Подаю розробку нестандартного уроку, у формі подорожі з української мови для учнів 5 класу з теми "Повторення вивченого з фонетики, графіки, орфоепії та орфографії" + презентація
Клас: 5
Тема: Повторення та узагальнення вивченого з Фонетики, Орфоепії, Графіки й Орфографії.
учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови.
Обладнання: тести, таблиці зі схемою маршруту, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого (урок – подорож).
1.1 Емоційне налаштування на урок
Ну-мо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок –
Починаємо урок!
Учитель. Підсумковий урок ми проведемо як захоплюючу подорож, де на нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб подолати їх, треба добре знати вивчені правила з фонетики, орфоепії, графіки та орфографії.
Будуть на нашому шляху і зупинки – відпочинки. Вирушаючи в дорогу візьмемо із собою пожитки – знання. Читаємо придорожні гасла:
Пам’ятай правила!
Грамотно пиши!
Висловлюйся зв’язно!
Будь привітним!
Нашу подорож ми розпочинаємо віршем – девізом нашого уроку. (Вчитель читає вірш).
Наша мова надзвичайно прекрасна,
і тому ми не маємо права знати її погано.
І коли ми виконаємо всі запропоновані завдання на станціях, то дістанемось кінцевої зупинки. А що нас чекатиме там, ми і дізнаємось вкінці подорожі.
А як називатимуться наші станції-зупинки, ми дізнаємось з хмаринок, які я вам наразі роздам. На хмаринках будуть написані різні слова, а ви повинні знайти і назвати тільки розділи мовознавства. (вчитель роздає хмаринки зі словами «Фонетика, Графіка, Орфоепія, Орфографія»)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Не встигнувши розпочати подорож, як ми з вами вже натрапили на першу перешкоду. А називається вона «Питання з бочки»:
ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок
Отже, почнімо нашу подорож. І першою нас зустріне станція «Фонетика».
4.1. Ворота грамотності
А)
Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
Яструб
Сьомий
Дзвінок
Щільний
Б)
Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки.
Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду.
4.2.Тенета помилок
Учитель. На нашому шляху знову серйозна перешкода. Пройти її зможуть тільки ті бійці, які зуміють відредагувати текст.
Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида
(Учні працюють біля дошки)
Учитель. На нашому шляху чергова перешкода – Алфавітні хащі. Пройти їх зможуть найуважніші бійці. Вам требі знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку:
Встаньте, діти, посміхніться,
Вліво, вправо поверніться.
Нахиліться, розігніться. (Двічі)
Руки вгору піднімайте.
Піднімайте, опускайте. (Двічі)
Дуже добре, всі сідайте.
Учитель. Щоб не затягнуло вас це болото, ви повинні проявити кмітливість і швидкість реакції. Дайте відповідь на питання:
Чому м’який знак говорить про себе так?
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак.
В слові я не зайвий знак.
А тепер плескайте в долоні, якщо дані слова в давальному відмінку пишуться з м’яким знаком.
Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце.
Отже найкмітливішими бійцями стали...
Учитель. Цю перешкоду допоможуть подолати найерудованіші бійці. Відгадайте, хто міг це написати на камені.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
( Апостроф)
Учитель. Як і годиться, міст охороняється. Нам необхідно дізнатися, як звати начальника охорони, а потім виконати його накази.
Хто про себе так говорить?
Я всесильний, я могутній,
Хай признаються присутні,
Що в країні Фонетичній
Я на службі довговічній.
Славний радник королеви
У палаці кришталевім.
Словам значення міняю,
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука –
Визначить моя рука.
Води є, нема води:
Розберись і розсуди,
Чи важливий я, чи ні
В фонетичній стороні
( Д. Білоус)
Учитель. Отже, це полковник Наголос і за його наказом ми виконуємо наступне завдання. Об'єднайтеся, будь ласка, в пари і розставимо правильно наголоси.
Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять.
4.8. Станція «Орфографія»
Рів спрощення
Учитель Пропуском через рів є правильно виконана творча робота.
Потрібно замінити іменники прикметниками і записати їх.
V. Підсумок уроку
а) те, що ми бачимо й пишемо;
б) те, що ми чуємо й вимовляємо;
в) значущі частини слова.
а) 11 букв і 10 звуків;
б) 11 букв і 11 звуків;
в) 10 букв і 10 звуків.
3. М’якість приголосних звуків позначається на письмі:
а) буквами і, я, ю, є та апострофом;
б) буквами і, я, ю, є та м’яким знаком;
в) буквами я, ю, є, ї.
4. Апостроф ставиться перед буквами:
а) к, п, т, ф, х;
б) б, п, в, м, ф;
в) я, ю, є, ї.
а) подовженням м’якого приголосного;
б) збігом на межі значущих частин слова;
в) іншомовним походженням слів.
а) перевіряється за словником;
б) обґрунтовується “правилом дев’ятки”;
в) обґрунтовується добором спільнокореневого слова з
наголошеним сумнівним голосним.
а) кас..а, ал..ея, клас..;
б) лібрет..о, барок..о, інтермец..о;
в) ван..а, тон..а, віл..а.
а) л..отчик, сл..оза, с..огодні;
б) баталь..он, медаль..он, Солов..ов;
в) с..омий, у н..ого, син..ого.
(учні обмінюються зошитами)
Вчитель:
Молодці! Ви всі дуже гарно працювали на уроці, подолали всі перешкоди, впорались із завданнями і наші королеви мовознавства Фонетика, Орфоепія, Графіки, Орфографії говорять вам, що ви молодці. Горді королеви зустрічають переможців і нагадують, що забувати про їх існування дуже небезпечно.
Орфограма: А я горда дама,
Королева Орфограма.
Через оцінки щоб не ридати,
Вивчіть всі правила, як писати:
Можеш форму поміняти,
Можеш інше слово взяти,
Аби родичем було
І тобі допомогло.
VІ. Домашнє завдання
Скласти тестові завдання за вивченими темами.