Урок з української мови в 3 класі. "Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні."

Про матеріал
Урок з української мови в 3 класі. "Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні." Форма проведення: урок-подорож. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема уроку: Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у      мовленні.

Мета:

  • Формування предметних компетентностей: повторити і поглибити знання учнів про прикметник як частину мови,зокрема про граматичний і змісто- вий зв`язок іменника з прикметником; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати мовлення дітей, їхню пам`ять; викликати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати працьовитість, старанність, любов до рідної природи.
  • Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший; загальнокультурної: сприяти дотриманню норм культурної поведінки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-подорож.

Обладнання: презентація до теми «Прикметник», картки, макети овочів, фру- ктів, жовтий круг з написом «урок» і промінчики-смужки із написами, які по- трібно вибрати (цікавий, червоний, веселий, повчальний, кольоровий, пізна- вальний, виховний, малий, корисний, сумний, добрий, розвиваючий).

 

                                            План уроку

І. Організація початку уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

V. Повідомлення теми, мети уроку.

VІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

VІІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.

VІІІ. Підсумок уроку.

ІХ. Оцінення учнів.

Х. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

                                               Хід уроку

І.Організація початку уроку.

Вчитель.       Ось і знову дзвінок лунає,

                      Мелодійно і срібно звучить.

                      Він до класу дітей скликає,

                      Щоб успішно нового навчить.

                      Любі діти, у наш клас

                       Гості завітали.

                       Привітайте в добрий час –

                       Ми на них чекали.

Учні.             Ми вам раді, добрі люди,

                      І вітаєм щиро вас.

                      Та запрошуєм ласкаво

                      На урок у 3 клас.

 

Вчитель.       Щоб урок минув не марно,

                      Треба сісти рівно, гарно,

                      Щоб знання міцні здобути,

                      Варто всім уважним бути.

  • А ще явам бажаю бути на уроці:

                 Усміхненими

                 Сміливими

                 Працьовитими

                 Ініціативними

                 Хорошими

                 Уважними

  • Давайте поглянемо , дітки, в очі один одному та посміхнемося. Сьогодні в нас девіз такий:    Не просто слухати, а чути.

                                    Не просто дивитися, а бачити.

                                    Не просто мандрувати, а міркувати.

                                    Охайно, чистенько, красиво писати.

Щоб налаштуватись на роботу, давайте створимо гарний настрій. Для цього ви повинні назвати своє ім`я і додати слово, яке характеризує вас і  починає-  ться на таку ж саму літеру, що ім`я (наприклад Олег – охайний, Сергій – сер- йозний).

     ІІ. Перевірка домашнього завдання. (повторення про іменник).

  • Яку частину мови ми з вами вивчили?
  • Що називається іменником?
  • Які роди має іменник?
  • Скільки відмінків має іменник?
  • Який відмінок не має запитання?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Вступна бесіда.

-   Діти, сьогодні в нашому класі незвичайний урок я запрошую вас вируши –ти у цікаву подорож до саду і городу до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться і ребуси, загадки, вірші, прислів`я, творчі завдання. Ми по- бачимо великий кущ «Прикметник», а поруч з ним будуть деревця, фрукти, овочі. А кінцевою метою подорожі буде галявина  Досягнень. Отож, щасли- вої дороги!

2.Каліграфічна хвилинка.

   Щоб правильно, гарно слова написати,

   Нам з`єднання букв слід усім пригадати,

   Одна лиш хвилинка для цього дається,

   Подивимось зараз, кому не вдається.

а) читання вірша.

   Яблуні уже одквітували,

   Вишні і черешні одцвіли,

   Як мої батьки не бідували,

   А таки садок уберегли. (Микола Луків)

б) гра «Дешифрувальник»

-   А біля якого деревця ми з вами зупинимося ви повинні відгадати ребус.

    Я+ ( ЯБЛУКО – Я – КО ) +НЯ =  ?         (Яблуня)

в) Слово Всезнайка.

-   А що таке яблуня? Розкаже нам Всезнайка.

   Яблуня – фруктове дерево з їстівними плодами – яблуками, переважно кулястої форми. Яблуня належить до культурних рослин.

  • Урок продовжимо без зупинки, каліграфічною хвилинкою.

(Запис з`єднань у зошити) Яб бл лу ун нь ьк кА яблунька

г) гра «Доберіть споріднені слова». Яблуня – яблуко, яблуневий …

д) звуко-буквений аналіз слова «яблунька»

е) вправа «Сенкан».

Іменник. Яблунька.

Прикметник. Маленька, тендітна.

Дієслово. Посадити, доглядати.

Враження від предмета. У яблуньки багато друзів.

Висновок. Вживаючи яблука, ми зміцнюємо свій організм вітамінами.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

1.Відгадування загадки.

-  А по чому ми з вами будемо мандрувати, ви повинні відгадати загадку.

   Серед трав, кущів, калюж

   В`ється стрічка, наче вуж,

   Не плазує, не іде,

   А усіх кудись веде. Що це?  (Стежка)

-  У вас у підручниках на с.139 у прямокутнику написані два слова, прочитайте їх і скажіть, що це за слова? (Синоніми)

- Які можуть бути стежка і доріжка? (вузька, широка, протоптана,..)

- Складіть речення зі словами стежка, доріжка. (Широка стежка пролягла поміж  дерев. Лісова доріжка вивела нас на галявину.)

- Що треба зробити, щоб дізнатися який кінцевий звук у корені треба писа- ти? (Щоб перевірити кінцевий приголосний звук в корені, треба змінити слово: стежка – стежинка, доріжка – дорога – на дорозі ( чергування г/з/ж)

V. Повідомлення теми, мети уроку.

1.Вступна бесіда.

- На які питання відповідають слова стежка, доріжка? (Що?)

- Яка це частина мови?

- Яка роль іменника у нашому мовленні?(Велика…)

- Іменник є дуже важливою частиною мови, бо він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками? (Ні)

- Сьогодні до нас на урок завітав друг іменника – прикметник.

    Тема ця хоч не проста, та для нас цікава,

    Будуть різні в ній слова, буде і забава.

    І в скарбничку мовну цю, поки вчимо тему,

    Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

VІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

  1. Колективна робота (вправа 331, с.138)

-   Прочитайте уривок з вірша Дмитра Білоуса.

-   Пригадайте, що ви вже знаєте про прикметник?

Висновок: прикметник називає ознаку.

2. Словникова робота.

  • А що таке ознака?
  • Відкрийте тлумачні словники, знайдіть значення слова «ознака»  і прочи- тайте: (Ознака – особливість предмета або явища,яка визначає подібність свого носія до інших об`єктів пізнання або відмінність від них: те саме, що і властивість.)
  1. Робота з підручником (вправа 332, с.138)

З підручником ми будем працювати,

І вправу колективно вам треба розібрати.

  •  Прочитайте вірш, назвіть прикметники, поставте до них питання.
  • Яким художнім засобом виступають прикметники в художній літературі? (епітетом).
  • У яких рядках вірша висловлено його головну думку?
  • Спишіть вірш за 2 варіантами: 1 варіант – першу строфу, 2 варіант – 2 строфу, підкресліть прикметники.

Вірно справились, чи ні ?Перевірте ви самі.(самоперевірка)

Фізкультхвилинка.

  1. Творча робота за вправою 383, ст. 139
  • Ось ми з вами відпочили, пора продовжити нашу подорож по широкій

 стежці саду, наступна наша зупинка біля грушки,такого чудового дере- вця. Вона нам пропонує виконати творчу роботу за вправою 383 на ст.139

Прочитайте текст. Чи можна точно визначити, в яку пору року відбуває-ться подія?( ні). В кожному реченні на місці крапок вставте прикметники.

А які прикметники поставити, послухайте, будь ласка, яка пригода трапилась у нашому чарівному садочку. Цей лист мені передала грушка.

 ( Любі діти! Я – незвичайна весна. Завітала до вас у гості і звертаюсь за допомогою. У цьому році дуже сніжна і сурова зима. Вона ніяк не хоче йти від нас. Все закидає та закидає снігом. Щоб швидше вступити мені в свої права в природі, давайте доберемо такі прикметники, щоб було зрозуміло, що подія відбувається весною, і тоді зима швидше відсту- пить, а я прилину до вас із теплим Сонечком. З повагою Весна)

  •  А грушка теж хоче, щоб наступила весна, тому вам підготувала на карт- ках слова для довідок, прочитайте їх і поставте в текст замість крапок.
  • Спишіть текст, вставляючи прикметники.
  • Прочитайте свій текст перед класом.

Одного ясного ранку Івась пішов на прогулянку. Іде весняним лісом. Нав- коло про щось стиха шумлять сонні дерева. А он лісова галявина. На ній-  молоденька трава. Через зелену галявину простелилась вузенька  доріжка. Куди вона веде? Мабуть, до блакитного озера. Саме його й шукає Івась.

  • Яка частина мови допомогла увиразнити текст? (прикметники)
  • Тепер зрозуміло в яку пору року відбувається подія? (так).
  • Отже, можна зробити висновок, що використання прикметників робить усне і писемне мовлення виразнішим, точнішим, багатшим, емоційним. Прикметники допомагають описувати картини, впізнавати предмети, складати тексти-описи. Без прикметника неможливо описати зовнішність та портрет людини. Прикметники є прикрасою віршів. Чудові поетичні рядки звеселяють душу, піднімають настрій, навіюють чудові мальовничі картини.

Зарядка для очей. Пальчикова зарядка.

  • Сідайте рівненько і продовжимо ми свою подорож, наступна зупинка біля  сливки.
  1. Розвиток мовлення за вправою 334, ст.139.
  • Вона нам пропонує цікаве завдання, щоб ми з вами побували на місці казкарів. А хто такі казкарі?(ті, хто складають казки)
  • Зараз вправу розглядайте

Й усно  казку ви складайте,

Ну а потім – зачитайте. (діти читають текст, продовжують казку усно, добирають заголовок.) «Весняний вітер»

Казки гарні склали ви, час до дошки вже іти.

  1. Робота біля дошки за вправою 334.(один учень працює біля дошки: виписує прикметники разом з іменниками, з якими  вони зв`язані, решта учнів працюють самостійно і звіряють написане).

Цілу зиму, тривожний крик, чорного ворона, холодний вітер, сонячного ранку. (ставлять запитання від іменника до прикметника).

    VІІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.

  1.  Вправа «Квест-дослід»
  • До нас приєдналися царівни-фарби. Одягли вони шовкові сукні, кожна свою улюблену, та й подалися мандрувати. Помандрували до саду.
  • Назвіть слова, що називають колір фарб. ( Жовтий, червоний …)
  • Роздивіться уважно дерева. Які дерева і в який колір їхні плоди зафар- бували царівни-фарби? (червоні яблука, оранжевий персик, жовта груша, сині сливи, фіолетовий виноград)
  • Яблука (які?) червоні…
  • Царівни-фарби так заходилися все навколо себе фарбувати, що завітали і на городину.
  • Назвіть предмети та їхні кольори.
  • Капуста (яка?) зелена.
  • Баклажан (який? Фіолетовий.
  • Буряк (який?) червоний.
  • Помідор (який?) жовтий.
  • Огірок (який?) зелений.
  • Упоравшись зі своєю роботою царівни-фарби повернулися у своє царство
  • Розпізнайте предмети за смаком.
  • Часник (який? гіркий.
  • Сіль (яка?) солона.
  • Цукор (який?) солодкий.
  • Розпізнай предмети за формою.
  • Огірок (який?) овальний.
  • Груша (яка? продовгувата.
  • Капуста (яка?) кругла.
  • Діти, ми цілий урок подорожували садом і городом, а скажіть, будь ласка, як одним словом назвати плоди дерев? (фрукти), а як назвати одним сло-   

вом, те, що росте на городі? (овочі).

  • А чи повинні ми як найбільше у своє харчування включати овочів і фруктів? (Так)
  • А навіщо? (Щоб організм отримував вітаміни)
  • Висновок: з приходом весни у організмі відбувається авітаміноз, нестача вітамінів, тому ми повинні вживати овочі і фрукти.
  1.  Гра «Відшукай прикметник».
  • Прочитайте вірш. Хто його написав? Знайдіть у ньому прикметники.

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов маленькая дитинка. (Леся Українка)

  1. Спостереження за роллю прикметника у реченні.

Летить на крилах ніжна весна.

  • Встановіть зв`язок слів у реченні.
  • Яким членом речення є прикметник? (другорядним членом речення)

VІІІ. Підсумок уроку.

  1. Гра « Мікрофон»
  • На які питання відповідає прикметник?
  • Що означає?
  • Яким членом речення буває?
  • Яким стає текст завдяки прикметникам?
  1. Діти, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допо- магають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Ось послухайте вірш, складений майже із самих прикметни- ків.      Ніжна, мила, світанкова,

            Ясна, чиста, колискова,

            Мелодійна, дзвінкотюча,

            Дивна, радісна, співуча,

            Лагідна, жива, казкова,

            Красна, чарівна,шовкова,

            Найдорожча, добра, власна,

            Мудра, сонячна, прекрасна,

            Солов`їна, барвінкова

             Українська мова!

  1.  Гра-релакс «Комплімент»
  •  За допомогою прикметників ми ще й можемо зробити людині комплі –мент. Це приємні слова, похвала, яку кажуть люди одне одному. Психологи стверджують, що компліменти роблять людину щасливішою, радіснішою, а, отже, і здоровішою. Даруймо один одному добро, будьмо уважними один до одного, будьмо дружнішими у наших маленьких родинах. Мені здається, що все сказане сьогодні не минеться, не залишиться лише словами. Добра, гарна людина завжди сонячна, світла і зігріває все довкола своїми лагідними промінцями. І сонце в кожному може жити дуже велике! Спробуємо частіше дарувати іншим своє тепло і доброту. Скажіть один одному комплімент: ти чудовий, веселий мудрий, працьовитий…
  1.  Гра «Незакінчене речення.»

Наш урок закінчився, і я хочу сказати, що він …

До слова «урок» дібрати прикметники із запропонованих, які найкраще характеризують наш сьогоднішній урок і утворити сонечко з промінчи –ками.

На уроці добре працювали, й хороші оцінки дістали.

      ІХ. Оцінення учнів.

      Х. Домашнє завдання. Інструктаж виконання. Вправа 335, ст.139

           До поданих слів протилежні дібрати й утворені пари усі записати.

           Після закінчення нашого уроку ви повинні пам`ятати:

            Я – учень

            Я – хочу знати

            Я – думаю

            Я – вмію

            Я – знаю

            Я – особистість творча

            Я – зірка

           Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку