Урок узагальнення у формі практичного заняття з використанням мультимедійних засобів навчання. Міжпредметні зв'язки з всесвітньою історією та інформатикою.
Тема: Україна в роки Другої світової війни (1939 – 1945 рр..).
Мета: навчити визначати хронологічну послідовність та основні етапи подій Другої світової війни; показувати на карті місця основних воєнних дій; на основі різних джерел інформації описувати героїчні події війни; складати характеристики та політичні портрети видатних українських полководців і героїв війни; а також визначити загальний рівень засвоєння учнями матеріалу теми, оцінити рівень їхніх навчальних досягнень;
розвивати вміння порівнювати різні точки зору щодо оцінок наслідків Другої світової війни; працювати з різними історичними джерелами та програмами пакету Microsoft Office;
виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини та світу загалом.
Тип уроку: узагальнення знань.
Обладнання: комп'ютерна техніка, ілюстративний матеріал, файлова папка «Завдання».
Програмне забезпечення: операційна система Windows XP, Windows 7, або Windows 10, програми пакету Microsoft Office, програма для тестування MyTest або застосунок Google Форми.
Форма проведення: фронтальна, групова, робота в парах.
Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія та інформатика.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання, повідомлення теми і мети уроку, повторення правил техніки безпеки в кабінеті інформатики. Залежно від кількості комп’ютерів в кабінеті учні працюють в групах чи парах.
ІІ. Основна частина уроку.
Завдання 1.
Фронтальне опитування – запитання по черзі кожній групі учнів методом «Мозковий штурм».
Завдання 2.
Робота з графічними зображеннями.
Назвати найбільш визначні битви та воєнні операції.
Учні повинні відкрити папку «Битви», далі - графічні файли. Визначити, яка з битв зображена на кожній із карт і перейменувати файл відповідно до назви битви.
5.
Правильні відповіді:
Битва 1 – танкова битва Луцьк-Броди-Рівне-Дубно;
Битва 2 – Сталінградська битва;
Битва 3 – Курська битва;
Битва 4 – битва за Дніпро;
Битва 5 – Корсунь-Шевченківська операція.
Завдання 3.
Робота з діаграмою.
Учні повинні побудувати дві діаграми за даними таблиці (застосування програм Місrosoft Ехсеl та Місrosoft Word): «Співвідношення сил сторін напередодні війни». (Відкрити папку «Співвідношення сил», потім - текстовий документ Word, скопіювати таблицю, вставити її в аркуш Excel та побудувати дві діаграми - «Співвідношення військової техніки (танки, літаки, гармати)», «Співвідношення чисельності солдат»).
Співвідношення сил сторін напередодні війни |
||
|
СРСР |
Німеччина |
Танки |
8069 |
1144 |
Гармати |
26580 |
16008 |
Літаки |
4696 |
1829 |
Солдати |
1412136 |
1508500 |
Вимоги до діаграм:
1. Тип — гістограма.
2. СРСР — червоний колір стовпчика, Німеччина — чорний.
3. Початок відліку — число 0.
4. Легенда.
Підсумок:
Незважаючи на співвідношення сил на користь Червоної армії, влітку — восени 1941 р вона зазнала великих втрат.
• У чому полягали причини поразки радянських військ? (Кожна група учнів повинна назвати одну причину)
Очікуваний результат:
Завдання 4.
Робота з текстом.
Заповнити пропуски в тексті. Шрифт літер – Arial, розмір літер – 18, колір літер – синій. (Робота з текстовим документом Word «Нацистський окупаційний режим»).
Окупаційна політика нацистів на території України визначалася генеральним _______ «____». Внаслідок жорстокого окупаційного режиму загинуло понад _________ жителів України, з них близько __________ дітей. Характерною рисою «________ ________» був геноцид за ___________ та __________ ознакою. 5 серпня 1941 року окупанти запровадили для місцевого населення віком 18-45 років (згодом – 14-65 років) обов’язкову __________ ____________. На окупованій території України для радянських військовополонених існувало ______ концтаборів. Найбільше в Україні гето, де утримувалося 409 тис. євреїв, знаходилось у _______. Наймасовіший розстріл єврейського населення відбувся ___ _________ 1941 року в урочищі __________ ____. Співпраця мешканців окупованих територій з нацистською владою у політичній, економічній та побутовій сфері називається ________________. Колаборанти воювали на боці ____________ армії у складі диверсійних, поліційних та каральний підрозділів (СС).
Правильний текст.
Окупаційна політика нацистів на території України визначалася генеральним планом «Ост». Внаслідок жорстокого окупаційного режиму загинуло понад 3 мільйони жителів України, з них близько 74 тисячі дітей. Характерною рисою «нового порядку» був геноцид за національною та політичною ознакою. 5 серпня 1941 року окупанти запровадили для місцевого населення віком 18-45 років (згодом – 14-65 років) обов’язкову трудову повинність. На окупованій території України для радянських військовополонених існувало 180 концтаборів. Найбільше в Україні гето, де утримувалося 409 тис. євреїв, знаходилось у Львові. Наймасовіший розстріл єврейського населення відбувся 29 вересня 1941 року в урочищі Бабин Яр. Співпраця мешканців окупованих територій з нацистською владою у політичній, економічній та побутовій сфері називається колабораціонізм. Колаборанти воювали на боці німецької армії у складі диверсійних, поліційних та каральний підрозділів (СС).
Завдання 5.
Тестування за допомогою програми «MyTest» або застосунку «Google Форми»:
Тести можна виконати в програмі «MyTest» або онлайн за відповідним посиланням на «Google Форми».
1. Акт про беззастережну капітуляцію Німеччини було підписано:
а) 8 травня 1945 р.;
б) 17 липня 1945 р.;
в) 2 вересня 1945 р.
2. Сталінградська битва завершилась:
а) 19 листопада 1942 р.;
б) 2 лютого 1943 р.;
в) 1 березня 1943 р.;
г) 14 березня 1943 р.
3. Адміністративним центром рейхскомісаріату «Україна» було місто:
а) Львів;
б) Київ;
в) Рівне;
г) Вінниця.
4. Дата визволення міста Києва.
а) 14 жовтня 1943 р.;
б) 25 жовтня 1943 р.;
в) 6 листопада 1943 р.
5. «Рейкова війна» — це:
а) широке використання радянськими військами бронепоїздів;
б) операція радянських партизан;
в) операція підпілля ОУН.
6. Яка офіційна дата звільнення України?
а) 8 жовтня 1944 р.;
б) 14 жовтня 1944 р.;
в) 28 жовтня 1944 р..
7. Рік докорінного перелому у ході Другої світової війни — це:
а) 1942 р.;
б) 1943 р.;
в) 1944 р.
8. Коли Україна була повністю окупована німецькими військами?
а) 22 червня 1941 р.;
б) 22 липня 1942 р.;
в) 22 серпня 1943 р.
9. Білорусія була визволена радянськими військами в результаті операції:
а) «Сатурн»;
б) «Багратіон»;
в) «Кільце».
10. Пакт про ненапад між СРСР та Німеччиною було укладено:
а) 30 жовтня 1938 року;
б) 23 серпня 1939 року;
в) 28 вересня 1939 року;
г) 22 червня 1941 року.
Якщо програма «My testx» не встановлена на комп’ютері чи відсутній доступ до мережі Інтернет, це завдання можна виконати за допомогою програми Microsoft Word: учні повинні відкрити текстовий файл «Тест» в папці «Завдання», знайти правильні відповіді і позначити їх червоним кольором літер.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Учитель підводить підсумки роботи учнів на уроці та оцінює їхні усні відповіді.
ІV. Домашнє завдання.