Урок "Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі". Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України"

Про матеріал

Розробка вступного уроку з теми "Зірка Мезатюк. "Пригодницька повість "Таємниця козацької шаблі". У поданому матеріалі подаються відомості про життя і творчість письменниці ("інформаційний кущ"), висунуто проблемні питання, запропоновано буктрейлер до повісті, знайомство з першими розділами твору.

Перегляд файлу

Тема. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України.

Дата проведення: 26.01.2018 (2 урок о 9.25)

Мета: ознайомити учнів із творчістю сучасної письменниці – Зірки Мензатюк, зацікавити учнів твором «Таємниця козацької шаблі» , формувати мотивацію до навчання, удосконалювати навички виразного читання, розвивати самостійність мислення, увагу, зв`язне мовлення, сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.

Обладнання: фотосвітлина Зірки Мензатюк, лист письменниці,  її книги, відеоматеріали (буктрейлер), репродукції картин із замками України, сенкан «Шабля», текст повісті.

Форма уроку: урок-подорож.

                                       Хід уроку

  1. Організаційний момент. Привітання, психологічна настанова.

Ми починаємо урок, а на уроці ми…(психонастанова)

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

  1. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні у нас урок-подорож, під час якого ми побуваємо на сторінках творчості сучасної української письменниці – Зірки Мензатюк, розпочнемо вивчати її повість із загадковою назвою - «Таємниця козацької шаблі», ознайомимося з її героями, побуваємо у багатьох куточках України. Сподіваюсь, що на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про Україну, її історію,

  1. Перевірка домашнього завдання. Метод «Інформаційний кущ» (до вивчення життєвого і творчого шляху письменниці). Посередині світлина Зірки Мензатюк.  (Навколо світлини слова «Буковина», «кореспондент», «Літературна премія імені Наталі Забіли», «Премія Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва», «Лауреат Міжнародного літературного конкурсу в США», книжки «Тисяча парасольок», «Мільйон мільйонів сестричок», «Казочки-куцохвостики»). «Слова» прикріплюємо на дошку відповідно до відповідей учнів.
  2. Проблемне  питання:
  • Як ви вважаєте, чому таке дивне ім`я у письменниці – Зірка і чи вплинуло воно на її долю?
  • А от як сама Зірка Захарівна розповідає про походження свого імені: «У Мамаївцях під Чернівцями, де я народилася, це ім’я найзвичайнісіньке. Там чимало Зірок, Півоній, Калин, Фіалок. Мої земляки мають пісенну, поетичну вдачу»
  1. Лист-«сюрприз» від самої авторки.

Учитель зачитує лист-звертання до учнів 5-Б.

Ш. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

Твір, який ми сьогодні розпочинаємо вивчати за жанром є пригодницькою повістю. Що  ж таке пригодницька повість?

  1. Теорія літератури. Запис визначення у робочі зошити.

Учні шукають визначення у роздрукованому підручнику, зачитують і записують його.

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями.

  1. Перегляд  бук трейлеру до повісті .

Буктрейлер (в перкладі «книготягач»)- це короткий відеоролик, основне завдання якого зацікавити глядача та спонукати його до  прочитання  книги.

Обговорення побаченого.

  1. Діти, що із переглянутого відеоролика вам запам`яталося чи, може, заінтригувало? Ви звернули увагу на слово «реліквія»? Як ви його розумієте?

Реліквія – річ, дорога як пам`ять про минуле.

У творі мова йде про козацьку реліквію, а яку саме? Відповідають учні, які прочитали  повість ( читали за бажанням ).

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: навіщо нам, українцям, потрібні козацькі реліквії?  

З давніх-давен наш народ змушений був відстоювати своє право на вльне існування, адже на край наш - щедрий та багатий – часто зазіхали вороги. Нам відомо, що козаки присвятили своє життя боротьбі за волю України. Захищали нашу землю від нападів турків, татар, ляхів. Отже,  зберегти козацьку реліквію – це, по суті, зберегти пам`ять про самих козаків.

  1. Робота з текстом.
  1. Теорія літератури. Композиція твору (побудова твору). Складається з 11 розділів та епілогу. Запис у зошити.
  2. Вибіркове читання ( після запитань учителя). Читання зі СТОПОМ.

1)Як називається перший розділ? (Розділ, у якому з`являється Машка). Хто ж така Машка?

Учні зачитують опис машини.

Вона не вельми гарна, хоча вважає себе красунею. У неї великі, ясні кришталеві очі – ото через них і зроджуються Машчині претензії на красу. Вночі вони пронизують темряву, наче ніж розм’якле масло. Але більше їй нічим похвалитися. Машка давно вже не першої молодості, щоб не сказати підстаркувата. Їй не завадило б підфарбуватися. Рясні прищі також не додають їй принадності. Ззаду в неї наліплена трохи облізла наклейка з собакою, тому що першим Машчиним власником був якийсь професор, великий любитель псів. …..Справжнісіньке старе одоробло, – скрушно говорила мама, стоячи перед вимитою машиною. – Мало того, що облізле. Воно ще й червоного кольору. Помідор, а не авто.

2)Про яку родину йдеться у творі? (Руснаки: мама, тато, Наталочка).

3)Дядько Богдан у творі – це…(татів приятель,  історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік).

4) Що запропонував дядько Богдан Руснакам за обіднім столом? (Тепер ви зможете врятувати одну дуже цінну старовинну річ, нашу історичну реліквію, якій загрожує небезпека, а то й навіть знищення.).

5) Хто розповів йому про історичну реліквію? (..один привид, дуже патріотично настроєний. Зазвичай то траплялося в дні національних свят чи після мітингів, бо привид любив обмінятися враженнями з паном Богданом. А це якось він завітав несподівано, украй розхвильований. Розмахував руками й вимагав найрішучіших дій, тому що, наскільки вдалося зрозуміти, дуже цінній, старовинній, безсумнівно вартісній у мистецькому відношенні реліквії загрожувала небезпека)..

          4. Учнівське повідомлення про козацьку шаблю (додаткове завдання).

ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Зразки шабель, які ми бачимо, вказують, що козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою.

Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або  здобути в бою.

Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.

Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Оспівана великим Кобзарем як невід’ємний супутник українського лицаря, шабля фігурує у величезній кількості українських народних дум, поезій, прислів’їв та приказок:

Шабля – це зброя,

Шабля – це правда,

Шабля козацька – це сила і влада!

·        Береженого бог береже, а козака шабля стереже.

·        Дай Боже воювати і шабель не виймати.

·        Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі!

·        Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного. 

·        В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.

  5.. Робота із сенканом. Слова «Шабля», «Козак».

Формула:

  1. Тема (іменник).
    2. Опис (два прикметники).
    3. Дія (три слова).
    4. Ставлення (фраза – чотири слова).
    5. Перефразування сутності ( одне слово).

Наприклад:

1.Шабля

2.Гостра, козацька

3. Блищить, визволяє, вбиває.

4. Вона захищає честь козака

5. Реліквія

ІV. Домашнє завдання.

  1. Прочитати твір (або послухати аудіокнигу в YouTube)/
  2. Тести до повісті  (у блозі “Спочатку було Слово…», розділ «Українська література»)
  3. Повідомлення про замки України, які згадуються у творі (за бажанням)

 V. Підсумок уроку. Рефлексія.

 Прийом «Незакінчене речення»:

«На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...»;

«Сьогодні  на уроці найбільше мене зацікавило (сподобалося)…»;

«Мені важко було зрозуміти…»;

«На наступному уроці я б хотів (хотіла)…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Папіш Ганна Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
8565
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку