Метою проведеного уроку було ознайомити коротко з біографією письменника; розвивати вміння працювати із поезією, аналізувати її, з'ясувати ідейно-тематичне спрямування, визначити художні особливості поезії; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, узагальнювати, робити висновки.
В. Підпалий. «Тиха елегія». Щирість патріотичних почуттів ліричного героя
8 клас, українська література
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом
В. Підпалого, зробити ідейно-художній аналіз його поезії «Тиха елегія», звертаючи увагу школярів на щирість патріотичних почуттів ліричного героя вірша;
розвивати пам’ять, культуру зв’язного мовлення; вміння виразно і вдумливо читати вірші, коментувати основні ідеї, втілені в них; формувати світогляд школярів;
виховувати почуття поваги до творчості В. Підпалого, інтерес до вивчення його віршів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Підпалого, тексти його творів, дидактичний матеріал (картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Чим людина – письменник є особливою, в чому полягає відмінність від інших людей?
2. Як письменник пов'язаний із кожним із нас?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вашим завданням було, прочитавши біографічні відомості про
В. Підпалого, знайти вислови сучасників про поета.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності (епіграф).
Усе, що в душі виплекав я доброго, належить вам.
В. Підпалий
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Ознайомлення школярів з життєвим і творчим шляхом В. Підпалого.
Ролик
мультимедійка
Шістдесятництво - частина української інтелігенції 1960-х років ХХ століття, які проявили національну свідомість і моральну опозицію тоталітарному державному режиму.
Створення портрета автора( світла людина, патріот, справжній українець, щирий довірливий поет, художник лицарських чеснот).
Робота зі словником літературознавчих термінів.
(Учні з'ясовують за словником лексичне значення слова «елегія».) мультимедія
Елегія — жанр лірики медитативного, меланхолійного, журливого змісту, що виражає переважно філософські роздуми, змішані почуття смутку і радості.
Робота із заголовком.
Для чого автор ужив цей епітет «Тиха елегія»?
2. Аналіз ідейно-художнього змісту поезії «Тиха елегія»
2.1. Виразне і вдумливе читання поезії.
- Про що нам говорить В. Підпалий?
Тема: відтворення щирих особистих почуттів в людини у невід’ємному зв’язку з мовою, народом, рідною землею, Батьківщиною.
- Що возвеличує автор у поезії?
Ідея: возвеличення любові до всього святого, що пов’язано з життям кожної людини.
- На думку поета, якою має бути справжня особистість? Якою має бути людина, щоб залишатися цілісною?
Основна думка: особистість — це та людина, яка поважає культуру, мову, традиції рідного краю, вболіває за долю України, її сучасне і минуле.
Робота в малих групах
«Хто швидше?»
Творча робота
Робота з текстом. Зачитати рядки з вірша. Як би ви відповіли на питання (можна віршем або прозою).
Знайдіть поетичні рядки, що визначають готовність ліричного героя служити своєму народові чесно та безкорисливо. |
|
Знайдіть поетичні рядки, що показують ставлення ліричного героя до рідної мови як основи роду, нації. |
|
Знайдіть поетичні рядки, що свідчить про відчуття ліричним героєм свого нерозривного зв’язку з рідною землею, природою. |
|
Знайдіть поетичні рядки, що є найвищою точкою любові ліричного героя до батьківщини. |
|
Ідейно-художній аналіз вірша.
Бесіда за питаннями:
1. Чому в останньому рядку є виділене слово? Що воно вам нагадало?
2. В яких творах, можливо, ви чули вислів з ІІ строфи «на ясні зорі, тихі води». Як можна цей вислів замінити?
3. Як називається, коли форма вірша питання – відповідь. Отже, форма вірша – діалог.
4. Якими є питання співрозмовника? (скептичними). Якими є відповіді ліричного героя (щирими).
5. У чому полягає актуальність вірша?
6. Чи сучасно (актуально) сьогодні любити свою річку, яблуні в саду, мову рідну?
Незакінчене речення: «Патріот – це…».
Завдання до поезії.
Заповнення таблиць. РОБОТА В МАЛИХ ГРУПАХ
(Кожен учень отримує таблицю з назвами художніх засобів, вжитих у «Тихій елегії». Добирає відповідні художні засоби твору. Після виконання один учень зачитує, інші — доповнюють.)
ХУДОЖНІ ЗАСОБИ |
ПРИКЛАДИ |
Епітети |
|
Метафори |
|
Риторичні оклики |
|
Риторичні питання |
|
Повтори |
|
Жанр. Визначивши тему, ідею та художні засоби, ви підготувалися до аналізу вірша.
VІ. Домашнє завдання
Виконати письмовий аналіз вірша, визначити римування, риму, віршовий розмір та висловити власне ставлення.
Або
Написати власні думки щодо проблем, поставлених у вірші.