Урок. Уживання сполучників у простому й складному реченнях. Сполучники сурядності

Про матеріал
У роботі подано конспект уроку про вживання сполучників у простому і складному реченнях та сполучники сурядності
Перегляд файлу

Тема. Уживання сполучників у простому й складному реченнях.

Сполучники сурядності

Мета:

  • навчальна: сформувати  поняття про  сполучники сурядності, їх роль у простому і складному реченнях; формувати вміння знаходити сполучники сурядності в тексті, визначати їх групу за значенням, правильно вживати сполучники і-й, додержуючись норм милозвучності;
  • розвивальна: розвивати в учнів навички аналізу мовного матеріалу, культури мовлення;
  • виховна: виховувати почуття любові до рідного слова, розуміння його краси, патріотизм, старанність і наполегливість у навчанні, кмітливість, культуру мовлення.

Обладнання: підручник (Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./  За загальною редакцією С.Я.Єрмоленко. – К.: Грамота,  2007), картки із завданнями (додаток 2), тлумачний словник.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

Форма уроку: урок – подорож

Методи і прийоми: проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний, спостереження

 Культурознавча змістова лінія: людина й рідний край, їх нерозривна єдність.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний момент

  1. Словесна розминка
  2. Творча поетична хвилинка (робота в парах)
  3. Енциклопедична зупинка (робота зі словником)

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бліц - опитування
  2. Фронтальна перевірка виконання учнями домашніх завдань

ІII. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Лінгвістична гра “ Четвертий зайвий”

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та очікуваних результатів

V. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу

1. Самостійна робота

2. Інтерактивний метод  “Мозковий штурм”

3. Моделювання речень

4. Творча робота

5. Робота з текстом

6. Інтерактивна вправа «Інформаційне гроно»

VІ. Ауторелаксація.  Музична пауза.

VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Розподільно-словниковий диктант
  2. Дослідження - спостереження

VІІІ. Узагальнення та систематизація набутих знань

1. Сеанс одноразової гри “Один проти всіх, всі проти одного”

ІХ. Підсумок уроку

  1. Інтерактивний метод «Незакінчене речення»
  2. Виставлення й мотивація оцінок

Х. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Словесна розминка (мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції)

- У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.

2.Творча поетична хвилинка (робота в парах)

Творче завдання

  • А почнемо ми наш урок віршем Надії Красоткіної «Мій рідний край». Відновіть поетичні рядки, вставивши на місці крапок пропущені слова з довідки.

Картка 1

Мій край чудовий –………… (Україна!)

Тут народились ти і …………(я).

Тут над ставком верба й ……(калина),

Чарівна пісня ………………...(солов’я).

Все найдорожче в цілім …….(світі),

Бо тут почався наш …………(політ).

Цвітуть волошки сині в ……..(житі),

Звідсіль ведуть дороги в ……(світ).

І найдорожча рідна …………(мова) –

Джерельцем радісно ………..(дзвенить).

І мила пісня ………………….(колискова),

Чумацький шлях кудись ……(зорить).

Надія Красоткіна

Слова для довідок:  я, країна, Україна, солов’я, світ, політ, світі, житі, мова, колискова, дзвенить, зорить.

- Яка основна думка вірша?

- Виділіть сполучники. Яку роль вони виконують?

- Як ви розумієте зміст речення «Чумацький шлях кудись зорить

  1. Енциклопедична зупинка (робота зі словником)

Зоріти  - сіяти, світити, осявати, блищати, виблискувати.

Місяць світить, зоря зоріє.  Серце моє, зоре моя, де це ти зоріла?

  • Діти, я хочу, щоб ці поетичні рядки стали девізом вашого життя, бо тільки тоді, коли ми віддамо всі знання й сили рідній країні, вона стане кращою й багатшою.
  • А сьогодні ми вирушаємо в подорож по країні сурядних сполучників. Але щоб наш потяг рухався, йому потрібне своєрідне пальне: енергія від плідної роботи, змістовні та правильні відповіді, ерудиція, оптимізм. Я бачу, що ваші валізи з багажем уже зібрані й аж занадто переповнені. А багажем, звичайно, є ваші знання, одержані на попередньому уроці. Тож рушаймо.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Зараз я пропоную трішечки відкрити ваші валізи й подивитися на їх вміст.

