Урок "Узагальнення й систематизація знань із теми «Правопис прислівників»

Про матеріал

Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання семикласників з розділу “Прислівник”, його вживання і правопис, сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати орфографічні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії: аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Урок передбачає різноманітні форми роботи.

Перегляд файлу

7 КЛАС                                                                                                               МОВА

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

З ТЕМИ «ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКІВ»

Мета:      узагальнити й систематизувати знання семикласників з розділу Прислівник, його вживання і правопис, сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати орфографічні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії: аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.

Тип уроку:   урок узагальнення й систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

II. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

III. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми

Мовознавча вікторина

> Дати відповіді на запитання й виконати завдання.

1. Що таке прислівник? Чим прислівник відрізняється від інших само­стійних частин мови?

2. Відомо, що прислівники — незмінні слова. Поміркувати, які з них усе ж таки змінюються й за яких умов. Навести приклади.

3. Чи можна поза контекстом визначити, до якої частини мови нале­жить сполучення слів на славу, на сміх, до краю та. ін. Пояснити на прикладах.

4. Як творяться прислівники? На кожен спосіб творення дібрати по 2—3 власні приклади.

5. Які орфограми, що стосуються прислівників, вивчили?

6. Навести приклади написання прислівників з н та нн. Від чого залежить написання н та нн у прислівниках?

7. Що спільного й відмінного у вживанні часток не і ні у прислівниках й інших самостійних частинах мови?

8. Від чого залежить написання букв и та і в кінці прислівників? По­яснити, добираючи приклади прислівників.

9. Чому прислівник потихеньку з префіксом по- пишеться разом, а по-новому через дефіс?

10. Які прислівники пишуться разом? Навести приклади.

11. Що таке прислівникові сполучення? У чому особливість їх правопису?

12. Яку стилістичну роль виконують прислівники в мовленні?

(За кожну правильну відповідь учні отримують кольоровий кружечок).

IV. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок.

1.  Доберіть до поданих сполучень слів спільнокореневі прислівники з орфогра­мою "Н і НН у прислівниках" (хто швидше).

Без ладу, по змінах, до речі, без межі, над силу, попід тином, без вини, попід вікнами, без догани.

2. Запишіть подані прислівники у дві колонки – спочатку з нн, потім – з н.

Навмис...о, хиб...о, недав...о, стара...о, спросо...я, незборе...о, беззмі...о, безупи...о, задума...о, відмі..о, впевне...о, безуста...о, негада...о, беззако...о, щохвили...о, залюбле...о, попідвіко...ю, несказа...о, опута...о, погоди...о, силь...о.

Ключ. Підкресліть у словах четверту від початку букву і прочитаєте ірландське прислів 'я.

Старанно, спросоння, беззмінно, безупинно, відмінно, безустанно, беззаконно, щохвилинно, попідвіконню, несказанно, погодинно, навмисно, хибно, недавно, незборено, задумано, впевнено, негаданно, залюблено, плутано, сильно.

Розуму з віком набувають

3. Робота в групах. Розв′язання кросвордів.

1 група. Доберіть до поданих прислівників синоніми з префіксом не:

рідко, дивно, терміново, витривало, високо, слабко, стійко, голосно.

Відповіді: нечасто, незвично, негайно, невтомно, ненизько, неміцно, незламно, нетихо.

2 група. Доберіть до поданих прислівників антоніми з префіксом не: акуратно, ввічливо, нестійко, широко, впевнено, спокійно, навмисно, позитивно.

Відповіді: недбало, нечемно, непохитно, нешироко, невпевнено, неспокійно, ненавмисно, негативно.

3 група. Доберіть до поданих фразеологізмів відповідні прислівники з префіксом не:

як сніг на голову (несподівано); як кіт наплакав (небагато), нога за ногою (нешвидко),

рукою подати (недалеко),  як курка лапою (неакуратно), за тридев′ять земель (неблизько),

на днях (недавно), день за днем (неухильно).

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

4. Утворіть прислівники, поясніть їх правопис.

В різні боки, обома руками, на швидку руку, на самий перед, в один час, не сам хотів, ставши на коліна.

5. Робота в групах. Випишіть прислівники, які пишуться через дефіс (1 група), разом (2 група), окремо (3 група).

        Що/разу, без/кінця, у/бік, там/сям, без/вісти, вранці/рано, в/гору, в/ногу, до/вподоби, мимо/хідь, до/краю, в/наслідок, до/смаку, в/знаки, в/нічию, за/кордоном, як/небудь, на/самоті, з/давніх/давен, десь/інде, як/слід, хтозна/як, коли/небудь, зроду/віку.

