Українська мова. Конспект уроку в 5 класі за підручником Глазової О.П.
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Лексикологія»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про основні відомості з лексикології;
сприяти вдосконаленню знань, умінь і навичок п′ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні;
сприяти вдосконаленню вмінь користуватися різними видами словників для збагачення й увиразнення мовлення;
сприяти розвитку культури усного й писемного мовлення, логічного мислення;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню гарних моральних рис людини, поваги один до одного.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: уживання слова відповідно до його значення; доречне використання слів із переносним значенням, паронімів, омонімів, антонімів, лексичних повторів і синонімів як засобу зв’язку речень у тексті, для уникнення невиправданих повторів слів.
Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою засобів лексикології.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: комп’ютери, планшети, телефони, ігрові навчальні завдання, підручник, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний етап
1. Слово вчителя. Психологічна настанова щодо узагальнення й систематизації матеріалу з розділу «Лексикологія».
За вікном панує золота осінь й зачаровує нас своїми барвами, а ми зібралися разом на онлайн-урок української мови. На наступному уроці ви будете писати контрольну роботу (тестування), а сьогодні ми з вами готуватимемося до її написання.
IIІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
(Записуємо дату, тему уроку, визначаємо мету уроку) Яке ж завдання стоїть перед нами сьогодні на уроці? (Діти разом з учителем визначають)
(ПОЗИТИВНА АФІРМАЦІЯ): Отже, заплющте очі, сядьте зручно, усміхніться й тихо промовляйте, повторюючи за мною: «Я – творча особистість. Я прагну навчатися. Я дуже прагну навчатися. Я буду гарно працювати. Я буду дуже гарно працювати. Я працюю». Розплющте очі. Ми всі дружно працюємо
IV. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи
ЗІР, зору, чол.
1. Одно з п'яти почуттів, органом якого є око. Найбільшої уваги потребує орган зору, бо видиме сприймання світу відбувається тільки за його допомогою (Шкільна гігієна, 1954, 61)
// Здатність бачити. Коли зір і розмисел сяк-так повертають до Юри, він, нарешті, бачить своїх друзів і ворогів (Юрій Смолич, II, 1958, 55)
2. Спрямованість очей на кого-, що-небудь; погляд. Зір його спинився на принесених вінках повноколосої пшениці (Яків Качура, Вибр., 1953, 255)
♦ Бачити внутрішнім зором що — відчувати що-небудь. Захоплюючись мріяннями, Федотов зривався з ліжка і образно демонстрував те, що бачив внутрішнім зором (Станіславський, Моє життя в мистецтві, 1955, 110)
4. Київ, борщ, торт ─ однозначні слова. Так
5. Хвіст, корінь, дім ─ однозначні слова. Ні
6. Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням? Так
3. Спіймай антонім (дати визначення антонімів – усно, виписати антоніми з прислів’їв)
1. Далі покладеш, ближче знайдеш.
2. Ластівка день починає, а соловей кінчає.
3. Доброго тримайся, поганого цурайся.
4. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.
5. Удень від спеки ховається, а ввечері від комарів.
6. На чорній землі білий хліб родить.
4. Антонімічна фізкультхвилинка (частини тіла в прямому значенні, рухи цих части тіла – антонімічні: наприклад, учитель каже: «Руки вгору!» – діти роблять рух руками вниз) Нахил двічі тулуба вправо, нахил двічі тулуба вліво, руки вгору підіймаймо, руки вниз опускаймо, голову вправо, голову вліво нахиляймо. Дякую, з усмішкою на місця сідаймо.
5. Гра «Зайве слово»
(на слайді синонімічні ряди (дати визначення синонім, синонімічний ряд - усно) та зайве слово в кожному з них).
6. Гра «Хто швидше?» З одним синонімічним рядом скласти речення (використати не менше 3-4 синонімів)
7. Я – детектив (визначити групу слів за значенням)
1. Чайка у козаків, чайка (птах) – омоніми.
2. Сміливість, хоробрість – синоніми.
3. Високий, низький кущ – антоніми.
4. Ключ від дверей, скрипічний ключ – омоніми.
5. Тихо, неголосно – синоніми.
6. Музичний, музикальний – пароніми.
7. День, ніч – антоніми.
8. Гривня, гривна - пароніми.
8. Онлайн-завдання https://learningapps.org/display?v=p3me2g9oc21 )
9. Я – редактор (колективна робота, пояснити, якого виду помилки допущено в реченнях, записати відредагований варіант)
Учавствувати в міроприємствах, заказати букет квітів, перекладати на болгарську, на протязі дня.
10. Самостійна робота в реальному часі (сайт НА УРОК у реальному часі, тест https://naurok.com.ua/test/leksikologiya-1083243.html)
V. Домашнє завдання, інструктаж. Підготуватися до контрольної роботи, повторити §1-10, вправа 131 письмово, * усно
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінка роботи