Урок (узагальнення вивчених знань з теми:"Вуглеводні") "Мандрівка Сонячною системою

Про матеріал
Всесвіт ставить перед нами безліч питань, але не поспішає розкривати свої таємниці. Тільки прискіпливий і працелюбний дослідник отримує відповіді на загадки Всесвіту як нагороду за самовіддану працю. Основна мета уроку – узагальнити знання учнів з даної теми. Для проведення уроку вони вирушають у віртуальну мандрівку Сонячної система. На них чекає 8 зупинок на різних планетах. І щоб дізнатися на яку планету вони потрапили треба виконати завдання і відкрити її назву. Тож вперед.
Перегляд файлу

nauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpg

 

     

 

 

 

«Мандрівка Сонячною системою»

(План-конспект узагальнюючого уроку з теми «Вуглеводні»,

хімія 9 кл.)

 

 

 

 

 

 

Вчитель:                                                                                                                  Паук В.В.

 

nauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpgnauka3.jpg  

Тема: Мандрівка Сонячною системою

Вид уроку:  урок узагальнення  та систематизація набутих знань

Тип уроку:  урок-мандрівка

Мета уроку:

Навчальна:

  •  розширити знання учнів про освоєння космічного простору людиною;
  •  показати прикладну спрямованість наукових знань.

Розвивальна:

  • розвивати критичне мислення учнів, вміння викладати свої думки;
  • розвивати самостійність учнів, застосовуючи творчі  експериментальні завдання;

Виховна:

  • виховувати комунікативні вміння працювати в групах;

прищеплювати культуру розумової праці.

Обладнання: роздатковий матеріал, натрій гідроксид, розведена хлоридна кислота, сульфатна кислота; приклади поліетилену, пробірки, штатив для пробірок; мультимедійний проектор, комп'ютер.

Очікувані результати:

Учні:

  • продовжують формувати навички співпраці;
  • вчаться виконувати лабораторні досліди та робити висновки;
  • самостійно оцінювати отримані знання і структурувати між предметні

      зв'язки ( фізика, хімія, астрономія);

  • вміють висловлювати виловлювати свої думки, слухати і розуміти інших;
  • повторюють хімічні формули вуглеводнів, пригадують фізичні та хімічні властивості.  

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів «Здивування учня»

     Всесвіт ставить перед нами безліч питань, але не поспішає розкривати свої таємниці. Тільки прискіпливий і працелюбний дослідник отримує відповіді на загадки Всесвіту як нагороду за самовіддану працю.

     Людина завжди намагалася відірватись від Землі й полетіти у безкраї космічні далі, щоб пізнати загадковий Всесвіт. Космонавтика і сьогодні продовжує розвиватися. Попереду у людства захоплюючі космічні експедиції та вражаючі дослідження.

А чи знаєте ви, що в 2022 році амер.компанія OrionSpan планує відкрити космічний готель, який буде рухатись по навколоземельній орбіті на висоті 332 км. На ньому достатньо місця, щоб розмістити чотирьох гостей та двох членів екіпажу. Мінімальний час перебування на станції становитиме 12 діб. Планується, що космічна станція буде робити один оберт навколо Землі за 90 хв. Кожен з відвідувачів зможе спостерігати 16 сходів та заходів Сонця за добу. При бажанні гості зможуть відчути себе справжніми астронавтами, проводити експерименти та вирощувати їжу в космосі.

 

Вступне слово вчителя:

Основна мета нашого уроку – узагальнити ваші знання з даної теми. Для проведення уроку ми вирушимо з вами у віртуальну мандрівку Сонячної система. У нас буде 8 зупинок на різних планетах. І щоб дізнатися на яку планету ми потрапили треба виконати завдання і відкрити її назву. Тож вперед.

Завдання 1. Експрес – тест

 Перед вами на слайді тести. За кожним варіантом відповіді захованя буква. Тож якщо ви правильно відповісте то відкриємо назву першої планети.

1.Який вчений уперше ввів поняття «органічна хімія» і «органічні речовини»:

А. О.М. Бутлеров;(П)     Б. Ф.Кекуле;(В)      В. Й.Я.Берцеліус.(Н)

2.Який елемент є обов’язковим у будь-якій органічній речовині:

А.Гідроген (Н);(А)        Б.Карбон (С);(Е)        В.Оксиген(О).(О)

3.Який тип зв’язку переважає в органічних сполуках:

А.Ковалентний;(П)       Б.Йонний;(Г)             В.Металічний.(Н)

4. Які кристалічні гратки у більшості органічних сполук:

А.Атомні;(У)                Б.Йонні;(Л)                В.Молекулярні.(Т)

5.Термостійкість органічних речовин:

А.Переважно невисока;(У)

Б.Тугоплавкі;(А)

В.Витримують високі температури, не розкладаючись на інші речовини. (І)

6.Валентність Карбону в органічних сполуках:

А.2;(К)          Б.3;(Г)        В.4.(Н)

Відповідь: НЕПТУН.

