Подаю розробку уроку для учнгів 5 класу на тему " Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина", на якому за допомогою цікавих вправ та завдань учні навчаться знаходити і розрізняти другорядні члени речення.
Клас: 5
Тема: ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА
Мета: поглибити знання про синтаксис; навчити учнів розрізняти другорядні члени
речення, виділяти їх у реченні умовними позначками, формувати вміння
ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню
синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; за допомогою
мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідного
слова та культуру мовлення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1.1. Емоційне налаштування на урок
Психологічне налаштування на урок (побажання учителя учні передають із долоньки у долоньку і посміхаються один одному)
1.2. Культура мовлення
ІІ Актуалізація опорних знань.
2.1. Перевірка домашнього завдання.
2.2. Робота на картках (слабкі учні)
2.3. - Гра «Коректор»
Синтаксис – це розділ науки про мову, який вивчає будову слова і словосполучення.
Речення – це змістове і інтонаційне об’єднання слів, що є засобом вираження думки. Одне слово не може бути реченням.
Граматична основа речення – це головні і другорядні члени речення (підмет і присудок)
Підмет – головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання який? що?
Присудок – це другорядний член речення, який означає дію, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? хто він такий? що він таке?
1. Із запропонованих слів скласти речення. Усно визначити граматичну основу речень.
Літні я любити канікули ніж інші більше.
Пізнаються плодами за дерева.
Гілках по судять про дерева коріння.
Відповіді:
Літні канікули я люблю більше ніж інші.
Дерева пізнаються за плодами.
По гілках судять про коріння дерева.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Прочитайте речення. Визначте підмет і присудок.
Гаї шумлять. Гаї привітні шумлять над маревом ланів.
Чим перше речення відрізняється від другого?
Отже, сьогодні ми поговоримо про другорядні члени речення, дізнаємося, на які питання вони відповідають, як називаються, як підкреслюються, для чого існують у реченні.
3.2. Робота з хмаринками.
Тема нашого уроку: «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина».
І сьогодні на уроці …. Учні продовжують
-Знатимемо…
-Вмітимемо…
_Цінуватимемо…
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків (всіх, крім називного). В реченні додаток найчастіше виражається іменником і займенником. Підкреслюється пунктирною лінією. _ _ _ _ _ _
Мати кличе сина. (Хто?) Мати (що робить?) кличе (кого?) сина.
Пригадайте питання непрямих відмінків
Непрямі відмінки
(питання додатка)
1) Доповніть речення додатком.
Він грав (на чому?)…. .
Хлопчина хотів допомогти (кому?)…. .
Батько купив (кому?)… (що?)… .
У (кого?)… був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?)…. .
Віг грав (на чому?) на скрипці.
Хлопчик хотів допомогти (кому?) батькам.
Батько купив (кому?) донці (що?) ляльку.
У (кого?) у мами був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?) квітами.
2) У запропонованих реченнях підкресліть додатки.
Я сидів на лавці поруч із музикантом.
Він грав на флейті.
Музикант прекрасно володів інструментом.
Його гра зачаровувала перехожих.
Означення – це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? Означення в реченні найчастіше виражається прикметником, а також займенником
^^^^^^^^
Старий густий ліс розрісся за селом.
Ліс (який?) старий густий.
Над лісовим озером запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп’янки. Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця. Розквітла водяна лілія – біле латаття.
1. Відрум’яніли в садах …. яблука.
2. Повіяли …. вітри і принесли на своїх крилах …. пісні.
3. Гуляли в сивих ущелинах … вітри.
4. Із заходу насувалися …. хмари.
5. Затихли … звуки.
6. Вже підкрадається … осінь.
Обставина – це другорядний член речення, що означає різні ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб або ступінь дії) і відповідає на питання як? де? коли? куди? звідки? чому? з якою метою? Обставини найчастіше у реченні виражаються прислівниками або іменниками у непрямих відмінках з прийменниками.
_ . _ . _ . _ . _
Опівночі земля стугоніли. Земля стугоніла (коли?) опівночі.
Діти дружно співали пісні. Діти співали (як?) дружно.
Березень підкрався (як?) ….
Якось (коли?) …. дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) … .
(Коли?) … почався рясний дощ.
(Коли?) … ночі довшають .
Дітям стало (як?) … .
Березень підкрався (як?) несподівано.
Якось (коли?) вночі дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) у саду.
(Коли?) Зранку почався рясний дощ.
(Коли?) Взимку ночі довшають.
Дітям стало (як?) весело.
Фізкульт хвилинка.
Ми берізки і кленці.
В нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)
На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.
Блідий місяць над Дніпром сплив.
Мерехтить роса навколо на зеленій траві.
8..Дослідження-відновлення «Я – поет»
Відновіть і впишіть означення, пропущені в даній поезії, підкресліть їх, визначте, якими частинами мови вони виражені.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки (які?) … в (в якій?) … тишині.
По садах (яких?) … їде гордовито
осінь (яка?) … на (на якім?) … коні.
Учні читають вірші,доповнені означеннями.
Учитель. Автором цих рядків є Володимир Сосюра. Що ви знаєте про нього?
4. Повідомлення учня про В. Сосюру.
5. Перевірка «Хто ж був найближчий до оригіналу?»
Звірте «свої» поезії з рядками В. Сосюри.
Осінь
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
осінь жовтокоса на баскім коні.
Спишіть, поширюючи речення другорядними членами
1. Сідають птахи.
2. Андрій вирішив написати.
3. Сестра малює.
4. Кімната була прибрана.
5. Сніг лежить.
6. Починає накрапати дощ.
7. День буде сонячним.
ІІ. Поширити подані речення другорядними членами, утворивши твір-мініатюру.
Прийшла весна. Тане сніг.. Вітерець погойдує. Дерева ожили. Хмарки посміхнулись. Підсніжник зявився..
V. Підсумки уроку.
Підкресліть усі члени речення
Сонце сховалось у вітах дерев.
Славко грізно вимахував шаблюкою (Н. Бічуя).
Увечері батько починає грати… (Л. Бас).
Веселе сонечко сховалось в веселих хмарах весняних (Т. Шевченко).
Ясне сонце почало підніматись десь за лісом (П. Мирний).
Довкола стирчали лише голі скелі (Т. Білецька).
Щебечуть солов’ї по молодих садках (О. Довженко)
Рефлексія. Заповни табличку «Члени речення»
|
Головні члени речення |
Другорядні члени речення |
|||
|
|
|
|
|
|
Що означають |
|
|
|
|
|
На які питання відповідають |
|
|
|
|
|
VІ. Домашнє завдання.
Робота з опорною таблицею
Другорядний член речення |
Додаток |
Означення |
Обставина |
Що означає |
предмет |
ознаку предмета |
місце, час, причину |
На які питання відповідає |
питання непрямих відмінків |
який? чий? |
де? коли? чому? як? |
Умовне позначення |
|
____ |
|
Чим виражено |
іменником, займенником |
прикметником, займенником |
іменником з прийменником, прислівником |
1