     (1. Щоразу, убік, безвісти, вгору, мимохідь, внаслідок, взнаки, внічию,

2. там-сям, вранці-рано, як-небудь, з давніх-давен, десь-інде, хтозна-як, коли-небудь, зроду-віку; 3. без кінця, в ногу, до вподоби, до краю, до смаку, за кордоном, на самоті, як слід).

6. Робота біля дошки (по одному учневі з кожної групи). Записати якомога більше прислівників, які пишуться окремо.

7. Рольова гра. Учні отримують картки із текстом, у якому прислівники записані з помилками. Завдання: виправити помилки червоними фломастерами.

1 група. Мало-поалу Микола Ярошенко вивів коня з подвір'я. На вкруги ні душі, лиш спека нестерпна і сонце не щадно палило все понад Прутом.

Ген ген на обрії з'явився ліс. Старі гіллясті буки ледь-ледь пропускали сонячне проміння. Микола повернув коня право руч, шукаючи якого-небудь броду. 

(Мало-помалу Микола Ярошенко вивів коня з подвір'я. Навкруги ні душі, лиш спека нестерпна і сонце нещадно палило все понад Прутом.

Ген-ген на обрії з'явився ліс. Старі гіллясті буки ледь-ледь пропускали сонячне проміння. Микола повернув коня праворуч, шукаючи якого-небудь броду). 

2 група. По тім боці Пруту простягалася без кінця краю широченна низина. Бессарабські степи піднімалися злегка в гору. Зліва виднілися темно-зелені ліси, що ближче до Буковини. Справа - дрібнолисті зарослі лози. А на березі ріки Миколу раз-у-раз спиняли яри і кущі.

(По тім боці Пруту простягалася без кінця-краю широченна низина. Бессарабські степи піднімалися злегка вгору. Зліва виднілися темно-зелені ліси, що ближче до Буковини. Справа - дрібнолисті зарослі лози. А на березі ріки Миколу раз у раз спиняли яри і кущі).

3 група. Було якраз після бурі. Сонце по волі хилилося до заходу. Останні краплі дощу беззвучно падали на зволожений мох. Ген ген до обрію настороженно шумів неозорий ліс, оточений біляво-сивою мрякою. З відти виднілася найближча до Кам'янця-Подільського дорога.

(Було якраз після бурі. Сонце поволі хилилося до заходу. Останні краплі дощу беззвучно падали на зволожений мох. Ген-ген до обрію насторожено шумів неозорий ліс, оточений біляво-сивою мрякою. Звідти виднілася найближча до Кам'янця-Подільського дорога).

8. Творче завдання. Скласти розповідь про соняшник за поданим початком, використавши прислівники з вивченими орфограмами.

Соняшник

Його пишну сонячну голівку часто-густо можна побачити здалеку то біля хати під тином, то на городі, а то й у барвисто-кольоровому квітнику. Віддавна ця рослина в Україні чи не найулюбленіша. Дотепер пам'ятається смак соняшникових зерняток...

(Недаремно назва цієї рослини із золотистою голівкою пов'язана із сонцем. Жовтогарячі пелюстки надзвичайно схожі на сонячні промінці. Як незбагненно гарно виглядає соняшникове поле! )

V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.

VІ. Домашнє завдання. Повторити §33 (с.212-231). Розв´язати кросворд. Скласти словниковий диктант (24 слова) на тему “Дефіс у прислівниках. Написання прислівників разом та окремо”.

Кросворд

До поданих визначень підберіть прислівники, що починаються на Н. У заштрихованих клітинках прочитаєте ще один прислівник.

               1. Скоро, найближчим часом (незабаром).

      2. Стоячи на колінах (навколішки).

      3. Випереджаючи один одного (наввипередки).

      4. Найкоротшим шляхом (навпростець).

      5. На голодний шлунок (натщесерце).

      6. Неможливо терпіти, важко знести (нестерпно).

     7. На чотири частини (начетверо).

     8. Ненавмисне, випадково (ненароком).

     9. Під кінець, закінчуючи (наприкінці).

              10. Виконавши половину роботи (наполовину).

 

1

Н

е

з

а

б

а

р

о

м

 

 

 

2

Н

а

в

к

о

л

і

ш

к

и

 

 

3

Н

а

в

в

и

п

е

р

е

д

к

и

4

Н

а

в

п

р

о

с

т

е

ц

ь

 

5

Н

а

т

щ

е

с

е

р

ц

е

 

 

6

Н

е

с

т

е

р

п

н

о

 

 

 

7

Н

а

ч

е

т

в

е

р

о

 

 

 

 

8

Н

е

н

а

р

о

к

о

м

 

 

 

 

 

9

Н

а

п

р

и

к

і

н

ц

і

 

 

 

10

 

Н

а

п

о

л

о

в

и

н

у

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку