Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієприкметник"

Про матеріал

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприкметників, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях розвивати інтерес до історії свого народу, його традиції, виховувати почуття поваги до своєї країни.

Перегляд файлу

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ “ДІЄПРИКМЕТНИК”

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприкметників, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях розвивати інтерес до історії свого народу, його традиції, виховувати почуття поваги до своєї країни.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації.

Хід уроку

І. Організація класу.

1.  Позитивна установка на роботу.

   Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність,      наполегливість, творчість.

   Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння,  повагу.

   А тепер обміняймося дарунками ( доторкніться долонькою до долоньки) і побажаємо одне одному натхненної праці.  

  А коли б до вашого настрою можна було доторкнутися, яким би він виявився на дотик? А на колір? Охарактеризуйте свій настрій одним прикметником

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності школярів.

   Людина ніколи не повинна зупинятися  ні в своєму навчанні, ні у творчості, ні в оволодінні новими методами і прийомами. Тому епіграфом до уроку пропоную обрати народну приказку: «Учитися ніколи не пізно».  

  • Поясніть чому вчить нас ця приказка?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

  1. Бесіда.
  • Що ми вивчали впродовж 10 уроків?
  • Дієприкметник – це самостійна чи службова частина мови?
  • Чому дієприкметник – це особлива форма дієслова?

  Сьогодні наш урок не звичайний. По-перше, ми згадаємо все про дієприкметник, його граматичні ознаки і таким чином підготуємося до контрольної роботи. А по-друге, поговоримо про видатних жінок України, спробуємо з'ясувати, у чому ж загадковість і велич жіночих постатей.

Тема уроку: Узагальнення і систематизація знань з теми «Дієприкметник».

Мета уроку:

  • Узагальнити і систематизувати знання про дієприкметник як особливу форму дієслова.
  • Удосконалювати вміння відрізняти дієприкметник від інших частин мови.
  • Визначати граматичні ознаки дієприкметника.
  • Удосконалювати орфографічну і пунктуаційну грамотність.
  • Розвивати уяву, логічне мислення.

Ви знаходитесь на початку важливого шляху. Щоб він був успішним, треба визначити, чого очікуєте ви від роботи на цьому уроці.

   Продовжіть, будь ласка, речення:

   Від цього уроку я очікую: знати…; уміти…

ІV. Повторення та узагальнення вивченого.

  1. Гра «Знайди дієприкметник». Робота з текстом.

Прочитати  текст. Виписати дієприкметники.

   Над самісіньким краєчком гори стояли рядками гуляючі люди й дивились на широку картину, котра полотном розстелялась під самісінькими ногами. Внизу був спуск з Хрещатика на Поділ. Широкі острівці, поділені рукавцями, зеленіли лозами й сінокосами. За Дніпром на всі боки чорніли бори до самого краю обрію. Ближча смужка лісу була зелена, а далі чорнів ліс, неначе накритий тонким синім покривалом. На південь од пам'ятника Володимиру підіймались гори, тут був розкинутий Царський садок. Далекі озерця на оболоні під бором горіли розтопленим золотом.

                                                                         (За І.Нечуєм-Левицьким).

 

  • Назвіть дієприкметники, які ви виписали. (Гуляючі, поділені, накритий, розкинутий, розтопленим).
  • А доведіть, що слова, які ви виписали, є дієприкметниками.

Учитель.

   Віками ткалось мереживо народних переказів про велику княгиню Ольгу як діяльну, мудру правительку й захисницю землі Руської. Ольга була родом зі Пскова. У 903 році її ввидали  заміж за князя Ігоря.. Після смерті чоловіка влада перейшла до її рук. Вона не прагнула загарбувати чужі землі, проблеми вирішувала шляхом переговорів.  У 968 р. очолила оборону міста від печенігів. Померла 11 липня 969р. Що задумала, але не змогла здійснити те продовжив її онук, Володимир Великий.

  1. Вправа «Ми – перекладачі».

   А перекладати ми будемо з … української. Замініть фрази реченнями наукового стилю з теми «Дієприкметник».

  • Я поєдную риси характеру своїх батьків.
  • Як моя матуся, я люблю дивитись у дзеркало і казати: «Який я!»
  • Як мій татусь, я маю гордий вид і багато часу.
  • Я люблю командувати своїми друзями, і разом ми – весела компанія.
  • Разом з друзями ми відділяємося від усіх, але коли стоїмо після іменника.
  • Коли у мене є слово, яким я керую, мені не потрібне НЕ.
  • Коли я стаю подібним до прикметника, то забираю наголос на перший склад.
  1. Гра «Архітектори слова».

Від поданих дієслів утворити дієприкметники. Визначити стан дієприкметників.

   Пекти, змокнути, червоніють, скосити, постаріти, узгодити, зростають, сплять, заплатити, сидіти, зівянути, розлити.

  1. Гра «Чомучки».

 Йде урок. У класі тиша.

Учні всі старанно пишуть.

Вчитель їм слова диктує,

Та Андрійко їх не чує.

Чистий зошит у Андрія.

Ні, хлопчина не хворіє –

Він, відклавши ручку, мріє.

Ось він в космос полетів …

Ось полює на китів …

Все він може, все уміє,

Та, на жаль, лише у мрії.

А в житті – звичайна двійка

Знов чекає на Андрійка.

   Перевіримо, а чи серед нас такі мрійники? Ваше завдання: у реченнях поставити, де потрібно, розділові знаки при дієприкметникових зворотах. Дієприкметникові звороти виділити. Пояснити уживання розділових знаків.       

У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось виривається з тісних берегів обставлених скелями є дуже гарне місце.

Поверх стін порослих зеленим бадиллям стриміли високі башти.

Сонце стояло над самим садком і через одчинені в садок вікна заливало світлом усю здорову кімнату.                                                                 

Учитель.

   В історії української культури є чимало недосліджених сторінок, нерозкритих таємниць. Про поетесу та співачку Марусю Чурай ще в минулому столітті в Україні ходило чимало переказів і легенд, які дають підстави стверджувати, що ця чудова піснярка - особа історична.

   Поетеса, співачка, Маруся народилася  1625 року. Бог наділив її красою, чудовим голосом, умінням складати пісні. ЇЇ обранець зраджує її, одружуючись на іншій. Вона помстилася за зраду, отруївши Гриця настоєм зілля. Її засуджують до страти, але потім помилують. Змучена докорами сумління, через півроку Маруся помирає. Минають роки, століття, а пісні легендарної «дівчини з легенди» є близькими й дорогими для кожного українця, бо велика любов і велика творчість – невмирущі.

5.«Реклама». Робота в групах.

   Переписати речення, знімаючи риску. Зробіть рекламу орфограмі: поясніть написання НЕ з дієприкметниками.

І група

До нічного пейзажу тулився не/виспаний вітер.

Срібна тінь не/допитого сну тихо ляже на трави.

Не/вигадана, а правдива історія запала в пам'ять.

ІІ група

Співа трава, ніким ще не/зім’ята, і вабить сном солодких таємниць.

У нас хата не/метена і дівка не/заплетена.

Учитель.

   У високому та світлому сузір'ї діячів культури рідного народу пломеніє незгасним вогнем зірка Катерини Білокур, яка виписувала на своїх полотнах диво - чари української землі.

   Народилася 7 грудня 1900 року в с. Богданівка. Дівчинка тяглась до книжки, до творчості, добре шила, вишивала, малювала. Чарівна природа рідного села, розмай дерев, квітів, запашних трав стали для К. Білокур академією мистецтв. Коли їй було уже 33 роки вона вирішує опанувати художню майстерність самостійно. В 1941 році в Полтаві з великим успіхом пройшла перша виставка К. Білокур. Померла Білокур у 1961р. від важкої хвороби. В її хаті відкрито музей. К. Білокур була удостоєна звання народного художника України. Творчий доробок – натюрморти, портрети, пейзажі.

  1. Вправа «Розумне перо».

   Переписати речення, подані в дужках дієприкметники ставлячи в потрібній формі. Визначити відмінки цих дієприкметників.

(Покручений) дерева на будівництво не вибирають.

Я хочу бачити світ (розкритий) очима.

Настала осінь, шелестить (пожовклий) листя.

7. Гра «Музейні працівники».

  Ви музейні працівники. До ваших рук потрапив давній документ, але його неможливо прочитати, бо час дуже пошкодив реліквію. Ваше завдання: відновити записи. Визначити, у яких словосполученнях вживається прикметник дієприкметникового походження, а в яких – дієприкметник.

Несказа..і слова – несказа..а радість.

Нескінче..а робота – нескінче..ий потік.

Неоціне..і твори – неоціне..а послуга.

Незліче..і вівці – незліче..а кількість.

8.  Гра «Я – переможець!

   Переможе той, хто першим пригадає і запише по памяті 5 безособових форм на -но, -то.

9. Від А до Я».

   Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення. Виписати дієприкметник і зробити його морфологічний розбір. Підручник ст.89.

  На траві посивілій від туману блищать крапельки роси.

10. Лінгвістичне лото. Робота в групах.

    Учням роздано картки з дієприкметниками і таблиці з цифрами. Учитель проектує на екран пронумеровані характеристики дієприкметників. Діти повинні покласти картку з дієприкметником на комірку таблиці з відповідним номером.

1. Дієприкметник, теперішній час, активний стан, недоконаний вид, називний відмінок.

2. Дієприкметник, минулий час, активний стан, доконаний вид, орудний відмінок.

3. Дієприкметник, минулий час, пасивний стан, доконаний вид, родовий відмінок.

4. Дієприкметник, минулий час, пасивний стан, недоконаний вид, називний відмінок.

Палаючий, зів’ялий, прочитаний, митий.

Учитель.

   Лине пісня, негучна, гарна. Народна пісня. І витончена її мелодія бринить легко, наче натхнення самої весни. «Піснею до серця - серцем до народу», - кажуть у народі, а отже, до далеких коренів нашої історії.

    Українським соловейком назвав Дмитро Гнатюк Ніну Матвієнко. І справді, у неї неповторний фольклорний стиль співу. Ніна - дуже тонка душа, завжди безпосередня у своєму співі. Сольний спів Матвієнко своєрідний, оригінальний. Він, як чисте ранкове повітря, непомітно проникає в серце, зачаровує магією м'якого голосу, глибиною почуттів, трагізмом людським.

    Народилася вона на Житомирщині. Любила спорт. Закінчивши в університеті факультет української мови та літератури, пізнавши історію пісні, вона стала співачкою.  Коло її захоплень різноманітне, але найближчою стала пісня.

Прислухайтесь, як співає Ніна Матвієнко, і ви станете щедрішими, чистішими в помислах і ділах своїх. І водночас перегляньте картини народної художниці Катерини Білокур.

(Звучить пісня «Квітка душі» у виконанні Ніни Матвієнко. На фоні пісні показ картин Катерини Білокур).

V. Підсумок уроку.

- Які враження від уроку?

- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

- Що, на вашу думку, вдалося виконати найкраще?

- Чи потрібні вам знання, які ви сьогодні одержали на уроці?

- Чи виправдались ваші очікування?

Учитель.

Жінка дає життя, леліє, зігріває, допомагає зробити перші кроки.

Вона порадниця й захисниця.

Предмет обожнення та поклоніння, щастя й натхнення.

Сила жінки звичайно безмежна.

І не дивлячись на те, що чоловіки - сильна половина перед нашою слабкою, але ж перед прекрасною половиною вони схиляють голови. Дійсно, жінки гідні цього. Та як їх можна не любити, коли вони все знають, усюди встигають: виховати дітей, зберегти тепло родинного вогнища, бути водночас хорошим спеціалістом на роботі й доброю господинею вдома. Вони успішно вирішують усі ці проблеми й залишаються перш за все жінками.

У кожній квітці - своя чарівність. Так само, як у кожній жінці. Треба лише вміти бачити, уміти дивитись.

 

VІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
1946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку