Урок на засадах компетентісного орієнтованого навчання.
Відповідно до календарно-тематичного планування на вивчення теми «Літературні казки. Творчість Івана Франка, Василя Короліва-Старого, Галини Малик, Василя Симоненка відводиться 12 годин. Проведений урок – одинадцятий у темі і другий у системі уроків вивчення творчості Василя Симоненка. Він є логічним продовженням попереднього уроку, на якому діти ознайомилися з цікавими сторінками дитинства митця та змістом казки«Цар Плаксій та Лоскотон».
Тема. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона .
Девіз уроку: «Добре – вічне, а зло – гине»
Мета: закріпити знання про цікаві сторінки з дитинства Василя Симоненка, поглибити знання за змістом казки, навчитися визначати основні риси характеру дійових осіб;
розвивати здібності аналізувати поведінку головних героїв твору, вміння виокремлювати окремі епізоди і вміти аналізувати поведінку героїв у них, удосконалювати вміння виразного читання, розвивати здібності: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки;
сприяти вихованню щирості, добра, небайдужості, оптимізму, потреби керувати своїми емоціями.
формування компетентностей:
Очікувані результати: учень визначає основні риси характеру дійових осіб твору, висловлювлює власну думку про прочитане , проводить аналогію із сучасним життям, аргументовано і грамотно висловлює власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.
Тип уроку: урок формування основних навичок і вмінь роботи над літературним текстом.
Методи роботи: бесіда, демонстраційний, репродуктивний, практично-пошуковий , інтерактивний метод «Мікрофон», «Асоціативна павутинка».
Прийоми роботи: «Літературна дуель», «Сенкан» , робота в парах.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка та проектор.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель: Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок з усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку, з нею легше йти по життю. (Діти обмінюються посмішками). Життя прожити – не поле перейти. Це дійсно так, бо життя буде вдалим тільки тоді, коли ми будемо читати книги, черпати знання з них. Брати за приклад позитивні риси характеру героїв, а до негативного ставитися з розумінням і вміти керувати своїми емоціями.
2. Актуалізація знань
Учитель: Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А ви які? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з обґрунтуванням).
А в якому творі головними героями є песиміст та оптиміст?
Учні дають відповідь.
Сьогодні у нас ще буде незвичайне оцінювання: за кожну правильну, повну і розгорнуту відповідь ви отримуєте маленького Лоскотончика, який прирівнюється до одного балу. Але спочатку проведемо конкурс «Найуважніший». За нього ви отримаєте максимально 6 балів, тобто за кожну правильну відповідь теж по одному балу. Що ж, починаємо.
Пишемо в зошитах: число, класна робота, «Найуважніший» (Це назва конкурсу).
Упродовж 2 хвилин вам необхідно підтвердити або спростувати твердження на тему «Сторінками життя і творчості В. Симоненка». Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо ні, то пишете «Ні».
- Василь Симоненко зростав без батька, його замінив хлопчикові рідний дід Федір?(Так).
- Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем? (Так).
- У шкільному журналі, що зберігся і до наших часів, поміж п’ятірок є одна двійка? (Так )
- У Лоскотона були великі вуса? (Так)
- Плакота - найстарша дочка Плаксія? (Ні)
- Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (Ні)
Ключ: «Так» – 1,2,3,4; «Ні» - 5,6.
Взаємоперевірка. Обмін зошитами. Оцінювання.
- Ключ з відповідями у вас на дошці. Простим олівцем відмідьте правильність відповідей і виставте оцінки.
- Відмітили, ідемо далі.
Випереджувальне завдання. Деякі учні отримали випереджувальне завдання. Давайте дамо їм слово.
3. Літературна дуель (дві пари учнів дають питання один одному за змістом казки)
1. Де знаходилася краса-країна Сльозолий? (Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)
2. Хто був її царем? (цар Плаксій)
3.Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни)
4.Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)
5. Хто ще проживав у диво-царстві? (три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)
6. Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)
7. Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)
8. Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?
9. Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)
10. Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)
11. Хто спіймав Дядька Лоскотона? (капітан Макака)
12. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(батраки й робітники)
13. Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він лоскотати)
14. Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій країні і носив з собою сміх)
ІІ. Цілевизначення та планування.
1. Повідомлення теми й мети уроку.
