Тема. Уживання сполучників у простому й складному реченнях.
Сполучники сурядності
Мета:
Обладнання: підручник (Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ За загальною редакцією С.Я.Єрмоленко. – К.: Грамота, 2007), картки із завданнями (додаток 2), тлумачний словник.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку: урок – подорож
Методи і прийоми: проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний, спостереження
Культурознавча змістова лінія: людина й рідний край, їх нерозривна єдність.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІII. Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та очікуваних результатів
V. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Самостійна робота
2. Інтерактивний метод “Мозковий штурм”
3. Моделювання речень
4. Творча робота
5. Робота з текстом
6. Інтерактивна вправа «Інформаційне гроно»
VІ. Ауторелаксація. Музична пауза.
1. Сеанс одноразової гри “Один проти всіх, всі проти одного”
ІХ. Підсумок уроку
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Словесна розминка (мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції)
- У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.
2.Творча поетична хвилинка (робота в парах)
Творче завдання
Картка 1
Мій край чудовий –………… (Україна!)
Тут народились ти і …………(я).
Тут над ставком верба й ……(калина),
Чарівна пісня ………………...(солов’я).
Все найдорожче в цілім …….(світі),
Бо тут почався наш …………(політ).
Цвітуть волошки сині в ……..(житі),
Звідсіль ведуть дороги в ……(світ).
І найдорожча рідна …………(мова) –
Джерельцем радісно ………..(дзвенить).
І мила пісня ………………….(колискова),
Чумацький шлях кудись ……(зорить).
Надія Красоткіна
Слова для довідок: я, країна, Україна, солов’я, світ, політ, світі, житі, мова, колискова, дзвенить, зорить.
- Яка основна думка вірша?
- Виділіть сполучники. Яку роль вони виконують?
- Як ви розумієте зміст речення «Чумацький шлях кудись зорить
Зоріти - сіяти, світити, осявати, блищати, виблискувати.
Місяць світить, зоря зоріє. Серце моє, зоре моя, де це ти зоріла?
Зупинка “Домашнє завдання”
Зупинка “Лінгвістична”
1.Лінгвістична гра “ Четвертий зайвий”
Завдання командам
У кожному рядку знайдіть зайве слово. Поясніть свій вибір.
Картка 2
Команда «Знавці»
Відповідь: бо, щоб, тому що (підрядні).
Команда «Ерудити»
Відповідь: якби, через те що, начебто (підрядні).
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Постановка пізнавального завдання
засвоїти нове, ми й вирушаємо з вами до наступної зупинки.
Зупинка “Теоретична”
1.Самостійна робота команд з теоретичним матеріалом підручника (§ 37)
Завдання командам
Прочитайте матеріал. Обговоріть, з’ясуйте нове.
2.Інтерактивний метод “Мозковий штурм”
- Яка інформація для вас є новою?
- Чи є труднощі для розуміння?
3.Моделювання речень
Завдання командам
Команда «Знавці» – складіть два речення про рідний край, Батьківщину, щоб у першому слово зате писалося разом, а в другому – окремо.
Команда «Ерудити»– складіть два речення про найдорожчі серцю місця, щоб у першому слово проте писалося разом, а в другому – окремо.
4.Творча робота
Побудуйте діалог на основі вивченого теоретичного матеріалу
(Учасник команди «Знавці» ставить питання команді «Ерудити» викликає сам учня для відповіді. Далі ставить питання той, хто відповів)
Зупинка “Кмітлива”
1.Робота з текстом
Завдання: допоможіть сполучникам вишикуватися на свої місця (виберіть варіанти сполучника і-й). Визначте, яку роль виконують сполучники сурядності в реченнях?
Картка 3
Команда «Знавці»
У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитиною побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця між міріадами зір, чисту зелену травичку (і, й) тисячі різних квіт, які радували серце своїм розмаїттям. Тут кликали в дорогу перші в’юнкі стежинки, які бігли від батьківського порогу в широкий світ. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів (і, й) прадідів, (і, й) вона найдорожча за все на світі.
Команда «Ерудити»
Рідна та земля, де ми почуваємо себе вдома (і, й) де нам затишно та привітно. (І), де б людина не жила потім, а зі своїм краєм вона пов’язана невидимою ниткою, яка не відпускає від себе, живить душу рідним теплом (і, й) дає наснагу. Іноді люди, постійно живучи на одному місці, не задумуються над цим, вони у своїй стихії, вдома. Але варто покинути рідну місцину на деякий час, як затужить серце, болем озоветься душа (і, й) все те, чого (і,й) не помічав раніше, стане ріднішим, ближчим (і, й) дорожчим. Це (і, й) є та ностальгія, яка не дає щасливо жити в чужому краю.
Завдання командам
Команда «Знавці» - скласти інформаційне гроно до слова Україна
Команда «Ерудити» - скласти інформаційне гроно до слова Батьківщина
VІ АУТОРЕЛАКСАЦІЯ. МУЗИЧНА ПАУЗА
VІІ УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Запишіть сполучники у 3 стовпчики: 1) єднальні; 2) протиставні; 3) розділові. Свій вибір обґрунтуйте.
Або, але, не то…не то, чи, однак, й, ні…ні, не тільки…а й, проте, чи то…чи то, та, зате, причому, а.
2.Дослідження - спостереження
Картка 4
Команда “Знавці” – складіть просте речення з однорідними членами, використовуючи сурядні сполучники, виділіть граматичні основи.
Команда “Ерудити” – складіть складне речення з однорідними членами, використовуючи сурядні сполучники, виділіть граматичні основи.
- Справді, діти, ви сьогодні молодці. Ви показали гарні знання.
-А зараз давайте оцінимо роботу і знання наших капітанів.
Капітан однієї команди швидко відповідає на запитання учасників іншої команди з теми “Сполучники сурядності”
ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ
Продовжіть одне із речень (на вибір)
На уроці я дізнався…
На уроці я повторив…
На уроці я навчився…
На уроці я зрозумів…
Я не вмів, а тепер умію…
Мене захопило…
Картка 5
Самооцінювання (виставіть собі бали від 0 до 3 за кожним із критеріїв)
Виберіть ідеальне завдання із запропонованих
Опрацювати §37
А. Скласти висловлювання (5 – 6 речень) з теми «Мій рідний край», увівши до нього сполучники сурядності
Б. Виконати вправу 287 (виписати розділові сполучники, скласти з ними речення)