„Рівняння другого степеня з одним невідомим.
Квадратні рівняння.”
(Алгебра, 8 клас)
Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навиків учнів по темі.
Учитель: Шаповалова Л.В. ХЛ №161 «Імпульс»
м.Харків
Тема: Рівняння другого степеня з одним невідомим.
(Квадратні рівняння)
Мета: Узагальнити і систематизувати знання, уміння і навики учнів по темі.
Розвивати обчислювальні навики, логічне мислення.
Виховувати інтерес до дослідницької діяльності.
Обладнання: ПК, Інтерактивна дошка, документ- камера слайди на ПК, копіювальний папір та чистий листок для кожного учня.
I-Мотивація.
Всяке вчення тільки тоді істинно наукове, коли воно покладене на мову математики. Математику іноді називають служницею інших наук.
(Слайд-1)
Наприклад, щоб розв‘язати основну задачу механіки: визначення місцеположення тіла в будь-який момент часу, необхідно розв‘язати рівняння (1) відносно t або x.
При розв‘язуванні задач на уроці хімії доводиться розв‘язувати рівняння, записані у вигляді пропорції(2).
Вивчаючи тиск рідин, знаходимо h з рівняння (3).
Задачі на рух приводять до розв‘язування дробових рівнянь (4).
На уроках математики ми одержуємо необхідні знання для розв‘язування таких, а також інших рівнянь.
Сьогодні ми узагальнимо і систематизуємо знання, уміння і навики по темі ”Квадратні рівняння з одним невідомим”, повторимо всі відомі вам види рівнянь другого степеня та методи їх розв‘язування.
II-Узагальнення окремих фактів
Фронтальне опитування:
- сформулювати означення рівняння;
- означення кореня рівняння;
- що означає: розв‘язати рівняння?
- які рівняння називають рівносильними?
- сформулювати відомі вам властивості рівнянь.
Перевірка домашнього завдання. ( Один учень показує на екран за допомогою документ камери розв’язок завдання в своєму зошиті пояснює розв‘язок).
Завдання -1. Чи існує таке значення а , при якому (а-1) є коренем рівняння:
х3-ах+1=0 ?
Розв’язок:
(а-1)3-а(а-1)+1=0
а3-3а2+3а-1-а2+а+1=0
а(а-2)2=0
а=0; а=2.
Відповідь:0;2.
Підсумок: Ми вивчили
- рівняння I-степеня (лінійні)
- рівняння II- степеня (квадратні)
Необхідно згадати теорію розв‘язання квадратних рівнянь.
(3 учні одержують картки з завданнями і готуються до відповіді біля дошки)
(Картка-1):
1. Дати означення повного і неповного квадратних рівнянь.
2. Записати види неповних квадратних рівнянь та їх розв‘язання.
3. Розв‘язати рівняння:
а) 9х2-1=0; б) х2+4=0; в) 4х2-3х=0.
(Картка 2)
1. Записати загальний вигляд повного квадратного рівняння, та його розв‘язання в залежності від знаку дискримінанта.
2. Записати формули коренів повного та зведеного квадратних рівнянь при в=2к.
3. При якому значенні а рівняння
(а-1)х2-21а-11х-1=0 має два однакових кореня?
(Картка -3)
1. Яке рівняння називається зведеним квадратним рівнянням? Записати його загальний вид.
2. Сформулювати і записати теорему Вієта.
3. Сформулювати теорему, обернену до теореми Вієта.
4. Скласти квадратне рівняння, знаючи, що його корені дорівнюють 2 і 6.
Поки 3 учні біля дошки готуються до відповіді, інші учні одержують завдання, яке проектується на екран: (Слайд-3) і виконують його під копіювальний папір. Копію потім здають. Два учні виконують ці завдання за закритою дошкою.(4-5 хвилин)
(Слайд-3):
Розв‘язати рівняння, пояснити, які тотожні перетворення при цьому виконувались.
1 варіант: ;
2 варіант (2х-3)2=11х-19.
Після закінчення учнями роботи зібрати копії. Всі учні перевіряють розв‘язки та слухають пояснення учнів, які виконували ці завдання на дошці.
Підсумок: Використовуємо тотожні перетворення та приводимо рівняння до стандартного виду: лінійного або квадратного.
Як же розв‘язати такі рівняння?
Слово надається учням, які готувались до відповіді біля дошки.
Самостійна робота.
1 варіант 2 варіант
1) Розв’язати рівняння:
а)2х2+5х+2=0 а) 3х2-8х+5=0
в) х2-8х+16=) в) х2+10х+25=0
2) При якому К рівняння має два однакових корені?
9х2+кх+1=0 5х2+кх+к=0
3) Рівняння:
х2+вх+24=0 х2-7х+с=0
має х1=8 х1=5
Знайти:х2 і в. Знайти х2 і с.
4) ) Розв’язати рівняння:
3(х+4)2=10х+32; (3х-1)(х+3)=х(1+6х).
Самостійну роботу виконати під копіювальний папір, копію здати.
Виконання роботи перевіряють учні по Слайду(4)
4).Рівняння, які містять невідоме під знаком модуля.
Розкрити модуль за означенням, або знайти спочатку , знаючи, що х2=2, а потім знайти х.
Це рівняння один учень розв‘язує на дошці, пояснюючи розв‘язок, інші учні записують в зошитах.
III- Повторення і узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
Знаємо:
(Сума знань учнів про рівняння з одним невідомим)
- означення рівняння, основні поняття (корінь, розв‘язати, рівносильні тотожні перетворення), властивості;
- лінійні рівняння;
- квадратні рівняння:
- повні;
- неповні;
- зведені.
Уміємо:
(Сума умінь і навиків учнів)
а)використовувати означення кореня рівняння;
б) використовувати тотожні перетворення:
- розкриття лужок(+;-);
- множення одночлена на многочлен;
- множення многочлена на многочлен;
- формули скороченого множення:
а2-в2; а3±в3 ; (а±в)2; (а±в)3;
- правила перенесення доданків;
- множення і ділення обох частин рівняння на число, яке не дорівнює нулю.
в) розв‘язувати рівняння:
- лінійні
- квадратні : - повні;
- неповні;
- зведені,(теорема Вієта);
г) скласти рівняння, знаючи його корені;
д) уміємо відповідати на питання, коли квадратне рівняння має х1≠х2; х1=х2; або не має дійсних коренів.
е)знаходити невідомі коефіцієнти квадратного рівняння, якщо відомо х1.
є) складати квадратне рівняння, знаючи його корені.
Перспектива:
1. Розглянемо рівняння, які зводяться до квадратних, введенням нової змінної та дробові раціональні рівняння..
2. Навчимось розв’язувати задачі складанням квадратних рівнянь.
3.Щоб встановити, при якому значенні к рівняння 9х2+кх+1=0 має два різні корені необхідно розв‘язати нерівність: к2-36>0 (D > 0).
Невдовзі ми будемо вивчати розв‘язування нерівностей.
4.Розглянемо графічний спосіб розв‘язування рівнянь.
Домашнє завдання:
Підготуватись до контрольної роботи:
1.Повторити п.18-20
2.Розв‘язати завдання для самоперевірки ст. 165.