Комунальний заклад "Навчально-виховне об'єднання №33
"Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів, дошкільний навчальний заклад
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області"
План-конспект уроку з української мови
Повторення вивченого з теми: «Фонетика. Графіка. Орфоепія.»
Обладнання: тести, таблиці зі схемою маршруту, роздатковий матеріал, мультимедіа.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого (урок – подорож).
1. Емоційне налаштування на урок
Ну-мо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок –
Починаємо урок!
Учитель. Підсумковий урок ми проведемо як захоплюючу подорож, де на нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб подолати їх, треба добре знати вивчені правила з фонетики, орфоепії, графіки.
Читаємо придорожні гасла: https://docs.google.com/presentation/d/1IsEnJVGQbzQ-Ofeg7Da27uZrM1FUjd_QTwPY-1_eHJ0/edit?usp=drivesdk
Пам’ятай правила! Грамотно пиши! Висловлюйся зв’язно! Будь привітним!
Наша мова надзвичайно прекрасна, і тому ми не маємо права знати її погано.
І коли ми виконаємо всі запропоновані завдання на станціях, то дістанемось кінцевої зупинки. А що нас чекатиме там, ми і дізнаємось вкінці подорожі.
А як називатимуться наші станції-зупинки, ми дізнаємось з хмаринок, які я вам наразі роздам. На хмаринках будуть написані різні слова, а ви повинні знайти і назвати тільки розділи мовознавства. (вчитель роздає хмаринки зі словами «Фонетика, Графіка, Орфоепія.»)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу
ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок
Станція «Фонетика».
1. Ворота грамотності https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01
А) Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
Яструб, сьомий, дзвінок, щільний
Б) Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки. https://learningapps.org/3331183
Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду.
Відредагувати текст (робота біля дошки)
Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида
Станція « Графіка» Знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку:
«Алфавітні хащі» Робота в групах
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Вліво, вправо поверніться.
Нахиліться, розігніться. (Двічі)
Руки вгору піднімайте.
Піднімайте, опускайте. (Двічі)
Дуже добре, всі сідайте.
Болото м’якого знака і Трясовина м’яких приголосних
Дайте відповідь на питання: Чому м’який знак говорить про себе так?
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак.
В слові я не зайвий знак.
А тепер плескайте в долоні, якщо дані слова в давальному відмінку пишуться з м’яким знаком.
Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце.
Кам’яна перешкода. https://learningapps.org/3132951
Відгадайте, хто міг це написати на камені.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
Станція «Орфоепія» Нам необхідно дізнатися, як звати начальника охорони, а потім виконати його накази.
Хто про себе так говорить?
Я всесильний, я могутній,
Хай признаються присутні,
Що в країні Фонетичній
Я на службі довговічній.
Славний радник королеви
У палаці кришталевім.
Словам значення міняю,
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука –
Визначить моя рука.
Води є, нема води:
Розберись і розсуди,
Чи важливий я, чи ні
В фонетичній стороні
( Д. Білоус)
Учитель. Отже, це полковник Наголос і за його наказом ми виконуємо наступне завдання. Об'єднайтеся, будь ласка, в пари і розставимо правильно наголоси.
Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять.
V. Підсумок уроку
Тестові завдання https://docs.google.com/document/d/1JcNZZIHAicYLt93I2O67nDjzj6jXxP8iNVdqVLIhhPU/edit?usp=drivesdk
1. Знайдіть слово, у якому буква «я» позначає два звуки:
А) гарячий; Б) надвечір’я; В) дозволяти; Г) трясовина; Д) сяйво.
2. Знайдіть слово, у якому всі приголосні сонорні:
А) милий; Б) вічний; В) зірка; Г) слово; Д) країна.
3. У якому слові всі приголосні глухі?
А) інститут; Б) приказка; В) пташка; Г) столиця; Д) осінь.
4. Знайдіть слово, у якому «дж», «дз» позначають два звуки:
А) джентльмен; Б) джерело; В) дзьобати; Г) підзаголовок; Д) бджоляр.
5. Знайдіть слово, у якому всі приголосні дзвінкі:
А) пожежа; Б) зубр; В) будинок; Г) судця; Д) здогад.
6. Знайдіть слово, у якому кількість букв збігається з кількістю звуків:
А) ієрогліф; Б) салют; В) дзвінок; Г) кухоль; Д) останній.
7. Знайдіть слово, яке пишеться з буквою «ґ»:
А) ..атунок; Б) ..алерея; В) ..убернатор; Г) ..оризонт; Д) ..ротеск.
8. Знайдіть слово, у якому наголошується другий склад:
А) грошей; Б) вітчим; В) одинадцять; Г) спина; Д) курятина.
9. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах букви «я», «ю», «є» позначають один звук:
А) юшка, балтієць, ілюзія, ділянка, буряковий; Б) комісія, завдання, яхта, юридичний, валюта; В) бюрократ, вдячність, малюнок, льодяний, калькулятор;
Г) категорія, маєток, пояснювати, ключовий, верхів’я; Д) бюлетень, якісний, кучерявий, флюгер, слюсар.
10. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні сонорні:
А) вілла, рулон, рілля, нора, умовний; Б) козак, море, туманність, ліра, молодий;
В) орден, спросоння, рідний, лінія, мирний; Г) воля, олень, лимон, морква, норма;
Д) лояльний, мовленнєвий, калина, юний, луна.
11. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні глухі:
А) фіалка, океан, життя, блакить, сипати;
Б) каша, чесність, вантаж, нарешті, стілець;
В) шепотіти, хустка, афіша, сушити, тітка;
Г) посуха, пригода, берегти, легенда, іграшка;
Д) тихо, спека, шукати, падати, домівка.
12. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні дзвінкі:
А) губи, ґедзь, діжка; Б) дуб, одужати, гудзик;
В) залоза, грунт, газон; Г) з’їзд, жабо, зуби;
Д) жаба, зебра, журба.
Вчитель:
Орфограма: А я горда дама,
Королева Орфограма.
Через оцінки щоб не ридати,
Вивчіть всі правила, як писати:
Можеш форму поміняти,
Можеш інше слово взяти,
Аби родичем було
І тобі допомогло.
VІ. Домашнє завдання
Скласти тестові завдання за вивченими темами.