 

► Імовірно, Нептун має кам’яне ядро, маса якої приблизно дорівнює масі Землі
Атмосфера Нептуна складається переважно із з’єднань гелію і водню, яка плавно переходить в рідкий океан, а той — у промерзлу мантію. Поверхні як такої у цієї планети немає.

 

Завдання 2. Гра «морський бій»

Перед вами  поле із захованими кораблями. Ви по черзі обирає координати і робите вистріл на екрані мультимедійної дошки комірку із запитанням, зачитує, відповідає.

1. Скільки неспарених електронів має атом  Карбону в збудженому стані ? (4).

2. Яка гібридизація відбувається в атомах Карбону в молекулі метану? (SP3).

3. Які електрони беруть участь в SP3 гібридизації ? (один S і три Р – електрона).

4.Скільки гібридних орбіталей утворюється під час SP3 гібридизації ?(4).

5. Під яким кутом розташовуються в просторі гібридні орбіталі атома Карбону в молекулі метану? (109, 5º або 109º28′).

6. Яку просторову будову має  молекула метану? (тетраедричну).

7. Які види формул ви можете записати для метану? (молекулярну, електронну, структурну) .

8. Що відображають структурні формули? ( послідовність розміщення атомів у молекулі).

9. Який тип зв’язків між атомами в молекулі метану? (ковалентний).

10. Який газ називають болотним або рудниковим газом?  Чому? (метан).

11. Перелічите фізичні властивості метану.

12. Де зустрічається  метан у природі?

 Відповідь: Сатурн.

► Швидкість вітру на цій планеті може досягати 1800 кілометрів на годину. На Сатурні буває північне сяйво. На одному із супутників Сатурна, Енцеладі, теоретично допускається існування водних форм життя під товщею льоду.

 

Учні отримають картки з написами можливих формул. 

Завдання 3. Зроби правильний вибір

З даного переліку структурних формул виберіть ізомери (можливі структурні формули для речовини ) С5Н12:

1) СН3СН2СН2СН2СН3;      4) СН3 С = СН СН3;

                        (У)                                                                      |         

                                                                                             СН3     (ЗІ)

                                                                                СН3 

                                                                                               |

2) СН3―СН ― СН ― СН3;                               5) СН3― С― СН3;

                 |          |                                                                  |        

               СН3    СН3     (Р)                                                  СН3    (Н)

 

 

3) СН3―СН ― СН2 ―СН3;                               6) СН2 = СН― СН2 ― СН2 ― СН3; (КА)

                  |         

                СН3   (РА)

Відповідь: УРАН.

►Вічна серпанок з метану. Верхні шари атмосфери Урана є вічну млу з метану. Вона приховує бурі, які вирують в хмарах.

Завдання 4 . Графічний диктант

А зараз Я вам зачитаю ряд питання на, які  вам потрібно давати відповідь Так чи Ні. Коли ви будете давати відповідь Так з’явиться Дужка,на Ні – лінія. І коли ми побудуємо графічний ключ з’явиться слово наступної планети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      1               2            3               4             5             6             

                      М                            А            Р             С

Позначте значком «            » вірну відповідь, значком «           » невірну. На кожну стверджувальну відповідь є зашифрована літера. Тож якщо правильно відповисте на все питання отримаєте ключ слово.

1. Алкани відносяться до хімічно активних речовин. НІ

2. Наявність в молекулах алканів лише одинарних (простих) зв’язків обумовлює особливості хімічних властивостей алканів.  ТАК

3. Під дією метану фіолетовий розчин калій перманганату знебарвлюється. НІ

4. Всі алкани горять, вивільняючи значну кількість теплоти, реакції горіння – це екзотермічні реакції. ТАК

5. Реакція С2Н6 + Cl2 → С2Н5Cl + НCl   називається реакцією хлорування. ТАК

6. Метан та його гомологи розкладаються при сильному нагріванні без доступу кисню на водень і сажу. ТАК.

 

Відповідь: Марс

Через низький тиск на Марсі жодна людина не зможе вижити на планеті без спеціального спорядження. Умови на планеті моментально перетворять кисень в крові людини в бульбашки, що є несумісним з життям. Хоча Європейське космічне агентство і НАСА вже багато років працюють над підготовкою майбутніх місій на Марс. У їх плани входить висадка людини на Марс до 2035 р.

 

Завдання 5 . Гра «Пазли»

 

Перед вами пазл на яких написані представники гомологічного ряду метану. Вам треба розмістити представників гомологічного ряду метану за зростанням Карбонового ланцюга та зберіть пазли.

СН4– метан

С2Н6 – етан       Ю

С3Н8– пропан

С4Н10 – бутан    П

С5Н12– пентан   І

С6Н14– гексан

С7Н16– гептан   Т

С8Н18– октан

С9Н20– нонан   Е

С10Н22– декан   Р

Відповідь Юпітер

Юпітер — це газова планета, її атмосфера складається з водню, гелію, метану, амонію, азоту, сірки, вуглецю та інших елементів. Він утворився значно раніше планет земної групи. Планети від Меркурія і до Марса, включаючи Землю, утворилися з тугоплавких речовин, які від’єдналися від Юпітера і інших газових планет.... 
 

Завдання 6 . Лабораторний дослід

 

На дошці таблиця фізичних властивостей поліетелену. Тож давайте їх пригадаємо іх і запишемо. (На дошці ватман, записуємо маркером)

Охарактеризуйте зразки поліестеру за фізичними та хімічними властивостями. Дані запишіть у таблицю.

«Властивості  поліетилену»

Ознака

Фізичні властивості поліетилену

Агрегатний стан

Тверда речовина

Колір

Білого кольору, легко забарвлюється

На дотик

Масний на дотик (нагадує твердий парафін)

Міцність

Міцний (важко розірвати)

Розчинність у воді

Нерозчинний у воді

Температура плавлення

Легкоплавкий

Пластичність

Термопластичний

Електропровідність

Діелектрик

Характер горіння

Горить блакитним полум’ям

Дія кислот, основ, окисників

Стійкий до дії кислот, лугів, окисників (виняток НNО3 конц.  роз’їдає поліетилен)

 

 Учні по черзі виходять і проводять дослід. Роблять висновки. Записуємо в лабораторний зошит.

Лабораторний дослід № 7

Тема: Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену

Мета: ознайомитися із властивостями полімерних матеріалів на прикладі      поліетилену.

Обладнання і реактиви: поліетилен, пробірки,склянка з водою, сірники, металічна голка, розчини хлоридної кислоти НCl, натрій гідроксиду NaOH, калій перманганату КМпО4.

 Правила техніки безпеки

Перед виконанням роботи повторіть правила техніки безпеки №

  Виконання роботи

Інструкція

  1.     Розгляньте видані вам зразки поліетилену. Опишіть його зовнішній вигляд.
  2.     Випробуйте зразок на дотик. Що відчуваєте?
  3.     Спробуйте розтягти, розірвати, зім’яти поліетиленову плівку. Що ви можете сказати при міцність поліетилену?
  4.     Занурте шматочок плівки у воду. Що спостерігаєте?

5    Шматочки поліетиленової плівки помістіть у пробірки з розчинами хлоридної кислоти НCl, натрій гідроксиду NaOH, калій перманганату КМпО4. Чи взаємодіє поліетилен з цими речовинами?

6.  Обережно підпаліть шматочок поліетилену. Якщо полімер горить, зверніть увагу на колір полум’я.

7.  Загасіть полум’я, спробуйте за допомогою стальної голки із розплаву витягти нитку. Чи можна назвати поліетилен термопластичним?

8.  Із поліетилену роблять кожухи дротів. Як ви вважаєте, яку властивість поліетилену застосовують в даному випадку?

9. Чи можна назвати поліетилен токсичною речовиною?

Зробіть висновки щодо досліджених властивостей поліетилену

Висновок:  Тож як ви могли здогадатися, яка планета потерпає від екологічного забруднення пластику і поліетилену?(Земля) Правильно і це призводить до руйнування ареалів життя цілих видів флори  і фауни.

Відповідь: Земля

► Маса сміттєвого острова складає більше трьох з половиною мільйонів тонн, а площа — більше мільйона квадратних кілометрів – це приблизно, як розміри двох Україн. А в Америці 3 мільйони пластмасових пляшок викидаються кожну годину, а період розпаду пластику становить 500 років.
 

Завдання 7 . Встановіть відповідність

Продовжуємо нашу подорож. Ви зараз отримаєте картки із завданнями. Вам потрібно встановити відповідність . В кожній картці зушифровано буквосполучення і вам теба буде скласти слово.

  1. Встановіть відповідність:

Назва гомологічного ряду

Загальна формула

1. Алкани   М

М. СnН2n

8. Алкени   Й

Й. СnН2n─2

2. Алкіни    Е

Е. СnН2n─6

9. Арени     В.

В. СnН2n + 2

Встановіть відповідність:

Назва речовини

Тип зв’язку між атомами Карбону

3. Етен              Р

А. Одинарний

10. Ацетилен     C

Р. Подвійний

4. Бензен          К

С. Потрійний

11. Етан             A

К. Ароматичний

 

Встановіть відповідність:

Назва гомологічного ряду

Тип гібридизації атомів Карбону

5. Алкани       У

А. SP2

12. Алкени       A

У. SP

14. Алкіни        C

С. SP3

 

 

Встановіть відповідність:

Назва гомологічного ряду

Представники

6. Алкани          Р

А Бензен

13. Алкени          D

І. Ацетилен

7. Алкіни           І

Р. Метан

15. Арени            A

D Етилен

Відповідь: Меркурій

► У центрі планети є велике залізне і дуже щільне ядро, яке формує магнітне поле. Сила магнітного поля Меркурія складає близько 1% земного. Він є твердою планетою, також відомий, як планета земного типу. Меркурій має міцну поверхню сильно покриту кратерами, таку ж, як Місяць.  Тонка атмосфера Меркурія або екзосфера, складається в основному з кисню (O2), натрію (Na), водню (Н2), гелію (He) і калію (К).

Завдання 8  . Кросворд

1. Кількість гібридних хмар в атомі С в молекулі ацетилену
2. Міжнародна назва алкену, що містить два атома  С.
3. Як можна назвати одним словом наступні речовини: етен, пропен, бутен, пентен.
4.  Перший представник  гомологічного ряду  алкенів.
5. Кількість гібридних хмар  в атомі  С в молекулі етилену
6. Ненасичені вуглеводні, в молекулах яких   між атомами С є 1 потрійний  зв”язок.
 

 

 

 

 

4. Е

6. А

 

Т

2. А

Л

К

3. Е

Н

И

 

К

 

Т

 

Л

1. Д

В

І

Е

Е

 

Н

Н

Н

5. Т

Р

И

 

 

 

 

Відповідь: Венера.

  Венера - Найближча до Землі планета. Її оточує шар дуже щільних хмар, внаслідок парникового ефекту. Температура поверхні планети розігріта до + 470°C, відсоток вмісту в атмосфері вуглекислого газу набагато більший, ніж в гірських породах, при цьому планета розташована зовсім недалеко від Сонця, що і призводить до такого ефекту підвищення температури. На Венері постійно відбуваються спалахи блискавок, які перевищують за інтенсивністю спалахи на Землі.

Підведення підсумків.

 Тож ми відкрили з вами вже всі планети. А яка зірка розташована в серці нашої системи (Сонце). Давайте послухаємо цікаві факти про Сонце.

Доповідь учня.

Додаткове завдання.

Дати назву сполукам.

СН3—СН2—СН—СН3                                                                              СН3

                        |                                                                 |

                      СН3                                      СН3—СН2—СН—СН3

                                      |

                                                                                        СН3

 

СН3—СН—СН—СН3                                                                        С2Н5

             |         |                                                             |                                              

           СН3    СН3                                СН3—СН2—СН—СН3

                                                                                     |

                                                                                   С2Н5

                     СН3

                      |

СН3—СН—С—СН—СН2—СН3

             |        |      |

           СН3 С2Н5 СН3

 

Вправа «Я Учитель». Учні виконують завдання, дають відповідь нпитання. Потім обмінюються картками і перевіряють один одного.

№з/п

Зміст запитання

Відповіді учнів

Позначки учня, який виконує роль «учителя»

  1.  

Яку хімію називають органічною?

 

 

  1.  

Які класи органічних сполук ви знаєте?

 

 

  1.  

Яка загальна формула алканів?

 

 

  1.  

Яка загальна формула алкенів?

 

 

  1.  

Яка загальна формула алкінів?

 

 

  1.  

Які зв’язки утворюються між атомами Карбону в молекулах алкенів?

 

 

  1.  

Назвіть формулу етилену.

 

 

  1.  

Які типи реакцій характерні для алкенів?

 

 

 

Метод « Кубик»

Учні по черзі перадують кубик і виловлюють свої думки про урок.

Домашнє завдання.

Повторити §30.

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
8 квітня
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку