Урок "Узагальнення та систематизація вивченого з розділу "Дієслово як самостійна частина мови". Українська мова 7-1 клас

Про матеріал
Урок з української мови для 7 класу на тему: "Узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Дієслово як самостійна частина мови"
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Дієслово як самостійна частина мови"

Очікувані результати: встановлення рівня оволодіння учнями основних теоретичних знань, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи.

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів.

Діяльнісна складова

знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни;

використовує правильно форми дієслів у мовленні;

правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами;

конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні;

редагує тексти, замінюючи суржикові дієслівні форми літературними.

Ціннісна складова

ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності

(НЛ-3);

цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я(НЛ-3);

схвалює дотримання здорового способу життя (НЛ-3).

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, привітання гостей, побажання гарного настрою.

Доброго дня, любі учні, доброго дня, шановні гості. Дозвольте розпочати урок з таких віршованих рядків:

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель розповідає уривок з вірша "Лідер" Повзика Романа (http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=304282 )

Час неможливо спинити. Рух зупиняти не варто.

Просто вести за собою, вірити, знати, йти,

мати потрібну точку в топографічних картах,

й наперекір невдачам, долі  постійним жартам,

через бетонні мури рухатись до мети.

 

  • Про що ці рядки? (Про дію, рух до мети)
  • Скажіть, будь ласка, а що саме допомагає нам рухатись до мети?
  • Яка частина мови уособлює в своєму значенні дію? (Дієслово)
  • Скажіть, будь ласка, чим ви займалися на уроках української мови весь жовтень і півлистопада?
  • Вчили дієслово?
  • Заради чого ми вчимо дієслово як частину мови?
  • Сьогодні останній урок, присвячений дієслову як частині мови перед контрольною роботою, на наступному уроці вас чекає контрольна робота, а через кілька років зовнішнє незалежне оцінювання. Ви хоч  ще тільки в 7 класі, та повертатися до такого ретельного вивчення дієслова більше не будете. Саме цими знаннями, що ви отримуєте зараз, ви будете оперувати і на ЗНО.

ІІІ. Формулювання теми і мети уроку

Таким чином, я пропоную вам встановити мету сьогоднішнього уроку і рухатися до її досягнення, рухатися, не зважаючи ні на що: "наперекір невдачам, через бетонні мури".

Тема нашого уроку:

Узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Дієслово як самостійна частина мови".

Мета:

  • Пригадати все вивчене про дієслово, його лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
  • Повторити способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів;
  • знаходити дієслова в реченні; визначати граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни;
  • використовувати правильно форми дієслів у мовленні;
  • правильно вимовляти дієслова й писати, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами;
  • конструювати речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні;
  • редагувати тексти, замінюючи суржикові дієслівні форми літературними.

ІV. Відтворення і корегування опорних знань.

Отже, мету встановлено, почнімо ж рухатися до її досягнення.

Роздаю таблицю, пояснюю, що треба робити…

Все, що є в таблиці, обов'язково на уроці буде обговорено і названо. Ваша задача, почути ту інформацію, виділити її як основну і вчасно вписати в потрібні колонки.

1. Лексичне і граматичне значення дієслова

Бесіда за запитаннями:

  • Що таке дієслово?
  • Що означає?
  • Які граматичні категорії має, як змінюється?
  • Які форми має дієслово?

2. Форми дієслова

В інтернеті є серія дуже цікавих уроків під назвою лайфхаки з української мови (маленькі хитрості чи корисні поради, що дозволяють швидко і якісно вирішувати проблеми). Так от, в контрольній роботі і в ЗНО є завдання на форми дієслова. Для того, щоб освіжити пам'ять, пропоную переглянути уривок із такого відео.

Відео Форми дієслова

 

Отже, усі 5 форм – це дієслова.

Робота в парах

Відкрийте підручники на сторінці 45 і, користуючись таблицею, Підкресліть дієслова та особливі форми дієслів. В останньому абзаці вкажіть час, особу, число, рід дієслів. З’ясуйте синтаксичну роль особливих форм дієслова.

 

І ось Данилко з прадідом Данилом вийшли з села, простуючи в степ. Перед ними розступилася голуба долина, виросли на південному обрії хмарки, мов вишневий розквітлий сад.

Прадід ішов і співав гайдамацької пісні, а Данило брів, спостерігаючи, як росли на небі білі вишневі дерева. Він роздивлявся, як вітер дме у височині, як обриває біле галуззя розквітлих вишень.

Данилко приплющував очі, слухаючи свого прадіда. А той розповідав малому казки й приказки, як зветься кожна трава, яка квітка на яку користь. (За Ю. Яновським).

 

3. Граматичні категорії часів дієслова. Дієслова доконаного і недоконаного виду.

Отже, ми з вами пригадали форми дієслова, виконуючи практичну вправу, пригадали граматичні категорії способових дієслів дійсного способу. Хто може узагальнити? Дайте відповідь на запитання:

  • Які часи мають дієслова дійсного способу і як вони змінюються?
  • Чи всі дієслова можуть утворювати форми теперішнього часу?
  • А які можуть, які ні?
  • А що це таке: дієслова доконаного і недоконаного виду?

 

Творче конструювання

Утворіть форми дієслів доконаного виду за допомогою префіксів з-, с-, зі-.

Цементувати, псувати, цідити, казати, ховати, сушити, розуміти, творити.

утворіть дієслова доконаного виду за допомогою чергування голосних

Затирати, сидіти, випікати, зачіпати, лишати, вступати, виступати, вивчати, допомагати, перемагати.

4. Дієвідміни дієслів. –е, -и в закінченнях дієслів І та ІІ дієвідміни

  • Скажіть, будь ласка, на які дієвідміни поділяються дієслова у формах теперішнього і майбутнього часу?
  • Для чого нам потрібно це знати? (щоб правильно писати –е,-и в закінченнях)
  • Чому в нас виникають труднощі при написання –е, -и в закінченнях дієслів?
  • А як правильно сказати: сиплять чи сиплють? граєш чи граїш? боряться чи борються?

Увага на екран

Відео І і ІІ дієвідміни

Тести із ЗНО (усно):

1.  Закінчення –емо в першій особі множини теперішнього часу має особова форма дієслова, утворена від інфінітива (ЗНО пробне 2016)

А  бігти

Б  кричати

В  ходити

Г  писати

Д  говорити

 

2. Правильно утворено форму третьої особи множини від дієслова (2015 основна)

А  мріяти – мріять

Б  молоти – мелють

В  солити – солють

Г  бігти – біжуть

Д  ловити – лювлють

 

5. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться, 

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

6. Наказовий спосіб дієслів

Скажіть, будь ласка, у якій формі вжито дієслова у фізкультхвилинці?

Якщо ми вже почали звертатися до завдань ЗНО, то обов'язково повинні зупинитися на утворенні форм наказового способу дієслів, адже саме ця тема найбільше викликає труднощів.

Наприклад, у такому завданні:

Правильно утворено форму наказового способу дієслів у рядку (ЗНО 2015 додаткова)

А  ходімте

Б  дозволимо

В  не мовчімо

Г  пішли

Д  давай подякуємо

 

Для того, що правильно виконати це завдання, знову звертаю вашу увагу на екран:

Відео наказовий спосіб дієслів

Отже, правильна відповідь у цьому завданні….

Робота біля дошки

Подані дієслова поставити у формі 1 особи множини наказового способу.

Сипати, ставити, різати, покликати, морщити, повірити, сідати, тратити, злазити, стати, лягти, бігти, пекти, писати.

 

Сипмо, ставмо, ріжмо, покличмо, морщмо, перевірмо, повірмо, сідаймо, тратьмо, злазьмо, станьмо, ляжмо, біжімо (біжім), печімо (печім), пишімо (пишім)

V. Узагальнення та систематизація понять

Перевіряю правильність заповнення таблиці, коригую

Відео "Дієслово дошка"

VІ. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації.

Виконання творчих вправ у групах.

І група.

 

 Відредагуйте текст

Якщо співставити факти, то дані про нашого колишнього студента не співпадатимуть. Ми часто переписуємося, і я помітила, що в його листах рідко зустрічаються помилки. Колега лишив мене права на підпис й улетів до Лондона, тепер його привлікуть до відповідальності. Ми тренуємося по графіку біля двох годин, тому додаткові вправи прийдеться відмінити.

Неправильно

Правильно

співставити факти

зіставити факти

дані співпадають

дані збігаються

часто переписуватися

часто листуватися

у тексті зустрічаються помилки

у тексті трапляються помилки

лишити права на підпис

позбавити права на підпис

улетіти до Лондона

полетіти до Лондона

привлікти до відповідальності

притягнути до відповідальності

тренуватися по графіку

тренуватися за графіком

біля двох годин

близько двох годин

прийдеться відмінити

доведеться скасувати

 

ІІ. Група

■ Перекладіть дієслівні словосполучення з дієсловом «принимать».

Принимать решение, принимать участие, принимать к сведению, принимать резолюцию, принимать предложение, принимать во внимание, принимать за основу, принимать на себя ответственность, принимать меры, принимать силу закона, принимать форму круга.

Слова для довідок: приймати рішення, брати участь, брати до відома, ухвалювати резолюцію, приймати пропозицію, брати до уваги, брати за основу, брати на себе відповідальність, вжити заходів, набирати силу закону, набирати форму кола.

 

ІІІ. Замініть словосполучення дієсловом

Послати телеграму, пояснити всі деталі, посіяти заново, зробити операцію, накласти штраф, віддати честь залпами гармат, вивозити товари за кордон, замінити фізичну працю машинами.

 

Довідка: телеграфувати, деталізувати, пересіяти, прооперувати, оштрафувати, салютувати, експортувати, механізувати.

 

 

ІV. Група.

Визначте синтаксичну роль інфінітивів (неозначених форм дієслів) у поданих реченнях

1. Як кажуть у народі, життя прожити – не поле перейти.

2. Перед виходом з дому Орест затримався перевірити  квитки на потяг.

3. Як виховує людину сама можливість зробити добро!

4. Батьки повинні навчити дитину долати життєві перешкоди.                           

5. Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.

 

(Довідка: 1. Присудок, 2. обставина, 3. означення, 4. додаток, 5. підмет)

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Самооцінювання. Рефлексія.

Вправа "Незакінчене речення"

  • труднощі виникали під час роботи з …
  • на уроці було цікаво, тому що…
  • Ще треба повторити…

VІІІ. Домашнє завдання (на роздрукованих картках )

Тести по дієслову із ЗНО

1.  Закінчення –емо в першій особі множини теперішнього часу має особова форма дієслова, утворена від інфінітива (ЗНО пробне 2016)

А  бігти

Б  кричати

В  ходити

Г  писати

Д  говорити

 

 

2. Правильно утворено форму третьої особи множини від дієслова (2015 основна)

А  мріяти – мріять

Б  молоти – мелють

В  солити – солють

Г  бігти – біжуть

Д  ловити – лювлють

 

3. Правильно утворено форму наказового способу дієслів у рядку (ЗНО 2015 додаткова)

А  ходімте

Б  дозволимо

В  не мовчімо

Г  пішли

Д  подякуємо

 

4. Чергування приголосних за дієвідмінювання відбувається в усіх дієсловах у рядку (ЗНО 2015 пробне)

А  берегти, пекти, летіти

Б  писати, просити, вірити

В  простити, грати, їздити

Г  читати, любити, водити

Д  ловити, бігти, шити

 

5. Форму наказового способу дієслова вжито в реченні (2017 пробне)

А  «Любі колеги, відсьогодні переходимо на здорову їжу»,– весело констатувала Лідія.

Б  «За третім столиком замовили «Неаполітано» з подвійним сиром»,– голосно вигукнула офіціантка.

В  Сьогодні вводимо нове меню, яке схвалили співробітники нашого ресторану.

Г  Намасти хліб сирною масою, зверху притруси петрушкою – і канапка готова!

Д  Раджу спробувати нашої піци, випеченої за спеціальним рецептом у дров’яній печі.

 

6. Синонімом до слова збагнути є (2017 основна)

А зібгати

Б розбагатіти

В зрозуміти

Г розгубитися

 

7. У формі наказового способу наведено всі дієслова, ОКРІМ (2017 основна)

А пиши

Б чеши

В неси

Г даси

Д проси

 

 

8. Синонімом до слова заяложений є (2017 додаткова)

А закладений

Б закинутий

В забруднений

Г загальноприйнятий

 

9. Леся Українка завжди прагнула незвичайної краси та спокою душі й шукала їх не лише в рідній Україні, а й у Грузії. До речі, цей край вона […] завдяки грузинському студентові Нестору, який квартирував у будинку Косачів у Києві.

 

На місці пропуску в другому реченні має бути слово (2017 додаткова)

А впізнала

Б визнала

В вигадала

Г вподобала

 

10. Потребує редагування речення

А Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть та ознайомтеся з переліком екскурсій.

Б Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почули шум сучасної автостради.

В У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідчені та комунікабельні гіди.

Г Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою, польською та іспанською мовами.

 

11. З'ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент. (ЗНО 2017 основна)

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Член речення            Речення

1  підмет А  Як кажуть у народі, життя прожити – не поле перейти.

2  додаток Б  Перед виходом з дому Орест затримався перевірити

3  означення      квитки на потяг.

4  обставина В  Як виховує людину сама можливість зробити добро!

 Г  Батьки повинні навчити дитину долати життєві

                                перешкоди.                           

 Д  Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.

 

 

docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
2408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку