Тема. Узагальнення вивченого про безсполучникове речення.
Культурологічна тема: «Ні! Я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає!» (Леся Українка)
Мета: поглибити й узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх
структуру, смислові відношення між його частинами, закріпити знання про правила
вживання розділових знаків у безсполучникових реченнях, відпрацьовувати
відповідні уміння і навички; на основі культурологічної теми розширити знання
учнів про діяльність Лесі Українки;
розвивати навички виразного читання, творче мислення, зв’язне мовлення;
виховувати почуття патріотизму, повагу до видатних людей України.
Обладнання: портрет Лесі Українки, відео «Книга-мадрівка. Україна. Карпа про Лесю
Українку», презентація «Узагальнення вивченого про безсполучникове речення»,
вислів поетеси.
Методи і прийоми: термінологічний бар’єр, пунктуаційний практикум, сенкан,
конструювання, «ланцюжкова» робота, рефлексія, самооцінювання
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Її називають Дочкою Прометея. Якби вона жила у наш час, то про неї говорили б, що вона дитина індиго, феміністка, золота молодь.
Тож сьогодні, узагальнюючи наші знання з теми «Безсполучникове речення», ви дізнаєтеся ще багато цікавої інформації про Лесю Українку, чиє 150-річчя ми відзначатимемо 25 лютого.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Факти мовою цифр про Лесю Українку
Факт №2
Всі учні, як відомо, не люблять теорію, дехто навіть волів би й не вчитися у школі, а весь час відпочивати. А от у Лесі Українки такої можливості не було. Через свою хворобу дівчинка не ходила до школи, у неї були приватні вчителі. Головним учителем для юної Лесі стала її мати – Олена Пчілка, яка, до речі, вважала свою доню слаборозвиненою. Крім того, Леся Українка займалася самоосвітою.
Та про рівень освіти Лесі Українки свідчить той факт, що 19-річна дівчина написала підручник для своїх сестер, що називався «Стародавня історія східних народів». Зауважу, що це був перший в Україні підручник про первісне суспільство й історію індусів, єгиптян, ассирійців, вавилонян, фінікійців
Я б назвала девізом її життя такі слова:
Дати відповіді на питання
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Записати речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми, визначити смислові відношення.
Факт №3
Ви знаєте, що Леся Українка – це літературний псевдонім. А як насправді звали поетесу?
Що стосується її імені, то Лесею її лагідно називали в родині (ще малу Ларису називали Зеєю, а разом з братом Михайлом – Мишелосією). А от свій творчий псевдонім поетка запозичила в свого дядька: Михайло Драгоманов підписував свої публіцистичні твори «Українець».
Творче завдання
Як відомо, Леся Українка – поетеса. Крім того, вона ще й драматург, й перекладач, і фольклорист, і громадський діяч. Тож зараз ми спробуємо створити своєрідний поетичний твір, який називають сенкан.
Ваше завдання: створити сенкани про Лесю Українку
Складання сенкана
Леся Українка
Волелюбна, високоерудована.
Вражає, впливає, надихає.
Захоплює незламною силою духу.
Дочка Прометея
Факт №4
Взимку 1880 року (на Водохреща) Леся сильно перемерзла й захворіла. Спочатку лікарі встановили діагноз – ревматизм, який виявився хибним. Потім діагностували туберкульоз кісток. З цією хворобою Леся воювали майже тридцять років. Але туберкульоз вразив не тільки кістки, а й легені та нирки. Тож у віці 42 років поетеса помирає.
Та слова, які колись Леся Українка написала у своїй «Лісовій пісні», стали пророчими: «Ні! Я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»
Конструювання
Складіть безсполучникове речення, вживаючи різні розділові знаки та подані іменники
Леся Україна, поезія, слово, земля, народ, Україна.
Наприклад:
Леся Українка – гордість і окраса української нації: її полум’яне слово надихатиме не одне покоління.
Хочеш поринути у дивовижний світ поезії – читай Лесю Українку.
Кожен українець повинен знати своїх героїв, кожен українець повинен шанувати своїх поетів.
Зникне поезія – зникне й поетичне слово про Україну.
Вивчаючи історію України, пам’ятай: ця земля дала таких геніїв, як Леся Українка та Іван Франко, Тарас Шевченко та Григорій Сковорода.
Факт №5
У житті, як і в літературі Лариса Косач теж була принциповою феміністкою, дуже довго відмовлялася вінчатися і зробила це, як згадувала, лише заради людей і чоловіка, аби його геть не зацькували.
Не зрадила Лариса Петрівна Косач своїм принципам і в смерті. На Байковому цвинтарі труну з її тілом несли жінки.
«Ланцюжкова» робота (синтаксичний розбір безсполучникового речення)
1-й учень записує речення, розставляє розділові знаки і пояснює їх вживання;
2-й учень визначає частини мови, вжиті у поданому реченні;
3-й учень креслить схему речення та дає йому письмову характеристику
Білі акації будуть цвісти
в місячні ночі жагучі;
Промінь морями заллє золотий
Річку, і верби, і кручі.
В.Сосюра
ІV. Підсумок уроку
Рефлексія
На уроці я:
- дізнався… - зрозумів … - навчився …
- найбільший мій успіх – це …
- найбільші труднощі я відчув …
- не вмів, а тепер вмію …
Самооцінювання учнів
Заключне слово вчителя
Ми прощаємося з Лесею Українкою, її віршами. Сподіваюсь, краплина почутого ввіллється до ваших сердець.
Збагни її безмежжя духу,
Її життя із трьох проклять –
Неволі, гіркоти, недуги –
І хай тобі думки болять.
Хай батогом їх сполосує
Жада великої мети.
І ти не клич її до себе,
А сам до Лесі долети.
V. Домашнє завдання
Повторити §37-39 , виконати тести (Готуємось до ЗНО) с. 181-182.
Творче завдання: написати листа Лесі Українці.