Тема: В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».
Мета: Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом педагога, письменника В. Сухомлинського, формувати навички правильного виразного читання, навчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, розвивати читацькі навички, пізнавальну активність, зв’язне мовлення, увагу , мислення, виховувати доброту, чуйність, кращі моральні риси.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, картки з творчими завданнями, підручник «Літературне читання» для 3 класу, презентація.
Тип уроку: Читання художнього твору
Клас: 3
Хід уроку
-
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
-
Доброго дня, дітки! Перш ніж розпочати наш урок, давайте дізнаємося, з яким настроєм ви завітали до нас на урок. Для цього буде проведено діагностування вашого настрою. На ваших партах лежать зображення квітів. Розмалюйте їх у такому кольорі, що відповідає вашому настрою.
-
Жовтий колір – гарний
-
Жовтогарячий – дуже гарний
-
Червоний – радісний
-
Зелений – спокійний
-
Синій – сумний
-
Фіолетовий – тривожний
-
Чорний – поганий
-
Сірий – байдужий
-
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
-
Перед тим як розпочати вивчення нової теми, хто з вас може сказати чому Степан Жупанин сім вітрів називає братами? (Я думаю, що автор називає сім вітрів братами, бо вони завжди разом є біля людей. Дружно, ніби однією сім’єю, допомагають трудівникам. У кузні, на комбайні, у пекарні, в овочевій ланці, на фермі, у фруктовому саду. Їх зустрінеш всюди, де кипить робота.)
-
Гра «Диктор»
-
Зараз давайте позмагаємося хто в нас найкращий диктор, вдома ви читали вірш С. Жупанина «Сім вітрів», тож тепер двоє учасників виходять до дошки та читають нам вірша, а інші уважно слухають їх. В кінці ми оберемо переможця хлопаючи в долоні, якщо «диктор» прочитав з помилками та запинявся то хлопаємо тихесенько, якщо «диктор» читав виразно, але зробив декілька помилок, то хлопаємо трішки тихіше і якщо ж «диктор» прочитав усе виразно, з інтонаціями та без помилок хлопаємо найголосніше. (кожного уроку обираються нові «диктори»)
СІМ ВІТРІВ
Сім вітрів, як сім братів,
на світанку я зустрів.
Перший вітер був у кузні,
взяв на крила звуки дружні:
— Дзень-тук-дзень! Дзень-дзелень! —
розбудив навколо день.
Другий вітер на комбайні,
що косив лани врожайні,
віяв зерна золотисті,
від полови їх очистив.
Третій вітер у пекарні
пахощі зібрав нам гарні,
по селу розносив їх,
апетит збудив у всіх.
Гостював четвертий вранці
в овочевій нашій ланці,
добрі вісті про врожай
лунко ніс із краю в край.
П’ятий вітер з ферми линув,
дзвін бідонів ніс в долину,
ніс у кожен дім, квартиру
запах молока і сиру.
Шостий вітер світанковий
завітав у сад фруктовий,
ароматом яблук, слив
він людей розвеселив.
Сьомий вітер в ораницю
сіяв сонячну пшеницю
і всім людям працьовитим
побажав у щасті жити.
(визначаємо переможця)
-
Як ви вважаєте чи можна далі продовжувати цей вірш? Щоб дізнатися відповідь давайте спробуємо скласти стовпчик про восьмого вітра, що починається такими рядками:
З восьмим вітерцем крилатим
Полетів я мандрувати.
(У далекі сиві) гори
(Над безкраїм синім) морем.
-
ПІДГОТОВКИ ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО ТЕКСТУ
-
Гра «Про кого або про що я розповідаю»
-
Іде, капає. ллє, мочить,закінчується …(дощ).
-
Учень, школяр, син, онук, пустун…(хлопчик).
-
Поет, мрійник, казкар, фантазер, вигадник…(письменник).
-
Гра «Закінчіть речення»
-
Вірші складає…(поет)
-
Казки вигадує …(казкар)
-
Прозу створює …(прозаїк)
-
Байки каже …(байкар)
-
Що таке оповідання? (це твір в якому про когось або про щось розповідається)
-
Чим оповідання відрізняється від казки? (в оповіданні всі персонажі дійсні, а в казках вигадані)
-
Вправа для розвитку артикуляції дихання (на дошці)
Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
Повзе вуж у траві – с-с-с.
Прилетів жук – ж-ж-ж.
Заспівав комарик – з-з-з.
Полетів птах – шух-шух-шух.
Запихкав їжачок – пих-пих-пих.
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз.
Забриніла бджілка – дж-дж-дж.
-
Очікувані результати
-
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(орієнтовні відповіді дітей)
-
отримати нові знання
-
працювати в групі , в парі
-
цікавого спілкування
-
гарних оцінок…
-
Послухайте вірш. Скажіть, який настрій він у вас викликав?
Я був на далекій чужині,
Там небо таке ж голубе,
Та тільки нема Батьківщини,
Нема там, Вітчизно, тебе,
Бо в ріднім краю над землею
Чистіша і глибша блакить.
І сонце Вітчизни моєї
Яскравіше в небі горить.
Я слухав пісні на чужині —
Хороші думки в тих словах,
Але то не крила орлині,
Що є в наших рідних місцях.
-
Цей чудовий вірш написав видатний український педагог та письменник Василь Сухомлинський, з його творчістю ми ознайомимося сьогодні на уроці.
-
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т. Шевченка, П. Мирного.
Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови та літератури, був завучем. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але воювати довелося недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. У 1948 році В. Сухомлинський стає директором Павлиської школи.
Василь Олександрович теж любив дітей і написав для них безліч цікавих оповідань, казок. У його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою родину, домівку і нашу велику, прекрасну Батьківщину.
-
А зараз самостійно ознайомтеся зі статтею про В.Сухомлинського на сторінці 114.
-
Мовний пінг – понг (одна група дітей відповідає на запитання до змісту тексту прочитанного іншою групою дітей)
-
Кому В.Сухомлинський присвятив усе своє життя ? (дітям)
-
Що робив він у Павлиській школі ? (працював директором)
-
Що намагався відобразити у своїх творах ? (спостереження за життям дітей)
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
-
ПЕРШЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ВЧИТЕЛЕМ
-
Прочитайте назву оповідання.
-
Які слова ви вважаєте красивими? (відповіді дітей)
-
Які діла ви вважаєте красивими? (відповіді дітей)
-
Прослухайте оповідання і скажіть що краще красиві слова чи красиві діла.
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик.Незнайомий. Мабуть, з іншого села.Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе…
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
-
Отже, що краще красиві слова чи красиве діло? (красиве діло…)
-
СЛОВНИКОВА РОБОТА
-
Які слова у цьому оповіданні вам не зрозумілі? (діти називають ці слова якщо є, а вчитель пояснює їх значення)
-
Негода – погана погода, непогода з дощем.
-
САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ ТВОРУ ДІТЬМИ
-
Читання оповідання комбіновано «Вчитель - учень» (перший читає вчитель речення до крапочки, потім читає обраний ним учень і знову вчитель).
-
Повторне читання оповідання вголос «ланцюжком» (починаючи з першої парти по реченню діти чи тають оповідання «ланцюжковим» способом).
-
АНАЛІЗ ФАКТИЧНОГО І ОБРАЗНОГО ЗМІСТУ ТЕКСТУ. РОБОТА НАД МОВНИМИ ЗАСОБАМИ
-
Аналіз змісту і вибіркове читання
-
Що це за маленька хатинка стояла серед поля ? Прочитайте.
-
Чому хлопці опинилися в ній ? Що вони побачили ? (вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє,до хатинки біг хлопчик )
-
Чи знали друзі четвертого хлопчика ? (ні, він незнайомий, з іншого села)
-
Прочитайте, який у нього був вигляд ? (одежа мокра, він тремтів від холоду)
-
Що сказав йому перший хлопчик ? (як ти змок , мені жаль тебе )
-
Що промовив другий ? (я співчуваю тобі…)
-
Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчиків красиві ? (так)
-
Що зробив третій хлопчик ? (не сказав ні слова ,він мовчки зняв з себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові)
-
Поміркуйте, що змоклому хлопчикові було в цей момент потрібніше : красиві жалісливі слова чи сухий одяг ? Доведіть. (відповіді дітей)
-
Які риси характеру притаманні третьому хлопчику ? (доброта, взаємодопомога, співчуття, щиросердність, рішучість)
-
Інтерактивна технологія. Метод «Прес»
-
Позиція: Висловіть свою думку, що автор хотів показати вам вчинками героїв?
-
Я вважаю ,що …
-
Тому що , …
-
Наприклад
-
Отже , … Таким чином
-
ВИЗНАЧЕННЯ ГОЛОВНОЇ ДУМКИ
-
У яких словах оповідання висловлено його головну думку ? (гарні некрасиві слова,гарні красиві діла)
-
Робота в парі
-
Прочитати і вибрати прислів’я, яке виражає основну думку оповідання.
№1
1.Все трудом ставиться, все працею славиться.
2.Все добре переймай, а злого уникай.
3.Слово чемне кожному приємне.
4.Не вір словам, а вір справам.
№2
1.Умій сказати, умій змовчати.
2.Бджола мала, а й та працює.
3.Нетяжка робота, коли охота.
4.Добро добром згадують.
№3
1.Хто багато питає, той багато знає.
2.Книга вчить, як на світі жить.
3.Вік живи, вік учись.
4.Друзі пізнаються в біді.
№4
1.Від теплого слова і лід розмерзає.
2.Знання дерево, а діло плоди.
3.Гостре словечко, коле сердечко.
4.Нових друзів наживай, а старих не забувай.
№5
1.Зробив діло – гуляй сміло.
2.Не смійся з другого, щоб тобі не було такого.
3.Де рідний край, там і під ялиною рай.
4.Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові.
№6
1.Вечір покаже, який був день.
2.Без охоти немає роботи.
3.Слово до слова – зложиться мова.
4.Добре діло роби сміло.
№7
1.Задирай голову так, щоб шапка не злетіла.
2.З ким поведешся, від того й наберешся.
3.Людина красна не словами, а добрими ділами.
4.Краще своє латане, ніж чуже хватане.
(Перевірка роботи в парі)
-
ТВОРЧА РОБОТА НА ОСНОВІ ТЕКСТУ ЧИ ПЕРЕКАЗУ
-
Робота в групах
-
Знаємо, що основним правилом роботи в групі є те, що над завданням мають працювати всі учасники групи. Виступає один учень від групи (спікер), кожен має право доповнити виступаючого.
-
1 група: Складіть власну розповідь, яка підтверджувала б головну думку прочитаного.
-
2група: Читати в особах оповідання «Красиві слова і красиве діло».
-
3група: Знайдіть у тексті порівняння. Що автор хотів ними підкреслити?
-
4група: Робота з ілюстрацією до оповідання. Знайдіть і зачитайте уривок оповідання, який зобразив художник.
(Перевірка роботи в групах)
-
ПІДСУМОК УРОКУ
-
Гра «Кореспондент»
-
Я … кореспондент шкільного радіо, хочу взятии у вас інтерв’ю.
-
Пригадайте назву і автора твору який ми сьогодні читали на уроці?
-
Чого навчило нас це оповідання?
-
Про що та про кого йшлося в оповіданні?
-
Про що ви дізналися на уроці?
-
Що вам сподобалося на уроці?
-
Чи підтвердилися ваші очікування від уроку?
-
Кому із учнів ви хотіли б подякувати за урок?
-
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
1 група: виразно читати ст. 114-115
-
2 група: читати в особах ст. 114-115
-
3 група: переказувати оповідання ст. 114-115
-
Давайте кожному подаруємо посмішку та подякуємо всім за роботу на уроці.
-
ДЯКУЄМО!