Урок розроблено за проектною технологією.
Мета: - повторити класифікацію волокон; вивчити і порівняти технологію
добування і властивості капрону і лавсану; ознайомитись із картою міст
України, що посідають провідне місце у виробництві синтетичних із
волокон і тканин; вивчити галузі застосування синтетичних волокон,
ознайомитись зразками виробів; проводити хімічний експеримент,
дослідити продукти згорання деяких волокон, порівняти їх;
- розвивати пізнавальний інтерес, вміння порівнювати, аналізувати,
встановлювати причинно - наслідкові зв'язки між складом, будовою,
властивостями і застосуванням волокон, самостійно працювати з
додатковою літературою, творчо мислити, практичні вміння і навички;
- сприяти формуванню світогляду учнів (пізнанню світу, розумінню
взаємозв'язку теорії і практики) , виховувати інтерес до предмету.
Тема: Поняття про синтетичні волокна
Мета: - повторити класифікацію волокон; вивчити і порівняти технологію
добування і властивості капрону і лавсану; ознайомитись із картою міст
України, що посідають провідне місце у виробництві синтетичних із
волокон і тканин; вивчити галузі застосування синтетичних волокон,
ознайомитись зразками виробів; проводити хімічний експеримент,
дослідити продукти згорання деяких волокон, порівняти їх;
- розвивати пізнавальний інтерес, вміння порівнювати, аналізувати,
встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між складом, будовою,
властивостями і застосуванням волокон, самостійно працювати з
додатковою літературою, творчо мислити, практичні вміння і навички;
- сприяти формуванню світогляду учнів (пізнанню світу, розумінню
взаємозв’язку теорії і практики) , виховувати інтерес до предмету.
Тип уроку – засвоєння нових знань, урок – проект
Структура уроку
На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати тему, яка відіграє важливу роль в житті людини і всього суспільства. Але перед цим пригадайте деякі важливі питання, які потрібні для вивчення цієї теми.
Усне опитування:
Потреби людства не можна задовольнити лише використанням виробів із натуральних волокон, тому існують волокна, що створюють із штучної сировини, тобто такої, якої немає в природі. Такі волокна називаються синтетичними. (На екрані – слайд із темою уроку).
Тема сьогоднішнього уроку: Поняття про синтетичні волокна.
Урок складатиметься із двох основних частин. (На екрані – слайд презентації, додаток 1).
Перша частина – теоретична. Учні були розподілені на 3 групи-відділи, кожна з яких одержала за 2 тижні до уроку певне завдання і працювала над ним, створюючи при цьому свої презентації.
Друга частина уроку – експериментально-дослідницька. Ми будемо виконувати лабораторну роботу «Ознайомлення зі зразками природних, штучних і синтетичних волокон. Відношення синтетичних волокон до розчинів кислот і лугів».
Сьогодні на уроці ми (на екрані – наступний слайд, додаток 1):
Виступи відділів. Показ презентацій
1. Виступ аналітичного відділу. Аналіз розвитку і розміщення підприємств по виробництву синтетичних волокон (додаток 2)
2. Виступ технологічного відділу. Порівняльна характеристика властивостей і технологій виробництва капрону і лавсану(додаток 3)
Синтетичні волокна виготовляють із синтетичних смол. Прикладом синтетичних волокон можуть слугувати капрон, найлон, нітрон, лавсан, енант і т. д. В даний час наша промисловість виробляє близько 60% капронового волокна від загальної кількості синтетичних волокон.
Капрон
Синтетичне волокно капрон одержують поліконденсацією є-амінокапронової кислоти за схемою:
nNH2 – (CH2)5 – COOH ( - NH – (CH2)5 – CO - )n + H2O
капронова смола
Макромолекули капрону мають лінійну структуру. Молекулярна маса макромолекул становить 16 – 22 тис.
Полімер – смола. Для добування волокон її плавлять, пропускають через фільєри. Струмені полімеру охолоджуються потоком холодного повітря і перетворюються у волокнинки, під час скручування яких утворюються нитки.
Макромолекула капрону містить так звану амідну групу - СО – NH - . Волокна, що містять таку групу, називаються поліамідними. Таким чином, капрон – представник поліамідних волокон.
Капрон не мнеться при деформаціях, не поглинає воду, не гниє у вологому стані, не псується міллю. Стійкий до стирання, міцний, негорючий, морозо- і хімічно стійкий матеріал. Капронове волокно більш стійке до стирання, ніж усі натуральні волокна. Висока міцність капрону обумовлена утворенням численних водневих зв’язків між його макромолекулами в результаті взаємодії груп - NH – та - СО -. Але капрон має також істотні недоліки – його молекули гідролізуються під дією кислот в місцях амідних зв’язків, за температури 215 0 С він плавиться.
Лавсан
Лавсан – поліефірне волокно ( містить у своєму складі складноестерну групу СООН. За своїм складом лавсан – складний естер терефталевої кислоти і етиленгліколю. Етиленгліколь вивчався раніше – це двохатомний спирт НО – СН2 – СН2 – ОН.
Під час поліконденсації цього складного естеру утворюється високомолекулярна речовина – лавсан:
( - СО – С6Н4 – СОО – СН2 – СН2 – О - )n
Промисловий процес добування лавсану подібний до процесу добування капрону.
3. Виступ дизайн-маркетингового відділу (додаток 4)
Капрон
Вироби з капрону (і в поєднанні з капроном) широко використовуються в побуті. Це ошатні блузи, шарфи, шкарпетки, штучне хутро, килимові вироби, оббивні вироби тощо.
Капрон не псується міллю, стійкий до стирання, міцний. Він не вбирає вологи, тому не втрачає міцності у вологому стані. При нагріванні міцність його знижується, а при 215оС плавиться. Ось чому не можна прасувати речі з капрону гарячою праскою.
Капронові нитки вже давно замінили металеві скріпки і шовкову нитку при операціях. З особливо міцного капрону виробляють кордову тканину, яка є каркасом для авто- та авіа покришок, деталі машин, шестерні, вкладиші для підшипників і приладів. Таким чином, капрон використовується і як синтетичне волокно, і як пластична маса.
Лавсан
Лавсан використовують у вигляді ниток у суміші з іншими волокнами, оскільки він не гігроскопічний. Вироби з нього широко відомі. Це тканини для виготовлення різних видів одягу, трикотажні вироби, тюль, оббивні матеріали тощо. Лавсан надає міцності, зносостійкості, інші волокна – гігроскопічності. Тканини з лавсану не мнуться, що підвищує на них попит – його добавляють до вовни для виготовлення високоякісних тканин, трикотажу.
Завдяки високій міцності, з лавсану виготовляють вироби технічного призначення - транспортерні стрічки, ремені, паруси, канати, пожежні рукави тощо.
Порівняно висока термостійкість лавсану дає можливість використовувати вироби з нього в досить широких інтервалах температур (від -70оС до 170оС).
Учні мають інструктивні листи для виконання роботи, а також таблиці «Розпізнавання волокон». Вони ознайомлюються з їхнім змістом.
Інструктаж з правил техніки безпеки
Пояснення до роботи. Кожна з трьох груп досліджує одне волокно. Потім представники груп по черзі доповідають про результати досліду, і всі вносять результати у відповідні графи таблиці.
Лабораторний дослід
Тема: Ознайомлення зі зразками природних, штучних і синтетичних волокон. Відношення синтетичних волокон до розчинів кислот і лугів.
Мета: роздивитись видані зразки волокон, встановити особливості зовнішнього вигляду, характер горіння, користуючись таблицею, дослідити властивості виданих зразків волокон, навчитись розпізнавати синтетичні волокна капрон і лавсан, вивчити дію розчинів сульфатної кислоти і Натрій гідроксиду на капрон і лавсан.
Обладнання і реактиви: штатив з пробірками, пробіркотримач, спиртівка, зразки волокон, тигельні щипці, підставка, чашка з піском, розчини сульфатної кислоти і Натрій гідроксиду.
Техніка безпеки
Перш ніж розпочати виконання роботи, ознайомтеся з властивостями волокон (за таблицею).
Розпізнавання волокон починають з їх спалювання. При цьому просліджують, з якою швидкістю відбувається горіння, досліджують запах продуктів розкладу, властивості залишку, який утворюється після згорання. Потім перевіряють дію на волокна кислот та лугів.
Результати досліджень порівнюють з даними, наведеними в таблиці.
Хід роботи
1. Роздивіться зовнішній вигляд виданих волокон. Тигельними щипцями внесіть зразок волокна в полум’я спиртівки. Прослідіть, з якою швидкістю відбувається горіння, дослідіть запах продуктів розкладу, властивості залишку, який утворюється після згорання. Результати занесіть у таблицю.
Назва волокна |
Зовнішній вигляд |
Проба на горіння |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Випробуйте волокна капрон і лавсан на розчинність у кислотах і лугах. Для цього у кожну з пробірок опустіть волокно. Прокип’ятіть. Спробуйте скляною паличкою, чи зруйнувалося волокно.
Волокно |
Вплив на волокно лугу та кислоти |
|||
Розбавлений розчин Натрій гідроксиду |
Концентрований розчин Натрій гідроксиду |
Розбавлена сульфатна кислота |
Концентрована сульфатна кислота |
|
Капрон |
|
|
|
|
Лавсан |
|
|
|
|
Висновок. У ході лабораторного досліду ми вивчили ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
VII. Підсумки
VIII. Домашнє завдання
П. 37, с. 139- вч, конспект-вчити, завд. в зошиті:
До 7 балів: Волокно енант одержують шляхом поліконденсації аміногептанової кислоти. Визначте її будову, напишіть рівняння поліконденсації.
Від 8 балів: Волокно найлон одержують із продукту поліконденсації гексаметиленлиаміну (H2N – (CH2)6 – NH2) і адіпінової кислоти (HOOC – (CH2)4 – COOH). Складіть рівняння реакції. До якої групи волокон воно належить?
Виставлення оцінок. Вручення подяк за активну участь у створенні проекту, активній підготовці до уроку.
1