УРОК ІЗ ТУРИЗМУ
Професія: «Слюсар із ремонту рухомого складу; помічник машиніста тепловоза; помічник машиніста електровоза».
Варіативний модуль: «Туризм».
Тема уроку: В’язання вузлів та елементи туристичної техніки.
Тип уроку: комбінований.
Метод: суворо регламентованої вправи.
Мета: Навчити в’язати вузли: «схоплюючий», «вісімка» та виконувати елементи туристичної техніки.
Завдання уроку:
Ознайомити з орієнтуванням по контрольних пунктах та з навичками ходьби за азимутом.
Навчити в’язати туристичні вузли: «схоплюючий», «вісімка».
Закріпити виконання спуску та підйому спортивним способом.
Перевірити правильність в’язання вузла «Прямий».
Формувати поняття про фітнес-оздоровчі технології.
Виховувати свідоме ставлення до здорового способу життя; активність; групову та колективну співпрацю.
Сприяти розвитку координації рухів, рівноваги та витривалості.
Програмний матеріал:
Місце проведення: спортивна зала
Рівень комфорту: t – 17° С при 30% вологості, 200 Люкс.
Обладнання: ватман – 2 шт., маркери у вигляді прапорців різних кольорів – 2 шт., аромалампа і аромамасло «бергамот», свисток, кочки і жердини – 2 комплекти, мотузка діаметром 6 дюймів та довжиною1.70 м – 1 штука на кожного учня, мотузка діаметром 10 дюймів довжиною 10 метрів – 4 штуки, карабіни – 4 штуки, ізолента різного кольору.
Електронні дидактичні матеріали:
- фотоматеріали: види туризму, топографічні позначки, комплекс складно координаційних загально розвивальних вправ – 9 шт.
- відеоматеріали: комплекс вправ фітнесу.
- аудіозапис: музичний супровід, релаксація.
Технічні засоби: Смартфон із доступом до Інтернету, проектор із WI-FI, аудіосистема з WI-FI, принтер із WI-FI, стилус, мобільні камери з WI-FI – 2 шт., пульсотахометри, монітор серцевого ритму й датчик руху – 1 комплект.
Технічні засоби та програмне забезпечення учнів: 1 смартфон на 4 учні зі заздалегідь встановленою програмою Compass.
Програмне забезпечення: S Health, Light Meter, Knots 3D (узлы), Polaris office, AndroVid, MX Player, Winamp, Opera Mobile, секундомір Xtreme, Epson iPrint, Compass, Nike+iPod.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, географія
Схема зображення інвентарю та обладнання на різних етапах уроку:
Перед початком уроку вчитель за допомогою вбудованих датчиків і програми S Health і Light Meter вимірює показник температури, вологості повітря та рівень освітлення спортивної зали. Одному учневі вдягають монітор серцевого ритму та датчик руху для відстежування моторної щільності уроку та інтенсивності фізичного навантаження (додаток 1, 2).
Зміст матеріалу |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
|
Підготовча частина 12 хв. |
|||
1 |
Організуючі вправи Шикування в одну шеренгу, привітання, повідомлення мети і завдань уроку. Опитування самопочуття учнів. |
30 с |
Мобілізація уваги учнів, спрямування їх на розв’язання завдань уроку. Учні, які звільнені від занять, залучаються до уроку як помічники. |
|
Перевірка домашнього завдання |
30 с |
Учні беруть мотузку і зав’язують мотузку довкола поясниці вузлом «прямий». Учитель перевіряє правильність зав’язаного вузла. |
|
Техніка безпечної поведінки на заняттях з туризму. |
30 с |
Враховувати швидкість пересування, бути уважним і не поспішати. На етапі спуск і підйом – враховувати безпечні зони. Не порушувати послідовність виконання вправ. Не допускати двох учнів на мотузці. На етапі купин і жердин – торкнутися всіх купин, не кидати й не розкидати жердини. Пам’ятати: один учень – один карабін – одна мотузка. |
|
Теоретико-методичні знання |
1,0 |
2. Топографічні позначки
|
Вимірювання ЧСС. Візуальний контроль. |
30 с |
Норма – 15 ударів за 10 с. Учням, пульс яких перевищує норму, одягають пульсотахометри для відстежування рівня ЧСС (додаток 3). |
Повторення стройових вправ: Повороти на місці (ліворуч, праворуч, кругом). |
30 с |
Стежити за чітким виконанням вправи. |
Перешикування в колону по чотири. Усі вправи виконуються фронтально з музичним супроводом та демонстрацією фото- та відеоматеріалів за допомогою программ Winamp, MX Player та проектора і аудіосистема з WI-FI |
||
Комплекс складно-координаційних загально розвивальних вправ. 1. В. п. стійка ноги нарізно, руки в сторони; 1-2 – два кола руками вгору; 3-4 – два нахили прогинаючись, руки в сторони (пружно); 5-7 – повороти тулуба на кожний рахунок 8 – в. п. |
3,0 |
Усі вправи виконувати спочатку повільно, а потім швидше. Обов’язково за демонстратором.
|
2. 1 – присідання, руки вперед; 2 – встати – руки вгору; 3 – нахил вперед, руками торкнутися підлоги; 4 – в. п. |
2-4 рази |
|
3. В.п. – стійка ноги нарізно, руки вгору; 1 – дугами ліворуч, руки вниз-праворуч, змах правою ногою вперед-лівою; 2 – зворотнім рухом в. п.; 3 – дугами, праворуч, руки вниз-ліворуч, змах лівою ногою вперед – праворуч; 4 – зворотнім рухом в. п. |
4-6 рази |
|
4. В.п. – руки вгору; 1 – дугами вперед – руки назад, змах лівою ногою; 2 – дугами вперед – руки вгору, змах лівою ногою назад – прогнутися; 3 – дугами вперед – руки назад, змах лівою ногою; 4 – зворотнім рухом в. п.; 5-8 – те саме правою ногою. |
2-4 рази |
|
5. 1 – руки в сторони, змах правою ногою вправо; 2 – випад вправо – дугами донизу руки схресно перед грудьми; 3 – дугами донизу – руки в сторони – змах правою ногою праворуч; 4 – в.п.; 5-8 – те саме, лівою ногою ліворуч. |
2-4 рази |
|
6. Стійка ноги нарізно, праву руку вперед, ліву на пояс; 1 – із поворотом тулуба праворуч круг правою рукою донизу; 2-3 – згинаючи праву ногу (напівприсід), два нахили до лівої ноги, правою рукою торкнутися носка лівої ноги; 4 – в.п. 5-8 – те саме, в інший бік. |
2-4 рази |
|
7. 1 – праву руку на пояс; 2 – ліву руку на пояс 3 – праву руку до плеча; 4 – ліву руку до плеча; 5 – праву руку вгору; 6 – ліву руку вгору; 7-8 – два рази плеснути в долоні; 9-16 – те саме у зворотній послідовності. |
2-4 рази |
|
8. Стрибки на двох ногах, виконуючи руками попередню вправу |
1-2 рази |
|
9. 1 – руки в сторони; 2 – в.п.; 3-4 – те саме; 5 – руки в сторони, змах правою праворуч; 6 – в. п.; 7 – руки в сторони, змах лівою ліворуч; 8 – в.п. 9 – руки в сторони, змах правою ногою праворуч; 10 – випад праворуч, руки схресно перед грудьми; 11 – руки в сторони, поштовхом правою змах правою ногою праворуч; 12 – в.п.; 13-16 – те саме, що 9-12 ліворуч |
1-2 рази |
|
Комплекс вправ фітнесу: Загальне зміцнення фізичного тонусу і м'язів ніг |
5,0 |
Виконувати по черзі обома ногами в ліву та праву сторони. |
Вправа № 1 Сумо-присіди |
15 разів |
Носки розкинути в сторони під кутом 45 градусів. Таз уперед, коліна чітко по лінії. |
Вправа № 1-1 На розтягнення
Перекати з ноги на ногу |
6-8 разів |
Потягнути м’язи, які працювали, вправо та вліво. |
Вправа № 2 Махи |
15 разів |
Спина рівна, коліна не згинати. Слідкувати за тулубом. Не завалюватися в сторони. Носок всередину. |
Вправа № 2-2 На утримання рівноваги Стійка на одній нозі, руки в сторони |
30 с |
Коліно трохи зігнуте. Спину не прогинати. |
Вправа № 3 Піднімання ніг лежачи |
15 разів |
Лежачи на боку піднімання ноги вгору. Коліно не згинати.
|
Вправа № 3-3 На розтягнення |
30 с |
Сидячи, ногу |
Команда «Кроком руш!». Ходьба із вправами на відновлення дихання |
30 с |
Група рухається в колону по одному. |
Основна частина 29 хв. |
||
Шикування в групи по 4 учні |
|
Груповий метод |
|
6,0 |
Використання програми Compass. Учні діляться на групи по 4-5 учнів. Кожна група має смартфон зі встановленою програмою Compass і виконують рух, визначаючи градуси кожного контрольного пункту. |
Перешикування в шеренгу по чотири |
|
Парний метод |
|
6,0 |
Використання програми Knots 3D (вузли) У кожного учня в руках мотузка |
Перешикування в колону по чотири |
|
Поточний метод |
|||
|
9,0 |
Команди виконують спуск і підйом, послідовно рухаються по мотузці, прикріплені вузлом «схоплюючий» та карабіном з використанням рукавиць. |
|||
|
Відеозйомка виконання учнями техніки рухів усіх учнів з акцентуванням на тих учнів, які мають помилки. За допомогою камери WI-FI (№ 1) та розкадровки техніки рухів за допомогою програми AndroVid із використанням проектора. . |
||||
|
Естафети з подоланням смуги перешкод |
||||
Естафета № 1 – Види туризму
Естафета № 2
– Топографічні позначки.
Естафета № 3 – В’язання вузлів .
|
8,0 2-3 рази
2-3 рази
2 раза |
По команді «руш» перші учні долають смугу перешкод до стіни та пишуть на ватмані свої відповіді на завдання «Види туризму». Повертаються і передають естафету.
По команді «руш» перші учні долають смугу перешкод до стіни та пишуть на ватмані свої відповіді на завдання «Топографічні позначки». Повертаються і передають естафету. По команді «руш» перші учні долають смугу перешкод до стіни, в’яжуть туристичні вузли: спочатку «схоплюючий», а потім «вісімку». Повертаються і передають естафету. |
|||
Відеозйомка виконання учнями естафети з подоланням смуги перешкод, за допомогою камери WI-FI (№ 2), для подальшого аналізу відеоматеріалів, додаткового домашнього завдання та виставлення оцінок за урок |
|||
Заключна частина (4 хв.) |
|||
|
1. Перешикування в колону по одному, виконання вправ на відновлення дихання |
30 с |
Темп – повільний, стежити за диханням. |
|
2. Релаксація і ароматерапія |
1,0 |
Учні лягають в коло на каримати головою в центр. У центрі кола знаходиться аромалампа, учні заплющують очі й намагаються розслабити м’язи. Слухають текст релаксації та розслаблюючий музичний супровід. |
|
3. Перешикування в одну шеренгу. Підбиття підсумків уроку |
1,0 |
Указати на типові помилки і способи їх усунення. |
Підбиття підсумків естафети |
Аналіз відповідей учнів. |
||
Оцінювання |
Оцінки виставляються в таблицю стилусом в електронний журнал учителя за допомогою програми Polaris office. |
||
Вимірювання ЧСС |
30 с |
Норма – 15 ударів за 10 с. |
|
Учитель знімає пульсотахометри |
30 с |
Дає пояснення та аналізує фізичне навантаження учнів із групи ризику. |
|
Домашнє завдання: Виконати орієнтування по карті та визначити азимут та топографічні знаки за маршрутом руху |
30 с |
Учитель роздруковує та роздає учням топографічну карту місцевості для виконання домашнього завдання учнем за допомогою електронного компаса та мапи на своїх смартфонах (додаток 4). |
|
|
Організований вихід зі спортивної зали |
|
Учні шикуються в колону по одному і виходять із зали. |