Зупинка “Домашнє завдання”

  1. Бліц - опитування
  • Яка частина мови називається сполучником?
  • На які розряди за значенням поділяються сполучники?
  • У чому відмінність між сполучниками сурядності та підрядності?
  • Наведіть приклади повторюваних і парних сполучників.
  1. Фронтальна перевірка виконання учнями домашніх завдань

 

  • Молодці, діти, ви добре справилися із домашнім завданням. А ви знаєте, що потяг – найкраще місце для знайомства. Тож давайте й ми використаємо цю нагоду. Знайдіть собі друзів, із якими вам буде цікаво спілкуватися. (Діти об’єднуються в дві команди, обирають капітанів)

ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  • Команди готові. Тож продовжуємо подорожувати.

Зупинка “Лінгвістична”

1.Лінгвістична гра “ Четвертий зайвий”

Завдання командам

У кожному рядку знайдіть зайве слово. Поясніть свій вибір.

Картка 2

Команда «Знавці»

  1. Та, чи, бо, й.
  2. А, або…або, ні...ні, щоб.
  3. Тому що, зате, не тільки … а й.

Відповідь: бо, щоб, тому що  (підрядні).

Команда «Ерудити»

  1. Однак, або, і, якби.
  2. То…то, але, через те що, хоч…хоч.
  3. Проте, не то…не то, але, начебто.

Відповідь: якби, через те що, начебто (підрядні).

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

  1. Слово вчителя
  •       Ось ви й допомогли мені своїми правильними відповідями назвати тему сьогоднішнього уроку. Наше завдання - навчитися визначати роль  сполучників  сурядності  у простому і складному реченнях; сформувати вміння знаходити сполучники сурядності в тексті, визначати їх групу за значенням, правильно вживати сполучники і-й, додержуючись норм милозвучності.

Постановка пізнавального завдання

  1. Діти,  як ви розрізняєте сурядні й підрядні сполучники?
  • А ось для того, щоб нам досконало розібратися в цих поняттях, знайти й

засвоїти нове, ми й вирушаємо з вами до наступної зупинки.

 

V. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Зупинка “Теоретична”

1.Самостійна робота команд з теоретичним матеріалом підручника (§ 37)

Завдання командам

Прочитайте матеріал. Обговоріть, з’ясуйте нове.

2.Інтерактивний метод  “Мозковий штурм”

- Яка інформація для вас є новою?

- Чи є труднощі для розуміння?

3.Моделювання речень

Завдання командам

Команда «Знавці» – складіть два речення про рідний край, Батьківщину,  щоб у першому слово зате писалося разом, а в другому – окремо.

Команда «Ерудити»– складіть два речення про найдорожчі серцю місця, щоб у першому слово проте писалося разом, а в другому – окремо.

4.Творча робота

Побудуйте діалог на основі вивченого теоретичного матеріалу

(Учасник команди «Знавці» ставить питання команді «Ерудити» викликає сам учня для відповіді. Далі ставить питання той, хто відповів)

Зупинка “Кмітлива”

1.Робота з текстом

Завдання: допоможіть сполучникам вишикуватися на свої місця (виберіть варіанти сполучника і-й). Визначте, яку роль виконують сполучники сурядності в реченнях?

Картка 3

Команда «Знавці»

У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитиною побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця між міріадами зір, чисту зелену травичку (і, й) тисячі різних квіт, які радували серце своїм розмаїттям. Тут кликали в дорогу перші в’юнкі стежинки, які бігли від батьківського порогу в широкий світ. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів (і, й)  прадідів, (і, й) вона найдорожча за все на світі.

Команда «Ерудити»

Рідна та земля, де ми почуваємо себе вдома (і, й) де нам затишно та привітно. (І), де б людина не жила потім, а зі своїм краєм вона пов’язана невидимою ниткою, яка не відпускає від себе, живить душу рідним теплом (і, й) дає наснагу. Іноді люди, постійно живучи на одному місці, не задумуються над цим, вони у своїй стихії, вдома. Але варто покинути рідну місцину на деякий час, як затужить серце, болем озоветься душа  (і, й) все те, чого (і,й) не помічав раніше, стане ріднішим, ближчим (і, й) дорожчим. Це (і, й)  є та ностальгія, яка не дає щасливо жити в чужому краю.

 

  • Справді, Батьківщина багато означає для кожного з нас. Це, передусім, рідне  село, де ви народилися. Рідним краєм ми називаємо місце, де пройшло наше дитинство.  Батьківщиною українці називають Україну — країну, в якій ми всі разом живемо. А які асоціації у вас викликають слова Україна, Батьківщина?
  1. Інтерактивна вправа «Інформаційне гроно»

Завдання командам

Команда «Знавці» - скласти інформаційне гроно до слова Україна

Команда «Ерудити» - скласти інформаційне гроно до слова Батьківщина

  1. Запишіть центральне слово.
  2. Запишіть  слова чи словосполучення, які спадають на думку з обраної теми

 

  АУТОРЕЛАКСАЦІЯ. МУЗИЧНА ПАУЗА

  •                   А зараз, діти, ви чуєте, що наш потяг набирає швидкість. Давайте прислухаємось до звуків у вагонах. Чуєте, а ми й не помічали, що весь час нас супроводжує мелодія. Давайте почуємо її. (Звучить спокійна мелодія)
  • Уявіть собі, що ви посеред казково гарної лісової галявини. Вас овіває легенький вітерець, голубить ніжне проміння сонця, ви вдихаєте пахощі трав, відчуваєте легкість, звільняєтесь від проблем, мозок ваш ясніє, земля віддає вам свою силу. Ще мить, і ви здатні здолати вершини.

 

VІІ  УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Зупинка “Практична”

1.Розподільно-словниковий диктант

Запишіть сполучники у 3 стовпчики: 1) єднальні; 2) протиставні; 3) розділові. Свій вибір обґрунтуйте.

Або, але, не то…не то, чи, однак, й, ні…ні, не тільки…а й, проте, чи то…чи то, та, зате, причому, а.

2.Дослідження - спостереження

Картка 4

Команда “Знавці” – складіть просте речення з однорідними членами, використовуючи сурядні сполучники, виділіть граматичні основи.

Команда “Ерудити” – складіть складне речення з однорідними членами, використовуючи сурядні сполучники, виділіть граматичні основи.

- Справді, діти, ви сьогодні молодці. Ви показали гарні знання.

-А зараз давайте оцінимо роботу і знання наших капітанів.

 

VІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

  1. Сеанс одноразової гри “Один проти всіх, всі проти одного”

Капітан однієї команди швидко відповідає на запитання учасників іншої команди з теми “Сполучники сурядності”

 

ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Інтерактивний метод «Незакінчене речення»

Продовжіть одне із речень (на вибір)

На уроці я дізнався…

На уроці я повторив…

На уроці я навчився…

На уроці я зрозумів…

Я не вмів, а тепер умію…

Мене захопило…

  • Діти, я думаю, що багаж ваших валіз поважчав. Ви поклали до нього здобуті на уроці знання. Зберігайте і примножуйте їх, щоб вони завжди були вам у пригоді і приносили тільки користь.
  1. Виставлення й мотивація оцінок

Картка 5

Самооцінювання (виставіть собі бали від 0 до 3 за кожним із критеріїв)

  1. Я активно працював(ла) у групі - …
  2. Я вносив(ла) вдалі пропозиції, що були враховані групою - …
  3. Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи - …
  4. Я узагальнював(ла) думки інших та просував(ла) роботу групи вперед - …

 

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виберіть ідеальне завдання із запропонованих

Опрацювати §37

А. Скласти  висловлювання (5 – 6 речень) з теми «Мій рідний край», увівши до нього сполучники сурядності

Б. Виконати вправу 287 (виписати розділові сполучники, скласти з ними речення)

 

docx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку