На уроці учні познайомяться з однією з найцікавіших особистостей Стародавнього Риму, яка протягом багатьох століть привертає увагу всіх, хто цікавиться історією. Розробка підведе учнів до розуміння характеру влади, встановленої Цезарем в Римі.
Тема: Єдиновладдя Цезаря
Цілі:
- підвести учнів до розуміння характеру влади, встановленої
Цезарем в Римі;
- продовжити формування умінь працювати з історичною картою,
складати розповідь, робити самостійно висновки.
- виховувати патріотизм, відданість демократичним принципам.
Обладнання: комп'ютер, проектор, карта, жетони. афоризми, презентація.
Хід уроку
Ӏ Орг. момент.
- Здрастуйте, хлопці! Я рада вітати вас на уроці! - Сьогодні ми будемо знайомитися з однією з найцікавіших особистостей Стародавнього Риму, яка протягом багатьох століть привертає увагу всіх, хто цікавиться історією. Слова, сказані цією людиною, перетворилися на крилаті вирази: «Жереб кинуто», «Перейти Рубікон», «Прийшов, побачив, переміг».
Тема уроку «Диктатура Цезаря» (слайд № 1):
За планом ми розглянемо наступні питання
1.Реформа армії і піднесення Юлія Цезаря.
2. Завойовницькі походи Цезаря.
3.ЗахватЦезарем влади.
4.Загибель Цезаря. (Слайд № 2);
Завдання на урок (слайд № 3);
Який характер носила влада Цезаря в Римі?
ӀӀ.Актуалізація опорних знань по темі «Повстання Спартака».
- А спочатку повторимо тему минулого уроку. Будь ласка, розставте події в хронологічній послідовності. (Слайд № 4)
1. Повстанці повертають на південь
2. Красс відрізав шлях повстанцям
3. Битва в передгір'ях Альп
4. Остання битва з римлянами
5. Обладнання табору на Везувії
6. Переправа в Сицилію
7. Втеча з школи гладіаторів → → → → →
|
|
|
|
|
|
|
ӀӀӀ. Вивчення нової теми.
1. Реформа армії і піднесення Юлія Цезаря.
Отже, повстання Спартака було жорстоко придушене. В 1 ст. до н.е. армія стала набиратися з незаможних громадян, яким платили платню. Як ви думаєте чому?
(Слайд № 5)
- Згадайте, що в перекладі з латини означає слово «республіка».
- плебеї і патриції змогли домовитися і правити через спільні органи влади: Народних зборів, сенат, посадові особи.
- В результаті завоювань відбулося різке розшарування громадян на багатих і бідних, у яких були різні інтереси.
+ Сенат, що складається з великих землевласників, захопив всю основну владу в республіці і правил в своїх інтересах. - Сенат править в інтересах багатіїв.
- Завершіть логічний ланцюжок:
сільські громадяни втрачають землі → вони йдуть служити в армію за землю, сподіваючись отримати її від полководця, → зростає ... Зростає популярність полководців.
Народні збори стало непрацездатним. - Міська біднота «продавалася» кандидатам в сенатори за гроші.
Солдати готові були служити будь-якому щедрому полководцю і допомогти йому стати одноосібним правителем Риму.
Після перемоги над Спартаком головними суперниками в боротьбі за владу стали
полководці Красс і Помпей. Вони були ворогами і ненавиділи один одного. (Слайд № 6)
Але в той же час стає знаменитим Гай Юлій Цезар.
Словникова робота - Ӏ Тріумвірат - союз трьох полководців - домовилися про поділ влади в державі - приніс збагачення
Згодом Цезар буде популярний в країні і встановить свою владу. Хто ж такий Цезар? (Слайд № 7)
Випереджаюче завдання - Походження та юнацькі роки Цезаря (слайд № 8)
Зараз попрацюємо з історичним джерелом «Плутарх про Цезаря» (слайд № 9)
Вашій увазі представлений уривок з історичного
джерела. Уважно прочитаємо його, а потім відповімо на питання.
питання:
- Яким був Цезар?
- До чого прагнув Цезар?
- Який знаменитий полководець давнину був його кумиром?
- Молодці! А зараз мені потрібен один хлопчик. Зараз, хотів би ти
побувати в ролі Цезаря? (Переодягають)
-Давайте риси характеру Цезаря запишемо на дошці, а
запише їх сам Цезар.
(Робота з дошкою).
Що зробив Цезар для зміцнення своєї влади?
(Пригощав незаможних, помирив Красса і Помпея, домігся підтримки армії)
- Які з цих якостей, на вашу думку, бажані, а які - не бажані для лідера сучасної демократичної держави?
2. завойовницькі походи ЦЕЗАРЯ. (Слайд № 10), (слайд № 11)
Робота з атласом - простежити завоювання Цезаря - відзначити на контурній карті.
Висновок: Зробили Цезаря найбагатшою людиною з відданою армією
3. ЗАХОПЛЕННЯ Цезар ВЛАДИ. (Слайд № 12), (слайд № 13), (слайд № 14)
словникова робота
Диктатор - людина, наділена необмеженою владою і не зобов'язаний ні перед ким звітувати
Понтифік - член верховної колегії жерців в Стародавньому Римі, верховний жрець божества.
Громадянські війни - війни між громадянами однієї держави за владу.
Робота в групах - завдання - довести історичними фактами, що Цезар дійсно мав диктаторськими повноваженнями?
1-я гр.- «Цезар мав необмежену владу. Його розпорядження вважалися законами, новообрані посадовці складали присягу, що будуть поважати його волю. На народних зборах він висував своїх кандидатів на посади, і ніхто не наважувався заперечити йому. Пам'ятаючи про те, якою владою був наділений сенат, Цезар зробив все, щоб підірвати його міць: число членів сенату збільшив до 900, ввів в нього багатьох своїх прихильників, навіть не зі знатних родин, які не римлян, а прибульців з Галлії та Іспанії. У сенаті завжди першим взяв слово, показуючи, яким має бути рішення з обговорюваного питання. Сенат лише брав до відома те, що ухвалив могутній диктатор.
Втратили своє колишнє значення і народні збори. Цезар не скасував їх, але як диктатор мав право скасовувати кожне їхнє рішення. Диктатор з презирством відгукувався про давнє народовладдя: «Республіка - це тільки ім'я без тіла і форми».
2-я гр. - «Цезар намагався зміцнити Рим за допомогою продуманих і доцільних реформ. Так, він викупив у власників багато земель в Італії і роздав їх ветеранам своєї армії і безземельним селянам. Диктатор почав масове виробництво римських колоній в провінціях - в Галлії, Іспанії, Африці, Греції і т.д. За його правління до колоній було переселено близько ста тисяч римлян. Створюючи колонії Цезар мав подвійну мету: поліпшити становище римських селян, які не могли отримати землі в перенаселеній Італії, і романізованих провінції.
Щоб возвеличити своє ім'я та дати роботу безробітним, Цезар почав великі будівельні роботи в Римі.
Дуже важливе значення мала реформа календаря. Римський календар не узгоджувався з сонячним роком, кожні два роки додавався один 31-денний місяць. Тому Цезар, який цікавився астрономією, наказав ввести в імперії єгипетський календар, за яким рік мав 365 днів, а до кожного четвертого року додавався ще один, 366-й день. Цей календар отримав назву юліанського ».
3-тя гр.- Римський історик Светоній про тріумфи Цезаря (А.І.Шалагінова, с.231)
Сенат зробив Цезаря диктатором, тобто правителем,
володіє необмеженою владою. Чому Сенат зробив це? Чи міг Цезар зберегти республіку? (Висловлювання уч-ся)
4. ЗАГИБЕЛЬ ЦЕЗАРЯ
- Чи були змову проти Цезаря і його вбивство засобами відновлення республіки?
У Римі знову розгорілася громадянська війна.
- Як громадянські війни могли вплинути на стан пересічних громадян? - розоряли
- Сформулюйте останню причину падіння Римської республіки.
Боротьба полководців за владу розоряла громадян, а єдиновладдя диктатора забезпечило б їм мир і спокій
ӀV. Закріплення.
- бесіда з питання: «Який характер носила влада Цезаря в Римі?
V. Підсумки.
Цезаря можна назвати першим будівельником Римської імперії і навіть зачинателем майбутнього рисского співдружності націй, яке ми зараз називаємо Західною Європою. І якщо взагалі Цезар заслуговує пам'яті людей, то перш за все за це досягнення. Ні Олександр Македонський, ні Карл Великий, ні Наполеон не добилися таких успіхів, хоча мали подібні задуми.
- Тепер підіб'ємо підсумки. Давайте порахуємо у кого скільки жетонів.
Оцінки. Дякую за урок!
VӀ. Домашнє завдання: § 46, завдання 5 с.232, в контурних картах відзначити завоювання Цезаря.