План уроку закріплення знань з розділу "Здоровий спосіб життя", поєднує розвиток навичок слухання, читання, говоріння та письма.
Тема: An apple a day keeps the doctor away!
Мета: навчати висловлюватися про своє самопочуття, вживаючи лексику теми, навчати розуміти поради та рекомендації лікаря; розвивати навички письма, формувати готовність до участі в іншомовному спілкуванні, формувати уміння читати і розуміти на слух основний зміст нескладних автентичних текстів з метою отримання загального уявлення та максимально точного й повного розуміння всієї інформації, що міститься в ньому; уміння зафіксувати і передати (письмово чи усно) елементарну інформацію; виховувати культуру спілкування, позитивне ставлення до англійської мови, культури народу, який розмовляє цією мовою; спілкування; виховувати такі риси характеру як, доброзичливість, толерантність, колективізм, активність, працьовитість.
Oчікувані результати: до кінця уроку учні будуть описувати почуття та проблеми зі здоровям, розуміти рекомендації лікаря, говорити про симптоми хвороб та способи лікування, задавати запитання про здоровя та відповідати на них, розрізняти гарне здоровя та погане
Обладнання:тексти для читання, картки для слухання, граматичні завдання на картках, відеопрезентація, мікрофон
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання:
T. Good morning! I hope you’ll like today’s lesson, because we’ll speak about interesting and useful things. Today you will show your skills and abilities.
First read the comics and tell the topic of todays’ lesson: (at the screen)
A doctor and an engineer loved the same girl. Doctor used to give her a rose daily. An engineer used to give her an apple. Girl got confused and asked. There is a meaning of giving rose. Why are you giving apple? Because an apple a day keeps a doctor away!
2. Фонетична розминка. T: Let’s find the right transcription to the pictures
[ ˈneɪzəl spreɪ ] [ˈfiːvə]
[ˈbliːdɪŋ] [ˈhɛdeɪk]
[ˈtuːθeɪk] [aɪ drɒpz]
T: Read these words after me.
3.Лексична розминка: Учні переглядають відеопрезентацію та називають які проблеми зі здоров’ям мають учні.
T: First, let’s do the warming up/ When do people go to the doctors?
P: When they have health problems/ When they have a headache/
Right! Look at the pictures and say what health problems have they got?
He has got …
P1 P2 P3 P4
II Основна частина уроку
Учні доповнюють речення.
T: You see the part of the sentences and you should to complete the sentences
1) A sick person that a doctor looks after is…
2) A person who treats sick people is…
3) A place where sick person is kept is …
4) A special car that takes people to a hospital is…
5) A place where sick people buy medicine is…
6) A person who treats people teeth is…
7) A person who operates is…
Учень-репортер задає запитання однокласникам, учні відповідають використовуючи мікрофон
Pupil, the reporter:
Sorry, sorry, I see that you are talking about doctors. Im a reporter of school TV-show. I would like to ask some questions about health and health habits.
How often do you brush your teeth?
Do you go to the swimming pool? How often?
How often do you air your room?
Do you walk in the fresh air?
How often do you wash your hands?
How often do you visit a dentist?
Do you like to visit doctors?
Do you usually walk or cycle?
How often do you visit a dentist?
Do you like to visit doctors?
R.: Thank you very much. Don’t forget to watch our show
Етап підготовки до слухання: nurse – the assistant of a doctor, usually gives shots
Етап слухання: Listen and match
Контроль розуміння тексту та виконання післятекстових комунікативних вправ:
T: Answer my questions:
Who is the girl with a nurse? Betty
What’s the name of woman working on a computer? Sara
A girl with broken leg? Katy
Who is a boy with mother? William
And the boy who has hurt his arm? John
A girl that looks ill with temperature? Mary
T: Compare the results, look at the answers
T: Work in pairs and make dialogues
Doctor: Now Mary, what’s the problem? Mary: …… Doctor: Where? Mary: …….. Doctor: I see. Bend your wrist slowly. Mary: ….. Doctor: Yes. Does that hurt? Mary: ……. Doctor: O.K. Mary: ……. Doctor: No, there is no serious problem. Just do everything very carefully for a few days, Mary. Mary: ……. Doctor: Here are two prescriptions: this one is for an ointment, and this one is for painkillers. Mary: …… Doctor: You are welcome. Good bye, Mary. Mary: ……. |
Yes, Doctor. I have a pain here, near my wrist. Yes, a little. Is it serious? Thank you very much. My arm hurts. Bye, Doctor. Like this?
|
Етап підготовки до читання:
Nervous system – the system of nerves in your body that sends messages for controlling movement and feeling between the brain and the other parts of the body
Rest –cure – treatment of disease by rest
Strictly follow orders – do as somebody advices
Етап читання тексту: Pupils read the text by themselves
Контроль розуміння тексту та виконання після текстових комунікативних вправ:
1.T: Answer my questions:
What did an old gentlemen complain of?
What was the docor’s prescription?
Did he follow the doctor’s advice?
When did an old gentleman come to see the doctor again?
How did he feel?
2. Say true or false.
3. Complete the sentences with missing words
T: You have done a lot of work, it time to do an exercise! Stand up and dance to the music!
Song “Wake up!”
Поставте речення в правильному порядку. Unscrambled sentences.
1. toothache/have/ a/I/but/to/want/don’t/I/go/dentist/to/the.
2.have/you/cold/a/should/you/call/doctor/a.
3.temperature/high/your/is/.
Answer
1.I have a toothache but I don’t want to go to the dentist’s.
2.You have a cold you should call a doctor.
3. Your temperature is high.
T: Let’s revise grammar and the usage of modal verb – should. Mark from esl learning will help us with grammar rule (video). When we have a health problem we need an advice. Read the problem and give advice using modal should
Напишіть пораду. Write an advice
I’ve got a toothache. - …………………………….. You should visit a dentist.
I’ve broken my arm. -………………………………. You should visit a surgeon.
I’ve got a stomachache. - ………………………… You should visit a physician.
I’ve got a backache. – ……………………………… You shouldn’t carry heavy things.
I’ve got a cough. – …………………………………… You should drink warm milk.
I’ve got a cold. - ………………………………………. You should take tablets and keep warm.
Т: Pupils go to the blackboard one by one, take word or phrase and stick to the correct column.
Good health |
Bad health |
Sport healthy food vitamins exercise fresh air working in the garden swimming hiking travelling |
smoking stress pollution alcohol sitting in front of the computer bad habbits unhealthy food alcohol laziness |
Учні демонструють свої проекти та доповіді про здоров’я .
Т: Now we will listen the report about health, it was your homework, to prepare ideas how to stay healthy
III. Заключна частина уроку
Учні отримують стікери у формі яблук та прикріпляють до підходящого твердження на дошці щодо результатів уроку.
T: Come to the blackboard and put your like to the result of today’s work at the lesson.
Describe feelings and health problems
Understand the doctor’s recommendations
Talk about the symptoms of illnesses, their reasons, first aid and the way of treatment
Ask and answer the questions on health issues