5 клас
Українська література
Урок-подорож.
Тема: Види загадок
Мета: продовжити вивчати загадки; формувати вміння відрізняти та класифікувати їх за видами, відгадувати загадки різного виду, будови, складності; розвивати критичне та логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість, вміння грамотно і грунтовно висловлювати власні думки; виховувати шанобливе ставлення до мудрості нашого народу.
Тип уроку: комбінований урок-подорож
Форми, методи та прийоми роботи: “Мозковий штурм”, дослідження, бесіда, “Якби…”, “Круглий стіл”, складання сенкану, “Мікрофон”.
Обладнання: підручники, зошити, презентація
Підручник: Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвіт. навч. закл./Л.Т. Коваленко.-К.:Видавничий дім “Освіта”, 2013.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційна готовність до уроку (Слайд 1)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Учні мали самостійно скласти загадки на задані предмети)
ІІІ. Актуалізація опорних.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)
Сьогодні в нас не простий урок, а урок-подорож, який допоможе нам продовжити вивчати загадки і більш детально ознайомитися з їх видами. Наш маршрут подорожі по Країні Загадок пролягатиме через кілька станцій, на яких нас чекають цікаві завдання. А куди він нас приведе, ми дізнаємося в кінці уроку.
V. Основний зміст уроку
Виконання завдань 1-3 з підручника, ст.144-145
2. Станція 1 “Сортування” (Слайд 4)
Завдання: Відгадати загадки, визначити, до якої групи вони належать, записати у відповідну колонку (записуються відповіді)
Про тварин Про явища природи Про предмети побуту
Орієнтовні відповіді
Собака Заметіль Гребінець
Дятел Блискавиця Голка
Сорока Туман Тарілка
3. Станція 2: “Ребуси” (метод “Мозковий штурм”) (Слайд 6)
Завдання: Розгадати ребуси, сформулювати і записати визначення, що таке ребус
(Слайд 7)
(Королева)
(Слайд 8)
(Снігур)
Орієнтовна відповідь
(Ребус - це вид загадки, в якій слово-відгадка зашифроване малюнками, позначками або символами)
4. Станція 3: “Поетична хвилинка” (метод “Дослідження”) (Слайд 9)
Завдання: Прочитайте уважно загадку Леоніда Глібова. Знайдіть слово-відповідь. Дослідіть, що допомагає відгадати загадку.
Можливо, комусь відомо, як називаються такі авторські загадки?*
ХТО БАБА?(Слайд 10)
Сидить хитра баба аж на версі граба.
“Ой не злізу з граба! - дурить діток баба. -
Вловіть мені тую курочку рябую,
А я подарую грушку золотую”.
Орієнтовна відповідь
(Слово-відповідь можна зложити із перших літер кожного рядка - СОВА.
Дослідження: авторська загадка побудована у формі чотирирядкового вірша, використана метафора, підказка - баба сидить на дереві, просить зловити “курочку”.
*Така загадка називається аровірш)
5. Станція 4: “У гостях у логіки” (Бесіда) (Слайд 11)
Завдання: Прочитайте уважно загадку на логіку та відгадайте її. Проаналізуйте будову та зміст.
У будинку
У 12-поверховому будинку є ліфт. На першому поверсі живе всього 2 людей, від поверху до поверху кількість людей збільшується вдвічі. На якому поверсі в цьому будинку частіше інших натискається кнопка виклику ліфта?
Орієнтовна відповідь
(На першому поверсі, незалежно від розподілу мешканців по поверхах будинку.
Аналіз будови та змісту: загадка нагадую математичну задачу і спонукає до математичних розрахунків, проте відгадка захована не в математичних діях, а в логічному міркуванні.)
6. Станція 5: “Засідання філософів” (Метод “Якби…”, форма роботи “Круглий стіл” (Слайд 12)
(Учні сідають зручно і максимально повернені один до одного, по черзі описують ситуацію, висловлюють свою думку на запропоноване завдання. Починають свою відповідь зі слова “якби…” )
Завдання: Поміркуйте і опишіть своє бачення даної ситуації, продовжіть речення
7. Фініш “Сенкан” (Слайд 13)
Завдання: Скласти сенкан про загадки
Тема (1 іменник)
Опис (2 прикметники)
Дія (3 дієслова)
Ставлення (фраза із 4 слів)
Сутність (1 прикметник або іменник, який асоціюється з першим рядком)
Орієнтовна відповідь
(Загадка
Цікава, таємнича
Навчає, розвиває, розважає
Викликає захоплення, цікавість, інтерес
Таємниця)
VІ. Підведення підсумків уроку (Метод “Мікрофон”) (Слайд 14)
VІІ. Оцінювання учнів (Слайд 15)
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 16)
Завдання 4 з підручника, ст. 145.