Урок "Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення".

Про матеріал
Конспект уроку української мови для учнів 9 класу по темі "Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення". Урок - подорож осіннім рідним краєм.
Перегляд файлу

 Тема.  Урок – подорож  осіннім  рідним краєм.

Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення 

Урок  української мови в 9 класі                                                                                Автор: Пашко Галина Василівна                                                                                                                   Навчальний заклад: Опорний навчальний заклад  "Навчально - виховний комплекс : заклад загальної середньої освіти I ступеня - гімназія м. Ямполя Ямпільської міської ради Вінницької області"  Могилів - Подільського району.

Мета : формувати систему предметних компетентностей шляхом  виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній;

узагальнити  й систематизувати знання учнів про складносурядне речення, засоби зв’язку між його частинами; удосконалювати вміння обґрунтовувати вживання розділових знаків та застосовувати набуті теоретичні знання на практиці;

розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу,  культуру усного та писемного мовлення, навички самостійної роботи;

виховувати любов до рідної мови, слова, української поезії, природи рідного краю.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, роздавальний матеріал.

 Міжпредметні зв’язки: українська література, народознавство, живопис.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент . Шановні дев’ятикласники! Мабуть, вам  уже відомо, що цього року 27 жовтня ми відзначали велике свято -День української писемності та мови. Цей тиждень у нашій школі приурочений до цієї дати. А наш урок ми присвячуємо рідній мові.

Мова – це великий дар. Мова — це доля народу. Наш народ віками боровся за свою незалежність та право мати свою мову. Ця боротьба, на жаль, ще не завершилася. Українці своїм життям платять за те, щоб наша країна була цілісною і незалежною і зберегла свою мову. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

Це свято припадає на дивовижну пору року – осінь.  Пору, яка вносить гармонію й різноманіття у повсякденність. Коли хочеться помандрувати, побути наодинці з природою, прислухатись до себе ,помилуватися навколишньою красою. І хочеться  говорити про цю красу милозвучним українським словом. Тож сьогодні ми здійснимо віртуальну мандрівку рідним краєм і спробуємо описати  його величчю рідного слова.

Епіграф

Краще полотен  усіх Левітана осінь у ріднім краю (слайд 1)

 

ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. (слайд 2,3)

(запис числа і теми уроку)

Слово вчителя.

Тож вирушаємо у подорож. І хоч вона віртуальна ,та від кожної подорожі людина очікує чогось нового і цікавого.

-         Які ваші очікування ?

-         Які цілі ви ставите перед собою?

 

IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.  Відтворення теоретичних відомостей.

Хоч урок наш незвичайний, але все-таки – урок. І сьогодні, подорожуючи  , ми повинні чогось навчитися, повторити, узагальнити.

Нашу подорож розпочнемо від рідної школи та доріжки ,яка веде до неї .Щоб дорога була легкою , пригадаємо все, що ми вивчили  про складносурядне речення. Запишіть у зошити ваші асоціації.

  Асоціативний кущ (слайд 4)

Складносурядне речення –(орієнтовні відповіді: дві і більше граматичні основи, поєднані сполучниками сурядності; сполучники єднальні, протиставні, розділові; смислові зв’язки між частинами речення -одночасність, послідовність подій, причинно -наслідкові, протиставні, зіставні, чергування явищ, різка зміна подій; розділові знаки :кома, тире, крапка з комою).

 IV. Перевірка домашнього завдання.  (слайд 5-6)

Отже, з багажем уже відомих знань вирушаємо подорожувати.  Перша зупинка – наш міський парк. Це затишний куточок, де всі ямпільчани люблять відпочивати.

-Пригадайте, що вам було задано додому?

( Завдання за рівнями.   I р. - Повторити правила с. 58,  виконати  вправу 8 с.6, II р.- написати вільне есе «Осінній етюд»).

1.Лексична хвилинка.

 - Що таке етюд в українській літературі?(Невеликий з обсягом, переважно безфабульний твір).

 - У яких ще видах мистецтва  присутній цей жанр?

Перед тим, як ви зачитаєте свої етюди, хочу процитувати уривок з вірша  української поетеси, нашої землячки, яка народилася у Вінниці, Галини Тарасюк. Нехай ці прекрасні рядки надихнуть нас, створять осінній настрій.

2.Зачитування  учнями написаних етюдів.

 V. Узагальнення і систематизація знань з теми.

 Рушаймо далі в подорож  навмання, без компасу і орієнтирів, на прогулянку осінніми лісами, ярами і скверами. Побуваймо у найцікавіших місцях нашої  мальовничої Ямпільщини.

 

1.Дослідження-спостереження на основі висловлювання. (слайд 7)

 Прочитайте текст. Визначте його стильову належність. Визначте тему та головну думку. Випишіть складносурядні речення, підкресліть граматичні основи.

     Природа… Скільки думок викликає це слово, скільки асоціацій породжується з ним. Найкращі моменти життя хочеться пережити з природою у чудовому лісі, посеред прекрасного саду, сповненого різних таємниць. Завдяки чарівному дивосвіту природи виникають цікаві вислови.

Калина рано зачервоніла – рання і люта зима буде. Осінь ясна – зима холодна. Весна красна квітами, а осінь - плодами. Осінь іде, а за собою дощі веде. Літо дає коріння, а осінь – насіння. Восени і горобець багатий. Які яскраві, цікаві, неймовірні явища ми можемо спостерігати за чарівним дивосвітом природи! (З нар. календаря).  (слайд 8)

 

2.Дослідження – аналіз. Проблемне запитання. (слайд 9)

Ми з вами уже за містом, біля спуску до скельного храму. Під час цієї зупинки виконаємо наступне завдання.

- Порівняйте і поясніть, чим відрізняються ці речення, чому не виписали друге з них?

Весна красна квітами, а осінь - плодами. Осінь іде, а за собою дощі веде.

3.Мовознавче дослідження.( Робота з картками біля дошки. 2 учні).

 Записати речення, зробити повний синтаксичний розбір. Пояснити вживання розділових знаків, побудувати схеми .

1.Ранок стрічав їх холодним дощем і плакав десь вітер в саду за кущем  2.Де -не -де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.

 

4. Кодове завдання. (слайд 10-11)

Мандруємо далі нашим рідним краєм, милуємося його краєвидами. Зараз ми в урочищі « Мохната гора». З упевненістю можу сказати, що цей чарівний куточок природи захоплює своєю красою не лише жителів нашої громади, а й гостей. Тож зупинимось тут , виконаєм наступне завдання і помандруємо далі.

Записати номери речень, у яких потрібно поставити кому(1), тире(2), крапку з комою(3).(Окремі розділові знаки пропущені).

  1. Танула сиза мла у первісній величі сходило сонце.
  2. Дунув вітер понад ставом і сліду не стало.
  3. Сонце заходило і на дворі починало вже темніти.
  4. Усе зраділо зустрічаючи день і день зрадів – ясний, теплий, погожий.
  5. Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

 

5.Лінгвістичне дослідження.  (слайд 12-13) Установити  смислові зв’язки між частинами складного речення. А далі по курсу у нас, звичайно ж, історична Буша. Ви всі неодноразово побували там, знаєте історію цього козацького містечка – фортеці. Зупинимось тут , виконаємо завдання.

1. Одночасність дій

2. Причинно-наслідкова залежність.

3. Чергування дій.

4. Протиставні відношення.

5. Послідовність дій.

А. Дощ пройшов – і Київ зеленіє.

Б. Один засіває поле, а інший збирає плоди.

В. Холодні зірки мерехтіли на небі, і нескінченний Чумацький Шлях простягався у вічність.

Г. Чи то шумлять так хвилі, чи німфа плаче вслід.

Д. Дощ нарешті припинився, і лагідне сонце знову засяяло.

6.Творче моделювання. (слайд 14)

Мандруємо далі. Якщо ми вже в Буші, то обов’язково навідаємося до Гайдамацького яру, подихаємо кришталево – чистим повітрям, віднайдемо Гонтин  камінь.  Потім виконаєм завдання за варіантами.

Змоделювати речення про один із чарівних куточків Ямпільщини за поданими схемами. Завдання за варіантами.

    1в.   [   ], проте  [   ]  

              2в.   То [   ], то [   ]

 

7. Тестові завдання.  (слайд 15 -17)

Отож, ми в Гайдамацькому яру. Спустимося вниз до річечки, перейдемо місток, відчуємо таємничість цієї місцини. Потім зробимо зупинку, виконаємо тести.

 

1.Складносурядним  є речення:

А) части якого є рівноправними, незалежними одна від одної;

Б) частини, що залежать одна від одної;

В) у реченні є різні типи зв’язку;

Г) у реченні немає сполучників.

2.Частини ССР з’єднуються за допомогою сполучників:

А) підрядності;

Б) сурядності;

В) змішаний тип зв’язку;

Г) безсполучниковий зв'язок.

3.Сполучники сурядності поділяються на:

А)єднальні, підрядні часу  ,розділові;

Б)єднальні, протиставні, підрядні способу дії;

В)єднальні, протиставні, розділові;

Г) єднальні, причинові, розділові.

 

4. Знайти сполучники сурядності в рядку:

А) і, й, та, щоб, але;

Б) що, коли, який, і, та;

В) проте, чи то...,ні…ні, але,

Г) але, чи, щоб, і.

5.Вказати складносурядне речення.

А) Грім не гряне – ледачий не встане.

Б) Не кожен той  друг, хто тобі всміхається.

В) У лісі вовки виють, а на печі страшно.

Г) Краще з розумним сваритися, ніж з дурним миритися.

6.Коли між частинами ССР не ставиться кома?

А) якщо вони  мають спільний другорядний член;

Б) якщо є спільне означення;

 В) Якщо є спільний додаток;

Г) Якщо є спільна обставина.

7.Указати, коли ставиться тире у складносурядному реченні?

А) Якщо вони поєднані сполучником і, та , виражають різке протиставлення або швидку зміну подій;

Б) Якщо вони мають спільний другорядний член , що стосується обох частин;

В) Якщо вони значно поширені, уже мають усередині коми або далекі за змістом;

Г)Якщо вони поєднані сполучниками і, й, та, а, але, проте.

8.Указати, коли ставиться крапка з комою у складносурядному реченні?

А) Якщо вони мають спільний другорядний член , що стосується обох частин;

Б) Якщо вони значно поширені, уже мають усередині коми або далекі за змістом;

В) Якщо вони поєднані сполучником і, та , виражають різке протиставлення або швидку зміну подій;

Г) Якщо вони поєднані сполучниками і, й, та, а, але, проте.

VI. Підсумок уроку. (слайд 18)

Кожна мандрівка колись закінчується. Тож повертаємося до Ямполя, перепочинемо на березі Дністра, помилуємося лебедями на воді та підсумуємо наш урок – подорож.

-         Чи досягли ви поставлених цілей? Над чим замислилися?

 

Рефлексія.

-         На уроці я дізнався…

-         На уроці повторив…

-         Було цікаво…

-         Труднощі відчував…

Отже, ми побували в чарівних куточках нашої Ямпільщини, помилувалися краєвидами і зрозуміли, що всю цю неперевершену красу можна передати за допомогою мови, нашого українського слова. Тож бажаю вам, дорогі діти, утверджувати рідну мову, щоб цей нетлінний скарб служив єднанням між поколіннями, возвеличував Україну й українців.

 

VII.Домашнє завдання (слайд 19)

Різнорівневі завдання.

1.Виписати з творів художньої літератури 3 - 4 складносурядних речення, зробити їх повний синтаксичний розбір.

2. Власне висловлення «Українська мова -це мій вибір».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку