Урок «Узагальнення вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»

Про матеріал
Публікація містить розробку конспекту уроку української мови в 5 класі як підсумкового за темою «Узагальнення вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія». Урок проводиться у формі інтелектуального брейн-рингу.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» (частина І)

Мета: закріпити основні відомості з фонетики, графіки, орфоепії, орфографії, сформувати цілісну систему особистих знань учнів із теми; удосконалити вміння і навички щодо правильної вимови голосних і приголосних звуків, грамотної передачі їх на письмі; працювати над правилами переносу слів із рядка в рядок; правильним наголошуванням слів; за допомогою мовленнєвого дидактичного матеріалу виховувати любов до Батьківщини.

Очікувані результати: учні усвідомлюють предмет вивчення фонетики, графіки, орфоепії, орфографії, застосовують на практиці здобуті знання, знають визначення ключових понять, вивчені правила.

Обладнання: картки

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого (мовознавчий брейн-ринг)

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

З’ясування емоційного стану учнів

Інтерактивна вправа «Побажання»

Урок ми розпочнемо з перевірки вашої емоційної готовності за допомогою гри «Побажання». Сьогодні я бажаю вам бути активними, впевненими, уважними. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів. Вірю, що під час нашого уроку ви отримаєте велику кількість позитиву, а також поглибите свої знання.

Нам необхідно клас поділити на дві команди і обрати капітанів.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку 

Оголошення епіграфа уроку 

Епіграфом до нашого уроку є рядки українського поета Івана Драча.

 Слова ці вражають і серце, і глузд,

І їм не шукайте заміни.

Слова ці вишневі з Сосюриних вуст:

«Любіть Україну. Любіть Україну!»

                                    І. Драч

Сьогодні на уроці ми підведемо підсумок вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» і проведемо інтелектуальний брейн-ринг.

ІІІ. Основна частина уроку.  Проведення брейн-рингу

  1. Мозкова атака

Продовжити початок визначення.

І команда

ІІ команда

Фонетика – це

Орфоепія – це

Графіка –

Орфографія - це

Загальна кількість букв в алфавіті

Загальна кількість приголосних звуків

Склад –

Наголос  – це

Назвіть 11 букві алфавіту

Назвіть восьму від кінця букву алфавіту

 

Довідка:

І команда

ІІ команда

Фонетика – це розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови.

Орфоепія – це розділ мовознавства, що вивчає правила літературної вимови.

Графіка - це  розділ мовознавства, що вивчає систему умовних знаків, для передачі звуків на письмі.

Орфографія – це розділ мовознавства, що вивчає правила написання слів.

Загальна кількість букв в алфавіті  - 33

Загальна кількість приголосних звуків - 32

Склад – це частина слова, яку вимовляють одним поштовхом видихуваного повітря.

Наголос – це вимова одного зі складів з більшою силою голосу.

Назвіть 11 букву алфавіту - и

Назвіть восьму від кінця букву алфавіту - х

 

  1. Конкурс «Словесний ключ»

Пояснити, що означають словесні ключі.

І команда

ІІ команда

ДЗиҐа ДЖ ГаЗДа БіЖи 

ЧуК ПиШе Ці ФоКуСи ТиХо

Де Ти З’їСи Ці ЛиНи, а ДЗуР

КаФе «ПТаХ»

 

Довідка:

І команда

ІІ команда

ДЗиҐа ДЖ ГаЗДа БіЖи – дзвінкі приголосні звуки.

ЧуК ПиШе Ці ФоКуСи ТиХо – глухі приголосні.

Де Ти З’їСи Ці ЛиНи, а ДЗуР – м’які приголосні.

КаФе «ПТаХ» -  перед К, П, Т, Ф, Х завжди пишемо префікс с-, а не з-.

 

  1. Творче транскрибування.

Продовжити прислів’я і приказки, записати фонетичною транскрипцією виділені  слова.

І команда

ІІ команда

Рідна земля – мати,

Та земля мила

За морем тепліше

Кожному мила

У ріднім краю

Грудка рідної землі

  Довідка: та вдома миліше, а чужа мачуха, дорожча за золото, як у раю, своя сторона, де мати родила.

І команда

ІІ команда

Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.

Та земля мила, де мати родила.

За морем тепліше, та вдома миліше.

Кожному мила своя сторона.

У ріднім краю, як у раю.

Грудка рідної землі дорожча за золото.

 

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Орфоепічні змагання

Правильно поставте наголос у словах і прочитайте. Придумайте з трьома словами прості речення, ускладнені звертаннями та однорідними членами речення

І команда

ІІ команда

спина

новий

середина

мережа

довідник

ідемо

жалюзі

середина

кілометр

оптовий

чорнозем

ґрунтовий

 

Довідка:

І команда

ІІ команда

спина

новий

середина

мережа

довідник

ідемо

жалюзі

середина

кілометр

оптовий

чорнозем

ґрунтовий

 

  1. Третє зайве

У кожній групі слів знайдіть одне, яке неправильно поділено для переносу. Запишіть його правильно.

І команда

ІІ команда

восьмиг-ранний, най-довший, ша-хтар

дорож-ній, доб-рати, північно-східний

ко-смос, об-кладений, на-дмірний

від-звучати, ви-правданий, сад-жанці

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Рефлексія

 - Що нового дізналися на уроці?

 - Що найбільше сподобалося?

VІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

docx
Додано
27 січня
Переглядів
991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку