Урок "Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами".

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі з використанням інтерактивних технологій та хмарок слів. Для вчителів, студентів філологічних спеціальностей.
Перегляд файлу

1

 

    Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах.

  Мета: створити умови для засвоєння учнями поняття «узагальнювальне слово», сприяти удосконаленню вміння розпізнавати однорідні члени речення, узагальнювальні слова при них, дати змогу навчатися розставляти розділові знаки при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами, правильно інтонувати такі речення, забезпечити можливість формування комунікативної компетентності через розвиток мовлення учнів, творчі завдання, мотивувати до розвитку культури мовлення, формування любові до слова.

Ц і л і  у р о к у.

Учні повинні знати:

  • поняття  «однорідні члени речення», « узагальнювальне слово»;
  • роль узагальнювальних слів у реченнях з однорідними членами.

Учні повинні вміти:

  • розпізнавати однорідні члени речення;
  • знаходити узагальнювальне слово у реченнях з однорідними членами;
  • визначати синтаксичну роль однорідних членів та узагальнювального слова;
  • розставляти розділові знаки при узагальнювальних словах;
  • обґрунтовувати їх уживання  відповідними правилами;
  • знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
  • самостійно конструювати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах та використовувати їх у власному мовленні;
  • правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах.

Обладнання: роздаткові матеріали, підручник.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу.

Учні перед початком уроку утворюють «трійки» під керівництвом учителя так, щоб у кожній групі був хоча б один «сильніший» учень.

ІІ. Етап орієнтації.

  1. Гра  « Створюємо  настрій»  .

«Добре  слово  душу  зігріває», -- кажуть у народі.    Зігрійте  душу  один  одному,   записавши    в зошиті  сусіда  по  парті добре слово.

  1. Словниковий диктант.

Співається, думається, в’яжеться, обпечешся, звернешся, утворюється, усміхаєшся, відкривається, катаєшся, виливається.

  • Які частини мови ви записали?
  • Яке фонетичне явище відбувається у цих словах?
  • Чи можуть ці частини мови бути однорідними членами речення?
  • Якими?
  • Які ще члени речення можуть бути однорідними?

ІІІ. Етап мотивації.

  1. Бесіда.
  • Що трапляється, коли учні не засвоїли належним чином правил уживання розділових знаків?
  • Для чого потрібні розділові знаки?
  • На що можуть вплинути розділові знаки в реченні чи тексті?
  1. Слово вчителя.

 Усі добре розуміють вагу розділових знаків у реченні, адже саме вони допомагають конкретизувати його зміст. Однак не всі учні засвоюють правила вживання розділових знаків. Колись давно один кмітливий гімназист «винайшов» такий спосіб: він написав твір без розділових знаків, а в кінці поставив багато ком, тире, двокрапок, крапок. Під ними написав: «Марш на місце!»

Але ми з вами не будемо брати приклад з цього учня, а краще вивчатимемо правила вживання розділових знаків.

Хочеться згадати слова К. Паустовського: « Розділові знаки твердо тримають текст і не дають йому розсипатися».

  • Як би ви прокоментували ці слова?

 

  1. Робота з хмарками слів.

 

На партах кожної групи є катка з хмаркою слів.

Завдання: зі слів у хмарці скласти речення з однорідними членами, підкреслити їх, розставити і прокоментувати розділові знаки. Накреслити схеми.

 

Приклади речень.

  1. У нашому саду ростуть яблуні, груші, сливи.
  2. У травні земля зеленіє, рожевіє, голубіє.
  3. У лісі, в саду, в парку зацвітають навесні дерева.
  4. Діти тримали в руках червоні, сині, зелені кульки.

 

ІV. Етап цілевизначення і планування.

  1. Оголошення теми уроку.
  2. Формулювання завдань.

«Незакінчене речення». На картках учні продовжують речення:

 

  • мені цікаво було б зясувати…;
  • хочу навчитися правильно …;

 

  • маю наміри досягнути успіхів у…  .

 

V. Етап опрацювання навчального матеріалу.

  1. Гра «Одним словом».
  •  Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка.
  • Кий, Щек, Хорив.
  • Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Святослав, Ольга.
  1. Коментар учителя.

Ми назвали об’єднувальні поняття то груп слів. То що ж таке узагальнювальне слово?

  1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу на с.199.

Виконання вправ 461 (усно), 462 ( письмово за варіантами ).

  1. Проблемне питання.

-Діти,  як ви вважаєте, якими членами речення можуть бути УС?

Висновки учнів на основі записаних речень із вправи 462.

  1. «Навчаючи вчуся». Опрацювати матеріал підручника про інтонування речень з узагальнювальним словом при однорідних членах і розповісти про це в групі.

VІ. Контрольно-оцінний етап.

  1. Виконання практичних завдань.
  • Вправа 464.
  • Творче конструювання.

Одне з речень поширити однорідними членами. Розставити розділові знаки при узагальнювальних словах.

  1. Подих весни відчувається всюди.
  2. Порозцвітали  весняні квіти.
  3. Повернулися до рідного краю птахи.
  1. Підсумок уроку.

Пояснення вчителем д.з. ( § 39, с.199-200 вивчити правила, впр. 465).

Рефлексія.

  • Мікрофон
  1. Що нами було зясовано на уроці?
  2. Чи вдалося досягти поставленої мети? Яким чином?
  3. Виконання яких завдань викликало труднощі?
  4. Над чим ще варто попрацювати?
  5. Чи справдилися очікування від уроку?
  • Картка самооцінювання

За кожним із критеріїв учень оцінює себе, виставляючи у таблицю від 0 до 2 балів

Критерії

Бали

Я засвоїв/засвоїла матеріал уроку

 

Знаю визначення узагальнювального слова

 

Вмію  знайти узагальнювальне слово при однорідних членах

 

Можу самостійно складати речення з узагальнювальним словом при однорідних членах

 

Можу використовувати в мові речення з узагальнювальним словом при однорідних членах

 

Можу пояснити іншим, що таке узагальнювальне слово та які розділові знаки ставляться при них

 

 

Дякую за увагу)))

 

 

 

 

 

Додатки

Картка 1

«Незакінчене речення».

 

Продовжіть  речення:

 

  1. Мені цікаво було б з’ясувати ___________________________________.
  2. Хочу навчитися правильно ____________________________________.

 

  1. Маю наміри досягнути успіхів у _______________________________.

 

 

Картка 3

Творче конструювання.

Одне з речень поширити однорідними членами. Розставити розділові знаки при узагальнювальних словах.

  1. Подих весни відчувається всюди.
  2. Порозцвітали  весняні квіти.
  3. Повернулися до рідного краю птахи.

 

 

Картка самооцінювання

За кожним із критеріїв оцініть себе, виставляючи у таблицю від 0 до 2 балів

Критерії

Бали

Я засвоїв/засвоїла матеріал уроку

 

Знаю визначення узагальнювального слова

 

Вмію  знайти узагальнювальне слово при однорідних членах

 

Можу самостійно складати речення з узагальнювальним словом при однорідних членах

 

Можу використовувати в мові речення з узагальнювальним словом при однорідних членах

 

Можу пояснити іншим, що таке узагальнювальне слово та які розділові знаки ставляться при них

 

 

 

 

Картка 2

 

Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.

 Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

Розставити і прокоментувати розділові знаки.

Накреслити схему речення.

 

 

D:\Users\Діма\Desktop\хмарки одн.чл\одн.чл.2.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

 

Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.

 Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

Розставити і прокоментувати розділові знаки.

Накреслити схему речення.

D:\Users\Діма\Desktop\хмарки одн.чл\одн.чл4.jpeg

 

 

 

 

 

 Картка 2

 

Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.

 Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

Розставити і прокоментувати розділові знаки.

Накреслити схему речення.

 

D:\Users\Діма\Desktop\хмарки одн.чл\однорідні члени1.jpeg

 

 

 

 

 

 Картка 2

 

Із зашифрованих у хмарці слів скласти і записати речення.

 Підкреслити однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

Розставити і прокоментувати розділові знаки.

Накреслити схему речення.

D:\Users\Діма\Desktop\хмарки одн.чл\одн.чл.3.jpeg

docx
Додано
16 березня 2019
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку