Урок " В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»"

Про матеріал
Тема: В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло». Мета: Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника В. Сухомлинського, формувати навички правильного виразного читання, навчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, розвивати читацькі навички, пізнавальну активність, зв’язне мовлення, увагу , мислення, виховувати доброту, чуйність, кращі моральні риси. Обладнання: портрет В. Сухомлинського, картки з творчими завданнями, підручник «Літературне читання» для 3 класу, презентація. Тип уроку: Читання художнього твору Клас: 3
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло». Вчитель: Пономаренко Марина Олександрівна

Номер слайду 2

МЕТАОзнайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника В. Сухомлинського, формувати навички правильного виразного читання, навчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, розвивати читацькі навички, пізнавальну активність, зв’язне мовлення, увагу , мислення, виховувати доброту, чуйність, кращі моральні риси.2

Номер слайду 3

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ ГАРНИЙ СУМНИЙДУЖЕ ГАРНИЙ ТРИВОЖНИЙРАДІСНИЙ ПОГАНИЙСПОКІЙНИЙ БАЙДУЖИЙ3

Номер слайду 4

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ4

Номер слайду 5

Гра «ДИКТОР»5

Номер слайду 6

З восьмим вітерцем крилатим. Полетів я мандрувати.……….. гори………… морем.6

Номер слайду 7

З восьмим вітерцем крилатим. Полетів я мандрувати. У далекі сиві гори. Над безкраїм синім морем.7

Номер слайду 8

III. ПІДГОТОВКИ ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО ТЕКСТУГра «Про кого або про що я розповідаю» Іде, капає, ллє, мочить, закінчується… Учень, школяр, син, онук, пустун… Поет, мрійник, казкар, фантазер, вигадник… 8

Номер слайду 9

Гра «Закінчіть речення» Вірші складає… Казки вигадує … Прозу створює … Байки каже … 9 ПОЕТКАЗКАРПРОЗАЇКБАЙКАР

Номер слайду 10

Вправа для розвитку артикуляції дихання Вітерець у лісі – ш-ш-ш. Повзе вуж у траві – с-с-с. Прилетів жук – ж-ж-ж. Заспівав комарик – з-з-з. Полетів птах – шух-шух-шух. Запихкав їжачок – пих-пих-пих. Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз. Забриніла бджілка – дж-дж-дж.10

Номер слайду 11

Я був на далекій чужині, Там небо таке ж голубе, Та тільки нема Батьківщини, Нема там, Вітчизно, тебе, Бо в ріднім краю над землею Чистіша і глибша блакить. І сонце Вітчизни моєї Яскравіше в небі горить. Я слухав пісні на чужині — Хороші думки в тих словах, Але то не крила орлині, Що є в наших рідних місцях.11

Номер слайду 12

Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т. Шевченка, П. Мирного. 12

Номер слайду 13

Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови та літератури, був завучем. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але воювати довелося недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. У 1948 році В. Сухомлинський стає директором Павлиської школи. 13

Номер слайду 14

Василь Олександрович теж любив дітей і написав для них безліч цікавих оповідань, казок. У його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою родину, домівку і нашу велику, прекрасну Батьківщину.14

Номер слайду 15

15

Номер слайду 16

МОВНИЙ ПІН-ПОНГ16

Номер слайду 17

17

Номер слайду 18

IV. ПЕРШЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ВЧИТЕЛЕМ18

Номер слайду 19

V. СЛОВНИКОВА РОБОТАНегода – погана погода, непогода з дощем.19

Номер слайду 20

VI. САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ДІТЬМИ20

Номер слайду 21

VII. АНАЛІЗ ФАКТИЧНОГО І ОБРАЗНОГО ЗМІСТУ ТЕКСТУ. РОБОТА НАД МОВНИМИ ЗАСОБАМИ21

Номер слайду 22

Метод «Прес»Позиція: Висловіть свою думку, що автор хотів показати вам вчинками героїв? Я вважаю ,що … Тому що , … Наприклад Отже , … Таким чином22

Номер слайду 23

VIII. ВИЗНАЧЕННЯ ГОЛОВНОЇ ДУМКИ23

Номер слайду 24

Робота в парі24

Номер слайду 25

1. Все трудом ставиться, все працею славиться.2. Все добре переймай, а злого уникай.3. Слово чемне кожному приємне.4. Не вір словам, а вір справам.25style.font. Weight

Номер слайду 26

1. Умій сказати, умій змовчати.2. Бджола мала, а й та працює.3. Нетяжка робота, коли охота.4. Добро добром згадують.26style.font. Weight

Номер слайду 27

1. Хто багато питає, той багато знає.2. Книга вчить, як на світі жить.3. Вік живи, вік учись.4. Друзі пізнаються в біді.27style.font. Weight

Номер слайду 28

1. Від теплого слова і лід розмерзає.2. Знання дерево, а діло плоди.3. Гостре словечко, коле сердечко.4. Нових друзів наживай, а старих не забувай.28style.font. Weight

Номер слайду 29

1. Зробив діло – гуляй сміло.2. Не смійся з другого, щоб тобі не було такого.3. Де рідний край, там і під ялиною рай.4. Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові.29style.font. Weight

Номер слайду 30

1. Вечір покаже, який був день.2. Без охоти немає роботи.3. Слово до слова – зложиться мова.4. Добре діло роби сміло.30style.font. Weight

Номер слайду 31

1. Задирай голову так, щоб шапка не злетіла.2. З ким поведешся, від того й наберешся.3. Людина красна не словами, а добрими ділами.4. Краще своє латане, ніж чуже хватане.31style.font. Weight

Номер слайду 32

IX. ТВОРЧА РОБОТА НА ОСНОВІ ТЕКСТУ ЧИ ПЕРЕКАЗУРобота в групах1 група: Складіть власну розповідь, яка підтверджувала б головну думку прочитаного.2 група: Читати в особах оповідання «Красиві слова і красиве діло».3 група: Знайдіть у тексті порівняння. Що автор хотів ними підкреслити?4 група: Робота з ілюстрацією до оповідання. Знайдіть і зачитайте уривок оповідання, який зобразив художник.32

Номер слайду 33

X. ПІДСУМОК УРОКУГра «Кореспондент»33

Номер слайду 34

XI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1 група: виразно читати ст. 114-1152 група: читати в особах ст. 114-1153 група: переказувати оповідання ст. 114-11534

Перегляд файлу

Тема: В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Мета: Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника В. Сухомлинського, формувати навички правильного виразного читання, навчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, розвивати читацькі навички, пізнавальну активність, зв’язне мовлення, увагу , мислення, виховувати доброту, чуйність, кращі моральні риси.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, картки з творчими завданнями, підручник «Літературне читання» для 3 класу, презентація.

Тип уроку: Читання художнього твору

Клас: 3

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
  •    Доброго дня, дітки! Перш ніж розпочати наш урок, давайте  дізнаємося, з яким настроєм ви завітали до нас на урок. Для цього буде проведено діагностування вашого настрою. На ваших партах лежать зображення квітів. Розмалюйте їх у такому кольорі, що відповідає вашому настрою.
  •    Жовтий колір – гарний
  •    Жовтогарячий – дуже гарний
  •    Червоний – радісний
  •    Зелений – спокійний
  •    Синій – сумний
  •    Фіолетовий – тривожний
  •    Чорний – поганий
  •    Сірий – байдужий
  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  •    Перед тим як розпочати вивчення нової теми, хто з вас може сказати чому Степан Жупанин сім вітрів називає братами? (Я думаю, що автор називає сім вітрів братами, бо вони завжди разом є біля людей. Дружно, ніби однією сім’єю, допомагають трудівникам. У кузні, на комбайні, у пекарні, в овочевій ланці, на фермі, у фруктовому саду. Їх зустрінеш всюди, де кипить робота.)
  1. Гра «Диктор»
  •    Зараз давайте позмагаємося хто в нас найкращий диктор, вдома ви читали вірш С. Жупанина «Сім вітрів», тож тепер двоє учасників виходять до дошки та читають нам вірша, а інші уважно слухають  їх. В кінці ми оберемо переможця хлопаючи в долоні, якщо «диктор» прочитав з помилками та запинявся то хлопаємо тихесенько, якщо «диктор» читав виразно, але зробив декілька помилок, то хлопаємо трішки тихіше і якщо ж «диктор» прочитав усе виразно, з інтонаціями та без помилок хлопаємо найголосніше. (кожного уроку обираються нові «диктори»)

 

СІМ ВІТРІВ

Сім вітрів, як сім братів,

на світанку я зустрів.

 

Перший вітер був у кузні,

взяв на крила звуки дружні:

— Дзень-тук-дзень! Дзень-дзелень! —

розбудив навколо день.

 

Другий вітер на комбайні,

що косив лани врожайні,

віяв зерна золотисті,

від полови їх очистив.

 

Третій вітер у пекарні

пахощі зібрав нам гарні,

по селу розносив їх,

апетит збудив у всіх.

 

Гостював четвертий вранці

в овочевій нашій ланці,

добрі вісті про врожай

лунко ніс із краю в край.

 

П’ятий вітер з ферми линув,

дзвін бідонів ніс в долину,

ніс у кожен дім, квартиру

запах молока і сиру.

 

Шостий вітер світанковий

завітав у сад фруктовий,

ароматом яблук, слив

він людей розвеселив.

 

Сьомий вітер в ораницю

сіяв сонячну пшеницю

і всім людям працьовитим

побажав у щасті жити.

(визначаємо переможця)

  •    Як ви вважаєте чи можна далі продовжувати цей вірш? Щоб дізнатися відповідь давайте спробуємо скласти стовпчик про восьмого вітра, що починається такими рядками:

З восьмим вітерцем крилатим

Полетів я мандрувати.

(У далекі сиві) гори

(Над безкраїм синім) морем.

  1. ПІДГОТОВКИ ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО ТЕКСТУ
  1. Гра «Про кого або про що я розповідаю»
  •    Іде, капає. ллє, мочить,закінчується …(дощ).
  •    Учень, школяр, син, онук, пустун…(хлопчик).
  •    Поет, мрійник, казкар, фантазер, вигадник…(письменник).
  1. Гра «Закінчіть речення»
  •    Вірші складає…(поет)
  •    Казки вигадує …(казкар)
  •    Прозу створює …(прозаїк)
  •    Байки каже …(байкар)
  •    Що таке оповідання? (це твір в якому про когось або про щось розповідається)
  •    Чим оповідання відрізняється від казки? (в оповіданні всі персонажі дійсні, а в казках вигадані)
  1. Вправа для розвитку артикуляції дихання (на дошці)

Вітерець у лісі – ш-ш-ш.

Повзе вуж у траві – с-с-с.

Прилетів жук – ж-ж-ж.

Заспівав комарик – з-з-з.

Полетів птах – шух-шух-шух.

Запихкав їжачок – пих-пих-пих.

Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз.

Забриніла бджілка – дж-дж-дж.

  1. Очікувані результати
  •    Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(орієнтовні відповіді дітей)

  •    отримати нові знання
  •    працювати в групі , в парі
  •    цікавого спілкування
  •    гарних оцінок…
  •    Послухайте вірш. Скажіть, який настрій він у вас викликав?

Я  був  на  далекій  чужині, 

Там  небо  таке  ж  голубе, 

Та  тільки  нема  Батьківщини, 

Нема  там,  Вітчизно,  тебе, 

 

Бо  в  ріднім  краю  над  землею 

Чистіша  і  глибша  блакить. 

І  сонце  Вітчизни  моєї 

Яскравіше  в  небі  горить. 

 

Я  слухав  пісні  на  чужині   

Хороші  думки  в  тих  словах, 

Але  то  не  крила  орлині, 

Що  є  в  наших  рідних  місцях.

  •                Цей чудовий вірш написав видатний український педагог та письменник Василь Сухомлинський, з його творчістю ми ознайомимося сьогодні на уроці.
  •                Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т. Шевченка, П. Мирного.

             Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови та літератури, був завучем. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але воювати довелося недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. У 1948 році В. Сухомлинський стає директором Павлиської школи. 

             Василь Олександрович теж любив дітей і написав для них безліч цікавих оповідань, казок. У його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою родину, домівку і нашу велику, прекрасну Батьківщину.

  •                А зараз самостійно ознайомтеся зі статтею про В.Сухомлинського на сторінці 114.

 

  1. Мовний пінг – понг (одна група дітей відповідає на запитання до змісту тексту прочитанного іншою групою дітей)
  •                Кому В.Сухомлинський присвятив усе своє життя ? (дітям)
  •                Що робив він у Павлиській школі ? (працював директором)
  •                Що намагався відобразити у своїх творах ? (спостереження за життям дітей)

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

  1. ПЕРШЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ВЧИТЕЛЕМ
  •    Прочитайте назву оповідання.
  •    Які слова ви вважаєте красивими? (відповіді дітей)
  •    Які  діла ви вважаєте красивими? (відповіді дітей)
  •    Прослухайте оповідання і скажіть що краще красиві слова чи красиві діла.

Красиві слова і красиве діло

Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик.Незнайомий. Мабуть, з іншого села.Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе…

Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.

  •    Отже, що краще красиві слова чи красиве діло? (красиве діло…)
  1. СЛОВНИКОВА РОБОТА
  •    Які слова у цьому оповіданні вам не зрозумілі? (діти називають ці слова якщо є, а вчитель пояснює їх значення)
  •    Негода – погана погода, непогода з дощем.
  1. САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ДІТЬМИ
  1. Читання оповідання комбіновано «Вчитель - учень» (перший читає вчитель речення до крапочки, потім читає обраний ним учень і знову вчитель).
  2. Повторне читання оповідання вголос «ланцюжком» (починаючи з першої парти по реченню діти чи тають оповідання «ланцюжковим» способом).
  1. АНАЛІЗ ФАКТИЧНОГО І ОБРАЗНОГО ЗМІСТУ ТЕКСТУ. РОБОТА НАД МОВНИМИ ЗАСОБАМИ
  1. Аналіз змісту і вибіркове читання
  •    Що це за маленька хатинка стояла серед поля ? Прочитайте.
  •    Чому хлопці опинилися в ній ? Що вони побачили ? (вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє,до хатинки біг хлопчик )
  •    Чи знали друзі четвертого хлопчика ? (ні, він незнайомий, з іншого села)
  •    Прочитайте, який у нього був вигляд ? (одежа мокра, він тремтів від холоду)
  •    Що сказав йому перший хлопчик ? (як ти змок , мені жаль тебе )
  •    Що промовив другий ? (я співчуваю тобі…)
  •    Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчиків красиві ? (так)
  •    Що зробив третій хлопчик ? (не сказав ні слова ,він мовчки зняв з себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові)
  •    Поміркуйте, що змоклому хлопчикові було в цей момент потрібніше : красиві жалісливі слова чи сухий одяг ? Доведіть. (відповіді дітей)
  •    Які риси характеру притаманні третьому хлопчику ? (доброта, взаємодопомога, співчуття, щиросердність, рішучість)
  1. Інтерактивна технологія. Метод «Прес»
  •    Позиція: Висловіть свою думку, що автор хотів показати вам вчинками героїв?
  •    Я вважаю ,що …
  •    Тому що , …
  •    Наприклад
  •    Отже , … Таким чином
  1. ВИЗНАЧЕННЯ ГОЛОВНОЇ ДУМКИ
  •    У яких словах оповідання висловлено його головну думку ? (гарні некрасиві слова,гарні красиві діла)
  1. Робота в парі
  •    Прочитати і вибрати прислів’я, яке виражає основну думку оповідання.

№1

1.Все трудом ставиться, все працею славиться.

2.Все добре переймай, а злого уникай.

3.Слово чемне кожному приємне.

4.Не вір словам, а вір справам.

№2

1.Умій сказати, умій змовчати.

2.Бджола мала, а й та працює.

3.Нетяжка робота, коли охота.

4.Добро добром згадують.

№3

1.Хто багато питає, той багато знає.

2.Книга вчить, як на світі жить.

3.Вік живи, вік учись.

4.Друзі пізнаються в біді.

№4

1.Від теплого слова і лід розмерзає.

2.Знання дерево, а діло плоди.

3.Гостре словечко, коле сердечко.

4.Нових друзів наживай, а старих не забувай.

№5

1.Зробив діло – гуляй сміло.

2.Не смійся з другого, щоб тобі не було такого.

3.Де рідний край, там і під ялиною рай.

4.Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові.

№6

1.Вечір покаже, який був день.

2.Без охоти немає роботи.

3.Слово до слова – зложиться мова.

4.Добре діло роби сміло.

№7

1.Задирай голову так, щоб шапка не злетіла.

2.З ким поведешся, від того й наберешся.

3.Людина красна не словами, а добрими ділами.

4.Краще своє латане, ніж чуже хватане.

(Перевірка роботи в парі)

  1. ТВОРЧА РОБОТА НА ОСНОВІ ТЕКСТУ ЧИ ПЕРЕКАЗУ
  1. Робота в групах
  •    Знаємо, що основним правилом роботи в групі є те, що над завданням мають працювати всі учасники групи. Виступає один учень від групи (спікер), кожен має право доповнити виступаючого.
  •    1 група: Складіть власну розповідь, яка підтверджувала б головну думку прочитаного.
  •    2група: Читати в особах оповідання «Красиві слова і красиве діло».
  •    3група: Знайдіть у тексті порівняння. Що автор хотів ними підкреслити?
  •    4група: Робота з ілюстрацією до оповідання. Знайдіть і зачитайте уривок оповідання, який зобразив художник.

(Перевірка роботи в групах)

  1. ПІДСУМОК УРОКУ
  1. Гра «Кореспондент»
  •    Я  кореспондент шкільного радіо, хочу взятии у вас інтерв’ю.
  •    Пригадайте назву і автора твору який ми сьогодні читали на уроці?
  •    Чого навчило нас це оповідання?
  •    Про що та про кого йшлося в оповіданні?
  •    Про що ви дізналися на уроці?
  •    Що вам сподобалося на уроці?
  •    Чи підтвердилися ваші очікування від уроку?
  •    Кому із учнів ви хотіли б подякувати за урок?
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  •    1 група: виразно читати ст. 114-115
  •    2 група: читати в особах ст. 114-115
  •    3 група: переказувати оповідання ст. 114-115
  •    Давайте кожному подаруємо посмішку та подякуємо всім за роботу на уроці.
  •    ДЯКУЄМО!

 

 

zip
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
2130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку