|
Урок з української мови
«Узагальнення й систематизація
вивченого про прийменник»
з використанням інтерактивної дошки
7 клас
Автор: Бойко Вікторія Іванівна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про прийменник як службову частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення виду прийменників будовою, формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прийменники від співзвучних слів, правильно поєднувати прийменники з іменниками, писати прийменники разом, окремо чи з дефісом, виконувати морфологічний розбір прийменників, удосконалювати творчі вміння будувати словосполучення, доречно використовуючи прийменники; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати відповідальне ставлення до навчання.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент. Повідомлення епіграфа уроку
II. Актуалізація опорних знань
- Яку тему ми вивчали протягом останніх уроків?
- До якої групи частин мови належить прийменник?
«Мозковий штурм»
- Що вам відомо про прийменник як службову частину мови?
(прийом «Гронування»)
III. Оголошення теми, мети уроку
- Тема уроку така: «Узагальнення й систематизація вивченого про прийменник»
(запис теми учнями).
«Мікрофон»
- Спробуйте сформулювати самостійно мету нашого уроку (після відповідей учнів визначення мети уроку виводимо на екран).
- Порівняйте ваші відповіді з прочитаним. Що варто додати?
- Отже, тема й мета уроку вам відомі. Поясніть, чому епіграфом до нашого уроку обрано саме вислів Й. В. Гете?
IV. Виконання системи завдань і вправ на застосування вивченого з теми «Прийменник»
Переписати, розкриваючи дужки, пояснюючи написання слів. Визначити вид прийменників за будовою та синтаксичну роль.
Виконати морфологічний розбір двох прийменників із поданих вище речень.
Ключ. Підкресліть останню букву в останньому слові кожного сполучення. З цих літер прочитаєте закінчення вислову давньоримського оратора Цицерона: «Треба не тільки опанувати мудрість, а й…».
З поданими словами скласти й записати речення. З’ясувати синтаксичну роль співзвучних слів.
Записати сполучення слів, добираючи з дужок доречний прийменник і ставлячи іменник у потрібному відмінку.
Обрати правильний варіант відповіді.
Ключ для самоперевірки
1 .В.
2 .В.
3. А.
4. Б.
5. Б.
6. Б.
За кожну правильну відповідь – 2 бали.
V. Диференційоване домашнє завдання
Підготуватися до написання контрольної роботи:
а) повторити вивчене про прийменник (параграфи 45-47 - за підручником О. Заболотного);
б) виконати письмово одне із завдань:
- вправа 445 (скласти й записати речення зі словами так, щоб вони були то прийменником, то прислівником, то прийменником з іменником; визначте синтаксичну роль цих слів чи сполучень);
- вправа 449 ( переписати речення, визначити вид за будовою та синтаксичну роль кожного прийменника);
- вправа 439 ( виписати з речень 4 прийменники, виконати морфологічний розбір слів).
VI. Підсумок уроку
- Поміркуйте, наскільки ви зараз готові до написання контрольної роботи.
- У яких питаннях з теми «Прийменник» ви розібралися найкраще?
- Що, на вашу думку, треба повторити чи й довчити?
- Отже, ви проаналізували рівень своїх знань, усвідомили недоліки. Значить, є надія, що ви зумієте якісно підготуватися до контрольної роботи. Бажаю вам успіху!