Урок в 11 класі " О. Гончар: «За мить щастя»."

Про матеріал
Комбінований урок із української літератури в 11 класі. Мета: навчити дітей аналізувати твір, визначати новелістичний жанр, виділяти провідні ідеї, образи, розкривати їх, спираючись на текст; розвивати вміння використовувати деталі, виховувати усвідомлення сутності щастя людини, його відносності й короткочасності.
Перегляд файлу

Тема:   Краса і сила кохання як матеріал художнього осмислення в новелі О.Гончара «За мить до щастя». Узагальнений образ миті життя, філософія миті щастя людини

 

 

Мета:   учити учнів аналізувати епічний твір, визначати  новелістичний жанр, виділяти провідні ідеї, образи, розкривати їх,  спираючись на текст; розвивати вміння висловлювати свої думки та обґрунтовувати їх, робити власні висновки;

зіставляти зображене у творі з історичним тлом; сприяти вихованню усвідомлення філософської сутності щастя людини, його відносності й короткочасності, цінності життя

 

 

Тип уроку:  засвоєння нових знань

 

 

Обладнання:  портрет О.Гончара, текст новели «За мить щастя», презентація «Біографія О.Гончара», фрагмент з художнього фільму «Все перемагає любов», озвучений  піснею С. Вакарчука «Коли настане день…», фотопрезентація «Миті щастя людини».

 

 

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

 

Слово вчителя.

  • Розпочався ще один день, і ми, як завжди, щось плануємо, на щось сподіваємося. Таке життя… Я думаю, що день буде добрим і  продуктивним, а сьогоднішній урок не тільки збагатить нас знаннями з української літератури, а й допоможе стати хоч на краплину добрішими, гуманнішими. Можливо, ми дещо змінимо свої погляди на життя і будемо більше цінувати кожну його мить.

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності  

 

  1. Перегляд фотопрезентації «Миті щастя людини».
  2.  Оголошення теми, визначення учнями завдань уроку. Проблемне питання на дошці: Чи справді любов зробила щасливими героїв твору?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Назвіть представників української прози ІІ половини ХХ століття.
  2. Перевірка домашньої роботи. Перегляд презентації «Життєвий і творчий шлях Олеся Гончара».

 

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового навчального матеріалу

 

  1. Слово учителя.
  • Що таке щастя, життя, кохання? 

Тлумачний словник дає такі визначення: 

  • щастя – стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та  безмежної радості;
  • життя – стан живого організму в стадії розвитку, зросту;
  • кохання – почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.
  • Звичайно, ці визначення не в змозі передати сили потрясіння, захоплення, захвату, що викликають такі почуття в душі людини. Саме поняття життя включає в себе  щастя, а щастя -  кохання.  Над цим питанням людство міркує, скільки існує. Ви підготували вислови відомих людей про кохання. Нехай вони будуть епіграфами до нашого уроку.

 

  1. Учні оголошують епіграфи до уроку. 
  • «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов» (П.Тичина). 
  • «Шукаємо щастя по країнах, століттях,  а воно скрізь і завжди з нами…» (Г.Сковорода).
  • «Все перемагає любов» (О.Гончар).
  • «Вмирають лише за те, заради чого варто жити» (А. де Сент-Екзюпері).

 

  1. Учениця читає вірш Л.Костенко «Спини мене, отямся і отям …»

 

  1. Учитель.
  • Що для вас повноцінне, щасливе життя? Створіть в зошитах і на дошці асоціативний кущ до слова «життя».

 

  мрії        професія

 

                                               щастя ЖИТТЯ   творчість

 

          родина  дружба

 

                          кохання

 

  • А чи може людина прожити без кохання?

 

  1. Теорія літератури.
  1. Українська література багата письменниками, які свій талант реалізували  в жанрі малої прози. Які новелісти вам відомі?
  2. Дайте визначення новели, назвіть її основні ознаки.

 

 Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

 Основні ознаки новели:

  • Лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів;
  • Строга й усталена конструкція;
  • Перевага сюжетної однолінійності, зведення до  мінімуму кількості персонажів;
  • Автор концентрує увагу на змалюванні внутрішнього світу героїв, переживань, настроїв;
  • Сюжет простий, динамічний, несподіваний фінал.

 

  1. Робота з текстом новели «За мить щастя».
  • Розкажіть про історію написання новели О. Гончара «За мить щастя».
  • Якою була повоєнна Угорщина? Дайте історичну довідку.
  • Прочитайте опис місцевості на початку твору. Які деталі свідчать, що нещодавно тут була війна?
  • Як змальовано головного героя Сашка Діденка на початку твору? Охарактеризуйте його настрій.
  • Якою Сашко вперше побачив Ларису? На яких деталях акцентує увагу автор в описі жінки?
  • Зачитайте опис миті кохання між героями.
  • Чи можна це назвати коханням з першого погляду?
  • Як зображено у творі мить убивства?
  • Чи є це злочин? Які наслідки для Сашка мав цей  випадок на полі? Чи усвідомлює він їх?
  • Як до вчинку Сашка ставляться його товариші?
  • Як кохання змінило Сашка Діденка? Як змінилася його мова?
  • Чому, на вашу думку, такий жорстокий вирок призначено Сашкові? Смерть за смерть – це ознака цивілізації?
  • Чому немає майбутнього в кохання головних героїв? Чи каються вони у здійсненому?
  • Визначте тему та головну думку новели.
  • Назвіть проблематику твору.

 

  1. Групова робота.

Учитель:

  • Попробуємо обговорити деякі проблеми в групах. Завдання для груп:

І група – розкрити проблему «людина і мораль». Чому саме в уста священика вкладено слова «Любов перемагає все?».

ІІ група – розкрити проблему «людина і держава». Чи вартий престиж держави життя однієї людини?

ІІІ група – обговорює проблему «людина і кохання». Кохання – це дар Божий?

 Підсумки роботи оголошують керівники груп.

 

V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

Учитель:

  • Дайте відповідь на проблемне питання уроку «Чи справді любов зробила щасливими героїв твору?».
  • Який із епіграфів-висловів відомих людей найбільше підтверджує думки, почуття, що виникли у вас на уроці?

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Оцінювання.

Слово вчителя:

  • «Вмирають лише за те, заради чого варто жити» (А. де Сент-Екзюпері). У фіналі йдеться про смерть як про єдину запоруку свободи – свободи любити, попри  суспільні умовності, свободи проти несправедливих законів, врешті-решт свободи хоч на мить стати самим собою, «враз із звичайного стати незвичайним, стати щедрим, багатим, багатшим за царів, королів!». «Все перемагає любов» (О. Гончар). Кохання такої сили, що підносить над реаліями життя. Так, за це покладена  смерть, але мить щастя коштує того, щоб ні про що не жалкувати. Мабуть, щастя в тому, щоб жити і радіти кожній миті.
  • Перегляд уривку з художнього фільму «Все перемаже любов», озвучений піснею С.Вакарчука «Коли настане день, закінчиться війна».

 

VІІ. Домашнє завдання

 Написати есе до одного з епіграфів уроку.

 

 

 

docx
Додано
4 серпня 2019
Переглядів
1185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку