1
Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах.
Мета: створити умови для засвоєння учнями поняття «узагальнювальне слово», сприяти удосконаленню вміння розпізнавати однорідні члени речення, узагальнювальні слова при них, дати змогу навчатися розставляти розділові знаки при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами, правильно інтонувати такі речення, забезпечити можливість формування комунікативної компетентності через розвиток мовлення учнів, творчі завдання, мотивувати до розвитку культури мовлення, формування любові до слова.
Ц і л і у р о к у.
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Обладнання: роздаткові матеріали, підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Учні перед початком уроку утворюють «трійки» під керівництвом учителя так, щоб у кожній групі був хоча б один «сильніший» учень.
ІІ. Етап орієнтації.
«Добре слово душу зігріває», -- кажуть у народі. Зігрійте душу один одному, записавши в зошиті сусіда по парті добре слово.
Співається, думається, в’яжеться, обпечешся, звернешся, утворюється, усміхаєшся, відкривається, катаєшся, виливається.
ІІІ. Етап мотивації.
Усі добре розуміють вагу розділових знаків у реченні, адже саме вони допомагають конкретизувати його зміст. Однак не всі учні засвоюють правила вживання розділових знаків. Колись давно один кмітливий гімназист «винайшов» такий спосіб: він написав твір без розділових знаків, а в кінці поставив багато ком, тире, двокрапок, крапок. Під ними написав: «Марш на місце!»
Але ми з вами не будемо брати приклад з цього учня, а краще вивчатимемо правила вживання розділових знаків.
Хочеться згадати слова К. Паустовського: « Розділові знаки твердо тримають текст і не дають йому розсипатися».
На партах кожної групи є катка з хмаркою слів.
Завдання: зі слів у хмарці скласти речення з однорідними членами, підкреслити їх, розставити і прокоментувати розділові знаки. Накреслити схеми.
Приклади речень.
ІV. Етап цілевизначення і планування.
«Незакінчене речення». На картках учні продовжують речення:
V. Етап опрацювання навчального матеріалу.
Ми назвали об’єднувальні поняття то груп слів. То що ж таке узагальнювальне слово?
Опрацювання теоретичного матеріалу на с.199.
Виконання вправ 461 (усно), 462 ( письмово за варіантами ).
-Діти, як ви вважаєте, якими членами речення можуть бути УС?
Висновки учнів на основі записаних речень із вправи 462.
VІ. Контрольно-оцінний етап.
Одне з речень поширити однорідними членами. Розставити розділові знаки при узагальнювальних словах.
Пояснення вчителем д.з. ( § 39, с.199-200 вивчити правила, впр. 465).
Рефлексія.
За кожним із критеріїв учень оцінює себе, виставляючи у таблицю від 0 до 2 балів
Критерії |
Бали |
Я засвоїв/засвоїла матеріал уроку |
|
Знаю визначення узагальнювального слова |
|
Вмію знайти узагальнювальне слово при однорідних членах |
|
Можу самостійно складати речення з узагальнювальним словом при однорідних членах |
|
Можу використовувати в мові речення з узагальнювальним словом при однорідних членах |
|
Можу пояснити іншим, що таке узагальнювальне слово та які розділові знаки ставляться при них |
|
Дякую за увагу)))
Додатки
Картка 1
«Незакінчене речення».
Продовжіть речення:
Картка 3
Творче конструювання.
Одне з речень поширити однорідними членами. Розставити розділові знаки при узагальнювальних словах.
Картка самооцінювання
За кожним із критеріїв оцініть себе, виставляючи у таблицю від 0 до 2 балів
Критерії |
Бали |
Я засвоїв/засвоїла матеріал уроку |
|
Знаю визначення узагальнювального слова |
|
Вмію знайти узагальнювальне слово при однорідних членах |
|
Можу самостійно складати речення з узагальнювальним словом при однорідних членах |
|
Можу використовувати в мові речення з узагальнювальним словом при однорідних членах |
|
Можу пояснити іншим, що таке узагальнювальне слово та які розділові знаки ставляться при них |
|
Картка 2
Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.
Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.
Розставити і прокоментувати розділові знаки.
Накреслити схему речення.
Картка 2
Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.
Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.
Розставити і прокоментувати розділові знаки.
Накреслити схему речення.
Картка 2
Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.
Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.
Розставити і прокоментувати розділові знаки.
Накреслити схему речення.
Картка 2
Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.
Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.
Розставити і прокоментувати розділові знаки.
Накреслити схему речення.