Урок "Узагальнення вивченого про безсполучникове речення"

Про матеріал
Тема. Узагальнення вивченого про безсполучникове речення. Культурологічна тема: «Ні! Я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає!» (Леся Українка) Мета: поглибити й узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові відношення між його частинами, закріпити знання про правила вживання розділових знаків у безсполучникових реченнях, відпрацьовувати відповідні уміння і навички; на основі культурологічної теми розширити знання учнів про діяльність Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, творче мислення, зв’язне мовлення; виховувати почуття патріотизму, повагу до видатних людей України. Обладнання: портрет Лесі Українки, відео «Книга-мадрівка. Україна. Карпа про Лесю Українку», презентація «Узагальнення вивченого про безсполучникове речення», вислів поетеси. Методи і прийоми: термінологічний бар’єр, пунктуаційний практикум, сенкан, конструювання, «ланцюжкова» робота, рефлексія, самооцінювання
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення вивченого  про безсполучникове речення.

Культурологічна тема: «Ні! Я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає!» (Леся Українка)

Мета: поглибити й узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх

           структуру, смислові відношення між його частинами, закріпити знання про правила

           вживання розділових знаків у безсполучникових реченнях, відпрацьовувати

           відповідні уміння і навички;  на основі культурологічної теми розширити знання

           учнів про діяльність Лесі Українки;

           розвивати навички виразного читання, творче мислення, зв’язне мовлення;

           виховувати почуття патріотизму, повагу до видатних людей України.

Обладнання: портрет Лесі Українки,  відео «Книга-мадрівка. Україна. Карпа про Лесю

          Українку», презентація «Узагальнення вивченого про безсполучникове речення», 

           вислів поетеси.

Методи і прийоми: термінологічний бар’єр, пунктуаційний практикум, сенкан,

           конструювання, «ланцюжкова» робота, рефлексія, самооцінювання

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

    Її називають Дочкою Прометея. Якби вона жила у наш час, то про неї говорили б, що вона дитина індиго, феміністка, золота молодь.

      Тож сьогодні, узагальнюючи наші знання з теми «Безсполучникове речення», ви дізнаєтеся ще багато цікавої інформації про Лесю Українку, чиє 150-річчя ми відзначатимемо 25 лютого.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка д/з

Факти мовою цифр про Лесю Українку

  • Леся Українка прожила 42 роки, із них майже 30 років хворіла.
  • У  4 роки вона вже вміла читати, а у 5 – грала на фортепіано.
  • У 6 років декламувала вірші напам’ять та вміла шити та вишивати.
  • У 9 років написала свій перший вірш «Надія».
  • Леся Українка знала 10 мов: українську, французьку, німецьку, англійську, польську, російську, італійську, болгарську, давньогрецьку та латину.
  • Її портрет ви можете побачити  на 200 гривнях.
  • У цьому році виповнюється 150 років від дня народження Лесі Українки.
  1. Термінологічний бар’єр

Факт №2

       Всі учні, як відомо, не люблять теорію,  дехто навіть волів би й не вчитися у школі, а весь час відпочивати. А от у Лесі Українки такої можливості не було.  Через свою хворобу дівчинка не ходила до школи, у неї були приватні вчителі. Головним учителем для юної Лесі  стала її мати – Олена Пчілка, яка, до речі, вважала свою доню слаборозвиненою.  Крім того, Леся Українка займалася самоосвітою.

    Та про рівень освіти Лесі Українки свідчить той факт, що 19-річна дівчина написала підручник для своїх сестер, що називався «Стародавня історія східних народів». Зауважу, що це був перший в Україні підручник  про первісне суспільство й історію індусів, єгиптян, ассирійців, вавилонян, фінікійців

Я б назвала девізом  її життя такі слова:

 

Дати відповіді на питання

  1. Безсполучникове речення – це… Наведіть приклад.
  2. Між частинами безсполучникового речення існують такі смислові відношення, як…
  3. Безсполучникові складні речення поділяються на 2 групи…
  4. Між частинами БСР вживаються такі  розділові знаки, як…
  5. Кома у безсполучниковому реченні вживається тоді, коли…
  6. Крапка з комою ставиться у безсполучниковому реченні, якщо…
  7. Тире ставиться, якщо частини безсполучникового речення…
  8. Двокрапка ставиться тоді, коли…
  9. Частини безсполучникових  речень вимовляються з інтонацією… (переліку, пояснення, протиставлення)
  10.  У чому перевага безсполучникових речень?

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Перегляд відеоролику «Книга-мандрівка. Україна. (Карпа про Лесю Українку)»
  2. Поетична майстерня (пунктуаційний практикум)

Записати речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми, визначити смислові відношення.


  1. Моє кохання – то для тебе згуба:
    Ти наче дуб високий та міцний,
    Я ж наче плющ похилий та смутний.

 

  1. Брязне клинок об залізо кайданів -
    Піде луна по твердинях тиранів.

 

  1. Уже скотилось із неба сонце,
    Заглянув місяць в моє віконце.
     
  2. Двічі на рік пишні квіти
    Та не процвітають;
    В житті літа найкращії
    Двічі не бувають.

 

  1. Слово – то мудрості промінь,
    слово – то думка людська

Факт №3

Ви знаєте, що Леся Українка – це літературний псевдонім. А як насправді звали поетесу?

Що стосується її імені, то Лесею її лагідно називали в родині (ще малу Ларису називали Зеєю, а разом з братом Михайлом – Мишелосією). А от свій творчий псевдонім поетка запозичила в свого дядька: Михайло Драгоманов підписував  свої публіцистичні твори «Українець».

 

Творче завдання

Як відомо, Леся Українка – поетеса. Крім того, вона ще й драматург, й перекладач, і фольклорист, і громадський діяч. Тож зараз ми спробуємо створити своєрідний поетичний твір, який  називають  сенкан.

Ваше завдання: створити сенкани про  Лесю Українку

 

Складання сенкана

Леся Українка

Волелюбна, високоерудована.

Вражає, впливає, надихає.

Захоплює незламною силою духу.

Дочка Прометея

 

Факт №4

    Взимку 1880 року (на Водохреща) Леся  сильно перемерзла й захворіла. Спочатку лікарі встановили діагноз – ревматизм, який виявився хибним. Потім діагностували туберкульоз кісток.  З цією хворобою Леся воювали майже тридцять років. Але туберкульоз вразив не тільки кістки, а й легені та нирки. Тож у віці 42 років поетеса помирає.

   Та слова, які колись Леся Українка написала у своїй «Лісовій пісні», стали пророчими: «Ні! Я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»

 

Конструювання

 Складіть безсполучникове  речення, вживаючи різні розділові знаки та подані іменники

Леся Україна,  поезія, слово, земля, народ, Україна.

Наприклад:

Леся Українка – гордість і окраса української нації: її полум’яне слово надихатиме не одне покоління.

Хочеш  поринути у дивовижний світ поезії – читай  Лесю Українку.

Кожен українець повинен знати своїх героїв, кожен українець повинен шанувати своїх поетів.

Зникне  поезія – зникне й  поетичне слово про Україну.

Вивчаючи історію  України, пам’ятай:  ця земля дала таких геніїв, як Леся Українка  та Іван Франко, Тарас Шевченко та Григорій Сковорода.

 

Факт №5

У житті, як і в літературі Лариса Косач теж була принциповою феміністкою, дуже довго відмовлялася вінчатися і зробила це, як згадувала, лише заради людей і чоловіка, аби його геть не зацькували.

Не зрадила Лариса Петрівна Косач своїм принципам і в смерті. На Байковому цвинтарі труну з її тілом несли жінки.

 

«Ланцюжкова» робота  интаксичний розбір безсполучникового речення)

1-й учень записує речення, розставляє розділові знаки і пояснює їх вживання;

2-й учень визначає частини мови, вжиті у поданому реченні;

3-й учень  креслить схему речення та дає йому письмову характеристику

Білі акації будуть цвісти

в місячні ночі жагучі;

Промінь морями заллє золотий

Річку, і верби, і кручі.

                              В.Сосюра

ІV. Підсумок уроку

Рефлексія

На уроці я:

- дізнався…  - зрозумів … - навчився …

- найбільший мій успіх – це …

- найбільші труднощі я відчув …

- не вмів, а тепер вмію …

Самооцінювання учнів

Заключне слово вчителя

   Ми прощаємося з Лесею Українкою, її віршами. Сподіваюсь, краплина   почутого  ввіллється до ваших сердець.

     Збагни її безмежжя духу,

     Її життя із трьох проклять –

     Неволі, гіркоти, недуги –

     І хай тобі думки болять.

     Хай батогом їх сполосує

     Жада великої мети.

     І ти не клич її до себе,

     А сам до Лесі долети.

 

V.  Домашнє завдання

Повторити §37-39 , виконати тести (Готуємось до ЗНО) с. 181-182.

Творче завдання: написати листа  Лесі Українці.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 грудня 2022
Переглядів
512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку