Тема уроку: Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: презентація до теми «Прикметник», картки, макети овочів, фру- ктів, жовтий круг з написом «урок» і промінчики-смужки із написами, які по- трібно вибрати (цікавий, червоний, веселий, повчальний, кольоровий, пізна- вальний, виховний, малий, корисний, сумний, добрий, розвиваючий).
План уроку
І. Організація початку уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Повідомлення теми, мети уроку.
VІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
VІІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Оцінення учнів.
Х. Домашнє завдання.
Хід уроку
І.Організація початку уроку.
Вчитель. Ось і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового навчить.
Любі діти, у наш клас
Гості завітали.
Привітайте в добрий час –
Ми на них чекали.
Учні. Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.
Вчитель. Щоб урок минув не марно,
Треба сісти рівно, гарно,
Щоб знання міцні здобути,
Варто всім уважним бути.
Усміхненими
Сміливими
Працьовитими
Ініціативними
Хорошими
Уважними
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто мандрувати, а міркувати.
Охайно, чистенько, красиво писати.
Щоб налаштуватись на роботу, давайте створимо гарний настрій. Для цього ви повинні назвати своє ім`я і додати слово, яке характеризує вас і починає- ться на таку ж саму літеру, що ім`я (наприклад Олег – охайний, Сергій – сер- йозний).
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (повторення про іменник).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вступна бесіда.
- Діти, сьогодні в нашому класі незвичайний урок я запрошую вас вируши –ти у цікаву подорож до саду і городу до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться і ребуси, загадки, вірші, прислів`я, творчі завдання. Ми по- бачимо великий кущ «Прикметник», а поруч з ним будуть деревця, фрукти, овочі. А кінцевою метою подорожі буде галявина Досягнень. Отож, щасли- вої дороги!
2.Каліграфічна хвилинка.
Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам з`єднання букв слід усім пригадати,
Одна лиш хвилинка для цього дається,
Подивимось зараз, кому не вдається.
а) читання вірша.
Яблуні уже одквітували,
Вишні і черешні одцвіли,
Як мої батьки не бідували,
А таки садок уберегли. (Микола Луків)
б) гра «Дешифрувальник»
- А біля якого деревця ми з вами зупинимося ви повинні відгадати ребус.
Я+ ( ЯБЛУКО – Я – КО ) +НЯ = ? (Яблуня)
в) Слово Всезнайка.
- А що таке яблуня? Розкаже нам Всезнайка.
Яблуня – фруктове дерево з їстівними плодами – яблуками, переважно кулястої форми. Яблуня належить до культурних рослин.
(Запис з`єднань у зошити) Яб бл лу ун нь ьк кА яблунька
г) гра «Доберіть споріднені слова». Яблуня – яблуко, яблуневий …
д) звуко-буквений аналіз слова «яблунька»
е) вправа «Сенкан».
Іменник. Яблунька.
Прикметник. Маленька, тендітна.
Дієслово. Посадити, доглядати.
Враження від предмета. У яблуньки багато друзів.
Висновок. Вживаючи яблука, ми зміцнюємо свій організм вітамінами.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1.Відгадування загадки.
- А по чому ми з вами будемо мандрувати, ви повинні відгадати загадку.
Серед трав, кущів, калюж
В`ється стрічка, наче вуж,
Не плазує, не іде,
А усіх кудись веде. Що це? (Стежка)
- У вас у підручниках на с.139 у прямокутнику написані два слова, прочитайте їх і скажіть, що це за слова? (Синоніми)
- Які можуть бути стежка і доріжка? (вузька, широка, протоптана,..)
- Складіть речення зі словами стежка, доріжка. (Широка стежка пролягла поміж дерев. Лісова доріжка вивела нас на галявину.)
- Що треба зробити, щоб дізнатися який кінцевий звук у корені треба писа- ти? (Щоб перевірити кінцевий приголосний звук в корені, треба змінити слово: стежка – стежинка, доріжка – дорога – на дорозі ( чергування г/з/ж)
V. Повідомлення теми, мети уроку.
1.Вступна бесіда.
- На які питання відповідають слова стежка, доріжка? (Що?)
- Яка це частина мови?
- Яка роль іменника у нашому мовленні?(Велика…)
- Іменник є дуже важливою частиною мови, бо він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками? (Ні)
- Сьогодні до нас на урок завітав друг іменника – прикметник.
Тема ця хоч не проста, та для нас цікава,
Будуть різні в ній слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вчимо тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
VІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
- Прочитайте уривок з вірша Дмитра Білоуса.
- Пригадайте, що ви вже знаєте про прикметник?
Висновок: прикметник називає ознаку.
2. Словникова робота.
З підручником ми будем працювати,
І вправу колективно вам треба розібрати.
Вірно справились, чи ні ?Перевірте ви самі.(самоперевірка)
Фізкультхвилинка.
стежці саду, наступна наша зупинка біля грушки,такого чудового дере- вця. Вона нам пропонує виконати творчу роботу за вправою 383 на ст.139
Прочитайте текст. Чи можна точно визначити, в яку пору року відбуває-ться подія?( ні). В кожному реченні на місці крапок вставте прикметники.
А які прикметники поставити, послухайте, будь ласка, яка пригода трапилась у нашому чарівному садочку. Цей лист мені передала грушка.
( Любі діти! Я – незвичайна весна. Завітала до вас у гості і звертаюсь за допомогою. У цьому році дуже сніжна і сурова зима. Вона ніяк не хоче йти від нас. Все закидає та закидає снігом. Щоб швидше вступити мені в свої права в природі, давайте доберемо такі прикметники, щоб було зрозуміло, що подія відбувається весною, і тоді зима швидше відсту- пить, а я прилину до вас із теплим Сонечком. З повагою Весна)
Одного ясного ранку Івась пішов на прогулянку. Іде весняним лісом. Нав- коло про щось стиха шумлять сонні дерева. А он лісова галявина. На ній- молоденька трава. Через зелену галявину простелилась вузенька доріжка. Куди вона веде? Мабуть, до блакитного озера. Саме його й шукає Івась.
Зарядка для очей. Пальчикова зарядка.
Й усно казку ви складайте,
Ну а потім – зачитайте. (діти читають текст, продовжують казку усно, добирають заголовок.) «Весняний вітер»
Казки гарні склали ви, час до дошки вже іти.
Цілу зиму, тривожний крик, чорного ворона, холодний вітер, сонячного ранку. (ставлять запитання від іменника до прикметника).
VІІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.
вом, те, що росте на городі? (овочі).
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка. (Леся Українка)
Летить на крилах ніжна весна.
VІІІ. Підсумок уроку.
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна,шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов`їна, барвінкова
Українська мова!
Наш урок закінчився, і я хочу сказати, що він …
До слова «урок» дібрати прикметники із запропонованих, які найкраще характеризують наш сьогоднішній урок і утворити сонечко з промінчи –ками.
На уроці добре працювали, й хороші оцінки дістали.
ІХ. Оцінення учнів.
Х. Домашнє завдання. Інструктаж виконання. Вправа 335, ст.139
До поданих слів протилежні дібрати й утворені пари усі записати.
Після закінчення нашого уроку ви повинні пам`ятати:
Я – учень
Я – хочу знати
Я – думаю
Я – вмію
Я – знаю
Я – особистість творча
Я – зірка
Дякую за увагу!