Учитель. Сьогодні ми продовжимо роботу зі змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Коли я прочив цей твір, то на думку спали такі слова античного філософа:
Краще терпіти нужду і бути веселим,
ніж жити в розкошах,
не знаючи почуття радості.
Чому? Запитав я себе. Мабуть через те, що багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і не відчувати радості. А людина з малими достатками, але маючи багато друзів, життєрадісна, весела - вона живе повноцінним щасливим життям. Це люди - оптимісти. Про це сьогодні поговоримо. Тема нашого уроку та мета (на початку конспекту), а епіграфом стануть слова Епіктета, які у вас на партах. Скажіть, а як ви розумієте ці слова? Яке слово ви чуєте вперше, чи розумієте його зміст? А що ви думаєте з приводу вислову Епіктета?
2. Визначення учнями власних цілей.
Учитель. Мої цілі у вас на партах. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Скажіть, від чого залежить гарний настрій людини, її емоційний стан? Під впливом яких чинників він твориться? (Відповіді учнів).
- Сміх – це здоров’я. Саме добрий сміх не ображає, а виліковує людину. То ж не забувайте посміхатися, підбадьорюючи один одного, як це робив дядько Лоскотон.
III. Опрацювання навчального матеріалу
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).
- Порівняймо їх портрети.
Використовуючи зроблені вдома записи, дай словесну характеристику персонажів. (слайд7)
Цар Плаксій |
Лоскотон |
Запиши портретні деталі, які характеризують персонажа. |
|
Цар Плаксій велів сердито: «Хай із нами день при дні Плачуть всі в країні діти, Бо сміятись і радіти, У моєму царстві – Ні! Хто всміхнеться – в часі тім Я того негайно з’їм! (сердитий) |
І була накидка страх В Лоскотона на плечах. Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося до вух. (красивий) |
Цар любив, як плачуть діти, Бо любив їх сльози пити. (жорстокий) |
Мав він вдачу теплу й щиру. Ще й лукавинку в очах. (щирий) |
Голова його мов бочка, Очі – ніби кавуни. (некрасивий) |
Він як прийде, залоскоче, То сміється хто й не хоче. Тільки де він появлявся, Зразу плач там припинявся І приходив до усіх Голосний та щирий сміх. (веселий) |
«Ми тепер встановим скрізь Віковічне царство сліз!» Так розхвастався Плаксій – Цар країни Сльозолий. (хвалько) |
Добрий дядько Лоскотон. (добрий) |
Розізливсь тоді Плаксій – Цар країни Сльозолий. (злий) |
|
- Кого уособлює Плаксій?
У народі існує така легенда про добро та зло. Одного разу на двобій вийшли Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком.
І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.
Подивіться на девіз уроку. Ви згодні з ним? (Декілька відповідей)
2. Літературна руханка.
Три царівни теж навтьоки
У чотири бігли … боки, (руки в сторони)
Кровопивці-сльозівці
Стали п’явками … в ріці. (присіли)
А макака-забіяка
З’їв себе … Із переляку (нахил вперед)
Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський … трон. (стрибки)
3. Робота в парах. (слайд10)
Скласти сенкан.
Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.
Лоскотон Плаксій
Добрий, веселий Злий, жорстокий
Лоскоче, сміється, смішить Плакав, злився, лопнув
Дітям носить щирий сміх Цар помер од сміху,
Визволитель-рятівник любив, як плачуть діти
Злий цар.
4. Фантастична добавка «А що, якби…»
- Якби до нас завітав Лоскотон…?
- А якби завітав цар Плаксій…?
ІV. Рефлексивно - оцінювальний етап.
1. Бесіда
1) Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?
2) Чи зуміли б ви з Плаксієм поговорити?
3) Щоб порадили ви Плаксієві?
4) Так чому нас навчає казка?
2. Інтерактивний метод «Мікрофон»
- «Урок допоміг мені…».
- «Казка змусила мене задуматись над тим, що …».
- «Сьогодні на уроці я дізнався…»
- «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
- Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей).
3. Оцінювання
4. Ознайомлення з домашнім завданням:
Обов’язкове: 1) написати лист-пораду дядьку Плаксієві. Як йому потрібно жити, щоб не псувати настрій іншим і не померти від сміху. Або
2)З яким проханням ви б хотіли звернутися до Лоскотона?
За бажанням: придумати власний варіант заголовка до казки, обґрунтувати його.
1