Урок 11.
Урок узагальнення. Тематичне оцінювання за розділом «Первісні спільноти. Археологічні культури»
Очікувані результати
Після цього уроку учень / учениця має: y знати: винаходи і пам’ятки культури первісних людей; назви пам’яток (стоянок) первісних людей на теренах України; винаходи і пам’ятки культури первісних людей (за матеріалами з теренів України); y розуміти: сутність первісних форм релігійних вірувань; ознаки господарства, суспільного устрою й світосприйняття; описувати спосіб життя первісних людей; y вміти: співвідносити археологічну та історичну періодизацію історії Стародавнього світу; показувати на карті стоянки первісних людей. Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, навичок і умінь.
ХІД УРОКУ
Повідомлення теми, мети (цілей) та завдань уроку.
ІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І УМІНЬ
Робота з інформаційними ресурсами
Використовуючи текст підручника та інших інформаційних ресурсів, визначте, у чому полягала особливість жител і поселень трипільців.
Вправа «Мозковий штурм»
1. Поміркуйте, чи існувала приватна власність за первісних часів.
2. Як вплинуло життя первісних мисливців і збирачів на їхні уявлення про «країну мертвих»?
3. Наведіть приклади проявів анімізму, тотемізму, фетишизму та магії в наш час.
Письмова робота (І варіант)
А нумізматика; Б топоніміка; В археологія.
2. Назвіть зайве слово: стадо — село — рід — плем’я.
3. Прочитайте текст підручника «Господарювання та побут трипільців» і заповніть пропуски в тексті. «Основними заняттями трипільців були … . Вони вирощували … . Трипільці розводили таких тварин, як … . У трипільців розвивались такі ремесла, як … . Важливу роль відігравали і такі заняття, як … ».
4. Складіть розповідь за опорними словами.
1) Експедиція Вікентія Хвойки 1897 року;
2) село Трипілля на Київщині;
3) культура землеробів, 5–3 тис. до н. е.;
4) Майданецьке, Доброводи, Тальянки — поселення трипільців.
5. Визначте, про яку форму релігійних уявлень ідеться в тексті: Археологи знайшли давню могилу. Небіжчик лежав на боці, поряд була зброя, посуд, залишки їжі.
Чи можна з упевніністю твердити, що поховання свідчить про існування релігійних вірувань у тогочасних людей?
6. Установіть відповідність між поняттями.
1) Палеоліт; А Середній кам’яний вік;
2) мезоліт; Б давній кам’яний вік;
3) неоліт; В мідно-кам’яний вік;
4) енеоліт. Г новий кам’яний вік
Відповідь: 1 Б; 2 А; 3 Г; 4 В.
7. Творче .завдання
Які .ремесла .виникли .в .первісних .людей .після .появи .відтворювального .господарства?
Письмова робота (ІІ варіант)
А культура; . Б господарство; В політика
А Дністер, Дніпро, Волга, Прут
Б Пшениця, картопля, ячмінь, просо, бобові
В Збиральництво, гончарство, ткацтво, ковальство
Трипільці вміли виготовляти знаряддя не лише з .… ., .а й з міді, які побутували одночасно Відомо, що, крім .… ., вони почали розводити коней Узагалі, головною прикметою трипільської культури є кераміка . Посуд трипільців був як .… ., так і .… .
4. Складіть розповіді за опорними словами
1) Родова та сусідська общини
2) Колектив родичів, що ведуть спільне господарство
3) Колектив, що складається з декількох родів, які мешкають на одній . території, ведуть .спільне господарство та мають спільні звичаї, вірування, мову
5. Визначте, про яку форму релігійних уявлень ідеться в тексті
Орнамент на посуді, вишивка на рушнику — усе це речі, яким первісна людина приписувала захисні властивості . Для захисту від злих чар на тіло наносили татуювання, розмальовували обличчя .Відлуння цього звичаю спостерігаємо в сучасній традиції наносити на обличчя косметику.
6. Співвіднесіть дату і подію
1) Початок кам’яного віку;
2) поява неандертальської людини;
3) поява кроманьйонської людини;
4) поява перших міст;
5) початок бронзового віку
А 100 тис рр .тому; Б 2 млн рр. до .н .е ; В 40 тис рр .тому Г 8 тис рр .до .н .е
Відповідь: .1 .Б, .2 .А, .3 .В, .4 .В
7. Творче завдання Хто такий Марселіно Саутуола? Яке .відкриття його уславило?
Домашнє завдання. Здійснити .пошук .інформації .за .допомогою .різних .інформаційних .ресурсів . про .життя .людей .під .час .існування .Єгипетської .цивілізації