Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського на тему:
«Хто робить добро
комахам - той творить життя»
Мета: розширити знання дітей про життя і творчість В.Сухомлинського; прищеплювати любов до природи рідного краю, спонукати до збереження її краси; виховувати любов і бережливе ставлення до комах нашого краю; збагачувати словник учнів, формувати читацький інтерес;
Обладнання:
Сухомлинський В.О. «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця»,
«Квітка сонця».
Дитячі малюнки.
Портрет В.О. Сухомлинського.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Оголошення теми і мети уроку.
«Добрі почуття- це серцевина людяності. Якщо добрі почуття не виховані в дитинстві, їх ніколи не виховаєш»- так писав В.Сухомлинський. Василь Сухомлинський мріяв, щоб усі діти виростали добрими, дружніми, чуйними, товариськими, щедрими і щирими. Хай у кожному сердечку живе доброта, любов до людей і навколишнього світу: жучка, комашки, метелика, джмелика.
3.Актуалізація знань про В.О.Сухомлинського? Бесіда
-Що ви знаєте про життя і творчість В.О.Сухомлинського?
-Ким працював В.О.Сухомлинського?
-У якій школі працював директором?
-Пригадайте назви творів В.О.Сухомлинського?
4.Презентація прочитаних казок, оповідань(за планом).
1. Автор. Події відбуваються.
2. Найбільше запам’яталося…
3. До чого закликає автор?- Так. Любити комах, не завдавати їм шкоди.
«Куди поспішали мурашки»
«Як метелик напився березового соку»
«Як визволити джмеля»
«Акація і бджола»
«Одинець Муравлик»
«Оса стукає у вікно»
5. Робота над оповіданням «Як ми врятували жайвороненят»
1.Читання казки кращим учнем.
2. Словникова робота.
а) З’єднати словосполучення з його тлумаченням(написано на дошці):
б) Читання слів з метою попередження неправильного наголосу.
в) Робота з Тлумачним словником школяра: опрацювати значення слова – соловей.
3. Розуміння прочитаного:
а)Придумай слова, які б охарактеризували б вчинки дітей.
б) Подумай до чого закликає автор.
в)Чого навчає оповідання?
г) Встанови послідовність подій:
врятували знайшли перенесли ідемо
злетіла коситимуть сиділа літає
заспівала полетіла
4. Гра « Брейн-ринг»
1 команда 2 команда
1. Де відбувається подія? 1.Яких пташок побачили діти?
2.Де були жайвороненят? 2.Що вирішили діти?
3.Чого злякалися діти? 3.Чи вірно зробили діти?
6.Робота в групах.
1група: «Врятував сонечко».
а) Прочитай оповідання.
б) Чи схвилювало Вас оповідання і коли ви найбільше хвилювалися?
2група: «Як джміль нагодував бджолу»
а) Прочитай оповідання.
б) Охарактеризуйте героїв твору і назвіть протилежне цьому оповідання.
3 група: «Жук- вусач»
а) Прочитай оповідання.
б) Подумай у чому виявляється найбільша людська краса.
4група: «Сонце й сонечко».
а) Прочитай оповідання.
б) Знайди рядки в яких висловлюється головна думка.
7. Робота з дитячою виставкою книг В.О.Сухомлинського.
-Діти , ви помітили знайомі вам книги «Школа під голубим небом» та «Чиста криниця», яка вам була запропонована для позакласного читання.
Запитання для бесіди.
1.Які казки зібрані в книзі?
2.Про кого ви прочитали в цих книгах?
3.Яка казка вам запам'яталася найбільше і чому?
4.Чого навчала вас улюблена казка?
5.Хто детальніше розкриє зміст казки про комах?
6.Яку з казок про комах ви порекомендували прочитати своєму товаришу?
8.Розв’язування моральних завдань
закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.
1. Величезний красивий метелик сів на червону квітку канни. Махаон. Сів і ворушить крилами. До Махаона підкрався хлопчик і…
В.Сухомлинський
2. Сидить Бджола й плаче. Коли це летить Джміль-«Жу-жу-жу»…Розповіла йому Бджола про своє горе.
-Добре, я допоможу, каже Джміль… В.Сухомлинський
9. Робота в картинній галереї: Давайте переглянемо ілюстрації до оповідань, які намалювали наші учні.
10.Підсумок уроку.
-В.О.Сухомлинському належать слова: « Роби добро не тільки собі, а й комашці, джмеликові, сонечку, журавлику, синичці, травичці».
- Будьте і ви, дітки завжди радісні і щасливі. Творіть добро, садіть дерева, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю- матінку, і вона відповість вам любов'ю і щедрістю. Та й будуть на нашій планеті Земля мир і злагода.
Література
1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. шк. -2001. -№1-с.27-53.
2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. шк.- 2006.- с.84.
3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Рад. шк, 197. -654с.
4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.
5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.
6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.
7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.
8. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.
9.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К. Веселка., 1993.
10.Животворча сила педагогічної спадщини Сухомлинський В.О. –Донецьк; Витоки, 2001, 184с.
11.Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. О.Я.Савченко.
-К.: Серія: Педагогіка. 2002.
12.Савченко О.Я. Грані дидактичної системи Сухомлинський В.О./ О.Я. Савченко//Поч.школа.-1993.- №10.-С.16-18.
13.Ткачук Г.П. Методика позакласного читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник/ Г.П.Ткачук.- Кам'янець -Поділький ФОП Сисин О.В.,2010, 264с.
14.Антонець М. Я. Проблеми розвитку творчої особистості вчителя у педагогічній спадщині Сухомлинський В.О./ М.Я.Антонець // Поч.школа. 2013. -№9.-С.4-6.
15.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям// Вибр. тв.: у5т.-К.:Рад.шк., 1997.-Т.3.-С.5-279.
16.Богуш А.М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі. Монографія/ А.М.Богуш. -К.:Видавничий дім «Слово», 2008,- 272с.
17. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.1.-С.393- 629.
18. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві.// Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.2.-С.419- 655.
19. Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 2 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2012.-160с.
20.Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2014.-160с.