Урок . Валер`ян Підмогильний. Роман "Місто". Проблематика. Основний мотив - підкорення людиною міста, самоствердження.

Про матеріал
Література є невід’ємною складовою суспільного життя. Вона пов’язана з його різноманітними проявами, а тому необхідно враховувати здобутки інших наук, щоб проблеми, порушені під час занять, звучали актуально і цікаво для молодої людини. Тому, на мій погляд, сучасного вчителя, який прагне досконалості у собі та своїй роботі, не можуть не цікавити нові технології, методи, форми та тенденції у вихованні та навчанні. Уміти знайти потрібний момент на уроці для розмови, адресованої майбутньому чоловікові або жінці, створити довірливі стосунки з учнями, викликати інтерес до ґендерної тематики і її розуміння – завдання не просте. Його реалізація значною мірою залежить від моральної установки і переконаності самих вчителів, від їх майстерності подати навчальний матеріал.
Перегляд файлу

Роман «Місто» В. Підмогильного. Проблематика. Основний мотив - підкорення людиною міста, самоствердження.

Мета: проаналізувати роман Валер’яна Підмогильного «Місто» з позицій екзистенціалізму; поглибити вивчене про жанр роману; вчити учнів розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину; порушити проблеми, які піднімає автор у романі; розвивати вміння аналізувати великий твір, висловлювати власну думку; сприяти вихованню в учнів уміння вибудовувати стосунки один з одним, порядність у ставленні до оточуючих.

Тип уроку: урок аналізу літературного твору

Обладнання: портрет, схема до твору «Місто»

Теорія літератури: екзистенціалізм, маргінальність, психологізм, урбанізм.

 

Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п'є: як тварина – вона множиться і як тварина – викидає; як янгол – вона має розум, як янгол – ходить просто і як янгол – священною мовою розмовляє.

 

                                                              Людина – це таємниця. Її слід

                                                              розкривати, і якщо будеш її

                                                              розкривати усе життя, то не кажи,

                                                              що витратив час...

                                                                                             Ф.Достоєвський

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Любі мої одинадцятикласники! Зараз ви стоїте на порозі великих змін у власному житті. Адже незабаром випускний, вступ до вузу і доросле самостійне життя. Я гадаю, що роман Підмогильного «Місто» допоможе розібратися і, можливо, попередити  складнощі дорослого життя.

Передбачаю, що твір залишив по собі доволі суперечливі враження й що ми  не дійдемо якоїсь     спільної думки, але пам’ятайте, що література – це школа життя, його віддзеркалення, тож вона промовляє до вас вустами та вчинками персонажів.

А зараз  залишається найпростіше та найскладніше водночас – усвідомити прояви української ментальності в образі інтелігента із села Степана Радченка, складність і неоднозначність його характеру.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Хто ж він, автор  роману, який

 зумів показати становлення людини в житті.

Розповідь про Валер’яна  Підмогильного та його приналежність до «Розстріляного відродження»      

Давайте пригадаємо, а з чого все почалося у творі і як розгорталися події? Пропоную провести літературний диктант.

                 

    

 

 

1. Літературний диктант (Усі)

1. На якому транспортному засобі Степан дістався до міста?(на пароплаві)

2. З ким познайомився головний герой по дорозі в місто?(з Надійкою)

3. Скільки років було Степанові, коли він приїхав до міста?(25)

4. Де спочатку мешкав Радченко, приїхавши на навчання?(у хліві Гнідого)

5. Про що написав Степан своє перше оповідання?(про бритву)

6. Який екзамен не склав Радченко в інституті?(з української мови)

7. Чиїм найулюбленішим жартом було слово «любов»?(Мусіньки – Тамари Василівни)

8. Хто «мале на зріст – йому якраз під пафи, худеньке,в плескатому капелюшкові..»? (Зоська)

9. Який твір в кінці роману пише Степан Радченко і ніяк не може написати? (повість про людей)

10. Хто з жінок головного героя складалася «з двох тонів, без жодних переходів між ними»?(Рита)

11. Хто з героїв роману дав зрозуміти Радченку, що не все можна купити за гроші?(повія)

12. На якому поверсі добротного будинку поселяється Степан в кінці роману? (шостому)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Отже, діти , відкриваємо робочі зошити, записуємо число, класна робота . Тема…

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні спробуємо розібратися, як потрібно самоствердитися  в житті і досягти своєї цілі, щоб не нашкодити людям, які трапляються на шляху.

Ви повинні знати: зміст роману «Місто»; тему, головну думку, провідні мотиви, особливості жанру.

Ви повинні вміти: вести бесіду за змістом твору; працювати з текстом; оперувати необхідною термінологією.

  1. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

На уроці працює літературний експерт- МОШКІВСЬКА АНАСТАСІЯ

За жанром «Місто» - урбаністичний інтелектуально-психологічний роман.

У середині  20-их років 20 століття про себе заявив  український  модерністський роман.

  • Урбаністичний роман - роман про місто і проблеми, пов'язані з міським життям.
  • Інтелектуальний роман - роман, зосереджений на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа.
  • Соціально-психологічний роман — один із різновидів романного жанру, в якому в складних, часто екстремальних життєвих ситуаціях розкриваються багатогранні характери героїв з усім розмаїттям їхнього психологічного функціонування в контексті соціального середовища.

ПАСПОРТ ТВОРУ (Женя)

Тема

Підкорення людиною міста, вплив цивілізаційних процесів на людину.

Головна ідея

Розкриття характеру людини, яка підкорює місто, через дії, вчинки, стосунки з іншими персонажами; самоствердження.

Основна думка

Образи роману

 

 Проблематика. (Денис).

 Ознайомлення з проблемами, які піднімає автор у романі „Місто” (розгляд проблем в ході бесіди).

  • проблема села і міста(соціальна);
  • проблема людини-митця (становлення С.Радченка як письменника);
  • екзистенційна (буттєва) сфера життя людини;
  • психологічна проблема;
  • проблема кохання (любовна колізія)
  • добро і зло.

Дякую, Денисе.

  •       А з скількох частин складається роман?

Композиція. Роман складається з 2 частин та 14 розділів.

  •       Які риси української ментальності в образі Степана ви помітили, читаючи роман?

( - інтелект; естетичні погляди; розумові здібності; особливість мислення – це ті риси, що проявлялися в культурі, мові, поведінці головного героя)

  •       Чи відчував відчай Степан Радченко, дивлячись із квартири на 6-му поверсі (алегорія) на місто Київ?

(Відчував духовну пустоту)

Саме тривога, дисгармонія приховувалися у сокровенних надрах внутрішнього світу головного героя, а це ЕКЗИСТЕНЦІЯ.

На уроці працює літературний експерт- МОШКІВСЬКА АНАСТАСІЯ

Екзистенціалізм — філософський напрям, який сформувався у французькій філософії та літературі в першій половині XX ст. Його основоположником є датський філософ Серена К'єркегор (кінець XVIII ст.), який уважав, що наука недостатньо звертає увагу на конкретну людину, її переживання та страждання, емоції та думки.

У художніх творах екзистенціалісти прагнуть збагнути справжні причини трагічної невлаштованості людського життя. Представники екзистенціалізму називали кілька шляхів порятунку від абсурду:

СМЕРТЬ (САМОГУБСТВО),

БУНТ (БОРОТЬБА),

ТВОРЧІСТЬ

  •        Робота над текстом твору.

Запишіть у зошит, будь-ласка, які ж життєві перипетії відбулися у Степана Радченка.

Схема «Життєві перипетії»  Степана Радченка.

                                                          ЦІЛЬ

       умови життя                                         кар’єра 

   поселення на 6 поверсі                        написання драми, гонорар

   пошук нового житла                            посада секретаря

   переселення на квартиру                     друк оповідання

    обновлення гардеробу                        читання лекцій

     життя на кухні                                    отримання стипендії

             хлів                                             перешкоди при вступі

  •         Завдання на встановлення відповідності

Визначте, який епізод відповідає певному сюжетному елементові роману «Місто» В.Підмогильного.  

А. Експозиція                     1. Смерть Зоськи

Б. Зав’язка                             2. Приїзд Степана до Києва, знайомство із містом.

В. Кульмінація                    3. Знайомство з Ритою

Г. Розв’язка                         4. Поселення С. Радченка у Гнідих.

Отож, В. Підмогильний досліджує людину, поєднуючи естетичні засади психологічного роману.

-          Як ви розумієте, що таке психологізм?

 (Психологізм — заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію.

В українській літературі психологізм притаманний творчості М. Хвильового, В. Підмогильного, драматургії Л. Костенко)

Головний герой роману «Місто» Степан Радченко виходець із села, його справедливо можна      назвати герой - маргінал.

МОШКІВСЬКА АНАСТАСІЯ.

Що таке маргінал?

 (Маргінал  1.Той, хто втратив колишні соціальні зв’язки і не пристосувався до нових умов життя ( звичайно про вихідців із села)

2. Провінціал).

«ЦИТАТНИЙ КЛЮЧИК»

“Село стало йому чуже, воно потьмяніло в його спогадах, як блідне ліхтар у проміннях дня, але тяжіло над ним як докір, як тривога”.                                                       СТЕПАН РАДЧЕНКО

«Невже вічна доля села — бути тупим, обмеженим рабом, що продається за посади й харчі, втрачаючи не тільки мету, а й людську гідність?»

“Знати літературу є перша ознака культурної людини”

“Не ненавидіти місто треба, а здобути”

«Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі кам’яні пальці».   МІСТО

«…Жодних кучерів чи гребінців у рівній зачісці, жодних прикрас у рівній сукні, що від стану трохи ширшала й немов підрізана була внизу, як пасмо над чолом»                           РИТА

«…Під час життя з нею Степан розвивався: почав багато читати, відвідувати виставки, музеї, театри, лекції, багато працюва»                                                                                      ЗОСЬКА

«У тебе душа як грифильна дошка, досить пальцем провести, щоб стерти все написане» Мусінька

«ШУКАЙТЕ ЖІНКУ»

Діти , перед початком нашого заняття, до мене зателефонував журналіст Антон Шевченко, котрий хоче взяти у Вас інтерв’ю.

ШЕВЧЕНО – ЛАЙФ

ТЕЛЕМІСТ

Ж. - Я нагадую, що в ефірі Шевченко - лайф і телеміст  між випускниками 11-А класу НВК «Овруцька гімназія ім.Малишка – ЗОШ I ступеня»  та жінками із роману «Місто» Валер’яна Підмогильного, які мешкають у Києві в 20-30 роках ХХ століття.

Зараз я, Антон  Шевченко,  і випускники хочемо дізнатися про те, яку роль у житті Києва відіграє літературно - мистецька еліта?

 

Рита: - Доброго дня молодь ХХІ століття! Мене звати Рита і хочу сказати, що  Київ зараз типове місто, і літературно - мистецька еліта відіграє неабияку роль. З 22 року тут плідно працює мистецьке об’єднання «Березіль» під керівництвом Леся Курбаса, а також український театр ім. М. Заньковецької, є багато літературних угрупувань: Ланка, МАРС.

 

Ж. - Дякуємо. Я бачу серед вас Надійку, до вас питання: «Чи дійсно прагне завоювати місто Київ ваш знайомий Степан Радченко із села Чаплі? Якщо так, то яким чином?» Антон               

 

Н. - Так, Степан дійсно має намір влити в місто «свіжу кров села, що змінить його вигляд і істоту». І він це зробить, не дивлячись ні на що.

 

Ж. – Дякуємо . Тамаро Степанівно, або  ж Мусінька, «півсентиментальний хатній роман» із Радченком на Подолі – це результат  вашої жіночої невлаштованості в житті, чи щось інше?                                                                                                                 

ТС. – Доброго дня! Нехай буде так, але ж, окрім півсентиментальності я додала Степанові впевненості, досвідченості і допомогла в певній мірі просунутися соціальною драбиною далі, на шляху досягнення його мрій.

 

Ж. – Зосю, як ви проводили вільний час у товаристві із Степаном?

З. – Ми відвідували музеї і театри, вистави, лекції, читали літературні новинки, книги. (Сміється) У моєму оточенні він перетворювався на типового міщанина.                                                         (Саша Сарафінас)

Ж. – У  вас  є запитання? (До учнів класу) Прошу                                     

1.         – Ми знаємо із роману «Місто» В. Підмогильного, що про вас, Зосю, Степан говорив: «скнара, яка ретельно вибрала з мене все, що їй належало»? Як ви це прокоментуєте?                             

З. – «Божественний» має право на власну думку, але ж зі мною Стьопа рятувався  від «фатальної самотності в чужому середовищі». Неодноразово говорив мені: «Зосю, ти єдина, у мене нікого більше немає, нікого. Я самісінький у цілому місті… Мені так важко…» І я розуміла, але повірте, мені було нелегко змиритися із принизливим статусом «коханки»…                                                                   

Ж.- Прикро…, будь  ласка. (До учнів)

2.- Ми усі знаємо, що кардинальні зміни все ж таки відбулися після того, як Степан кинув Зоську. Він сказав: «Обридла ти мені. Відчепись од мене, от що!», і відверто фліртував із Ритою на  очах у Зоськи.

 

У мене запитання до Рити: «Ви дійсно стали «радістю знайдення» для Радченка?»                                                                   

Р. – Можливо я  і стала «радістю знайдення» для Радченка,  і, здається, він почав писати якусь там повість про людей….

Ж. – Рито, Рито…. Ми вас не чуємо….. Студіє, на разі ми втратили зв’язок. А всім присутнім нагадую, що ви були свідками телемосту між героїнями роману «Місто» Валер’яна Підмогильного та випускниками НВК 2017 року. Дякую усім. До нової зустрічі!

Метод «Прес».Тепер нарешті ви можете представити особисті думки щодо головного героя роману.  Користуючись картками, які ви знайдете в конвертах, сформулюйте відповідь: ким же є, на вашу думку, Степан Радченко – цинічним егоїстом чи взірцем цілеспрямованої людини.

Розташуйте у відповідному порядку процес становлення Степана Радченка як особистості!

 

                                                                                                   Письменник                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Справжня квартира;                                                                                                                                                           письменник  Вигорський;

                                                                           Лектор     Рита                     

                                                                        Кімната Задорожного;

                                                                        Борис Задорожний;

                                                                         Зоська             

                                       Студент       

                                   Кухня Гнідого;

                                   Максим Гнідий;

                                   Мусінька

      Селянин, що 

   приїхав у місто

Столярня Гнідого;

Товариш Левко;

Надійка

 

 

VI  Підсумки уроку.

«ПРИХОВАНІ ДУМКИ»

 

Я хотіла б почути відповідь на питання:

Що дало вам особисто знайомство з твором, з такою непересічною, суперечливою, цікавою особистістю як Степан Радченко?

Ще раз дякую за роботу, за відвертість, я бачу, що ви готові працювати над собою, переглядати, адекватно оцінювати власні погляди на життя, принципи, цілі, а також  людей, що вас оточують. Я бажаю вам не схибити, не згубитися у великому житті, не занехаяти душу  у вирі проблем, спокус і випробувань, що посилатиме вам велике доросле життя.

ОЦІНЮВАННЯ.

VIІ  Домашнє завдання. Написати твір на одну з тем:

«Степан Радченко – цинічний егоїст чи взірець сильної цілеспрямованої  особистості», «Яким треба бути, щоб досягти успіху в житті?»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Антипова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 грудня 2020
Переглядів
7278
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку