітті», ілюстративні зображення Криштофа Косинського, Северина Наливайко, відеоролик гурту «Тінь сонця» «Їхали козаки».
І Організаційні заходи:
Доброго дня, я рада всіх вас вітати, сьогодні у нас урок узагальнення за темою «Походження українського козацтва». Перш ніж ми приступимо до узагальнення вже набутих знань, хочу нагадати вам про правила роботи в дистанції: під час уроку всі маємо вимкнути свої мікрофони і ввімкнути за максимумом камери, сісти зручніше та надавати відповідь на запитання за допомогою піднятої руки.
ІІ Актуалізація знань:
Сьогодні я пропоную вам подорож козацькими стежками, шляхом наших пращурів, які колись проживали на теренах України і боронили їх від ворога, мета уроку- узагальнити знання набуті під час вивчення теми «Походження українського козацтва» та вплинути на формування патріотичних почуттів кожного з вас, сформувати уяву про козаків, їх діяльність, їх життя на Січі, дослідити основні аспекти Доби героїчних походів козаків 17 століття.
ІІІ. Основна частина:
Ітак, рушаймо!
Пропоную до вашої уваги відео, відомого українського гурту «Тінь сонця», яке сподіваюсь, підійме ваш емоційний стан і спонукатиме до подальшого спілкування за темою уроку! Ваша задача уважно переглянути ролік і бути готовими до моїх запитань.
(«Їхали козаки»)
Питання:
1. Скажіть, будь ласка, представників якого стану зображено у відеострічці? 2.За якими ознаками ми можемо розуміти, що це козак?
3. Якою зброєю володіли козаки?
4. Які козацькі клейноди ви побачили у відеоряді, в руках козаків? А взагалі, що таке клейноди?
За що козаки воювали, чого прагнули, про це також йшла мова в пісні?
ІІ. Перші згадки про козаків припадають на 1489 рік, тоді тільки з’являються хроніки про людей, які воювали проти татар, ставлячи за мету волю і власну державність, тому сьогодні мова буде йти про добу козацтва, про епоху яка знамення боротьбою за власну землю, за волю, за національну ідентичність українського народу, чого так довго прагнули українці перебуваючи під владою чужеземних держав. Інколи до кожної історичної епохи зазирає вітер змін, він плутає події, дати, намагається зробити так, щоб ми загубилися в історичному просторі. Зараз перед вами постане завдання розтлумачити все те, що було сплутане в ході історичної плутанини .(зараз вивожу на екран історичну гру, в якій ви повинні співвіднести поняття із зображенням ілюстрації і поставити все на свої місця).
ІІІ. Вам відомо, що козаки мали власну державу, пригадайте будь ласка, як називалася перша козацька держава? В якому році вона виникла?
Чому державі була дана саме така назва? Де була розташована Січ?
Назвіть умови , за яких козак потрапляв на Січ?
Скільки Січей нараховується в історії?
Назвіть ім’я людини , яка заснувала першу Запорозьку Січ? Які факти про Дмитра Вишневецького вам відомі?
ІV. А зараз я пропоную вам послухати славнозвісну Думу про Байду, про ту особистість в історії , яка започаткувала першу Запорозьку Січ, ви слухаєте , після чого я поставлю вам кілька запитань, будьте уважними!
- Скажіть будь ласка , які події оспівуються в думі?
- В чому проявився героїзм Байди?
V. Добре. Діти ви маєте пам’ятати за яких причин виникло козацтво, нагадайте мені їх , будь ласка? Дайте назву території, яка стала новим місцем для поселення людей біглих від свавілля поляків? Пропоную, зараз звернути вашу увагу на карту! (Українські землі в XV-XVII ст). Назвіть держави, які межували з Диким полем?
Протягом свого життя українці потерпають від соціального і релігійного пригнічення з боку Речі Посполитої, переживають руйнівні набіги татар і турків, тому наступає час , коли виникає козацтво, яке встає на захист своєї землі, захищаючі права і свободи українського населення, а разом з тим і волю. Розпочинається період козацько- селянських повстань і морських походів козаків, який припадає на 17 століття. Давайте поговоримо про це!
Зверніть увагу на наступний слайд із питаннями?
Якими були наслідки подій, що відносяться до доби морських героїчних походів козаків ? За рахунок чого козаки мали успіхи в морських походах?
VІ. Також нам відомі і інші повстання козаків, до яких поступово приєднуються селяни , одне з них нам відомо під назвою «Тарасова ніч». Назвіть роки повстання? Зазначте в чому особливість ходу повстання, його наслідки? В історії козацтва -Тарасова ніч, була не останнім повстанням за участю козаків і селян, вони будуть продовжуватись ще довгий час, але уряд Речі Посполитої починає впроваджувати ряд дій, щоб приборкати повстанців, наголосьте будь ласка на основних заходах, які впроваджували поляки щоб обмежити козацькі повстання та приборкати козаків???
VІІ. Поляки впроваджували ряд подібних дій задля приборкання козаків, і навіть чинили між ними чвари, адже нам відомо ,що Польща з метою контролю над діяльністю козаків впровадила жорсткий контроль над їх діями – через запровадження реєстрового козацтва, поруч з яким існувало Низове або нереєстрове, котре звичайно не визнавалось поляками, але жодне обмеження Речі Посполитої не змусило козаків відсторонитися від Батьківщини, змінити плани щодо створення власної незалежної держави, з вільним народом і демократичними правами.
Рефлексія, робота з Jamboard:
Я дізнався Хочу дізнатися
Побажання Україні
Сьогодні нам вдалося підсумувати набуті раніше знання на уроках історії і ще раз проговорити основні моменти , що пов’язані з походженням українського козацтва. Але хочу зауважити діти, що доба козацтва завершилась, а самі козаки продовжують існувати серед нас, в часи сьогодення , ми зіткаємось з ними щодня – це наші доблесні воїни-захисники, які змінили шаровари на військову форму, замість шаблі – мають сучасну зброю, а замість коня – військовий автомобіль. Не забувайте віддавати їм шану, адже вони віддають життя за нас з вами, так само як і їх попередники боронять українську землю від ворога!
Сьогодні всі, хто відповідав, отримують високі бали!
Домашнє завдання буде викладено в гуглклас.