Тема. В. Стефаник. Новела «Камінний хрест». Сюжетно-композиційні особливості твору, образи-персонажі та образи-символи, українська література
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, поетику твору; розвивати навички аналізу прозового твору короткої форми, вміння характеризувати образи, висловлювати власні думки про них та порушені автором проблеми; виховувати, здатність до співпереживання через драматичні, напружені життєві ситуації, усвідомлення того, що готовність допомогти є виявом гуманної та громадянської позиції людини.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Теорія літератури: експресіонізм, новела, образи-персонажі, образи-символи.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя.
Ви, напевне, чули такий вислів: «Стислість — сестра таланту». Це своєрідне гасло В. Стефаника, його новел, а серед них і тієї, яку ми будемо аналізувати на уроці — «Камінний хрест». «Стефаник ніде не скаже зайвого слова; з делікатністю, гідною всякої похвали, він знає, де зупинитися, яку деталь висунути на ясне сонячне світло, а яку лишити в тіні. Він уміє бути реалістом, і чистим ліриком»,— писав І. Франко. Чи це так — переконаємося на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Зачитування планів до частин новели.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
-
Евристична бесіда, проблемні питання та завдання.
-
До якого літературного об’ єднання входив Стефаник? («Покутська трійця»)
-
До якого літературного роду належить твір «Камінний хрест»? (Епос)
-
До якої стильової течії модернізму належить твір? (Експресіонізм)
-
Чи мають прототипів герої твору? (В основу новели покладено реальний факт: перед тим як покинути рідний край, односелець Стефаника Штефан Дідух ставить на своїй ниві кам’яний хрест (який і донині стоїть у Русові)
-
Чи багато в тексті описів? Чому? (Ні,автор змушує свого героя само розкриватися, максимально використовує монологи та діалоги)
-
Від якої особи ведеться розповідь у творі? (Від третьої)
-
Скільки частин складають твір? (Сім)
-
Якими дивацтвами вирізнявся Іван? (До церкви ходив тільки на Великдень, муштрував курей, не їв коло столу, а на лаві)
-
Яке враження справляє на односельців останній танець Івана? (Вони лякаються)
-
Що він символізує? (Танець І. Дідуха — символ трагізму й розпачу прощання з рідним краєм)
-
Пригадайте твори українських письменників, у яких танець передає психологічне напруження героїв. (Танець Чіпки в шинку «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного, танець Анни й Михайла («Украдене щастя» І. Франка); танець Івана Палійчука («Тіні забутих предків»
М, Коцюбинського)
-
Чи не втратив твір актуальності в наш час?
-
Колективна робота.
Переказування змісту новели, складання «сюжетно-композиційного ланцюжка».
Експозиція: І.Дідух мав на господарстві одного коня і впрягався разом із ним. Після десяти років служби у війську повернувся додому, батьки померли. У спадок залишився горб, який він обробляв тяжко, щоб отримати врожай. Надірвався на роботі,ходив зігнутий, тому й звався переломаним.
Зав’язка: Гості в хаті Івана. До кожного він звертається, прощається, бажає добра. Тільки гримає на дружину, що плаче. Зізнається, що йому самому тоскно на душі.
Екскурс в минуле (позасюжетний елемент): Розповідь Дідуха про те, як сини дійшли думки про виїзд з України. Жалкує, що молодь відвертається від землі.
Розвиток дії: Селяни пригощаються, ведуть розмови про тяжке життя на селі. Іван із Михайлом співають, як у молоді літа.
Кульмінація: Син нагадує батькові, що пора виходити, щоб встигнути на потяг. Старі йдуть до хати збиратися, люди плачуть. Тоді Іван, ухопивши дружину, пускається в шалений танок. Сини силоміць виводять їх з хати.
Розв’язка: Усі селяни проводжають сім’ю Дідухів. Зупиняються біля хреста, чоловік каже жінці, що там викарбувано і її ім’я.
-
Коментар учителя.
В експозиційному першому розділі відразу ж показано, як людське життя (Івана) плине одним потоком із худоб’ячим. Бо ж обидва — і господар, і його єдиний кінь,— одягали шлеї, на обох набухали жили, коли вони возили гній на той «горб щонайвищий і щонайгірший над усе сільське поле». Ця каторжна робота виглядала покаранням «за якусь провину». Такою згадкою, а ще художньою подробицею — будяком, забитим у порепану Іванову п’яту, нагадано: виконується Божа покара («В поті лиця твого їстимеш хліб свій, доки не вернешся в землю. Терня й будяки буде вона тобі родити»,— казав Адамові Господь при вигнанні з раю.) Вже у цій частині введена магістральна тема єдності людини й довкілля, світу. Спочатку через експресію спільного руху коліс воза, кінських копит «і широчезних п’ят Іванових», що викликає гойдання придорожнього бадилля. А далі через проекцію тіні Іванової «як велетня, схиленого в поясі», далеко на ниви у світлі призахідного сонця. Іван і справді у труді був велетнем, що своєю працею оживляв світ — той же горб, на якому так тяжко працював.
— Наступні шість розділів — розкриття складних почуттів головного персонажа. Низка картин фіксує зміни душевного стану Івана Дідуха, наростання болю, туги, розпачу аж до кульмінації — божевільного танцю, що передає всю глибину трагедії — розлуки з рідною землею.
-
Складання «ланцюжку зміни настроїв, почуттів та переживань головного героя за розділами.
СУМ → ЖАЛЬ → БАЖАННЯ СПОВІДАТИСЯ → ТУГА ЗА МОЛОДИМИ РОКАМИ → ВІДЧАЙ → НАПІВБОЖЕВІЛЬНИЙ СТАН ГЕРОЯ → ПРИРЕЧЕНІСТЬ
-
Робота над характеристикою героя.
— Як ви думаєте, чи вірить Іван, що на чужині він знайде щастя?
— Заради чого він іде на такий крок?
— Про що просить Іван односельців? Як селяни характеризують Дідуха?
6. Складання сенкену до образу І.Дідуха.
7. Міні-диспут.
«Що я думаю про сучасну еміграцію українців, як я до неї ставлюся?»
V. Рефлексія.
Літературна гра «Так-ні» з поясненнями
-
І. Дідух разом з родиною виїжджає в еміграцію до Америки. (Ні, до Канади)
-
Твір «Камінний хрест» має ознаки імпресіоністичного стилю. (Ні, експресіонізму)
-
Розповідь у творі ведетьсяя від третьої особи. (Так)
-
Слова «За цим краєм не варт туск до серця брати» промовляє І.Дідух. (Ні, односелець)
-
І.Дідух купив синам ниви за гроші, зароблені у війську. (Так)
-
Діідух залишає Якову кошти, щоб найняти службу в церкві та справити обід, коли односельці дізнаються про його смерть. (Так)
-
У селі Івана називали емігрантом. (Ні, переломаним)
-
Твір складається з шести розділів. (Ні, семи)
-
«Камінний хрест» з а жанровими особливостями – це новела. (Так)
-
Пссихологічне розкриття теми еміграції галицького селянства – це тема твору. (Так)
-
У вислові «…ціла хата заридала» Стефаник використовує метафору. (Ні, метонімію)
-
На хресті, що його поставив на горбі І. Дідух, викарбувано його ім’ я. (Ні, і дружини також)
VІ. Домашнє завдання: прочитати новелу «Новина»