Урок."УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ З ТЕМИ «РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ І ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ"

Про матеріал
- узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями і вставними словами; - сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; - удосконалити пунктуаційні вміння й навички; - розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставними словами; - виховувати патріотичні почуття, любов та пошану до народних традицій, бережливе ставлення до природи
Перегляд файлу

Тема.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ З ТЕМИ «РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ І ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ

 

Мета:

  • узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями і вставними словами;
  •  сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал;
  • удосконалити пунктуаційні вміння й навички;
  •  розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставними словами;
  • виховувати патріотичні почуття, любов та пошану до народних традицій, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиці, підручники, презентація, віночок із квітів, квіти, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

 

Перебіг уроку

Епіграф:

Ваші квіти – замріяна казка,

Ваші квіти – зупинена мить.

З ними можна радіти й страждати,

З ними можна крізь роки іти.

                             В.Борисова

 

І. Організаційний момент.

         II.  Мотивація навчальної діяльності школярів

     1.Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова епіграфа?

2. «Мікрофон»

- Яке значення мають квіти у нашому житті?

- Які ви знаєте квіти – символи України?

- Що таке віночок?

 

 

3. Слово вчителя.

     Віночок – це плетене коло з квітів, листя, гілочок. Український віночок – не просто краса, а й оберіг, « знахар душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Всього в українському вінку могло бути до 12 квіток, кожна з яких мала свій символ.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми з вами не лише закріпимо знання з теми, а й одночасно говоритимемо про квіти , про їх значення у нашому житті і будемо  плести віночок,  бо в  народі кажуть:«  Віночок вити – життя любити». Ось і ми,  вплітаючи по одній квіточці і тим самим виконуючи певні завдання, бо кожна квіточка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми, не лише виконаємо певний вид  роботи, а й зможемо вплести нову квіточку у наш віночок.

ІV. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Вплітаємо у віночок першу квіточку - цвіт яблуні, що є символом материнської відданості та любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки дитини і промовляв: «Мати – яблуня, дядино моя, дай моїй доні здоров’я й долі щасливої».

1). « Мікрофон»

  1. Що називається звертанням? З якою метою звертання використовуються в усному й писемному мовленні? Навести приклади.
  2. Схарактеризувати звертання за будовою. Навести приклади.
  3. Розказати про розділові знаки в реченнях із звертаннями.

 

2. Друга квіточка – барвінок.

    Чи не найсильнішим оберегом вважають барвінок  — символ життя та безсмертя душі людської, оберіг від злих сил, зілля кохання та дівочої краси, чистого шлюбу. Казали, що варто лише дівчині та юнакові з’їсти листочок барвінку, як між ними спалахне кохання.

2). Мовна трансформація

Перебудувати подане речення на речення зі звертанням.

    Палахкотять біля вікон українських осель живим вогнем мальви, жоржини, чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям нагідки, рожі, ромашки,калина, любисток і м’ята – обереги нашої духовної спадщини.

 

3. Третя квіточка – любисток.

Люди люблять любисток не тільки за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають хатнє приміщення, купають маленьких дітей. Тому у віночку- це символ людської відданості, уміння бути корисним.

 

3).Складання речень за схемами. 

Скласти і прочитати складені речення з відповідною інтонацією.

    А.  Зв.,……..!

    Б.  …., Зв.,….. .

    В. Зв!................  .

4. Четверта квіточка – волошка. Що вона означає?

Волошка у вінку – це символ людського прозріння,краса і велич неба, чистота і радість. Колись небо наказало землі виростити серед колосків клаптики його самого. З того часу не розлучаються колоски хлібів і волошки, донині стебла колосків пестять клаптики неба, нашіптують їм ніжні слова.  

 

4). « Ти – мені, я – тобі».

 Звязна розповідь про вставні слова, словосполучення, речення.

 

5. П’ята  квіточка у нашому вінку – мак.

Він є символом боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось із рідних у цій боротьбі, і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському вінку.

 

5). Вибірково – розподільний диктант.

Записати в одну колонку звертання, а в другу – вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх правопис.

 Доню, треба думати, материнська любове, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, , тато його був далеко від дому, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між іншим, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов’їні, до речі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.

Сконструювати по три речення зі звертаннями і вставними конструкціями. З’ясувати їх роль.

6. Шоста квіточка – калина.

У центрі віночка було гроно калини – символ краси і дівочої вроди,  символ нашої України.

 6). Гра « Редактор». Відредагувати текст: визначити межі речень, розставити розділові знаки, пояснити , чим ускладнені речення.

Легенда про віночок

Йшла кажуть дівчина по калину  зустрів її парубок і каже  дівчино знімеш вінок - моя будеш не веліла матуся знімати віночок та парубок гарний говорив красиво  а ласкавий погляд зігрівав серце зняла дівчина віночок а парубок уявіть собі перетворився на страшного дідька і забрав її до себе.

Тому не просто кажуть  що вінок оберегіє від нечистої сили.

 

7. Сьома квіточка у нашому віночку – це безсмертник.

Ця квітка дарує здоров’я роду людському. Чи виразка, чи раночка – дуже гоїть, тому і співають цьому квітові життя.

7). Робота біля дошки. Зробити повний синтаксичний розбір речення.

     Вінок та його елементи збереглися, на щастя, й  у сучасному весільному обряді, особливо в сільській місцевості, як прикраса весільного поїзду, приміщень, домівок молодих, одягу.

 

8.  Восьма квіточка – ромашка.

Ромашка — символ  кохання, ніжності та вірності. А ще ромашку вплітали тому, щоб серце заспокоювала.

8). Пояснити фразеологізми, з двома з них скласти речення.

Лавровий вінець, позбутися вінка, терновий вінок, як у віночку.

 

9. Дев’ята квіточка – хміль.

Хміль символізував гнучкість  і розум.

Творча робота.

Тому пропоную вам продемонструвати свою гнучкість розуму та скласти твір – мініатюру за репродукцією картини «Вінок» К.Трутовського, використовуючи звертання та вставні конструкціїї.

 

V. Підсумок уроку , оцінювання.

Слово вчителя.

І , нарешті, я хочу вплести у ваш віночок останні три квіточки :

ружу , мальву і півонію — символи віри, надії, любові, подякувати всім за плідну роботу і побажати віри у власні сили, надії на краще майбутнє, любові до матері, рідних, до України.

Учитель аналізує проведену навчальну роботу восьмикласників над застосуванням узагальнювальних правил і зосереджує увагу учнів на підготовці до контрольної роботи за темою «Речення зі звертаннями і вставними словами».

 

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи: повторити теоретичні відомості з розділу і правила вживання розділових знаків у реченнях зі звертаннями і вставними словами.

 

 

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
3503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку