УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З РОЗДІЛУ «ДІЄСЛОВО».
Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших прислів'їв, приказок, до складу яких входять дієслова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Повторення відомостей про дієслово як частину мови
Уся яскравість мовлення у дієслові,
адже дієслово - це дійова сила характеру.
Бліц – опитування.
Розказати про дієслово як частину мови.
Як пишуться дієслова з не?
Яка форма дієслова називається неозначеною? Чому вона так називається?
Навести приклади доконаного і недоконаного виду.
Які часові форми має дієслово?
Що означають безособові дієслова?
Як змінюються дієслова в теперішньому та майбутньому часі?
Назвати способи творення дієслів. Який з них є найпродуктивнішим?
IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Творче відновлення — конструювання
Записати вислови усної народної творчості, ставлячи дієслова, що в дужках, у потрібній формі. Визначити дієвідміну відновлених дієслів. Виділити особові закінчення.
1) Якщо б ти (мовчати), ти (залишатися) б мудрим.
2) (Стримувати) себе у всьому, а найбільше — у словах.
3) Одне погане слово (сказати) — (почути) десять.
4) Слів не (розкидати), добру славу (мати).
5) Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід.
2. Прийом «Какограмія» ( індивідуальна робота біля дошки: знайти і виправити навмисні помилки у словах на дошці, пояснити правопис дієслів)
Читаїш, пишиш, мудруїш, любишь, знаїш, намагаєся, прагниш, сповідуєшься, роздивляїшся, переконуєшь, звониш, пишите, дивуїш, дивицця, збераєця, вяне, ріжь, , вдарь, приниси, забери, лізь, кинте, їште, несіть; невідвідав, не прийшов, не зчувся, не волити, не дописати, не здужати.
3. «Ви нам слово – ми вам десять» (індивідуальні завдання)
За одну хвилину записати якомога більше:
дієслів минулого часу;
дієслів теперішнього часу;
дієслів майбутнього часу;
дієслів доконаного виду;
дієслів недоконаного виду;
дієслів І дієвідміни;
дієслів ІІ дієвідміни;
дієслів умовного способу;
дієслів наказового способу.
4. Українська фізкультхвилинка (під музичний супровід)
5. Творче завдання ( дібрати фразеологізм до поданого тлумачення)
Лінуватися – бити байдики, чекати біля моря погоди
Спонукати до дії – штовхати вперед
Здобути славу, перемогу – одягти лавровий вінок
Символ переваги – пальма першості
Перемогти – взяти гору
Плутатись під ногами – заважати.
Читати проповідь – критикувати.
Мозолити руки – працювати.
Розсипати кислиці – плакати (умиватися слізьми)
Задирати ніс – зазнаватися, ставати зарозумілим.
6. Гра «Словограй» - закінчити прислів'я, пояснити правопис
1.(Не)радуйся чужому …(лихові).
2.(Не)будь упертим, а будь …(одвертим).
3. Під лежачий камінь вода…. (не)тече).
4. (Не)помиляється той, хто … (нічого (не)робить).
5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
6. Поки (не)упріти, доти …(не)уміти).
Виконати морфологічний розбір 3 дієслів
7. Сенкан про дієслово
ЗРАЗОК.
Дієслово.
Величне. Сильне.
Керує, надихає, контролює.
Відповідає за граматичні дії.
Справжній «Геракл».
ІV. Підведення підсумків уроку.
Скласти розповідь (жарт) на тему «Мій урок», використовуючи тільки дієслова минулого часу.
(Прийшов, сподівався, хотів, згагував, відповідав, дивувався, напружував, записував, розбирав, прагнув, знаходив, узагальнив, систематизував, зрозумів)
Оцінювання учнів
Узагальнююча бесіда
МЕТОД „МІКРОФОН"
Я зрозумів...
Мене здивувало...
Я збагатився інформацією про...
Мене зацікавило повідомлення про...
Я ніколи раніше не чув про...
Я зумів …
Я знав …
Найбільші труднощі я відчув …
Мені б хотілося ще …
V. Домашнє завдання
Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово».
Скласти запитання до вікторини «Все про дієслово» або виконати вправу з підручника
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З РОЗДІЛУ «ДІЄСЛОВО».
Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших прислів’їв, приказок, до складу яких входять дієслова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Повторення відомостей про дієслово як частину мови
Уся яскравість мовлення у дієслові,
адже дієслово - це дійова сила характеру.
Бліц – опитування.
IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Творче відновлення — конструювання
Записати вислови усної народної творчості, ставлячи дієслова, що в дужках, у потрібній формі. Визначити дієвідміну відновлених дієслів. Виділити особові закінчення.
1) Якщо б ти (мовчати), ти (залишатися) б мудрим.
2) (Стримувати) себе у всьому, а найбільше — у словах.
3) Одне погане слово (сказати) — (почути) десять.
4) Слів не (розкидати), добру славу (мати).
5) Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід.
2. Прийом «Какограмія» ( індивідуальна робота біля дошки: знайти і виправити навмисні помилки у словах на дошці, пояснити правопис дієслів)
Читаїш, пишиш, мудруїш, любишь, знаїш, намагаєся, прагниш, сповідуєшься, роздивляїшся, переконуєшь, звониш, пишите, дивуїш, дивицця, збераєця, вяне, ріжь, , вдарь, приниси, забери, лізь, кинте, їште, несіть; невідвідав, не прийшов, не зчувся, не волити, не дописати, не здужати.
3. «Ви нам слово – ми вам десять» (індивідуальні завдання)
За одну хвилину записати якомога більше:
дієслів минулого часу;
дієслів теперішнього часу;
дієслів майбутнього часу;
дієслів доконаного виду;
дієслів недоконаного виду;
дієслів І дієвідміни;
дієслів ІІ дієвідміни;
дієслів умовного способу;
дієслів наказового способу.
4. Українська фізкультхвилинка (під музичний супровід)
5. Творче завдання ( дібрати фразеологізм до поданого тлумачення)
Лінуватися – бити байдики, чекати біля моря погоди
Спонукати до дії – штовхати вперед
Здобути славу, перемогу – одягти лавровий вінок
Символ переваги – пальма першості
Перемогти – взяти гору
Плутатись під ногами – заважати.
Читати проповідь – критикувати.
Мозолити руки – працювати.
Розсипати кислиці – плакати (умиватися слізьми)
Задирати ніс – зазнаватися, ставати зарозумілим.
6. Гра «Словограй» - закінчити прислів’я, пояснити правопис
1.(Не)радуйся чужому …(лихові).
2.(Не)будь упертим, а будь …(одвертим).
3. Під лежачий камінь вода…. (не)тече).
4. (Не)помиляється той, хто … (нічого (не)робить).
5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
6. Поки (не)упріти, доти …(не)уміти).
Виконати морфологічний розбір 3 дієслів
7. Сенкан про дієслово
ЗРАЗОК.
Дієслово.
Величне. Сильне.
Керує, надихає, контролює.
Відповідає за граматичні дії.
Справжній «Геракл».
ІV. Підведення підсумків уроку.
Скласти розповідь (жарт) на тему «Мій урок», використовуючи тільки дієслова минулого часу.
(Прийшов, сподівався, хотів, згагував, відповідав, дивувався, напружував, записував, розбирав, прагнув, знаходив, узагальнив, систематизував, зрозумів)
Оцінювання учнів
Узагальнююча бесіда
МЕТОД „МІКРОФОН"
Я зрозумів...
Мене здивувало...
Я збагатився інформацією про...
Мене зацікавило повідомлення про...
Я ніколи раніше не чув про...
Я зумів …
Я знав …
Найбільші труднощі я відчув …
Мені б хотілося ще …
V. Домашнє завдання
Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово».
Скласти запитання до вікторини «Все про дієслово» або виконати вправу з підручника