Тема уроку:. Рівняння sin х = b.
Мета уроку: Засвоєння учнями виведення і застосування формули для коренів рівняння sin x = b.
Обладнання: Таблиця «Рівняння sin х = b».
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Відповіді на питання, що виникли при виконанні домашніх завдань.
2. Самостійна робота.
Варіант 1
Розв'яжіть рівняння:
а) 2cos = . (3 бали) б) 2cos2x + cos x – 1 = 0. (3 бали)
в) 4cos x = 4 – sin x. (3 бали) г) sin 3х sin x – cos 3х cos x = . (3 бали)
Варіант 2
Розв'яжіть рівняння :
а) 2 cos = . (3 бали) б) 2cos2x – cosx – 1 = 0. (3 бали)
в) 8 sin2х + cosx + 1 = 0. (3 бали) г) sin2 - cos2 = 1. (3 бали)
Відповідь:
B-l. a)±+4πn, nZ; б) ±+2πn і π+2πn, nZ; в)2πn, nZ; г) ±+πn,nZ.
В-2. a) ±+,nZ; б) 2πn і ±+2πn, nZ; в) п+2πn, nZ; т) 4πn,nZ.
II. Повідомлення теми уроку.
III. Сприймання і усвідомлення матеріалу про розв'язування рівняння sin х = b.
. Пояснення вчителя
Оскільки областю значень функції y = sin x є проміжок [–1; 1], то при | b | > 1 рівняння sin x = b не має розв’язків. Разом з тим при будь-якому b такому, що b ≤1, це рівняння має корені, причому їх безліч. Зазначимо, що окремі випадки рівняння sin x = b (для b = 1, b = 0, b = –1) було розглянуто раніше (див. п. 17).
Для того щоб отримати загальну формулу коренів рівняння sin x = b, де b 1, звернемося до графічної інтерпретації.
На рисунку 28.1 зображено графіки функцій y = sin x і y = b, b 1.
Розглянемо функцію y = sin x на проміжку – [], тобто на проміжку, довжина якого дорівнює періоду цієї функції (червона частина кривої на рисунку 28.1). На цьому проміжку рівняння sin x = b має два корені. Позначимо корінь, який належить проміжку − [] , через . Оскільки sin (π – a) = sin α, то другий корінь дорівнює π – α. Зауважимо, що при
b = 1 корені α і π – α збігаються та дорівнюють
Оскільки функція y = sin x є періодичною з періодом 2 π, то кожен з інших коренів рівняння sin x = b відрізняється від одного зі знайдених коренів на число виду 2 π n, n ∈ Z . Тоді корені рівняння sin x = b можна задати формулами x = a + 2 π n і x = π – a + 2 π n, n ∈ Z. Ці дві формули можна замінити одним записом: x = (–1)ka + π k, k ∈. (1) Справді, якщо k — парне число, тобто k = 2n, n ∈ Z, то отримуємо: x = a + 2πn; якщо k — непарне число, тобто k = 2n + 1, n ∈ Z, то отримуємо: x = –a +π + 2 πn = π – a + 2πn. Формула (1) показує, що корінь a відіграє особливу роль: знаючи його, можна знайти всі інші корені рівняння sin x = b. Корінь a має спеціальну назву — арксинус.
Означення. Арксинусом числа b, де b m 1, називають таке число a з проміжку – []; , синус якого дорівнює b. Для арксинуса числа b використовують позначення arcsin b.
Розглянемо приклади.
Приклад 1. Розв'яжіть рівняння sinx = .
Згідно з формулою (1) маємо: х = (-1)n arcsin + πп, п Z.
Оскільки arcsin = , то х = (-1)n + πn, п є Z.
Відповідь: (-1)n + πn, п є Z.
Приклад 2. Розв'яжіть рівняння sin х = - .
Згідно з формулою (1) маємо: х = (-1)n arcsin + πп, п Z.
Оскільки arcsin = - , то х =(-1)n ·+ πn, nZ; х = (-1)n+1 + πп, п Z.
Відповідь: (-1)n+1 + πп, п Z.
Приклад 3. Розв'яжіть рівняння sin x = – 1.
Згідно з формулою (1) маємо: х = (-1)n arcsin(– 1) + πп, пZ.
Значення arcsin(-1) знайдемо за допомогою мікрокалькулятора:
arcsin(– 1) 0,427, тоді х (-1)n · 0,427 + πn, п Z.
Відповідь: (-1)n · arcsin(-1) + πп (-1)n · 0,427 + πп, п Z.
IV. Осмислення вивченого матеріалу.
V. Підведення підсумків уроку.
1. При яких значеннях b має корені рівняння sin x = b?
2. Скільки коренів має рівняння sin x = b при b ≤ 1?
3. Що називають арксинусом числа b?
4. Запишіть формулу коренів рівняння sin x = b при b ≤ 1.
VI. Домашнє завдання.
Розділ IV § 28. Вправи № 28.4; 28.6; 28.10.