Урок з літературного читання для 4 класу " Настрій пвору. В.Сухомлинський. Восени пахне яблуками". Матеріал можна використати для відкритого уроку.
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБ’ЄДНАННЯ № 32
«СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ,
ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР «ШКОЛА МИСТЕЦТВ»
КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ».
Урок з літературного читання
Настрій твору.
Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками.
Виконала:
Боковня Я. С.
м. Кіровоград 2015р
Настрій твору. Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками.
Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальна – самоорганізовуватися до різних видів навчально – пізнавальної діяльності; здоров’язбережувальна - раціонально планувати час; громадянська – свідоме ставлення до виконання доручень); та предметних ( вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття); розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, портрет К.Білокур, виставка книг В.О.Сухомлинського, виставка дитячих малюнків, картки для роботи в парі, малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент .
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- А зараз ми попрацюємо над скоромовкою, щоб підготувати наш мовленнєвий апарат до читання. Прочитайте її 3 рази. З кожним разом все швидше і швидше. \
- Хто бажає прочитати швидким темпом.
Кружляло, дзижчало,
Петляло, пищало.
Летіло, дзвеніло,
Гуділо, бриніло.
Сіло, вмостилось.
Трісь десь поділось.
Ми продовжимо вивчати його твори.
3.Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.
Працює інформаційне бюро:
1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. І всі вони обрали професію вчителя.
2 дослідник. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини.
3 дослідник . Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержав два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.
4 дослідник. Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови і літератури, був завучем. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. Особливо постраждала рука.
5 дослідник. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати. Перед операцією повідомили про це Василю Олександровичу. «Ой ні, руку будь що треба залишити!» «Навіщо тобі рука? Ти, що артист?» запитав старенький хірург. «Ні я вчитель».
6 дослідник. Операція була складна. Хірурги зробили все можливе. Рука залишилася, але стала на 6 см. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи.
Він написав дуже багато книг, як для дітей так і для вчителів. На нашій виставці є книги з якими ви вже знайомі, а з деякими можете ознайомитися на перерві. А також виставка дитячих малюнків за його оповіданнями.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Робота над загадкою.
• Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль
— Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Хоча ми вже попрощалися з цією порою, але ми ще раз поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору В. О. Сухомлинського.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Передбачення за малюнками .
- подивіться на малюнки і спробуйте передбачити , про що буде наше сьогоднішнє оповідання.
Малюнки (осінь, джміль, яблука, сонце, цвіркун)
— Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
— Хто ласував солодким яблуком?
— Чому злякався цвіркун?
— Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
3.Словникова робота . Читання з поміткою.
- Прочитайте самостійно текст помітьте олівцем незрозумілі слова.
Сполоханий – переляканий, занепокоєний, збентежений, стурбований; охоплений страхом.
Спалахнула – загорілась, починати світити, світитися, сяяти, випромінюючи або відбиваючи світло.
Обліпили – щільно облягати, пристаючи, прилипаючи, покривати кого-небудь, поверхню чогось з усіх боків.
4.Гра «Дощик»
- Восени часто йдуть дощі давайте пограємо в гру дощик.
Коли я говорю дощ накрапає ви читаєте повільно. Говорю сильніше читаєте швидше. Злива читаєте якомога швидше. Припиняється – повільніше. Припинився – закінчили читати.
Фізкультхвилинка
5. Вибіркове читання оповідання учнями.
- Зараз виразно почитаємо це оповідання. Починає …..
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Робота в парах. Гра «Утвори пару»
- Зараз попрацюємо в парах. Вам потрібно утворити пари за оповіданням. Поєднайте стрілочками подані іменники лівого стовпчика з дієсловами правого.
Джмелі |
Пролетів |
яблуко |
Тече |
сік |
Пахнуть |
цвіркун |
Літають |
Птах |
Впало |
Зірка |
Виплив |
місяць |
Заспівав |
яблука |
Спалахнула
|
- Перевіряємо.
2. Гра «Кореспондент»
- У нашому класі є учень, який мріє стати кореспондентом. Він приготував для вас запитання по тексту.
3.Робота над картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука».
- Ми прочитали текст, а зараз погляньте на репродукцію картини Катерини Білокур «Богданівські яблука».
- Згадайте, що ви про неї знаєте?
— Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Полтавської області. (Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,— згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася з книг.)
У Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле»,( показати малюнки) які високо оцінив Пабло Пікассо іспанський художник. (Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».
Творчість художниці з села Богданівки належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.)
4.Робота над прислів’ями.
- Послухайте прислів’я. Поясніть їх.
Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою. (У вересні достигають яблука осінні, а в жовтні люди збирають капусту зі своїх городів.
Який сад, такі і яблука. (Якщо сад доглянутий то і яблука будуть гарні, соковиті, смачні)
VI. Підсумок уроку