Українська мова 3 клас
Тема уроку Повторення і узагальнення знань про прикметник
Мета уроку:
- формування предметних компетентностей: систематизувати і закріпити знання учнів про прикметники, змінювати їх за родами, числами, розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні; формувати вміння добирати синоніми й антоніми;
- збагачувати словниковий запас школярів, розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до мови, до прекрасного, гордість за велич українського слова;
- формування ключових компетентностей: уміння переключатися з одного виду роботи на інший, уміння вчитися;
- соціальні: сприяти вмінню спілкування з партнерами, навчати співпрацювати в парах, групах, колективі, створювати індивідуальні, парні групові проекти ;
- виховувати любов до мови, художнього слова
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок
Основні терміни і поняття: прикметники, ознаки, прикметники у прямому і переносному значенні, синоніми, антоніми, рід прикметників, число, проект.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, мистецтво художнього слова, музика , літературне читання.
Обладнання: комп’ютер, картки, презентації, відеозаписи про «кольорові» моря, аудіо- запис фізхвилинки.
Хід уроку
I. Вступна частина
І.Організація класу. Створення психологічного настрою.
- Сьогодні у нас незвичайний урок, на ньому присутні гості. Отож давайте привітаємося з усіма.
Добрий день вам, любі гості.
Ми раді вас вітати.
Продзвенів дзвінок знайомий.
Нам час урок розпочинати.
- Діти,прошу вас вийти до мене і стати в коло. Зараз ми пограємо з вами в гру «Павутинка». Нам потрібно сказати словами, якого настрою дня ми бажаємо усім. «Я бажаю … дня» (оптимістичного,активного,енергійного,натхненного,нормального,сонячного,веселого,везучого,вдалого… .)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давайте складемо план нашого уроку.
Хто багато робить, той і багато вміє.(Зелений)
Зробив діло – гуляй сміло. (Червоний)
Добрий початок – половина роботи. (Жовтий)
- Як одним словом ми можемо назвати слова,які ми побажали?
Пр*км*тн*к* (Прикметники)
- Сьогодні ми повторимо та узагальнимо знання про прикметники.
ІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
1)Метод «Прес-бій» Презентація (доповнення речень вивченого про прикметник)
А зараз потренуємося застосовувати ці знання на практиці.
-Запишіть дату,класна робота.
Розпочнемо з каліграфічної хвилинки.
Горизонт
2)Вправа «Редактор». Індивідуальна робота по варіантах.
Вправа 2.с.25 . Утворіть словосполучення іменників з прикметниками. Запишіть та визначте число і рід прикметників.
-Які слова вжиті в переносному значенні?
3) Гра «Запереч мені». Робота в парах.
Довгий - старанний- добрий-
Веселий- боязкий- білий-
-Як називаються слова протилежні за значенням? (Антоніми)
- Є ще слова,які близькі за значенням. Як їх називають? (Синоніми)
4)Вправа «Згрупуй синоніми». Робота в парах.
Сумний мужній гарний хоробрий зажурений красивий вродливий
Сміливий скорботний хороший смутний відважний
- Скільки синонімічних груп утворилося? (Три)
Хвилинка-цікавинка
Наша мова дуже багата на прикметники. За кількістю вживаних слів у мовленні ця частина мови посідає 4 місце після іменника,займенника та дієслова.
У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».
-За прикметниками (ознаками) можна вгадати слово.Відгадайте загадку:
Вітамінний і корисний
Жовтий він,овальний,кислий
Спробуйте предмет назвати
Й рід прикметників вказати.
-За якими ознаками вжито прикметники у загадці? (За користю,кольором,формою і смаком).
5) Гра «Хто я?»
Слова: кавун,сонце,сніжинка.
У світому океані є моря названі кольорами. Які «кольорові» моря ви знаєте?
Хвилинка-цікавинка
Жовте море у деяких місцях здається жовтим, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе. Вона наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.
Червоне море буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості.
Чорним море названо з декількох причин:
по-перше, за темний відтінок глибин, по-друге, за його характер: воно було більш суворим у порівнянні з тими південними морями, які були відомі стародавнім мореплавцям.
Є різні твердження стосовно того, чому Біле море так названо. Одні вбачають причину у тому, що більшу половину року це море покрито льодом і снігом. Інші переконують, що колір води біліший, бо живе в ньому велика кількість мікроскопічних живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.
- А зараз прошу вибрати собі краплинки і написати на них своє ім'я. (голубі,жовті,рожеві)
6) Робота в групі.
а) «Асоціативний кущ» (Україна,планета Земля)
б) Інтелектуальна карта «Прикметник».
ІV. Домашне завдання.
Виготовити лепбук «Прикметник»
V.Підсумок уроку.
А зараз на нашому горизонті з'явиться наше власне море - море знань. Прошу вас підійти до дошки і приклеїти свою краплинку настільки високо наскільки ви набули знань про прикметник.