Урок "В. Сухомлинський Восени пахне яблуками 4кл".

Про матеріал

Урок з літературного читання для 4 класу " Настрій пвору. В.Сухомлинський. Восени пахне яблуками". Матеріал можна використати для відкритого уроку.

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБЄДНАННЯ № 32

«СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ,

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР «ШКОЛА МИСТЕЦТВ»

КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ».

 

 

 

Урок з літературного читання

Настрій твору.

 Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками.

 

 

 

 

                                                                              Виконала:

                                                                          Боковня Я. С.

 

 

 

м. Кіровоград 2015р

Настрій твору. Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками.                                           

Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальна – самоорганізовуватися до різних видів навчально – пізнавальної діяльності; здоров’язбережувальна  - раціонально планувати час; громадянська – свідоме ставлення до виконання доручень); та предметних   ( вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття); розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет В.Сухомлинського, портрет К.Білокур, виставка книг В.О.Сухомлинського,  виставка дитячих малюнків, картки для роботи в парі, малюнки.

 

               Хід  уроку

І. Організаційний  момент .

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

  • До нас завітали гості, поверніться і привітайтесь до них посмішкою.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

  1. Робота із скоромовкою

    - А зараз ми попрацюємо над скоромовкою, щоб підготувати наш мовленнєвий апарат до читання.  Прочитайте її 3 рази. З кожним разом все швидше і швидше. \

- Хто бажає прочитати швидким темпом.

 

Кружляло, дзижчало,

Петляло, пищало.

Летіло, дзвеніло,

Гуділо, бриніло.

Сіло, вмостилось.

Трісь десь поділось.

 

  1. Вікторина «З якого це оповідання?»
  • Який розділ ми почали вивчати? (Як не любить той край)
  • Зараз проведемо вікторину «З якого це оповідання». Прочитаймо «ланцюжки» слів. Пригадайте, в яких оповіданнях ви зустрічали ці персонажі і предмети.
  • Учитель, директор, клас, горбатенька … (Горбатенька дівчинка»).
  • Яринка, мама, маленька сорочечка … («Як же все це було без мене?»).
  • Бабуся Марія, онук Петрик, маленька пташка … («По волосинці»).
  • Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя … («Я хочу сказати своє слово»).
  • Марійка, Миколка, Лариса, піжмурки … («Про що дума Марійка»).
  • Сергійко, Петро, Максим, Гриць, квітка … («Сергійкова квітка»).
  • Що об’єднує ці твори?
  • Правильно об’єднує усі ці оповідання ім'я видатного педагога, прекрасного письменника Василя Олександровича Сухомлинського.

Ми продовжимо вивчати його твори.

 

3.Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

    Працює інформаційне бюро:

  • У нас працює дослідницьке бюро, яке  розповість про життя і творчість В.О. Сухомлинського.

1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей. І всі вони обрали професію вчителя.

2 дослідник. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного.  Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини.

3 дослідник . Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержав два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

4 дослідник. Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови і літератури, був завучем.  У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався.  Особливо постраждала рука.

5 дослідник. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати. Перед операцією повідомили про це Василю Олександровичу. «Ой ні, руку будь що треба залишити!» «Навіщо тобі рука? Ти, що артист?» запитав старенький хірург. «Ні я вчитель». 

6 дослідник. Операція була складна. Хірурги зробили все можливе. Рука залишилася, але стала на 6 см. Важким було й поранення в груди, але вчитель все одно повернувся до школи. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи.

    Він  написав дуже багато книг, як для дітей так і для вчителів. На нашій виставці є книги з якими ви вже знайомі, а з деякими можете ознайомитися на перерві. А також виставка дитячих малюнків за його оповіданнями. 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. Яка це пора року ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

 

Робота над загадкою.

   Сумно у гаях блукає,

 Жовті шати одягає.

 Золотисту стелить постіль

— Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

 

 Хоча ми вже попрощалися з цією порою, але ми ще раз поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору В. О. Сухомлинського.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Передбачення  за  малюнками .

- подивіться  на  малюнки  і спробуйте  передбачити , про  що  буде  наше  сьогоднішнє оповідання.

Малюнки (осінь, джміль, яблука, сонце, цвіркун)

  • Яку  б  назву ви  придумали  до  оповідання ?
  • Візьміть аркуші і прочитайте, яку назву має  оповідання    В.Сухомлинського . Ваші передбачення частково справдилися.
  • 2.Прослуховування  оповідання «Восени пахне яблуками» авторське крісло.
  • А зараз послухайте це оповідання та спробуйте уявити зміст прочитаного.

  Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?

  Хто ласував солодким яблуком?

  Чому злякався цвіркун?

  Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?

3.Словникова робота . Читання з поміткою.

- Прочитайте самостійно текст помітьте олівцем незрозумілі слова.

Сполоханий – переляканий, занепокоєний, збентежений, стурбований; охоплений страхом.

Спалахнула – загорілась, починати світити, світитися, сяяти, випромінюючи або відбиваючи світло.

Обліпили – щільно облягати, пристаючи, прилипаючи, покривати кого-небудь, поверхню чогось з усіх боків.

4.Гра «Дощик»

- Восени часто йдуть дощі давайте пограємо в гру дощик.

Коли я говорю дощ накрапає ви читаєте повільно. Говорю сильніше читаєте швидше. Злива читаєте якомога швидше. Припиняється – повільніше. Припинився – закінчили читати.

Фізкультхвилинка

5. Вибіркове  читання оповідання учнями.

- Зараз виразно почитаємо це оповідання. Починає …..

V. Узагальнення та систематизація знань.

1.    Робота в парах. Гра «Утвори пару»

- Зараз попрацюємо в парах. Вам потрібно утворити пари за оповіданням. Поєднайте стрілочками подані іменники лівого стовпчика з дієсловами правого. 

Джмелі

Пролетів

яблуко

Тече

сік

Пахнуть

цвіркун  

Літають

Птах

Впало

Зірка

Виплив

місяць

Заспівав

яблука

Спалахнула

 

-  Перевіряємо.

2. Гра «Кореспондент»

- У нашому класі є учень, який мріє стати кореспондентом. Він приготував для вас запитання по тексту.

  • Який був день? (тихий, осінній)
  • Де літали джмелі? (у яблуневому саду)
  • Що тече з яблука? (сік)
  • Хто заспівав в саду? (цвіркун)
  • Який птах пролетів над садом? (сполоханий)
  • Як пахнуть яблука? (гарячим сонцем)
  • Молодці.

3.Робота над картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука».

- Ми прочитали текст, а зараз погляньте на репродукцію  картини Катерини Білокур «Богданівські яблука».

- Згадайте, що ви про неї знаєте?

  Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Полтавської області. (Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,— зга­дувала пізніше Катерина Білокур.

   У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася з книг.)

У  Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле»,( показати малюнки) які високо оцінив Пабло Пікассо іспанський художник. (Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов за­гіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».

  Творчість художниці з села Богданівки належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослі­дження мистецтвознавців.)

  • Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина?
  • Що ви бачите на ній посередині?
  • Які вони за кольором?
  • Що є фоном для картини?
  • Яке враження справила на вас картина?
  • На картині поєднуються два жанри - натюрморт і пейзаж.
    Перший план - це натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука.  Яблука, мов маленькі сонечка, освітлюють картину. 
    Хустка схожа на крило голубого птаха.  Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук.
    Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі віти (гілки).

4.Робота над прислів’ями.

- Послухайте прислів’я. Поясніть їх.

Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою. (У вересні достигають яблука осінні, а в жовтні люди збирають капусту зі своїх городів.

Який сад, такі і яблука. (Якщо сад доглянутий то і яблука будуть гарні, соковиті, смачні)

VI. Підсумок уроку

  1. Бесіда
  • Ось наш урок підходить до кінця.
  • З яким оповіданням ми сьогодні познайомилися? 
  • А яку картину розглянули?
  • Що вас найбільше зацікавило?
  1. Оцінення
  2. Домашнє завдання
  • Виразно читати та переказувати твір «Восени пахне яблуками» с. 62
  • На високий рівень знайти прислів’я яке підійде до цього тексту.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лазарева Таисия
    Велике дякую!!!!!!Дуже цікавий урок.Будьте здорові!!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5376
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку