Урок " Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона ".

Про матеріал

Урок на засадах компетентісного орієнтованого навчання.

Відповідно до календарно-тематичного планування на вивчення теми «Літературні казки. Творчість Івана Франка, Василя Короліва-Старого, Галини Малик, Василя Симоненка відводиться 12 годин. Проведений урок – одинадцятий у темі і другий у системі уроків вивчення творчості Василя Симоненка. Він є логічним продовженням попереднього уроку, на якому діти ознайомилися з цікавими сторінками дитинства митця та змістом казки«Цар Плаксій та Лоскотон».

Перегляд файлу

Тема. Василь Симоненко. Казка  «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона .

Девіз уроку: «Добре – вічне, а зло – гине»

Мета: закріпити знання про цікаві сторінки з дитинства Василя Симоненка, поглибити знання за змістом казки, навчитися визначати основні риси характеру дійових осіб;

розвивати здібності аналізувати поведінку головних героїв твору, вміння виокремлювати окремі епізоди і вміти аналізувати поведінку героїв у них, удосконалювати вміння виразного читання, розвивати здібності: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки;

сприяти вихованню щирості, добра, небайдужості, оптимізму, потреби керувати своїми емоціями.

  формування  компетентностей: 

  • комунікативної (мовну та мовленнєву – навички спілкування та письма);
  • інформаційно-пізнавальної – розвиток пізнавальних інтересів;
  • самоосвіти та саморозвитку – пошукова діяльність(робота з матеріалом підручника);
  • здоров’язберігаючої – сприяти навичкам збереження здоров’я (під час фізкультхвилинки), оптимістичного погляду на життя.

Очікувані результати: учень визначає основні риси характеру дійових осіб твору, висловлювлює власну думку про прочитане , проводить аналогію із сучасним життям, аргументовано і грамотно висловлює власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.

Тип уроку: урок формування основних навичок і вмінь роботи над літературним текстом.

Методи роботи: бесіда, демонстраційний, репродуктивний,  практично-пошуковий , інтерактивний  метод «Мікрофон», «Асоціативна павутинка».

Прийоми роботи: «Літературна дуель»,  «Сенкан» , робота в парах.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка та проектор.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

     Учитель: Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок з усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку, з нею легше йти по життю. (Діти обмінюються посмішками). Життя прожити – не поле перейти. Це дійсно так, бо життя буде вдалим тільки тоді, коли ми будемо читати книги, черпати знання з них. Брати за приклад позитивні риси характеру героїв, а до негативного ставитися з розумінням і вміти керувати своїми емоціями.

2. Актуалізація знань

     Учитель: Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А ви які? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з  обґрунтуванням).

     А в якому творі головними героями є песиміст та оптиміст?

Учні дають відповідь.

Сьогодні у нас ще буде незвичайне оцінювання: за кожну правильну, повну і розгорнуту відповідь ви отримуєте маленького Лоскотончика, який прирівнюється до одного балу. Але спочатку проведемо конкурс «Найуважніший». За нього ви отримаєте максимально 6 балів, тобто за кожну правильну відповідь теж по одному балу. Що ж, починаємо.

     Пишемо в зошитах: число, класна робота, «Найуважніший» (Це назва конкурсу).

     Упродовж 2 хвилин вам необхідно підтвердити або спростувати твердження на тему «Сторінками життя і творчості В. Симоненка». Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо ні, то пишете «Ні».

- Василь Симоненко зростав без батька, його замінив хлопчикові рідний дід Федір?(Так).

- Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем? (Так).

- У шкільному журналі, що зберігся і до наших часів, поміж п’ятірок є одна двійка? (Так )

- У Лоскотона були великі вуса? (Так)

- Плакота - найстарша дочка Плаксія? (Ні)

- Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (Ні)

Ключ: «Так» – 1,2,3,4; «Ні» - 5,6.

   Взаємоперевірка. Обмін зошитами. Оцінювання.

- Ключ з відповідями у вас на дошці. Простим олівцем відмідьте правильність відповідей і виставте оцінки.

- Відмітили, ідемо далі.

Випереджувальне завдання. Деякі учні отримали випереджувальне завдання. Давайте дамо їм слово.

3. Літературна дуель  (дві пари учнів дають питання один одному за змістом казки)  

 1. Де знаходилася краса-країна Сльозолий? (Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)

2. Хто був її царем? (цар Плаксій)

3.Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни)

4.Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)

5.  Хто ще проживав  у диво-царстві? (три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)

6. Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)

7. Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)

8. Чому цар Плаксій  не любив Лоскотона?

9. Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)

10. Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)

11. Хто спіймав Дядька  Лоскотона? (капітан Макака)

12. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(батраки й робітники)

13. Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він лоскотати)

14. Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій країні і носив з собою сміх)

ІІ. Цілевизначення та планування.

1. Повідомлення теми й мети уроку.

     Учитель. Сьогодні ми продовжимо роботу зі змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Коли я прочив цей твір, то на думку спали такі слова античного філософа:

Краще терпіти нужду і бути веселим,

ніж жити в розкошах,

не знаючи почуття радості.

     Чому? Запитав я себе. Мабуть через те, що багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і не відчувати радості. А людина з малими достатками, але маючи багато друзів, життєрадісна, весела - вона живе повноцінним щасливим життям. Це люди - оптимісти. Про це сьогодні поговоримо. Тема нашого уроку та мета (на початку конспекту), а епіграфом стануть слова Епіктета, які у вас на партах. Скажіть, а як ви розумієте ці слова? Яке слово ви чуєте вперше, чи розумієте його зміст? А що ви думаєте  з приводу вислову Епіктета?

2. Визначення учнями власних цілей.

    Учитель. Мої цілі у вас на партах. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Скажіть, від чого залежить гарний настрій людини, її емоційний стан? Під впливом яких чинників він твориться? (Відповіді учнів).

- Сміх – це здоров’я. Саме добрий сміх не ображає, а виліковує людину. То ж не забувайте посміхатися, підбадьорюючи один одного, як це робив дядько Лоскотон.

III. Опрацювання навчального матеріалу

 

  1. Колективне робота. Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки, хмарки з дощем.

 

 - Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).

- Порівняймо їх портрети.

  Використовуючи зроблені вдома записи, дай словесну характеристику персонажів.   (слайд7)

 

 

 

Цар Плаксій

Лоскотон

Запиши портретні деталі, які характеризують персонажа.

Цар Плаксій велів сердито:

«Хай із нами день при дні

Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радіти,

У моєму царстві – Ні!

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!        (сердитий)

І була накидка страх

В Лоскотона на плечах.

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.  (красивий)

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити. (жорстокий) 

Мав він вдачу теплу й щиру.

Ще й лукавинку в очах.    (щирий)

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни.  (некрасивий)             

Він як прийде, залоскоче,

То сміється хто й не хоче.

Тільки де він появлявся,

Зразу плач там припинявся

І приходив до усіх

Голосний та щирий сміх.  (веселий)

«Ми тепер встановим скрізь

Віковічне царство сліз!»

Так розхвастався Плаксій –

Цар країни Сльозолий. (хвалько)

Добрий дядько Лоскотон.  (добрий)

Розізливсь тоді Плаксій –

Цар країни Сльозолий.    (злий)

 

      -     Кого уособлює Плаксій?

  • Що відбулося з ним?
  • Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
  • То чи думав він про них?
  • А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
  • А кого уособлює Лоскотон?
  • Що сталося з ним?
  • Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
  • А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
  • Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою) (слайд 8)
  • А плач? (сльози, дощ)
  • Ось у нас вийшла квітка, на пелюстках якої написані риси характеру Лоскотона, та які ми повинні мати, щоб бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
  • Який настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
  • А квітку і сонце? (оптимістичний) 
  • Яка життєва позиція царя Плаксія? А дядька Лоскотона? Як автор ставиться до героїв? Чому ви так вважаєте?
  • Хто з них оптиміст, а хто - песиміст?
  • Яка доля героїв?
  •  Скажіть, чому люди люблять дядька Лоскотона і не люблять Плаксія?
  •  До якої країни нам треба мандрувати? А як знайти туди дорогу?
  •  Як автор ставиться до героїв твору? Чому ви так вважаєте?
  •  Ваше ставлення. Що вас зацікавило у творі?
  •  Чи легко робити добрі справи?
  •  Чи схожа історія, описана у казці на сучасне життя? Чим? (Боротьба між добром і злом).
  •  Що уособлює дядько Лоскотон, а що - Плаксій? (добро – зло)
  • Що перемогло добро чи зло? (Добро - вічне, а зло – гине).
  • А які прислія, приказки ви знаєте про добро та зло?
  • А легенди можливо хтось чув?

      У народі існує така легенда про добро та зло. Одного разу на двобій вийшли  Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком.

     І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.

Подивіться на девіз уроку. Ви згодні з ним? (Декілька відповідей)

 

2. Літературна руханка.

Три царівни теж навтьоки

У чотири бігли … боки,          (руки в сторони)

     Кровопивці-сльозівці

Стали п’явками … в ріці.        (присіли)

     А макака-забіяка

З’їв себе … Із переляку           (нахил вперед)

     Так веселий Лоскотон

Розвалив поганський … трон.   (стрибки)

 

 

 3.  Робота в парах.     (слайд10)

 

Скласти сенкан.

Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.

 

Лоскотон                                                         Плаксій

Добрий, веселий                                           Злий, жорстокий

Лоскоче, сміється, смішить                         Плакав, злився, лопнув

Дітям носить щирий сміх                            Цар помер од сміху,

Визволитель-рятівник                                любив, як плачуть діти   

                                                                           Злий цар.

4. Фантастична добавка «А що, якби…»

- Якби до нас завітав Лоскотон…?

- А якби завітав цар Плаксій…?

 

ІV. Рефлексивно - оцінювальний етап.

1. Бесіда

1) Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?

2) Чи зуміли б ви з Плаксієм поговорити?

3) Щоб порадили ви Плаксієві?

4) Так чому нас навчає казка?

2. Інтерактивний метод «Мікрофон»

-    «Урок допоміг мені…».

- «Казка змусила мене задуматись над тим, що …».

      - «Сьогодні на уроці я дізнався…»

- «Сьогодні на уроці я зрозумів…»

- Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей).

3. Оцінювання

4. Ознайомлення з домашнім завданням:

Обов’язкове: 1) написати лист-пораду дядьку Плаксієві. Як йому потрібно жити, щоб не псувати настрій іншим і не померти від сміху. Або

2)З яким проханням ви б хотіли звернутися до Лоскотона?

За бажанням: придумати власний варіант заголовка до казки, обґрунтувати його.

 

1

 

docx
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
2230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку