Тема. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени
речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні
слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання
розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати
вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними
членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати
загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з
однорідними членами при узагальнювальних словах;
розвивати навички поширювати речення узагальнювальними
словами, будувати висловлювання з використанням
узагальнювальних слів; збагачувати словниковий запас,
розвивати мовленнєву культуру, логічне мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.
Тема. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени
речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні
слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання
розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати
вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними
членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати
загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з
однорідними членами при узагальнювальних словах;
розвивати навички поширювати речення узагальнювальними
словами, будувати висловлювання з використанням
узагальнювальних слів; збагачувати словниковий запас,
розвивати мовленнєву культуру, логічне мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.
Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручники, таблиця «Узагальнювальні слова при однорідних членах речення», схеми, картина «Перший сніп», дидактичний матеріал (картки, тестові завдання).
Перебіг уроку
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової;
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з мене Україна-мати…
II. А к т у а л і з а ц і я о п о р н и х з н а н ь
Оголошую учням, що протягом уроку вони зароблятимуть бали та буде визначено місця. Відповідно оцінюватимуться їхні знання. За I місце – 12 балів, за II місце – 11 балів, за III місце – 10 балів, за IV місце – 9 балів, за V місце – 8 балів, за VI місце – 7 балів…
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть однорідними?
- З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?
- Які є за будовою однорідні члени речення?
- Назвіть типи зв’язку між однорідними членами речення.
- За допомогою яких сполучників пов’язуються однорідні члени
речення?
- Які розділові знаки ставимо між однорідними членами речення?
- Чим відрізняються однорідні означення від неоднорідних?
- Навести приклади речень з однорідними членами. (Записати у
зошитах).
В.В.Заболотний, 8 кл., Київ «Генеза», 2008, с. 123)
Цілує сонце рушники у чистій материній хаті. Бори величезні
густії провадять таємну розмову. Над долинами стоїть сизий
легкий туман. Пливуть спокійні погожі дні.
- Скласти речення за поданою схемою.
О , О і О.
- Хто швидше «збере» слова з однорідними членами речення і
правильно розставить розділові знаки.
Спасибі Вам, тепло, ночі, і довгі, мамо, за Ваше, недоспані.
III.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Дата і тема уроку записана на дошці, учні записують у зошити.
Епіграф
Учись у природи творчого спокою…
Є. Плужник
Я – учень. Я вмію творчо працювати, думати, аналізувати, шукати істину. Я хочу знати… (Учні обмірковують мету уроку)
Пояснення способу творення слова « у з а г а л ь н ю в а т и»
Узагальнювати < загальний – префіксально-суфіксальний спосіб творення
- Розкрийте лексичне значення слова. (Узагальнювати – об’єднувати на основі спільних рис).
IV. Пояснення нового матеріалу
Прочитайте речення (на дошці).
Лози, кручі,висип, ліс – все блищить і сяє на сонці.
Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: в дубовій і вербовій корі, в старих пеньках, у дуплах… (О.Довженко).
- Що об’єднує виділені слова?
- Що вони означають – рід чи вид поняття?
- У якій синтаксичній ролі вони виступають?
- Яке місце займають вони по відношенню до однорідних членів речення?
- Які це частини мови?
- Які розділові знаки ставляться при узагальню вальних словах?
- Від чого це залежить?
Зробіть висновок: що таке узагальнювальні слова?
Прочитайте визначення і порівняйте з власним формулюванням правила про узагальнювальні слова.
Приклади речень з однорідними членами, при яких є узагальнювальні слова |
Схеми однорідних членів речення з узагальнювальними словами |
Я найбільше захоплююся такими шкільними предметами: математикою, фізикою, хімією. |
У : О, О, О. |
Мене цікавить тут усе: і книги, і журнали, і газети. |
У : і О, і О, і О. |
На будинках, на деревах, на парканах – всюди червоний відблиск. (Марко Вовчок) |
О, О, О – У. |
Ми вивчали різні твори Т.Шевченка, як-от: «Тополя», «Гамалія», «Іван Підкова». |
У, як-от: О, О, О. |
І все це: і річка, і дерева, і трава – нагадувало мені далекі дні. |
У : і О, і О, і О - … . |
- Назвати однорідні члени речення, узагальнювальні слова. Пояснити розділові знаки.
Див. «Розділові знаки», підручник с. 114,таблиця. Зверніть увагу!
Форзац підручника – таблиця-схема.
Прочитайте групи слів. Визначте у кожній групі слово з узагальнювальним значенням. Складіть речення з узагальнювальним словом при однорідних членах. Одне з речень записати у зошитах.
1. Обставина, додаток, другорядні члени речення, означення.
2. Хоробрість, сміливість, безстрашність, риси характеру.
3. Софійський Собор,Золоті ворота, пам’ятка-споруда, Києво- Печерська лавра.
4. Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Іван Франко, духовний поводир.
V. Виконання системи практичних завдань
Яблука, груші, виноград, картопля,помідори, капуста – … .
У нашому селі багато : О і О, О і О .
Усе : О, О, О – сповіщало, що літо здає ключі осені.
Поясніть розділові знаки.
Поглянь. Яка краса оточує нас: широкі поля, зелені ліси, сині води і високе небо. Ця краса живе, розвивається, радує око. Природа вимагає обачливого, бережливого ставлення до себе. Це справа кожного – і дорослого, і малого.
Скласти поетичну мініатюру на тему «Дивосвіт».
Зразок. Ось і дощик накрапає,
Раптом - сонечко сіяє,
Що ж з’явилось у цей світ?
Справжнє чудо – дивосвіт.
Озирнулася довкола,
Здивувалась, як ніколи:
Бачу – сонечко сіяє,
А веселочка моргає.
Скласти з поданими узагальнювальними словами та однорідними
членами, обмінятися зошитами, оцінити роботу одне одного.
Будь-якої пори: у травні, у жовтні, у грудні.
Прекрасні: свіжі, духмяні, росяні.
Корисні копалини: залізо, вугілля, золото.
Хижі птахи: сокіл, орел, яструб, сова.
За поданими схемами складіть речення.
О, О, О – .
: О і О, О і О .
: О, О і О - … .
«Згоден? – Не згоден? – Обгрунтуй!»
У всіх реченнях тире поставлено правильно.
1. Байкал – найглибше озеро земної кулі.
2. Мудрий звинувачує себе, дурень – інших.
3. На підлозі, на шторах, на дивані – скрізь сонячне світло.
1. Яким зв’язком поєднуються між собою однорідні члени речення?
а) сурядним;
б) інтонацією;
в) підрядним.
2. Чому однорідні члени не утворюють словосполучення?
а) бо вони відносяться до одного і того самого слова;
б) бо вони виражені однією частиною мови;
в) бо вони рівноправні між собою, а в словосполученні є головне і залежне слово .
3. Скільки рядів однорідних членів може бути в одному реченні?
а) один;
б) два;
в) кілька.
4. Які члени речення, відповідаючи на одне і те саме питання, пояснюючи одне і те саме слово, можуть бути неоднорідними?
5. Якими членами речення виступають узагальнювальні слова?
а) головними;
б) другорядними;
в) тими, що й однорідні члени.
6. Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, то після них ставиться:
а) двокрапка;
б) кома;
в) тире.
7. Які частини мови найчастіше виступають узагальнювальними словами?
а) іменник і дієслово;
б) займенник і прислівник;
в) числівник і прикметник.
8. На які слова падає логічний наголос у реченні з однорідними членами?
а) на граматичну основу;
б) на однорідні члени;
в) залежно від мети висловлювання.
9. Де в реченні з однорідними членами ставиться двокрапка?
а) після узагальню вального слова;
б) перед узагальню вальним словом;
в) перед однорідними членами.
10. Коли між двома однорідними членами, з’єднаними повторюваним сполучником, не ставиться кома?
а) якщо вони поширені;
б) якщо вони розділені іншими словами;
в) якщо вони утворюють фразеологізм.
VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок учнів
1. Що являють собою узагальнювальні слова?
2. Яку роль виконують узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами?
3. Яку синтаксичну функцію виконують узагальнювальні слова в реченні?
4. Розказати про розділові знаки при узагальню вальних словах (перед однорідними членами речення, після них).
1. УС : О, О.
2. І О, і О, і О – УС.
3. УС : ні О, ні О, ні О - … .
4. УС, як-от: О та О, О.
Над усім криницею городом хатою висить мідне колесо місяця.І вже ввесь велетенський світ поля ліси зорі моря і гори озера і річки пропливають крізь мою душу просвітлюючи її. На даху хати на верхівках старезних ясенів на луках і величезному плесі скрізь з’являються емоційно забарвлені звуки і кольори дитинства. Усе краса села чистота і смак джерельної води срібна повінь весняного водозливу піднімали з дна душі світлі спогади . (За В. Гей).
VII. Підсумок уроку. Оголошення результатів
VIII. Домашнє завдання
Вивчити параграф 24, с. 112 – 117, с. 106 – 107; вправа 214 або 216.
Підготуватись до конкурсу «Далі.. Далі…»,повторивши вивчений матеріал про однорідні члени речення.
За бажанням скласти вірш про природу, опорний конспект «Однорідні члени речення», твір-мініатюру на одну із тем: «Моя майбутня професія» (з елементами роздуму), «Що посієш те й пожнеш» (у художньому стилі), «Однорідність як синтаксична категорія» (в науковому стилі).
- А на закінчення я вам дарую вірш-побажання
Ну що ж… Всьому в житті свій час.
Дзвінок кличе на перерву вас.
Та хочу щиро побажати
Вам, любі хлопчики й дівчатка,
Щоб добрими ви всі зростали,
Батьків і ближніх поважали,
Щоб мудрість ви в житті знайшли
І всі щасливими були…
- Дякую. До побачення!