19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Комбінований тип уроку на тему: "Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення".

Про матеріал
В учнів розвивається вміння грамотно оформляти письмові висловлювання. За допомогою обраної теми виховується любов до природи і повага до традицій свого народу.
Перегляд файлу

Розробка уроку

з української мови

5-й клас

Письмовий докладний переказ тексту

розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення

Могутній патріарх лісів

 

Вчитель української мови та літератури

Кинебас Наталія Петрівна

Хід уроку

Тема: Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення.

Мета: Навчити учнів відтворювати розповідний текст з елементами роздуму, використовувати відповідні мовні засоби; формувати вміння грамотно оформляти усні висловлювання; розвивати усне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати любов до природи і повагу до традицій свого народу.

Обладнання: текст переказу, словники.

Тип уроку: Комбінований.

Хід уроку

Організаційний момент

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Запитання до учнів.

  • Які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)
  • Про що йдеться у роздумі? (про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками)
  • Яке питання можна поставити до роздуму? (чому?)
  • Яких видів буває роздум? (розгорнутий і стягнений)
  • Із яких частин складається розгорнутий роздум? (з трьох частин: теза, докази, висновок)

ІІІ. Опрацювання теми уроку

  • Що собою символізує дуб?

Відповіді дітей.: дуб символізує собою міцність, витривалість, могутність, довголіття.

  • Прослуховування тексту.

Могутній патріарх лісів

У багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили, могутності та непереможного довголіття. Чому?

А ось послухайте.

Дуби й дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи, дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!

Ще в силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам, справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна вирізьблювали з дубових колод.

Знайдено незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали жолуді на борошно і випікали з нього хліб.

Обожнювання дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини. Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.

Традиційно на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.

Шанують дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються законом як найцінніші пам’ятники природи.

(145 сл.)       (За С. Івченком)

  1. Словникова робота.
  1. Пояснити лексичне значення слів.
    • Діброва, и, ж. Листяний ліс на родючих грунтах, у якому переважає дуб, дубняк і дубник.
    • Довголіття, я, с. Тривале життя.
    • Дуб, а, ч. 1. Багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець, дубок, дубище, дубчик, дубчак.
    • Гай, гаю, ч. невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у балці), гайок.
    • Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за родового ладу; голова. 2. Перен. Найстарша, найбільш поважна людина в якому-небудь колективі.
    • Священний. 3. Який глибоко шанують; дорогий; заповітний.
    • Символ, у, ч. 1. Умовне позначення якогось предмета, поняттят або явища, розпізнавальний знак.
  1. Дібрати епітети до слова дуб.

Височенний, широченний, розлогий, сильний, міцний, могутній, старезний, довголітній, велетенський.

  1. Бесіда за змістом тексту.
    • До якого стилю мовлення належить поданий текст?
    • Доведіть, що текст містить елементи роздуму.
    • Які ви знаєте прислів’я, приказки, побажання, порівняння зі словом дуб?

Приказки, прикмети

  • Дуб у травні в листя одягається, а скотина трави наїдається;
  • Дуб раніше розпустить листя від ясена – на сухе літо;
  • Дуб ламається, а лозина – нахиляється.
  •  

Прислів'я

  • Який дуб, такий тин, який батько, такий син;
  • Який дуб, така й бочка, яка мати, така й дочка;
  • Жолудь який малий буває, а з нього великий дуб виростає;
  • Гни тоді, як іще дубок, а не тоді, як уже кілком стане.

 

Порівняння

  • Великий, як дуб;
  • Високий та стрункий, як дуб;
  • Високий, як дуб, а дурний, як пень;
  • Дуб, мов богатир, стоїть, не ворухнеться;
  • Лежить, мов дубова колода;
  • Лепече, як з дуба впав;
  • Прездоровий, як дубовий пень;
  • Скаже, як  з дуба зірве;
  • Твердий, як дуб;
  • Тонкий, як дубець;
  • Хлопець слабкий, як дубок;
  • Хлопець, як дуб.

 

  1. Колективне складання плану.

Орієнтовний план

  1. Дуб – символ незламності, могутності та довголіття.
  2. Дуби-довгожителі.
  3. Священне дерево слов’ян.
  4. Хліб із жолудів.
  5. Найстаріші дуби.
  6. Пошанування дубів.

 

  1.    Повторне прослуховування тексту.
  2.    Усне переказування тексту окремими учнями.
  3. Редагування усних переказів.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Відкритий мікрофон (рефлексія).

«Що нового ви дізналися на цьому уроці?»

«На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…»

«Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що…»

«Якими думками про цей урок ви б хотіли поділитися з товаришами, батьками…»

V. Домашнє завдання

Скласти усний твір-роздум про необхідність берегти природу.

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
4410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку