Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з розділу "Лексикологія"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів (очна і дистанційна форми навчання)
Перегляд файлу

Українська мова. Конспект уроку в 5 класі за підручником Глазової О.П.

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з  теми «Лексикологія»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про основні відомості з лексикології;

 сприяти вдосконаленню знань, умінь і навичок п′ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні;

сприяти вдосконаленню вмінь користуватися різними видами словників для збагачення й увиразнення мовлення;

сприяти розвитку культури усного й писемного мовлення, логічного мислення;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню гарних моральних рис людини, поваги один до одного.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: уживання слова відповідно до його значення; доречне використання слів із переносним значенням, паронімів, омонімів, антонімів, лексичних повторів і синонімів як засобу зв’язку речень у тексті, для уникнення невиправданих повторів слів.

Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою засобів лексикології.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: комп’ютери, планшети, телефони, ігрові навчальні завдання, підручник, мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Установчо-мотиваційний етап

1. Слово вчителя. Психологічна настанова щодо узагальнення й систематизації матеріалу з розділу «Лексикологія».

    За вікном панує золота осінь й зачаровує нас своїми барвами, а ми зібралися разом на онлайн-урок української мови. На наступному уроці ви будете писати контрольну роботу (тестування), а сьогодні ми з вами готуватимемося до її написання.

IIІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 (Записуємо дату, тему уроку, визначаємо мету уроку) Яке ж завдання стоїть перед нами сьогодні на уроці? (Діти разом з учителем визначають)

(ПОЗИТИВНА АФІРМАЦІЯ): Отже, заплющте очі, сядьте зручно, усміхніться й тихо промовляйте, повторюючи за мною: «Я – творча особистість. Я прагну навчатися. Я дуже прагну навчатися. Я буду гарно працювати. Я буду дуже гарно працювати. Я працюю».  Розплющте очі. Ми всі дружно працюємо

IV. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. «Продовж фразу» (Метод незакінченого речення)
  •  Ми зараз вивчаємо розділ мовознавства…
  • Лексика – це…
  • Лексикологія – це…
  • Слова, які мають одне значення, називаються…
  • Багатозначними називають слова, які…
  • Я знаю такі групи слів за значенням…

 

  1. Гра «Так чи ні?» (усно)
  1. Лексичне  значення  мають тільки  самостійні частини  мови. Так                      
  2. Лексичне  значення  слова  пояснюють  в            орфографічному  словнику.  Ні
  3. Такий вигляд має словникова стаття, коли у слова є омонім Ні

ЗІР, зору, чол.

1. Одно з п'яти почуттів, органом якого є око. Найбільшої уваги потребує орган зору, бо видиме сприймання світу відбувається тільки за його допомогою (Шкільна гігієна, 1954, 61)
//  Здатність бачити. Коли зір і розмисел сяк-так повертають до Юри, він, нарешті, бачить своїх друзів і ворогів (Юрій Смолич, II, 1958, 55)

2. Спрямованість очей на кого-, що-небудь; погляд. Зір його спинився на принесених вінках повноколосої пшениці (Яків Качура, Вибр., 1953, 255)
 Бачити внутрішнім зором що — відчувати що-небудь. Захоплюючись мріяннями, Федотов зривався з ліжка і образно демонстрував те, що бачив внутрішнім зором (Станіславський, Моє життя в мистецтві, 1955, 110)

4. Київ, борщ, торт ─ однозначні  слова. Так                                                                    

5. Хвіст,  корінь,  дім ─ однозначні  слова. Ні                                                                      

6. Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням? Так                                        

 

3. Спіймай антонім (дати визначення антонімів – усно, виписати антоніми з прислів’їв)

1. Далі покладеш, ближче знайдеш.

2. Ластівка день починає, а соловей кінчає.

3. Доброго тримайся, поганого цурайся.

4. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.

5. Удень від спеки ховається, а ввечері від комарів.

6. На чорній землі білий хліб родить.

 

4. Антонімічна фізкультхвилинка (частини тіла в прямому значенні, рухи цих части тіла – антонімічні: наприклад, учитель каже: «Руки вгору!» – діти роблять рух руками вниз) Нахил двічі тулуба вправо, нахил двічі тулуба вліво, руки вгору підіймаймо, руки вниз опускаймо, голову вправо, голову вліво нахиляймо. Дякую, з усмішкою на місця сідаймо.

 

5. Гра «Зайве слово»

(на слайді синонімічні ряди (дати визначення синонім, синонімічний ряд - усно) та зайве слово в кожному з них).

  1. Іти, простувати, крокувати, мимрити, шкандибати, ступати.
  2. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.
  3. Вихований, тактовний, ґречний, тихий.
  4. Гарний, яскравий, привабливий, красивий.

 

6. Гра «Хто швидше?» З одним синонімічним рядом скласти речення (використати не менше 3-4 синонімів)

 

7. Я – детектив (визначити групу слів за значенням)

1. Чайка у козаків, чайка (птах) – омоніми.

2. Сміливість, хоробрість – синоніми.

3. Високий, низький кущ – антоніми.

4. Ключ від дверей, скрипічний ключ – омоніми.

5. Тихо, неголосно – синоніми.

 6. Музичний, музикальний – пароніми.

7. День, ніч – антоніми.

8. Гривня, гривна - пароніми.

 

8. Онлайн-завдання https://learningapps.org/display?v=p3me2g9oc21 )

 

9. Я – редактор (колективна робота, пояснити, якого виду помилки допущено в реченнях, записати відредагований варіант)

Учавствувати в міроприємствах, заказати букет квітів, перекладати на болгарську, на протязі дня.

 

10. Самостійна робота в реальному часі  (сайт НА УРОК у реальному часі, тест https://naurok.com.ua/test/leksikologiya-1083243.html)

 

V. Домашнє завдання, інструктаж. Підготуватися до контрольної роботи, повторити §1-10, вправа 131 письмово, * усно

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінка роботи

  • Сьогодні на уроці я згадав (згадала)…
  • Мені було цікаво…
  • Ще треба повторити про…
  • Я легко впорався (впоралася)
docx
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
4057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку