Розробка уроку з теми "Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини"

Про матеріал
Розробка уроку- проекту з теми "Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини" розкриває шкідливу дію алкоголю на організм людини завдяки підготовленим проектам, містить тестові завдання для перевірки засвоєних знань про одноатомні спирти.
Перегляд файлу

Тема. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування метанолу та етанолу.

Мета: продовжити формувати знання про класи органічних сполук на прикладі насичених одноатомних спиртів. Розкрити шкідливу дію спиртів на організм людини. Розвивати логічне мислення, уміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки між застосуванням спиртів та їх властивостями. Ознайомити учнів з небезпечними наслідками вживання алкоголю, домогтися, щоб знання про необхідність тверезого стилю життя набули особистісного сенсу, розвивати особисту відповідальність, здатність відстоювати власну точку зору, уміння робити вільний вибір за умови повної обізнаності.

Обладнання: таблиці, плакати антиалкогольної пропаганди; етанол, білок курячого яйця, хліб; мультимедійна система.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма: урок – проект.

Хід уроку.

 

І Організаційний етап уроку.

Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, установлення психолого – педагогічного контакту зі учнями.

Психологічний тест «Личка»:

 покажіть ваш настрій на початку уроку, на виданому аркуші намалюйте усмішку ( якщо маєте настрій), якщо настрій поганий – вигин намалюйте донизу, якщо не можете визначитися, то намалюйте пряму лінію.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Тестовий контроль. Самоконтроль ( максимальна оцінка 10 балів)

  1. Загальна формула насичених одноатомних спиртів:

а)С п Н 2п +2 О                         г)  С2 Н5 ОН

б) С п Н2п+1 ОН                      в) С п Н2п-2

      2. Функціональна група спиртів – це:

                      а) група атомів СООН                   б) група атомів ОН

                      в) група атомів СОН                    г) група атомів NО2

              3. Ізомерія.  не властива для одноатомних насичених спиртів:

                   а) будови карбонового ланцюга;

                  б) положення функціональної групи;        в) просторова.

            4. Біологічні властивості етанолу:

               а) нетоксичний,                        б) наркотична речовина,

               в) сильна отрута,                     г) снодійне.

           5. Укажіть, які фізичні властивості характерні для етанолу:

                 а) в’язка рідина,                     б) добре розчиняється уводі.

                  в) має солодкий смак,         г) має специфічний запах.

           6. Укажіть якісний реактив на етанол:

              а) калій перманганат,            б) хромова суміш,

               в) натрій,                                    г) бромна вода.

            7. Атоми яких хімічних елементів обов’язково присутні в усіх молекулах спиртів:

              а) С, N, Н,                            б) С, О, Н,                                 в) С, Н, Сl

            8. Зі збільшенням вуглеводневого радикала розчинність спиртів у воді:

               а) збільшується, б) зменшується, в) не змінюється, г) спочатку збільшується, а потім          зменшується.

            9. Найбільшу розчинність у воді має:

                   а) метанол,      б) бензин,           в) пропанол,       г) бутанол.

            10. Укажіть молекулярну формулу етанолу:

               а) С3Н7ОН, б) С2Н5ОН, в) С2Н5СОН, г) СН3ОН.

 

ІІІ Операційно – виконавча частина.

  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
  2. Учнівські презентації проектів, підготовлених учнями ( 4 групи по 7 – 10 хв)

Під час презентацій проектів ви можете використовувати мультимедійну систему.

Презентація групи І (вчених – істориків)

Інформаційно – пошуковий проект

Слайд 1. Історичні відомості про алкоголь та його виробництво

Чистий спирт почали одержувати в VІ столітті араби, які називали його «аль коголь», що означає «одурманюючий». Першу пляшку горілки виготовили араби до 860 р. Перегонка вина з метою одержання спирту різко збільшила кількість п’яниць. Не виключено, що саме це й стало приводом до заборони вживання спиртних напоїв, до якої вдався основоположник ісламу Магомет. Відтоді в мусульманських країнах алкоголю не вживали. А відступників від цього закону жорстоко карали.

За часів Середньовіччя у Західній Європі також навчилися одержувати міцні напої, переганяючи вино та інші цукристі рідини, які мають здатність бродити. За легендою, алхімік Валеніус, який одержав спирт, заявив, що він знайшов чудесний еліксир, який старого робить молодим, стомленого – бадьорим, зажуреного – веселим. Злу силу алкоголю розуміло багато людей. Відомий релігійний реформатор Мартін Лютер писав: «Кожна країна повинна мати свого диявола: наш німецький диявол – добра бочка вина». Поширення пияцтва на Русі пов’язане з політикою панівних класів. Виникла навіть думка, що пияцтво є нібито стародавньою народною традицією. При цьому посилалися на слова літопису «Веселість на Русі». Але це наклеп на нашу історію. Відомий історик Костомаров повністю спростував цю думку. Він довів, що в Стародавній Русі пили мало. Лише на великі свята варили мед, брагу, пиво, міцність яких не перевищувала 5 – 10 градусів. У будні жодних спиртних напоїв не вживали, й пияцтво вважалося великим гріхом, ганьбою. Життя показало, що заборона продажу спиртних напоїв у деяких країнах не тільки не сприяє зменшенню алкоголізму, але й у деяких випадках – збільшенню пияцтва.

Боротьба з алкоголізмом має таку ж давню історію, як і самі спиртні напої. У Стародавній Греції пити нерозведене водою вино ( міцність його не перевищувала 10 градусів_ вважалося недостойним вільного громадянина. Правитель Спарти заборонив пити вино вищій знаті держави, але заохочував споювання рабів, щоб тримати їх у покорі.

В Афінах правитель Соломон запровадив сухий закон, за яким службових осіб карали за пияцтво: вперше великим штрафом, а в разі повторення – стратою.

Давньоримський історик Пліній Старший писав про те, що перси та мідяни були переможені греками під керівництвом О. Македонського тому, що в них були розвинуті пияцтво та інші пов’язані з ним пороки.

Презентація групи ІІ (наукових – дослідників)

Дослідницький проект

Слайд 2. Згубна дія алкоголю на організм людини.

Дослід: в пробірках міститься яєчний білок та шматок хліба, додаємо в пробірки, окремо, воду і  розчин спирту. Спостерігаємо, що яєчний білок у воді розчиняється, а в спирті – згортається, шматок хліба у воді м’якшає і плаває на поверхні, а в спирті – твердне. Отже, спирт ослаблює й руйнує живі клітини. Саме на цій здатності спирту засноване його застосування в медицині як дезінфікуючого засобу.

Під час уживання алкоголь зі шлунка й кишечнику всмоктується в кров. Розподіляється із кров’ю по всьому організмові, він з руйнівною силою впливає на всі органи й системи людини. Особливо шкідливий він для нервових клітин, що зумовлюється легкою розчинністю алкоголю в жирових і жироподібних речовинах, які становлять основу нервової тканини. Проникаючи в нервову клітину, алкоголь розчиняє життєво важливі для неї ліпоїдні речовини, змінюючи її нормальну діяльність. У результаті одного сильного сп’яніння гине до 20 тисяч клітин головного мозку: унаслідок уживання 100 грам пива – 3 тисячі клітин, 100 грам вина – 5 тисяч клітин. За роки в питущої людини гинуть мільйони клітин, які не відновлюються. Тому в людей, які зловживають спиртним, послаблюється пам’ять, увага, притупляються моральні якості. Не менш небезпечним є вживання алкоголю і для інших органів.

Уживання алкоголю натщесерце має сильніший і швидший ефект, ніж уживання під час або після їжі. Їжа діє як буфер під час поглинання спиту. В організмі спирт окислюється до вуглекислого газу і води. При цьому вивільняється велика кількість енергії – 29,8 кДж/год. А за 1 год в печінці окислюється близько 10 мл спирту. Уведення спирту в організм порушує його теплоізоляцію внаслідок розширення шкірних кровоносних судин. Субєктивне відчуття тепла, повязане з цим явищем, насправді не супроводжується підвищенням температури тіла. Навпаки, організм утрачає теплоту, тому вживання спирту на холоді повязане з ризиком замерзти.

З’ясовано, що вплив алкоголю під час внутрішньоутробного розвитку призводить до недорозвинення плоду або окремих його частин, підвищення смертності, розвитку нервово – психічних розладів, захворювання органів травлення, серцево – судинної системи.

Метанол дуже небезпечний для людини. 10-20 мл цієї речовини можуть викликати сліпоту і смерть. Причиною тому є дія ще більш сильної отрути – формальдегід, що утворюється в організмі при окисненні метанолу.

Встановлено, що третина ДТП трапляється з вини людей, які перебувають у стані сп’яніння. Через це гине 57, 7 % загальної кількості потерпілих. Навіть малі дози алкоголю ( 25 – 50 г) сповільнюють реакцію, 100 г підвищують ризик удвічі. Швидкість реакції сповільнюється на 0, 5 с. Так, якщо людина буде рухатися зі швидкістю 60 км/год, то вона встигне зреагувати на перешкоди не менш як за 10 м.

Алкоголізм не дає людині можливості мати міцну життєву позицію. Він веде до паразитичного способу життя, до постійного пошуку грошей, до злочинів. Установлено, що 55% крадіжок, 79 % пограбувань, 69 нападів здійснюється у стані сп’яніння.

Презентація групи ІІІ (психологів)

Проблемно – пошуковий проект

Слайд 3. Алкоголь – соціальна загроза для оточуючих.

Причини вживання алкоголю

  1. Психологічні:
  • Ми часто наслідуємо героїв, що нав’язують засоби масової інформації.
  • Підлітки прагнуть якнайшвидше стати дорослими.
  • Щоб відчути впевненість у собі.
  • Щоб зняти напругу.
  • Щоб випить, є для цього приводи:

Хрестини, свято, зустріч, проводи,

Мороз, відлига, рік Новий,

Веселий настрій і сумний,

Розлука, поминки, весілля,

 Одруження і новосілля,

На службі успіх, новий чин,

І так – пияцтво без причин

 

  1. Соціальні проблеми
  2. Економічні проблеми.

На жаль, сьогодні знати правду про алкоголь мало. Потрібно ще й уміти відстояти своє право не піддаватися спробам інших людей отруїти себе традиційною алкогольною речовиною.

Як складеться ваше життя – залежить тільки від вас.

ЗМІ досить часто нас переконують у тому, що треба брати від життя все! Насправді нас переконують в тому, що треба брати не все, а лише одне: спробувати бути людиною, не маріонеткою в  чужих руках, а людиною, гідною цього звання.

Пам’ятайте: здоров’я, справжня радість життя і щастя не сумісні зі спиртними напоями.

Презентація групи ІV

Інформаційний проект

Слайд 4. Застосування метанолу й етанолу.

Спирти – важливий продукт, що застосовуються людиною. Використовуються як органічні розчинники, моторне паливо. Їх використовують для виробництва бутадієну, з якого згодом виготовляють синтетичний каучук. Зі спиртів одержують низку фармацевтичних препаратів, оцтову кислоту і фруктові есенції. Метиловий спирт використовують для одержання формальдегіду, необхідного для виробництва пластмас і фенол формальдегідних смол.

ІV Рефлексивно – оціночна частина.

  • «Мозковий штурм»
  1. Чому етанол вважають небезпечною наркотичною речовиною?
  2. Чи усвідомили ви небезпеку вживання алкоголю?
  • Психологічний тест «Личка»: покажіть ваш настрій наприкінці уроку.
  • Оцінювання знань учнів

       V Домашнє завдання: повторити тему "Насичені одноатомні спирти»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Підкалюк Любов Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
13 квітня 2019
Переглядів
4670
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку